• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[Kolumny 2-drożne] GDN 17-140-8scx + GDWK 11/100

Rejestracja
Lut 6, 2011
Postów
6
Reakcji
0
Lokalizacja
Olsztyn
Założenia:
Moim celem było zbudowanie zestawu, który zagra „inaczej” niż ZG30C Tonsila.
Stare kolumny już za bardzo mi spowszedniały, postanowiłem więc poszukać jak najtańszego rozwiązania, które pozwoliłoby mi „na nowo” cieszyć się odsłuchem. Chciałem zbudować coś opartego na bass-reflex, ponieważ bas z starych ZG był nieco sztywny, pustawy i nie schodził tak nisko jak chciałem. Oczywiście nie wieszam wszystkich psów na tym co miałem – grało to poprawnie, napędzane amplitunerem Kenwood KR-V8090.

Dobór przetworników:
Właściwie to miałem zamiar modernizować ZG30, jednak po kilku dniach straciłem na to wszelkie chęci i zacząłem szukać tanich, sprawdzonych konstrukcji. Pierwsza wersja zakładała budowę MTM na Teslach, niestety brak dostępności przetworników spowodował porzucenie tego projektu.
Następnym „pomysłem” było budowanie MTM na Tonsilach, jednak nie udało mi się znaleźć ich w cenie, na jaką mogłem sobie pozwolić.
Zrezygnowany, chciałem już kupić coś fabrycznego, jednak po kilku dniach przeglądania aukcji internetowych odpuściłem sobie także takie rozwiązanie.
W końcu stanęło na Stx GDN 17-140-8 + PJ

Obudowa:
Projekt zakładał monitory, ja jednak potrzebowałem kolumn podłogowych. Po paru dniach nakreśliłem wstępny wygląd obudów.
Płyta meblowa 18mm z odzysku (przekładki od palet z panelami podłogowymi), skręcona na wkręty do drewna, klejona vicolem, uszczelniana silikonem neutralnym. Wygłuszenie to watolina na tylnych i bocznych ściankach. Bass-Reflex 60x130 – wlot podgrzany i wyprofilowany na kształt wylotu. Porty z odzysku po ZG30C (niezbyt piękne, ale swoje zadanie spełniają), w niedługim czasie postaram się wymienić.
W planach jeszcze będzie piasek kwarcowy w dolnych komorach i jakieś ładne cokoły na kolcach.

Zwrotnica:
Taka jak na fotce. Pasmo wysokotonowe potraktowałem jednak cewką 0,3mH, zamiast 0,4 i założyłem tłumik -3 dB, bo dla mnie brzmiao to wszystko zbyt jasno.

Wykończenie:
Fornir Wiąz na fiselinie, trzy warstwy lakieru Domalux strong mat.

Odsłuch:
Dosyć ciekawe doświadczenie po przesiadce z fabrycznych Tonsili. Moim zdaniem jest lepiej i to na każdym paśmie.
Słucham głównie Trip-Hopu i Progressive Metal
Bas:
Zależało mi na miękkim basie i plan się powiódł. Dźwięk nie schodzi jakoś makabrycznie nisko (strojenie ok. 50Hz), jednak mi to wystarcza. Basu jest naprawdę sporo. W trip-hopie sprawdza się wyśmienicie.
Tony średnie:
Tu jest moim zdaniem bardzo dobrze. Bardzo pięknie odtwarzany wokal, czy elementy perkusyjne, pianino, gitara, nawet kostka uderzająca o struny, palce sunące po progach (moim zdaniem niedoceniany element muzyki) i inne „rdzawe” trip-hopowe dźwięki. Tu mnie oszołomiło, bo po tych głośnikach nie oczekiwałem tego.
Wysokie:
Tu popełniłem dosyć dziwny eksperyment. Zamiast GDWK-10-200-8-PJ, siedzi GDWK 11/100 Tonsilu. Moim zdaniem wyszło to na korzyść całego zestawu i chociaż mam zamiar jeszcze kombinować z PJ, to chyba docelowo zostanie ten Tonsil. Odtwarza wszystkie „syki” delikatniej niż STX i jest bardziej dokładny. Oczywiście to jest tylko moje zdanie i wiele osób może się z tym nie zgodzić, bo przecież nawet nie mam, czym zrobić pomiarów… Trzaski w muzyce elektronicznej odtwarza wzorowo, to samo tyczy się perkusji, np. w Tool.
Muzyka do odsłuchu:
Bjork, Massive Attack, Radiohead, Portishead, Antimatter, Nedry, Saltillo, Tool, Opeth, Porcupine Tree, A Perfect Circle, Black Sabbath, Pink Floyd, King Crimson, Anathema
 

Załączniki

  • wymiary pudła.jpg
    wymiary pudła.jpg
    51.9 KB · Wyświetleń: 0
  • 22_1288000523_thumb.gif
    22_1288000523_thumb.gif
    11.5 KB · Wyświetleń: 0
  • DSCN3419.jpg
    DSCN3419.jpg
    92.1 KB · Wyświetleń: 0
  • P1080461.jpg
    P1080461.jpg
    88.5 KB · Wyświetleń: 0
  • P1080462.jpg
    P1080462.jpg
    96.6 KB · Wyświetleń: 0
Ostatnia edycja:
Fajnie to wygląda. Ciekawe czy ten gdwk tonsila nie wybija się tak w paśmie 10kHz jak pj?
 
Nie wiem, nie mam czym pomierzyć, ale wydaje mi się "spokojniejszy", dlatego PJ leżą w szufladzie. Próbowałem z kondem 4,7uF i rezystorem 8R2 w torze wysokotonowym, ale nie stwierdziłem jakichś znaczących zmian, oprócz lekko przychrypłego wokalu. Wkładałem też GDWK 9/80, ale po dłuższym odsłuchu wkurzało mnie "chrząszczenie" przy niektórych częstotliwościach - z 11/100 problem zniknął. PJ nawet po tłumiku -6dB dalej "wrzeszczał".
 
stereo(typ) napisał:
skręcona na wkręty do drewna, klejona vicolem, uszczelniana silikonem neutralnym

skoro uzyles kleju to po co ten silikon?

stereo[typ napisał:
;255601]Zwrotnica:
Taka jak na fotce. Pasmo wysokotonowe potraktowałem jednak cewką 0,3mH, zamiast 0,4 i założyłem tłumik -3 dB, bo dla mnie brzmiao to wszystko zbyt jasno.

skoro uzyles innego glosnika to nic dziwnego ze gralo nie odpowiednio

stereo[typ napisał:
;255601]mam zamiar jeszcze kombinować z PJ, to chyba docelowo zostanie ten Tonsil. Odtwarza wszystkie „syki” delikatniej niż STX i jest bardziej dokładny
z tym ze GDWK jest delikatniejszy od PJtki to sie zgodze. jednak jezeli chodzi o detalicznosc to PJtka bije go na glowe.
efekt koncowy zalezny jest od preferencji sluchacza. dla poczatkujacych lepsza bedzie PJtka. dla wymagajacych, szukajacych czegos delikatnego tonsil bedzie lepszy

Ciekawe czy ten gdwk tonsila nie wybija się tak w paśmie 10kHz jak pj?
no i wlasnie to jest minus tego glosnika - powyzej tych 10khz zaczyna grac ciszej i czasami brakowalo mi tam pasma. przy mp3 niczego nie brakowalo

co do konstrukcji to nawet mi sie podoba. dodalbym jeszcze tylko czarne podstawki (nie koniecznie cokoly, moga byc nawet tego samego rozmiaru) i byloby ladnie ;)
pomijam oczywiscie brak frezow bo nie kazdy ma frezarke
 
skoro uzyles kleju to po co ten silikon?

Może źle to ująłem, chodziło mi o uszczelnienie dziur, którymi puściłem kable w środku obudowy.

no i wlasnie to jest minus tego glosnika - powyzej tych 10khz zaczyna grac ciszej i czasami brakowalo mi tam pasma. przy mp3 niczego nie brakowalo

Właśnie - mp3 w tej chwili ogranicza ten zestaw. Sopran po zastosowaniu tłumika gra słabo (bez tłumika na moje ucho było ok), ale drażnił mnie trochę przy flac, czy płytach kupionych w sklepie, a że głównie z takiego źródła słucham, to trochę tą jedynastkę uciszyłem. Zresztą karta dźwiękowa w moim kompie potrafi spartolić nawet format Lossless, dlatego słucham głównie z CD Kenwooda.
 
Nie za duży litraż do GDNa ?? Coś mi się zdaje ze mimo tych przegród to troche dużo... ;) dokładnie ile tam literków upchnałeś ??
 
stereo[typ],
Kup wkładkę mikrofnonową panasonica, zainstaluj Holimpulse, zrób pomiary i dobrą zwrotnice - zagra jeszcze lepiej.
 
czy aby obudowa się nie wzbudza, bo nie widzę żadnej kratownicy?

Myślę podobnie jak Paweł S. Nie widziałem i nie widzę potrzeby umacniania konstrukcji. Szkoda tylko, że zbyt późno zobaczyłem projekt z rurą BR wyprowadzoną do dolnej odgrody i otwartym dnem - front wyglądałby lepiej i moja córka nie pchała by klocków do środka ;)

Nie za duży litraż do GDNa ?

Może nieco przydużo, ale chciałem trochę głębszego basu. Robiłem już 15L z tej obudowy wpychając do niej książki, ale moim zdaniem najlepiej to gra przy tych 20L.
Przykład: Utwór Tricky, z płyty "Maxinquaye", noszący tytuł "Hell Is Around the Corner" - oprócz zwykłego bitu i basu, jest coś jeszcze w tle. Na ZG30C nie słyszałem tego, tak samo przy tych 15L było słyszalne słabo. Chodzi o "bicie serca", niekoniecznie w tempo utworu, ale dzięki temu pogłębia to ten przytłaczający kawałek i dodaje mu mroku.
Druga sprawa, utwór "Welcome to the World of the Plastic Beach", z najnowszej płyty Gorillaz, gdzie jakby "pod spodem" jest drugi bit.
Kup wkładkę mikrofnonową panasonica, zainstaluj Holimpulse, zrób pomiary i dobrą zwrotnice - zagra jeszcze lepiej.

Masz rację Tomq. Chyba nie ma co tego odwlekać, zwłaszcza, że połknąłem bakcyla i na pewno coś jeszcze zbuduję.
 
Będzie miała 3 latka 14 lutego :) Najbardziej lubi wkładać rękę w BR gdy słucham muzyki. Już miałem tam klocki, maskotki, kredki, a nawet żelki... ech, szkoda gadać, ale takie są dzieci.
 
Ja mam pytanie związane z umieszczeniem wysokotonówki. Rozumię, że umieszczona jest ona w pierwszej przegrodzie od góry?.. także jakieś otwory na okablowanie wykonałeś w półkach poziomych?..

a drugie pytanie to czy litraż obejmuje tylko środkową przestrzeń kolumny czy górną gdzie jest wysokotonówka też?.
 
także jakieś otwory na okablowanie wykonałeś w półkach poziomych?..

no ja innej opcji na puszczenie kabla nie widze :P

---------- Post dodany o 20:59 ---------- Poprzedni post o 20:55 ----------

a drugie pytanie to czy litraż obejmuje tylko środkową przestrzeń kolumny czy górną gdzie jest wysokotonówka też?

tylko srodkowa czesc.

stereo[typ] ładnie i prosto :) podoba mi sie standardowy "klocek" bez udziwnień :)
 
To jak już zacząłem pytać to kolejne pytanie mi się nasunęło:

Mianowicie gdyby zrobić kolumne wyższą okolo 95cm, nie 84 jak w tym projekcie to czy zostawiając litraż pod GDNa te 19-20 litrów wpłynie to na jakość dzwięku? czy wysokość nie ma znaczenia zachowując odpowiedni litraż dla danego głośnika?
 
na brzmienie kolumny ma wplyw pojemnosc komory (dla GDNa) i wymiary frontu wraz z rozmieszczeniem glosnikow (widac wyraznie na pomiarach)
zmiana glebokosci czy wysokosci kolumny wplywa minimalnie a nawet na plus (wysokosc wysokotonowki na wysokosci uszu sluchacza)
 
Powrót
Góra