• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Głośniki do pierwszego zestawu

Rejestracja
Sty 16, 2010
Postów
22
Reakcji
0
Lokalizacja
Wrocław
Witam,
od jakiegoś czasu odwiedzam forum regularnie, ponieważ chcę zbudować swój pierwszy zestaw.
Myślę o konstrukcji podłogowej.
Zestaw będzie 2-drożny w obudowie bass reflex.
Za komplet przetworników nie chcę dać więcej niż 1000zł (optymalnie 700zł).

Czy możecie polecić jakieś konkretne głośniki, szczególnie niskotonowy. Z jego doborem mam największy kłopot.

Chcę w swoim zestawie uzyskać możliwie najniższy bas, gdyż lubię muzykę z basem (głównie elektroniczną), jednocześnie dobrą ch-kę impulsową (możliwie najlepszą).
Głośne to nie musi być (do pomieszczenia 30m^2), ale klarowne. Szklanki nie muszą drżeć, ale dobrze by małe częstotliwości były odtwarzane przyzwoicie.
Średnica i góra przejrzyste, wyraźne.
Wszystko to, wiadomo, to tylko subiektywne wrażenia dźwiękowe,
ale polećcie chociaż niskotonowy głośnik, który spełni, choć w części, moje oczekiwania.


jeszcze jedna kwestia
jak traktować parametr Vas?
bo na przykład taki głośnik ma parametr Vas=32litry, co daje objętość obudowy (ze wzoru Vb=Vas/alfa, gdzie alfa dla tego głośnika i zestrojenia SBB4, oraz Ql=7 wynosi 2.2233) 14 litrów.
No a tutaj opinia, że przy 20 litrach jest dobrze.

inny przykład
głośnik VIFA M18WH-08-08, dla jego parametrów Vb wynosi aż 36 litrów, co jest sprzeczne z opiniami, by nie ładować go do obudowy większej jak 20 litrów
 
Witam
Myślę, że możesz zastanowić się nad przetwornikami:
GDN-18-140-15-AWX + seas 27tbfc/g
 
Chodziło oczywiście o wersję 8 ohm. Wersja 15 ohm jest zastosowana w 2,5-drożnym zestawie firmowym STX'a i tam jest połączona z kopółką AWX też STX'a. Zestaw AWX + SEAS został zaprojektowany przez jednego z kolegów z sąsiedniego forum i generalnie ten GDN w tamtej konstrukcji był bardzo przez niego chwalony.

Jeśli chodzi o obudowe to nie licz jej objętości z parametrów. Są pewne wytyczne zakresy objętości obudów dla głośników o danej średnicy - oczywiście nie jest to ścisła regóła i eksperymentowanie jest tutaj nawet wskazane. Najlepiej jest poczytać trochę opinii na forach i zastosować przeważnie zalecaną objętość albo jeśli jesteś ambitniejszy to samemu cos potestuj - różne objętości i różne strojenia BR.

Co do konkretnych zestawów to raczej nic nie polecę ale zaczekaj chwilkę a na pewno pojawi się tutaj wiele propozycji ;)
 
co do BR to nie ma problemu, na pewno będę eksperymentował, ale jak już obudowę zbuduję to nie będę jej zmieniał, dlatego wszystko dokładnie analizuję i pytam zanim cokolwiek zrobię.
Co do zakresów zależnych od średnicy głośnika to ich nie znam, dlatego zaczynam od wzorów.

co do konkretnych zestawów to skłaniam się (póki co) nad
Seas ER18RNX + Seas 27TBFC/G (zalecana objętość obudowy tego pierwszego nie zatrzymuje mnie przed poszukiwaniem, ale czytałem dobre opinie, więc...)

wcześniej był to zestaw jak z ostatino 2000, ale po poczytaniu wykluczyłem (chociaż nie definitywnie) tę konfigurację

dzięki za pomoc
 
Czy do głośników
seas 27TBFC/G
STX GDN-28-140-8-AWX

tutaj ich ch-ki
STX
SEAS

będzie potrzebny układ kompensujący impedancję?
Czy w związku z tym, że tak mało rośnie ona w funkcji częstotliwości, nie będzie konieczne stosowanie tego układu?

Drugie pytanie
Czy zwrotnica Linkwitza_Riley'a 4 rzędu się nada do tego zestawu?

Trzecie
Czy w związku z różnymi skutecznościami głośników (1,5 dB różnicy) potrzebne jest stosowanie L-Pad?
 
jacky72, wiem, widziałem, ale nie chcę kopiować, sam sobie zrobię zwrotnice, chciałem tylko uzyskać odpowiedź na nurtujące mnie pytanie, którego w literaturze nie znalazłem.

poza tym nie podoba mi się ch-ka fazowa tego filtru


Różnica fazy dla częstotliwości podziału wynosi 300 stopni, czyli 60.

Poza tym to nie jest zwrotnica 4 rzędu, tylko trzeci rząd na niskotonowym i drugi rząd na wysokotonowym.


Pawel S. przepraszam, że Cię w błąd wprowadziłem ;)
 
kombizenon napisał:
poza tym nie podoba mi się ch-ka fazowa tego filtru


Różnica fazy dla częstotliwości podziału wynosi 300 stopni, czyli 60.
kombizenon, a zmierzyles ten filtr jak wplywa na glosniki?
nas nie obchodzi faza elektryczna tylko faktyczne fazy pracy glosnikow

kombizenon napisał:
nie chcę kopiować, sam sobie zrobię zwrotnice
a masz sprzet pomiarowy? i nie mowie tu o multimetrze...
 
Pawel S. Chodzi Ci może o oscyloskop, mikrofony, mierniki poziomu dźwięku, komorę bezechową, miernik fazy?
Tak.
Zestaw robię w ramach projektu na polibudzie i mam dostęp do aparatury pomiarowej.
Mam pojęcie o filtrach, o akustyce.
Pierwszy raz będę robił zestaw głośnikowy, chcę, żeby dobrze wyszedł.
Praktyka jest bliska teorii, ale w tym przypadku, no impedancja głośnika nie jest czysto rzeczywista, więc wynik na pewno będzie odbiegał od symulacji, bo przy symulacji głośnik zastępuje się rezystorem.

Dlatego pytam praktyków o takie pierdoły, które mnie nurtują. Poza tym projekt muszę poprzeć teorią, wzorami... a nie sformułowaniem rodzaju "bo tak jest lepiej". Dlaczego tak jest lepiej?





Pawel S. napisał:
kombizenon napisał:
poza tym nie podoba mi się ch-ka fazowa tego filtru


Różnica fazy dla częstotliwości podziału wynosi 300 stopni, czyli 60.
kombizenon, a zmierzyles ten filtr jak wplywa na glosniki?
nas nie obchodzi faza elektryczna tylko faktyczne fazy pracy glosnikow
Nie zmierzyłem. Najpierw zaprojektuję, potem zrobię.


Jak zrobię to zdokumentuję i udostępnie.

pozdrawiam
 
Jestem na to przygotowany, tylko na to czekam, ale potrzebny jest jakiś punkt zaczepienia. Od czego zacząć, jak nie od teorii?
 
Chodziło mi o to że owszem zaczynasz od teorii ale to dopiero początek, potem robisz pomiary i na podstawie pomiarów doskonalisz zwrotkę dalej.
 
kombizenon napisał:
Mam pojęcie o filtrach, o akustyce
kombizenon napisał:
Nie zmierzyłem. Najpierw zaprojektuję, potem zrobię.

kombizenon, nie obraz sie, ale to co piszesz swiadczy o tym ze NIEWIELE wiesz...
znasz teorie filtrow - to fajnie
ale zalozenie
kombizenon napisał:
Czy zwrotnica Linkwitza_Riley'a 4 rzędu się nada do tego zestawu?
do glosnikow ktorych ani nie slyszales ani nie mierzyles jest conajmniej bledne...

powiem tak - zrob to tak jak nalezy
czyli zrob obudowe (nie musi byc wykonczona), wsadz glosniki i jedz na pomiary (lepiej z rana bo to potrwa) a pozniej rob zwrotnice...
jak juz cos zaprojektujesz to montujesz zwrotnice do kolumny, robisz pomiar ponownie (ma potwierdzic to co zaprojektowales) i sluchasz...
zmieniasz zwrotnice i znowu sluchasz...
i tak kilka razy az uznasz ze wybrales najlepsza opcje ;)
najlepsza opcja to taka ktora najlepiej dla ciebie brzmi + jest poprawna z elektrycznego punktu widzenia
 
Pawel S. napisał:
kombizenon napisał:
Mam pojęcie o filtrach, o akustyce
kombizenon napisał:
Nie zmierzyłem. Najpierw zaprojektuję, potem zrobię.

kombizenon, nie obraz sie, ale to co piszesz swiadczy o tym ze NIEWIELE wiesz...
Ano, nie wiem wiele. Nigdy nie budowałem zestawu głośnikowego, dlatego pytam.
Ale jak wywnioskowałeś to po tej wypowiedzi?

znasz teorie filtrow - to fajnie
ale zalozenie
kombizenon napisał:
Czy zwrotnica Linkwitza_Riley'a 4 rzędu się nada do tego zestawu?
do glosnikow ktorych ani nie slyszales ani nie mierzyles jest conajmniej bledne...
Źle pytanie sformułowałem.
Chciałem się dowiedzieć, dlaczego wybierzesz taki filtr a nie inny. Jaki wpływ na brzmienie zestawu ma stromość filtru, cały opis matematyczny filtru.

powiem tak - zrob to tak jak nalezy
czyli zrob obudowe (nie musi byc wykonczona), wsadz glosniki i jedz na pomiary (lepiej z rana bo to potrwa) a pozniej rob zwrotnice...
jak juz cos zaprojektujesz to montujesz zwrotnice do kolumny, robisz pomiar ponownie (ma potwierdzic to co zaprojektowales) i sluchasz...
zmieniasz zwrotnice i znowu sluchasz...
i tak kilka razy az uznasz ze wybrales najlepsza opcje ;)
najlepsza opcja to taka ktora najlepiej dla ciebie brzmi + jest poprawna z elektrycznego punktu widzenia
Satysfakcjonuje mnie ta odpowiedź. Bez tej wiedzy zrobiłbym najpierw zwrotnicę.

Zaprojektować i zrobić zwrotnicę to nie jest problem, ale nie wiem od której strony zabrać się za jej realizowanie, żeby współgrała z przetwornikami, to jest dla mnie zagadką, którą próbuję rozwiązać pytając.
 
kombizenon napisał:
Ale jak wywnioskowałeś to po tej wypowiedzi?
bo robi sie to tak jak ja napisalem a nie jak ty myslales ;)

kombizenon napisał:
Chciałem się dowiedzieć, dlaczego wybierzesz taki filtr a nie inny. Jaki wpływ na brzmienie zestawu ma stromość filtru, cały opis matematyczny filtru.
matematyka mnie nie interesuje. jaki to rodzaj filtru to tez nie bardzo
najwazniejsze jest zeby glosniki dobrze sie zgraly
im prostrze filtry tym brzmienie lepsze. ale nie zawsze mozemy takie stosowac wiec trzeba kombinowac.
ale kombinujesz dopiero na zmierzonych ch-kach glosnikow!

kombizenon napisał:
Zaprojektować i zrobić zwrotnicę to nie jest problem, ale nie wiem od której strony zabrać się za jej realizowanie, żeby współgrała z przetwornikami, to jest dla mnie zagadką, którą próbuję rozwiązać pytając.
a czytales ten temat? http://diyaudio.pl/viewtopic.php?t=11903&start=0

+ tutoriale ze strony glownej?
 
Pawel S. napisał:
kombizenon napisał:
Ale jak wywnioskowałeś to po tej wypowiedzi?
bo robi sie to tak jak ja napisalem a nie jak ty myslales ;)

kombizenon napisał:
Chciałem się dowiedzieć, dlaczego wybierzesz taki filtr a nie inny. Jaki wpływ na brzmienie zestawu ma stromość filtru, cały opis matematyczny filtru.
matematyka mnie nie interesuje. jaki to rodzaj filtru to tez nie bardzo
mnie interesuje, bo przynajmniej wiem czego się spodziewać,

najwazniejsze jest zeby glosniki dobrze sie zgraly
im prostrze filtry tym brzmienie lepsze. ale nie zawsze mozemy takie stosowac wiec trzeba kombinowac.
ale kombinujesz dopiero na zmierzonych ch-kach glosnikow!
nie inaczej,
kombizenon napisał:
Zaprojektować i zrobić zwrotnicę to nie jest problem, ale nie wiem od której strony zabrać się za jej realizowanie, żeby współgrała z przetwornikami, to jest dla mnie zagadką, którą próbuję rozwiązać pytając.
a czytales ten temat? http://diyaudio.pl/viewtopic.php?t=11903&start=0

+ tutoriale ze strony glownej?
tak, nie do końca odpowiada mi ten sposób budowania zwrotnicy, wolałbym wyjść od teorii, dopiero potem ją poprawiać.

tak się w mojej głowie utarło, że jak coś robić to najpierw zamodelować, dopiero potem urzeczywistniać.


czy w takim razie odpowiedzią na pytania

czy i jak bardzo zauważalna będzie różnica w 1,5 dB skuteczności głośników. Skuteczność wysokotonowego wynosi 91,5 a nisko 90 dB. Wprawione ucho usłyszy 1 dB różnicy, ale czy w przypadku takiego zestawu ma sens dołączanie tłumika do filtru górnoprzepustowego.

oraz

czy przy wzroście impedancji w funkcji częstotliwości o 5 Ohmów potzrebne jest stosowanie układu do korekcji impedancji


jest "zbuduj i sprawdź"?

to z jakimi problemami w takim razie mogę się ewentualnie zwracać, jakie problemy mogę napotkać w trakcie realizowania tego projektu

pozdrawiam
 
kombizenon napisał:
tak, nie do końca odpowiada mi ten sposób budowania zwrotnicy, wolałbym wyjść od teorii, dopiero potem ją poprawiać.

tak się w mojej głowie utarło, że jak coś robić to najpierw zamodelować, dopiero potem urzeczywistniać.
kombizenon napisał:
Zestaw robię w ramach projektu na polibudzie i mam dostęp do aparatury pomiarowej.
Mam pojęcie o filtrach, o akustyce.
wiesz co - to jest nawet calkiem fajny pomysl

jako co ma byc ten projekt?
praca przejsciowa? czy zwykle zaliczenie?

bo powiem ci ze mozna zrobic to tak
zaczynasz po swojemu. analiza, sucha teoria itp itd symulacje i robisz zwrotnice.
a pozniej porownujesz to do rzeczywistosci i wynikle rozbierznosci opisujesz i wyciagasz wnioski
wg mnie ostatnia czesc bedzie tutaj baaardzo rozlegla bo teoretyczne podejscie do tematu a praktyka akurat w tym przypadku bardzo sie roznia ;)

kombizenon napisał:
czy i jak bardzo zauważalna będzie różnica w 1,5 dB skuteczności głośników. Skuteczność wysokotonowego wynosi 91,5 a nisko 90 dB. Wprawione ucho usłyszy 1 dB różnicy, ale czy w przypadku takiego zestawu ma sens dołączanie tłumika do filtru górnoprzepustowego.
tak, trzeba to wyrownac
zwroc tez szczegolna uwage na to w jaki sposob producenci mierza efektysnosc glosnikow.
jedni robia to 1w/1m a inni 2,83V/1m
roznia sie tez akustyczne warunki pomiarow - np zwykla obudowa lub odgroda
roznie tez przyjmuja poziom efektywnosci. jedni daja srednia inni szczytowa
tak wiec to tez musialbys ujac w swojej pracy ;)

kombizenon napisał:
czy przy wzroście impedancji w funkcji częstotliwości o 5 Ohmów potzrebne jest stosowanie układu do korekcji impedancji
na to pytanie sam bys sobie odpowiedzial jakbys zasymulowal filtr. w jednym przypadku staje sie on nie skuteczny i trzeba dac korekcje. a w innym przypadku nadal spelnia swoja funkcje i nic nie trzeba dodawac
w tym przypadku powinno obejsc sie bez tego

kombizenon napisał:
to z jakimi problemami w takim razie mogę się ewentualnie zwracać, jakie problemy mogę napotkać w trakcie realizowania tego projektu
najczestszym problemem jest zgranie fazowe itp
poczytaj jak sprawdzac czy podzial jest poprawnie dobrany, jak sprawdzac zgodnosc fazy itp itd

niestety jedni beda mieli problemy z prostymi filtrami a inni z czyms duzo bardziej skomplikowanym

zacznij sie bawic a sam sie dowiesz gdzie masz problem ;)
 
Powrót
Góra