• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Geometria tunelów BR

Rejestracja
Sty 10, 2010
Postów
40
Reakcji
0
Lokalizacja
Gdańsk
Witam
Chciałbym się dowiedzeć dlaczego większość tuneli BR ma kształt stożka ściętego. Dlaczego rozszerzają się ku wylotowi (jaka była by różnica w dźwięku przy prostym kształcie-czy słyszalna, czy raczej mityczna oraz czemu służy "rozdęty" kształt średnicy po stronie wewnętrznej obudowy głośnika.
Drugie pytanie odnośnie budowy zwrotnicy: mam zamiar zrobić zwrotnicę wg gotowego projektu z forum dla głośników stx 3-drogi-na co muszę zwrócić uwagę, co zrobić(przed przylutowaniem głośników) po przygotowaniu płytki, przylutowaniu elementów itd. Pewnie sprawdzić czy nie ma zwarć, ale co jeszcze?
 
KORKALHOM napisał:
Chciałbym się dowiedzeć dlaczego większość tuneli BR ma kształt stożka ściętego. Dlaczego rozszerzają się ku wylotowi (jaka była by różnica w dźwięku przy prostym kształcie-czy słyszalna, czy raczej mityczna oraz czemu służy "rozdęty" kształt średnicy po stronie wewnętrznej obudowy głośnika.
Żeby uniknąć świstów?
 
KORKALHOM napisał:
Chciałbym się dowiedzeć dlaczego większość tuneli BR ma kształt stożka ściętego.
W głównej mierze przyczyną jest technologia produkcji, ponieważ znacznie łatwiej zdjąć z rdzenia formy wtryskowej stożek niż cylinder. De facto różnica akustyczna pomiędzy stożkowym, a cylindrycznym tunelem jest raczej nie do usłyszenia, ponieważ w rezonatorze Helmholtza (a tym właśnie jest obudowa z bass-reflexem) pierwsze skrzypce gra masa powietrza w tunelu. Zupełnie inną bajką jest profilowanie wlotu i ujścia tunelu. Dyfuzory (rozszerzające się końce) zapobiegają turbulencjom powietrza na skraju tunelu powodując spadek prędkości przepływu gazu (przy okazji niejako niwelują ostre, nieaerodynamiczne krawędzie, które także powodują powstawanie turbulencji). Ogólnie rzecz biorąc dąży się do tego by zapewnić w tunelu b-r przepływ powietrza jak najbardziej zbliżony do laminarnego (Bowers & Wilkins posunął się o krok dalej niż zwykłe profilowanie ujść tunelu, kształtując powierzchnię wewnętrzną tunelu na wzór powierzchni piłeczek golfowych - wgłębienia w kształcie czasz kuli). Najczęściej spotykane jest profilowanie jednostronne (również ze względów technologicznych) ale z całą pewnością najmniejsze szumy przepływu powietrza powstają w tunelach b-r o profilowanych obu końcach (rozszerzających się). W przypadku dyfuzorów na końcach tuneli różnicę da się już usłyszeć i na pewno nie można nazwać jej mityczną :)
 
KORKALHOM, pic polega na tym żeby nie furkotało i nie świstało :D

Co do zwrotki, podepnij pod głośniki na sucho i sprawdz czy każdy gra tylko swoją partię. Sprawdź też pięc razy czy jest jak na schemacie. Dopiero potem pakuj w obudowę.
 
Powrót
Góra