Na nauke nigdy nie jest za pozno
AKU SAMOCHODOWY
Ładowanie akumulatora kwasowego należy przeprowadzić prądem nie większym niż 10% pojemności (czyli dla akumulatora o pojemności 62 Ah prąd o maksymalnej 6,2 A tylko do momentu naładowania).
Czas ładowania zależy od stopnia rozładowania akumulatora, wielkości prądu i napięcia ładowania.
POPULARNE "ZELOWE"
Akumulatory szczelnie zamknięte lub VRLA (AGM, GEL) należy ładować przy stałym napięciu 14,4 V przez 20 godzin z ograniczeniem maksymalnego prądu do wartości = 0,25 x Pojemność Znamionowa (A) przez 20h i następnie prądem stałym o natężeniu = 0,025 x Pojemność Znamionowa (A) przez 4 godziny.
Przykład - akumulator 60 Ah.
1. Pierwszy etap : Uład = 14.4 V, Imax = 0,25x60=15 A, czas ładowania = 20 h
2. Drugi etap : Iład = 0,025x60 = 1,5A, czas ładowania = 4h
W sumie czas ładowania wynosi 24h.
Cytat ze strony:
http://www.akumulator.pl/ekspert-radzi/poprawne-ladowanie-akumulatora
- - - - - aktualizacja - - - - -
No to chyba kończyliśmy inne szkoły
Jak widac juz na poczatku miales problemy. Z czytaniem
Napisalem wyraznie prad max 1/3 pojemnosci dla zelowego. Dla samochodowego jest to tylko 1/10 a wiec zelowe mozna ladowac wiekszym pradem a nie jak napisales mniejszym. W praktyce jednak duzy prad ladowania to tylko zalozenie bo przy ograniczeniu napiecia ladowania prad "sam" sie ograniczy. Starego typu "prostowniki" przywalaly akumulatorowi duze napiecie czesto 16-18V i wtedy prady byly faktycznie duze. Ale akumulator starsznie gazowal, konieczne bylo odkrecenie korkow. W obecnych akumulatorach bezobslugowych nie ma korkow i nie powinno sie ich ladowac starymi "prostownikami" To samo dotyczy "zelowek".