• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Jakie głośniki do budowy kolumn detalicznych z bdb sceną

Rejestracja
Paź 24, 2024
Postów
1
Reakcji
0
Witam serdecznie,
planuje budowę kolumn diy i najbardziej zależy mi na bardzo, bardzo detalicznym dźwięku tak żeby było słychać jak najwięcej instrumentów oraz z bardzo dobrą sceną.
Pytanie mam takie, które głośniki najlepiej się do tego nadają, konkretne modele ?
Ewentualnie całe kolumny, jeśli ktos takowe zna.
 
okresl budzet jaki masz do dyspozycji

i mile widziane, jakbys napisal co masz obecnie lub co sluchales ;)
 
Witam serdecznie,
planuje budowę kolumn diy i najbardziej zależy mi na bardzo, bardzo detalicznym dźwięku tak żeby było słychać jak najwięcej instrumentów oraz z bardzo dobrą sceną.
Pytanie mam takie, które głośniki najlepiej się do tego nadają, konkretne modele ?
Ewentualnie całe kolumny, jeśli ktos takowe zna.

proponuję beryl https://loudspeakershop.eu/glosnik-sb-acoustics-satori-tw29bn-b-beryllium-p-3101.html
lub znakomicie też wypadają AMT
ostatnio łączyłem z iluminatorem 18wu i ellipticorem 18we
np
https://loudspeakershop.eu/glosnik-dayton-audio-amt2-4-p-8345.html
https://loudspeakershop.eu/glosnik-sb-acoustics-satori-at60nc-4-amt-tweeter-p-7692.html
 
przy takich założeniach konstrukcyjnych - trzeba iść w trzy drogi jeśli rozmiar pudel nie stanowi przeszkody . Najpierw kolega powinien określić budżet i wymagania rozmiarowe, podstawkowe czy wolnostojące
 
przy takich założeniach konstrukcyjnych - trzeba iść w trzy drogi jeśli rozmiar pudel nie stanowi przeszkody . Najpierw kolega powinien określić budżet i wymagania rozmiarowe, podstawkowe czy wolnostojące

Trzy drogi to znaczne zwiększenie kosztów np dobry kond szeregowy do średnich tonów może kosztować więcej niż glośnik a w tym konkretnym szczególe nie warto oszczędzać.
po drugie by woofer nie maskował średnicy trzeba wybrać naprawdę dobry głośnik a to jest droga sprawa
aplikacja i dostrojenie takiego woofera mając też na względzie warunki akustyczne pokoju to następny wielki problem dla nieprofesjonalisty.
dlatego zalecałbym 2-way znacznie łatwiej takie kolumny skonstruować a jeśli będzie niedosyt basu alternatywą jest dokupienie suba.
 
dlatego zalecałbym 2-way znacznie łatwiej takie kolumny skonstruować a jeśli będzie niedosyt basu alternatywą jest dokupienie suba.

nie demonizowalbym trudnosci przy 3 drogch na forum jest sporo projektow takze od nieprofesjonalistów , skoro priorytetem jest jakość dźwięku to nie ma innego wyjścia. Pozwolmy koledze uściślić wymagania gabaryty i budżet , na kruszenie kopii ciut za wcześnie.
 
gotowy projekt 3-way ok
zlecenie projektu ok
własna "zabawa"-zdecydowanie 2-way
tu nawet nie ma o co kruszyć kopi ....najwyżej siekierki ;^)
 
Troels Gravesen na temat szeregowego kondensatora dla średnich tonów
There is one serious issue here: The quality of the 88 uF to the midrange. Initially I ran 82 uF* standard polyprop caps bypassed by 1 uF Superior Z-cap. After several hours of listening I pooled all my Superior Z-caps to make 84 uF and replaced the standard caps. Sorry to say, it's night and day. Any standard polyprop sounds compressed compared to the Superior Z combo. Eight times 22 uF quality caps don't come for nothing, but once we've heard the super caps vs. standard polyprops, it's very clear there's no free lunch here
 
Nie wiem czy ma. O ile Troels cieszy się dużym uznaniem, to wykresy byłyby bardziej przekonujące niż najbardziej kwieciste opisy.

Na tym forum kwestie audiofilskie przegrywają z kretesem w zestawieniu a argumentami technicznymi
sorry ale jestem przede wszystkim audiofilem stąd moje uwagi ale oczywiście nie neguję , że ktoś może mieć inne zdanie dlatego moje propozycje to tylko sugestie i nie widzę problemu gdy ktoś się z nimi nie zgadza.

Generalnie wg mnie każdy kondensator szeregowy w filtrze high pass średniaka, nawet najlepszy, zawsze trochę degraduje dźwięk średnicy lub inaczej .... nie pozwala średniakowi grać pełnym potencjałem barwy i dynamiki
dlatego jednym z rozwiązań jest układ 2,5way
tak jak Gravesen łączył 18we i 21we w projekcie Ellipticor-3
Z drugiej strony odfiltrowanie basu z głośnika średniotonowego daje czystszą średnicę mniejsze zniekształcenia pochodzące od wychylenia membrany i termiczne z powodu grzejącej się cewki głośnika ....dlatego pozbawienie średniaka filtra high pass wymaga zastosowania absolutnie doskonałego głośnika średniotonowego na pewno w obudowie zamkniętej takiej wielkości by dostarczona projektowana moc nie naraziła go na przekroczenie x-max.
Wniosek : warto wypróbować takie rozwiązanie i wyrobić sobie własne zdanie
 
Witaj Sławku, Ciebie nie podejrzewam o brak wiedzy technicznej, ale większość zdrowych umysłowo audiofili (chyba jedno przeczy drugiemu) neguje stosowanie narzędzi do mierzenia akustyki pokoi odsłuchowych. A jest sporo dość prostych i tanich sposobów na mierzenie akustyki wnętrz, które obierają z mistyki barwne opisy audiofilskiego dźwięku.
Jednym z tych droższych jest mikrofon ambisoniczny, który pozwala na pomiar przestrzeni odsłuchowej w czterech osiach : https://emerginguk.com/product/voyag...atial-mic-usb/ , oczywiście to taka raczej nisko średnia półka cenowa, ale co to jest przy cenach kabli poprawiających dźwięk niebotycznie.
Myślę, że audiofilskie doświadczenie niektórych dziennikarzy od audio pozwoliło by rozpoznać zmianę natężenia np. 12000 Hz o 0,0001 dBu, po wymianie kabla za 10000 dolców na taki za 200000 funtów.
Wracając do kondensatorów, każdy umieszczony i działając w torze odsłuchu zestaw elektronicznych elementów pasywnych i aktywnych degraduje jakość dźwięku odnośnie do słuchania muzyki na żywo.

PS.: Przypomnę skromnie, że ucho doświadczonego reżysera dźwięku jest w stanie rozpoznać zmianę pojedynczej częstotliwości na poziomie ok. 0,5 dBu, a Ci z kolei nie zauważają zmian w dźwięku po zmianie dobrze wykonanych kabli, droższych na tańsze i odwrotnie.
https://knowledge.silvent.com/pl/podstawowe-informacje-o-decybelach-db
 
Ostatnia edycja:
Na tym forum kwestie audiofilskie przegrywają z kretesem w zestawieniu a argumentami technicznymi
sorry ale jestem przede wszystkim audiofilem stąd moje uwagi ale oczywiście nie neguję , że ktoś może mieć inne zdanie dlatego moje propozycje to tylko sugestie i nie widzę problemu gdy ktoś się z nimi nie zgadza.

Generalnie wg mnie każdy kondensator szeregowy w filtrze high pass średniaka, nawet najlepszy, zawsze trochę degraduje dźwięk średnicy lub inaczej .... nie pozwala średniakowi grać pełnym potencjałem barwy i dynamiki
dlatego jednym z rozwiązań jest układ 2,5way
tak jak Gravesen łączył 18we i 21we w projekcie Ellipticor-3
Z drugiej strony odfiltrowanie basu z głośnika średniotonowego daje czystszą średnicę mniejsze zniekształcenia pochodzące od wychylenia membrany i termiczne z powodu grzejącej się cewki głośnika ....dlatego pozbawienie średniaka filtra high pass wymaga zastosowania absolutnie doskonałego głośnika średniotonowego na pewno w obudowie zamkniętej takiej wielkości by dostarczona projektowana moc nie naraziła go na przekroczenie x-max.
Wniosek : warto wypróbować takie rozwiązanie i wyrobić sobie własne zdanie

I to nagranie obrazuje, jak daleka jest teoria od rzeczywistosci.

https://www.youtube.com/shorts/oI6t2clGzLo

Niestety brak filtracji 21WE limituje woofer 38WE. Oczywiście każda konstrukcja ma jakieś kompromisy i ten przypadek wygląda podobnie, jak zakup Ferrari z kolami od Skody Octavii. Masz moc pod maską, ale w żaden sposób nie idzie tego wykorzystać. Przynajmniej audiofil jest zadowolony, bo mu kondensator dźwięku średnicy nie psuje, tylko trzeba przymknąć oko na zniekształcenia IMD.
 
I to nagranie obrazuje, jak daleka jest teoria od rzeczywistosci.

https://www.youtube.com/shorts/oI6t2clGzLo

Niestety brak filtracji 21WE limituje woofer 38WE. Oczywiście każda konstrukcja ma jakieś kompromisy i ten przypadek wygląda podobnie, jak zakup Ferrari z kolami od Skody Octavii. Masz moc pod maską, ale w żaden sposób nie idzie tego wykorzystać. Przynajmniej audiofil jest zadowolony, bo mu kondensator dźwięku średnicy nie psuje, tylko trzeba przymknąć oko na zniekształcenia IMD.

A jak Ja to powstarzam od X lat to nikt nie słucha :) hahaha tylko Harpia super kolumny robi :)
 
W Harpiach nie ma aż tak dużej dysproporcji głośników, jak w tym projekcie Troelsa i to się jeszcze jakoś broni. :) Pomijam fakt, że absolutnie żadna zwrotnica, ani nawet brak kondów filtrujących bas, nie sprawi, że alu Seas będzie pięknie śpiewał.
 
A budżetu nadal nie znamy....
Przy takim założeniu "planuje budowę kolumn diy i najbardziej zależy mi na bardzo, bardzo detalicznym dźwięku tak żeby było słychać jak najwięcej instrumentów oraz z bardzo dobrą sceną".
to temat rzeka, nieskończona ilość możliwości, audiofilski kosmos, nieosiągalny Święty Graal |;‑)
 
Powrót
Góra