• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Kolumna centralna - ujęcie akustyczne

Rejestracja
Wrz 2, 2012
Postów
1,318
Reakcji
0
Lokalizacja
Poznań
Więc tak musiałbym zrobić sobie centralny, co raz na forum pojawiają się w różnych tematach opinie że lepiej tak albo tak. Może uda się w jednym temacie zebrać te informacje które w przyszłości pomogą innym.

1. Tu jest kwestia doboru głośników, na tw idzie w chwili obecnej HDS, miał być z rs180 ale to duży głośnik, może ktoś coś sensownego poleci z przedziału 13 a 16 tak aby dało radę od 80zh no może 60zh bo niżej sub będzie chodzić a kwota zbliżona cenowo do hds albo będzie się rozważać inne opcje.

2 A tu było by dobrze poruszyć kwestię złożenia tego, jak wiadomo na wprost nie zawsze da się siedzieć , a skłaniając się do klasycznego 2way w pionie trochę miejsca brakuje pod tv. Jak to wypadnie przesuwając tw na bok z linii osi delikatnie ale nadal nad WF zbliżając go do siebie a jak do klasycznych mtm poziomo może pochylone, albo np 2way pochylone powinno się urwać trochę z wysokości. Jeśli jakieś konkretne pomysły by się pojawiły to może warto było by wtedy dwa lub trzy sprawdzić, ocenić pomierzyć i przedstawić . Od siebie mogę dodać że tak na szybko stawiając na tym miejscu 2 way na daytonie i seasie normalnie jest ok, ale poziomo amplituner wywalił błąd fazy o ile co kol wiek to znaczy
 
Posiadam te Vify i w tej chwili grają u mnie w głośnikach efektowych (obok Scan Speak discovery).Zrobiłem sobie na razie takie prototypy z tego co miałem i co mi pasowało -obudowa zamknięta nie więcej jak 9 litrów mocno wytłumiona wełną .Powiem tak:mimo zamkniętej obudowy ładnie sobie dają radę i chyba nie potrzeba dorabiać gwizdków do tego. ( EBP= 164! ) A tak nawiasem mówiąc o ich "fs" jest ona mocno naciągana ,na pomiarach wychodzi ok 90 Hz!
 
Z tego co ja note znalazłem a raczej na as podrzucili i dobrze przeliczone na litry było to dla oz około 2l albo nawet mniej i około 3l dla br i strojenie 84hz. Poprzedni właściciel który tu się nie chce udzielać wspominał właśnie o oz około 2l ale to grały jako sredniotonowe.

Na chwilę obecną oba idą w obudowę około 7l

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
 
Pomiar tej Vify zamkniętej w obudowie jest na obrazku.Pomiar free-air jest przesunięty o kilka Hz.Głośniki były mocno "otrzaskane" przez dwa lata i nawet "wygrzewając " przed pomiarem kilka godzin nie było lepiej z fs.Dwa dni to raczej nie chce mi się czekać.Raczej jest tu jakiś błąd w samym pomiarze :tu SW i soundblaster live ,windoza Xp ,jig złożony z jednego rezystora 8 Ohm =kalibracja poprawna !
 
Generalnie te Vifki nadają się do wszelkich aplikacji dzięki bardzo wyrównanym charakterystykom i neutralności .(Tu dane producenta nie są przesadzone :))Sam myślę nad głośnikiem centralnym opartym o te przetworniki plus gdwk 11/100 na przykład -do dialogów w filmach lepiej nie trzeba,a do słuchania muzyki z koncertów (dts lub dolby) i tak używam trybu 2 kanałowego w amplitunerze!Dynamika jest wtedy lepsza jak się ma odpowiednie fronty !Jednak każdy ma swoją "kurną chatę" :biggrin: i tworzy co mu najlepiej odpowiada.


SW nie zmierzysz dokladnie parametrow T-S.
dzięki za odpowiedź
i tu mam pytanie :p po co jest na portalu przyklejony tutorial o SW skoro parametrów T-S nie da się poprawnie zmierzyć ?
Owszem można to potraktować jako wstęp do problematyki ,ale nikt tam 10 lat temu nie zająknął się na ten temat ani trochę :flapper:
A dziś?Arta itd.?
 
i tu mam pytanie po co jest na portalu przyklejony tutorial o SW skoro parametrów T-S nie da się poprawnie zmierzyć ?

A po to, ze lepsza jest taka dokladnosc niz zadna. Czasami wystarczy, a czasami nie. Zalezy od glosnika, ktory sie mierzy.


Owszem można to potraktować jako wstęp do problematyki ,ale nikt tam 10 lat temu nie zająknął się na ten temat ani trochę

SW nie jest zlym programem, ale jego mozliwosci w pewnych zastosowaniach nie sa wystarczajace. I owszem, Arta Limp jest w tym lepsza, jak z reszta wiele innych, nowoczesnych programow pomiarowych.
 
A tak dodam dla ciekawskich.



Parametry producenta glosnika Vifa, oraz dwa pomiary z Arta Limp i roznice w wynikach.
 
Spoko, ostatnio w ReAudio napisali mi że ten sam głośnik mierzyli kiedyś innym programem a teraz mają nowy i parametry są bardzo rozbieżne :)
 
Spoko, ostatnio w ReAudio napisali mi że ten sam głośnik mierzyli kiedyś innym programem a teraz mają nowy i parametry są bardzo rozbieżne

Jeżeli tak twierdzą, to są pierdołami i powinni zajmować się zbieraniem buraków.
Częstotliwość rezonansowa zawsze jest stała (po dotarciu)
Można zmierzyć przy pomocy amperomierza.
Pomiary trzeba wykonywać w takich warunkach w jakich będzie pracował głośnik.
Jeżeli zmierzysz ziny głośnik, mam na myśli z zimną cewką a potem resztę parametrów to pomiary są trafione. Ale napewno fo będzie stała.
 
Niebardzo rozumiem co ma piernik do wiatraka, i dlaczego glosnik STX mialby sie zachowac inaczej niz Scan czy Vifa, po podaniu innego napiecia.
 
i dlaczego w specyfikacji VIFY 123 jest tak napisane wołem :Resonant Frequency fs Hz 61 15.0%

15 % to prawie 10 Hz
"wszystko płynie" ;)
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra