• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Kolumny jednodrożne szerokopasmowe DECWARE HDT

Rejestracja
Maj 3, 2008
Postów
5
Reakcji
0
Lokalizacja
Gdynia
Konstrukcjami DECWARE zainteresowałem się jakiś czas temu szukając w sieci artykułu o przygotowaniu pomieszczenia do słuchania muzyki (polecam ich stronę - jest tam masa przydatnych informacji). Jak już tam zajrzałem, to zostałem na długo - jeden dzień raczej nie wystarczy do przeczytania wszystkich informacji... No i po drodze natknąłem się na opis stojących kolumn HDT, które bardzo przemówiły do mojej natury eksperymentatora. Jednodrożne (czyli bez zwrotnicy), oparte na szerokopasmowym głośniku Fostexa (zmodyfikowanym przez DECWARE), o całkiem nietypowej konstrukcji.

Gotowe kolumny posiadają następujące parametry:
- efektywność 96 dB (dla 1W z 1m)
- pasmo 38Hz - 20kHz
- impedancja 8ohm
- wymiary 34 x 34 x 99 cm
- ciężar 34 kg każda
- maks. SPL 116 dB

Przetworniki to zmodyfikowane przez Decware 8-calowe Fostex FE206FM (szczegóły). Każda z kolumn ma poza tym dwie membrany pasywne.

Kolumny mają budowę wielokomorową, z których każda komora jest nastrojona na inną częstotliwość i "pompuje" bas do komory wyrównawczej w podstawie - która to z kolei przechodzi w pionową linię transmisyjną zakończoną płytą dyspersyjną na szczycie kolumny. Jeżeli ktoś chce poczytać więcej o zasadach działania tej konstrukcji - to informacje może znaleźć tutaj: http://www.decware.com/HDT/designnotes.htm.

Decware sprzedaje plany kolumn do samodzielnego wykonania, dodatkowo można u nich zakupić zmodyfikowane przetworniki Fostexa i zestaw zawierający membrany pasywne, kolce, zaciski głośnikowe, tkaninę na grille, gumowe dystanse do płyty dyspersyjnej itd. Skrzynki są wykonane z 19mm MDF i w moim przypadku - pokryte naturalnym fornirem i polakierowane.

Budowa kolumn trwała z przerwami 3 miesiące - z czego ostatni miesiąc był w zasadzie oczekiwaniem na przesyłkę z USA zawierającą przetworniki i całą resztę drobiazgów. Jeżeli ktoś chciałby się zabrać za budowę tych kolumn to musi wiedzieć, że bez frezarki raczej nie ma co zaczynać - poza tym potrzebne są standardowe narzędzia, takie jak wyrzynarka, wiertarka, otwornica, pilnik zdzierak, itd.

Wrażenia
Kolumny grają niesamowicie przejrzyście i przestrzennie. Scena jest wyraźna, w nagraniach akustycznych słychać gdzie stoją poszczególni muzycy - a nawet gdzie znajdują się poszczególne instrumenty z zestawu perkusyjnego. Po zamknięciu oczu kolumny po prostu znikają - pozostaje Muzyka. Mocne strony to świetny środek i góra, wszystko bardzo szczegółowe. Jeżeli chodzi zaś o bas - cóż, konstrukcje jednodrożne nie do każdego typu muzyki się nadają. Jest go dość dla muzyki klasycznej, dla jazzu, dla wszelkiego rodzaju muzyki akustycznej, nawet dla rocka - Dire Straits lub Pink Floyd powodują opad szczęki. Natomiast jeżeli ktoś się spodziewa mięsistego basu w muzyce nieco bardziej "dyskotekowej" to się rozczaruje - te kolumny potrzebują lekkiego wspomagania subwooferem w tym przypadku (i przy filmach akcji).

Słabym punktem może być też niewielki 'sweet spot' czyli obszar pomieszczenia, w którym dźwięk brzmi najlepiej. Ale to może tylko kwestia mojego pokoju, który niestety jest dość pusty. To samo może zresztą być z basem... ponieważ na forach internetowych mało kto narzekał na jego ilość. Zamierzam zrobić kilka eksperymentów z ustawieniem kolumn i z przygotowaniem pokoju, wtedy podzielę się dalszymi wrażeniami.

Ach, ważna uwaga. Kolumny początkowo grały z 200W wzmacniaczem Krell KAV-400xi i nie były w stanie się przy nim rozbujać - po prostu przy efektywności 96dB Krell był nastawiany na bardzo niską moc i jakoś sobie w tym momencie średnio radził. Dopiero po rozkręceniu na 1/4 zaczynał dawać radę - ale to były poziomy zbyt głośne do normalnego słuchania. W międzyczasie wymieniłem wzmacniacz na lampowy, oparty o konstrukcję triodową SET, o mocy 6W - i to jest idealne zasilanie do tych kolumn. Wszystkie problemy zniknęły, dźwięk się wzbogacił, nabrał życia, przestrzeni i szczegółu - również przy niskich poziomach głośności.

Koszty
No cóż, niemałe. Sam MDF to prawie 200 PLN, z wstępnym pocięciem - 280 (poszła cała duża płyta). Do tego głośniki, plany i drobiazgi od DECWARE - wraz z przesyłką to $550. Dalej - fornir, kleje, lakier - kolejne 300 PLN. Dokładnego sumarycznego kosztu nie pamiętam, ale był gdzieś w okolicy 2600-2700 PLN. Niestety budując kolumny musiałem nieco uzupełnić swój warsztat, ten temat łyknął następne 800 PLN. Tanio więc nie było. A czy było warto? Zarówno ja, jak i moim znajomi wielbiciele audio, uważają że te kolumny wystrzeliły w obszar, który na cenowych półkach ma etykietki o jedną cyfrę dłuższe. Nie zamieniłbym ich na żadne inne...

118011096581093122.jpg

Zużycie płyty MDF

118010832234759495.jpg

Część części :)

118030560716195823.jpg

I po szaleństwach z elektronarzędziami

118087011852398778.jpg

Prawie gotowe skrzynki

11808748899295698.jpg

I od spodu - widok na komorę wyrównawczą i linię transmisyjną

118123529127597411.jpg

Wycięte i obrobione płyty dyspersyjne

118124656450517160.jpg

Grille

118199056629119483.jpg

Po położeniu forniru i szlifach, przed lakierowaniem

118566356456658742.jpg

Gotowe skrzynki

118566357348938707.jpg

Gotowe skrzynki

118566359024352947.jpg

Z membranami pasywnymi

118566360827305533.jpg

I z przetwornikami

119910658483878824.jpg

11991065734020859.jpg

119910657820042329.jpg

119910658883528329.jpg

119910659125510780.jpg
 
w końcu jakaś nieprzeciętna konstrukcja na forum :) jestem pełen podziwu, poszukałem trochę w googlach ale nie za wiele jest o tym po polsku :(
 
Nie do końca wpasowywuja sie w moje gusta, za bardzo klocowate ale o gustach sie nie dyskutuje podobno ;). Mozesz wrzucic dokladniejsze fotki przetwornikow i MB?:)
 
Się robi :)

118465822390243112.jpg

118465822525227826.jpg

11846582278139197.jpg

118465822936329937.jpg

118566359710774050.jpg

118566359970003875.jpg

118566360342636544.jpg


MB - chodziło Ci o membrany?

118566357640176134.jpg

118566358582822814.jpg


[ Dodano: 2008-05-04, 12:10 ]
n_omyzs napisał:
Nie do końca wpasowywuja sie w moje gusta, za bardzo klocowate

Owszem, takie są... ale liczy się dźwięk :) A ten jest niepowtarzalny.
 
Jestem noobem w tych sprawach, mam pytanie do autora tematu czy jest w stanie porownac dzwiek owych kolumn do jakiegos zestawu 2 droznego?
Chodzi mi o "jakość" czy w tej cenie nie moznabylo 2 droznego zlozyc lepszego? Czy faktycznie ów zestaw jest na tyle niepowtarzalny?
Bo zastanawiam sie co kierowalo? Chec zrobienia czegos niepowtarzalnego? Czy moze kwestia nacisku na jakosc dzwieku? :roll:
Co to za fornir?
 
Bardzo ciekawa konstrukcja, wkońcu coś odbiegającego o typowych konstrukcji, podoba mi sie :)

Mógłbyś napisać jakie są koszty paczki z przetwornikami i innymi elementami + koszt wysyłki?
 
Konstrukcja jednodrożna ma pewne zalety w zasadzie nie do powtórzenia w wydaniu N-drożnym. Mianowicie masz
- punktowe źródło dźwięku - nie ma problemów z tym, że wysokie grają z jednego miejsca, średnie kilkanaście cm niżej... Tego się bardzo nie słyszy "świadomie", ale różnica jest taka że przy konstrukcji 1-drożnej masz dużo bardziej precyzyjną scenę muzyczną - tak jak pisałem, przy dobrze nagranej płycie można łatwo rozróżnić położenie poszczególnych instrumentów w perkusji...
- kilka przetworników - to emisja dźwięku w różnych zakresach częstotliwości z różnych urządzeń - oczywiście w kwestii projektu leży zgranie ich ze sobą, dopasowanie, odpowiednie dobranie zwrotnicy - ale z oczywistych względów nigdy ta spójność nie będzie tak idealna, jak przy jednym przetworniku...
- Zwrotnica - zawsze dodatkowy element w torze audio - a wiadomo, że łańcuch jest tak słaby, jak jego najsłabsze ogniwo

Zauważ, że użyty przetwornik Fostex to nie jakiś tam głośniczek, tylko szerokopasmowa konstrukcja - jest bardzo szybki i nie ma problemów z odtwarzaniem pełnego zakresu dźwięków. Konstrukcja kolumny jest przygotowana specjalnie tak, by ewentualne braki w dolnym zakresie częstotliwości nadrobić.

Ja jestem purystą i wierzę, że najlepsze efekty w audio da się osiągnąć korzystając z najprostszych środków - dlatego wzmacniacz lampowy na triodzie SET, dlatego jednodrożne, sprawne głośniki, dlatego jak najmniej elektroniki w całym torze audio... I jestem bardzo zadowolony z efektów. W stosunku do zestawów 2-drożnych - takiej sceny muzycznej i klarowności dźwięku raczej na nich nie uświadczysz, a jeżeli - to przy znacznie większych kosztach. Co do wad - tak jak pisałem, dla niektórych typów muzyki troszkę za mało "dołu", ale już się przygotowuję do budowy subwoofera który mi to nadrobi w razie potrzeby. Poza tym te głośniki są dość wrażliwe na pomieszczenie i ustawienie - N-drożne są bardziej pod tym względem neutralne.

Shiver - tak jak pisałem, wyszło około 550 USD
 
michuGD napisał:
Jednodrożne (czyli bez zwrotnicy)
tego bym nie powiedzial. jednodrozna = jeden glosnik. zwrotnica w przypadku glosnikow szerokopasmowych czesto wystepuje
konsrukcja bardzo nietypowa ale poza wlasnym wykonaniem to trudno ot nazwac DIY bo kupiles gotowy projekt...
ale najwazniejsze za za calkiem nieduze pieniadze (w porownaniu ze sklepowymi) masz dobry sprzet ;)

dlaczego niema forniru przy terminalu??
 
Pawel S. napisał:
tego bym nie powiedzial. jednodrozna = jeden glosnik. zwrotnica w przypadku glosnikow szerokopasmowych czesto wystepuje

Skrót myślowy - chodziło mi o to, że moje bez zwrotnicy

Pawel S. napisał:
trudno ot nazwac DIY bo kupiles gotowy projekt...

A to pewnie kwestia filozoficzna... w końcu to sam zbudowałem. Jak lutujesz wzmacniacz wg schematu dostępnego w sieci to jest DIY czy nie jest?

Pawel S. napisał:
ale najwazniejsze za za calkiem nieduze pieniadze (w porownaniu ze sklepowymi) masz dobry sprzet ;)

Oj, tak :) I chyba o to przede wszystkim chodzi - a sama budowa to też kupa frajdy była, więc wilk syty i owca cała.

Pawel S. napisał:
dlaczego niema forniru przy terminalu??

A nie wpadłem na to by tam go dziergać w tej wnęce... Poza tym słońce wyszło i mnie ręce świerzbiły żeby już się zabierać za szlifowanie na balkonie ;) Będę za kilka dni wymieniał terminal, więc może przy okazji coś tam wymyślę.
 
Konstrukcja nie tuzinkowa,ciekawa...ale w to pasmo jakoś ciężko mi uwierzyć,przynajmniej w górny zakres a parę fostexów przemieliłem.Jakoś żaden nie chciał prosto pociągnąć powyżej 16 kilo tylko na łeb spadał.Podobnie lowthery,to chyba urok szerokopasmówek.
Zejście w dół z MB jak najbardziej mozliwe choć cyfrowo chyba z deka naciagane,te głosniki maja znikomy x-max i żadna modyfikacja tu nic nie pomoże,ba,odbije się czkawką na krańcach pasma a masa membrany potrzebuje energii więc co tu owijać w bawełne.
Robiłeś pomiary czy spisałeś dane ze strony projektu?
 
I na taki komentarz czekalem, cos czulem ze gdyby jednodrozne konstrukcje byly takie extra...nikt nie bawilby sie w dwu i wiecej dróg. A na forum niejednokrotnie drozsze konstrukcje sie pojawialy. Mam wrazenie ze to sztuka dla sztuki, ale przesluchalbym z mila checia
 
HeatheN, że by nie było,żyję szerokopasmówką,słucham jej,mam ją ale...nie tędy droga.
Mój najbardziej zbliżony do realu zestaw to arz-tka zamknięta w tubie z odpowiednią korekcją,ot głośniczek z membraną z kartki papieru,lekki...he,he
 
ogólnie to konstrukcja bardzo oryginalna , ale jest pewne "ale", każda membrana bierna działa jako dodatkowe źródło dźwięku umieszczenie tych membran po bokach moim skromnym zdaniem kłóci się z ideą punktowego dźwięku. Najlepszym rozwiązaniem byłoby umieszczenie wszystkich źródeł w jednej osi łącznie z wylotem TL-a , co zbliżyło by się do modelu konstrukcji jednodrożnej, w tym wypadku sądzę że jest to raczej konstrukcja nosząca znamiona wielodrożnej. Co nie umniejsza jakości płynącego zeń dźwieku
 
Mnie to tylko dziwi jedna rzecz :D Przy takiej cenie ogólnej :| na ładniejsze terminale nie starczyło :|
 
MrWho napisał:
Mnie to tylko dziwi jedna rzecz :D Przy takiej cenie ogólnej :| na ładniejsze terminale nie starczyło :|

Terminale wymieniam za kilka dni... A te, choć nie wyglądają najlepiej, to są całkiem dobre...
 
Piękna konstrukcja. Słuszałem tego 8" nie "tuningowanego" i w LT. Byłem pod ogromnym wrażeniem. Chciałbym posłuchać go w takiej konstrukcji jak Twoja z MB.
A mój maleńki FE 126 E kuży się i czeka na swoją paczkę. :wink:
P.s.
3kzł wcale nie przeraża jeśli ktoś poszukuje najbardziej dla siebie optymalnego dźwięku. :wink:
 
Ja rozumiem, ze dawno mnie tu nie było, ale żeby zaraz odrazu taki skok na przód zrobić, to szok. Ostatnio an forum pojawiaja sie tylko konstrukcje rodem z hi-end'u ;)


michuGD, gratuluje udanej konstrukcji, jak i również wyboru One Way (po polsku to bedzie: jedynej służnej drogi :mrgreen: )

Oby więcej takich konstrukcji na forum!!
 
Powrót
Góra