• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Kolumny na Usher 8948A i 9950-20

Rejestracja
Sty 28, 2012
Postów
72
Reakcji
0
Lokalizacja
warszawa
Cześć,

Stałem się, trochę przypadkiem, posiadaczem kolumn - samoróbek - z głośnikami jak wyżej, z pochyloną przednią ścianką. W trakcie odsłuchu zauważyłem, że mają problem ze środkiem pasma ( i trochę z dołem). Niemniej w wypadku środka jest to dość rażące - po prostu niektóre instrumenty mają nienaturalne barwy, są jakby zbyt jazgotliwe. Jedna sprawa - w środku jest bardzo chaotyczne wytłumienie sklejane z różnych kawałków grubej watoliny (? chyba tak się to nazywa). Niemniej mnie bardziej zainteresowała zwrotnica. Nie jestem pewien jak wstawić załącznik toteż napiszę co tam jest.

W torze 8948A jest cewka 1,8 mH

W torze 9950-20 są najpierw dwa kondensatory, połączone równolegle, o pojemnościach 4,7mikroF i 0,068 mikroF. Potem jest rezystor 2 omy

To wszystko jest łączone na "pajęczynkę".

Głośniki są podłączone w odwróconej fazie.

Znalazłem dwa schematy zwrotnicy jaka tam powinna być, niemniej koszt to kilkaset zeta a ja w tej chwili nie mam takiej kasy na zbyciu. Tzn będę miał ale nie na szybko.

W tej sytuacji miałbym pytanie - czy w jakiś tani sposób można choć trochę poprawić brzmienie w sensie względnego dodania środka i basu/odjęcia góry?
 

Załączniki

  • Zwrotka.png
    Zwrotka.png
    91 bajtów · Wyświetleń: 0
Żeby to zrobić dobrze to bez pomiarów się nie obejdzie. Natomiast istnieje jeszcze opcja jako-tako.
Mianowicie: robiłem kiedyś zwrotnicę do podobnych głośników, 8945a i 9550. Musiałbyś wysłać zdjęcie frontu kolumny. Jeśli są podobne to jest duża szansa, że moja zwrotnica będzie działać.
 
Żeby to zrobić dobrze to bez pomiarów się nie obejdzie. Natomiast istnieje jeszcze opcja jako-tako.
Mianowicie: robiłem kiedyś zwrotnicę do podobnych głośników, 8945a i 9550. Musiałbyś wysłać zdjęcie frontu kolumny. Jeśli są podobne to jest duża szansa, że moja zwrotnica będzie działać.

Wiesz, docelowo ja zrobię według projektu Yoshiego. Natomiast fajnie by było zrobić oś jako tako (właśnie - jako tako a nie optymalnie) zasadniczo na bazie tego co jest
 
Wg projektu Yoshiego gra dobrze bo takie mam. Jak rozmieszczenie głośników masz takie jak w projekcie to nie ma co się zastanawiać, zrobić zwrotnice i po kłopocie. Pozdrawiam.
 
Wg projektu Yoshiego gra dobrze bo takie mam. Jak rozmieszczenie głośników masz takie jak w projekcie to nie ma co się zastanawiać, zrobić zwrotnice i po kłopocie. Pozdrawiam.

No dobra ja todoskonalerozumiem,. Ale czy w tym co mam jest jakiś słaby punkt, który można łatwo poprawić? Żeby grało nie doskonale ale choćby przyzwoicie?
 
...czy w tym co mam jest jakiś słaby punkt, który można łatwo poprawić? Żeby grało nie doskonale ale choćby przyzwoicie?

Nie da się.

Tylko gotowe zwrotnice do tych głośników spowodują że głośniki zagrają poprawnie.

Zrobiłem 2 konstrukcje na tych głośnikach i zwrotnicy Yoshiego.

https://diyaudio.pl/forum/praktyczni...8a-t9950-wenge



Mimo prostego frontu grało to bardzo dobrze.

Nie ma co wymyślać. Zbieraj kase i rób tą zwrotnicę od Yoshiego.
Dla zmniejszenia kosztów cewkę na basie 1,4mH możesz kupić rdzeniową.
 
Ostatnia edycja:
Wrzuć jeszcze zdjęcia tej konstrukcji i zwrotnic.
Jak kupisz elementy na nowe zwrotnice, to te stare cewki 1,8mH możesz zawsze sprzedać.
 
Cześć, uzbierałem trochę kasy i lada dzień będę robił zakupy. Właściwie jedno pytanie - na zdjęciach nie mogę zidentyfikować kondzia 33uF (na zdjęciu zielony). Tzn., jak wyszukuje kondensator elektrolityczny 33uF to nie znajduje niczego o takim wyglądzie. Jaki to producent/indeks części? I jeszcze jedno - w starych śmieciach znalazłem trochę srebrzanki, właściwie będę się starał łączyć wszystko samymi wyprowadzeniami ale gdyby była potrzeba - czy zastosowanie srebrzanki to dobry pomysł?
 
...na zdjęciach nie mogę zidentyfikować kondzia 33uF (na zdjęciu zielony). Tzn., jak wyszukuje kondensator elektrolityczny 33uF to nie znajduje niczego o takim wyglądzie. Jaki to producent/indeks części?

Nie musi być tego samego koloru.

Ten zielony to MDL: https://zap-audio.pl/kondensator-elektrolityczny-np-mdl-33uf-p-115.html

Ale może być też Jantzen: https://blackdotaudio.eu/kondensato...rocent---100vdc---sr-13x27mm,203,1393609.html

I jeszcze jedno - w starych śmieciach znalazłem trochę srebrzanki, właściwie będę się starał łączyć wszystko samymi wyprowadzeniami ale gdyby była potrzeba - czy zastosowanie srebrzanki to dobry pomysł?

Obojętnie.
Tylko temperatura inna podczas lutowania.
Lutuj tym czym Tobie wygodnie.
 
No dobrze, właściwie jestem na etapie składania zamówienia. Tylko jedna mała rozbieżność:

U Yoshiego jest:

"Tor głośnika wysoko tonowego: powietrzna 0,33mH / 0,3ohm (index 1746)"
Na stronie Jantzen Audio produkt o tym indeksie ma rezystancję 0,29Ohm. Taką samą ma w pliku od Zap Audio
Na stronie BlackDot natomiast ma rez. 0.31 ohm

Nie wydaje mi się żeby te różnice w rezystancji były istotne (ale nie mam doświadczenia w tej kwestii), czy wszystko jedno, gdzie zamówię?
 
Takie różnice rezystancji nie mają najmniejszego znaczenia. Kupuj gdzie Ci pasuje
 
Części zamówione. Ponieważ tak czy siak wykorzystam istniejące skrzynki, pytanie. Czy głośnik wysokotonowy ma jakąś minimalną wymaganą wielkość swojej przegrody? Na zdjęciach i w opisie widzę jak to powinno wyglądać, ale u mnie ze względu właśnie na fakt przeróbki takie wykonanie może być skomplikowane. Prawdę powiedziawszy najchętniej odgrodziłbym wysokotonowca praktycznie nie zostawiając mu miejsca z tyłu, a zmniejszenia przestrzeni dla nisko/średnio szukał gdzie indziej ( na dole, poniżej bass reflexu). Czy to dopuszczalne czy byłby to jednak poważny błąd?
 
Głośniki wysokotonowe kopułkowe w większości przypadków nie potrzebują oddzielnej komory.
Natomiast, w droższych konstrukcjach i gdy jest na to miejsce, robi się takie komory dla świętego spokoju.
 
Głośniki wysokotonowe kopułkowe w większości przypadków nie potrzebują oddzielnej komory.
Natomiast, w droższych konstrukcjach i gdy jest na to miejsce, robi się takie komory dla świętego spokoju.

No, ale sam oddzielałeś. W moim przypadku ścianka przednia jest ekstremalnie gruba, chyba z podwójnej płyty. Wysokotonowiec jest jakby w puszce, i zastanawiam się czy zamknięcie tej puszki od tyłu to dobry pomysł. Zostanie mu trochę przestrzeni, ale naprawdę niedużo.
 
No, zrobione. Co jest zgodne z wytycznymi i poprzednimi projektami: zwrotka. Cala reszta... skrzynka jest od wersji z pochyloną przednią ścianką i odwróconymi fazami.Objętość raczej 19 niż 18.Wyciszenie: 4-5mm twardego filcu i 20mm bardzo miękkiego, o takiego:
https://www.bitmat.pl/filc-akustyczny-poroso-10mm-50-x-100-cm

Pierwsze wrażenie - dźwięk bardzo detaliczny, można wszystko zidentyfikować i umiejscowić, oddane kontrasty dynamiczne. Teraz słabości: spodziewałem się więcej barw na średnicy. Powiedziałbym, że jest ocieplony. Brakuje czegoś za co raczej odpowiadałby 8948A. I tu pytanie: włąściwie jedyna rzecz ktorą jeszcze mogę zrobić i zrobię, to pobawić się z wyciszeniem. Pytanie tylko - dodać czy odjąć?
 
Powrót
Góra