• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Kolumny podłogowe 2x W.18.200.8.FGX + SEAS H1322-06 29TAF/W projekt Zap Projekt

Rejestracja
Lis 30, 2020
Postów
77
Reakcji
16
Lokalizacja
Radom
Cześć. Miałem nie zakładać tematu, bo w sumie nie mam czymś się chwalić;)

Realizuje projekt https://diyaudio.pl/showthread.php/...5-200-8-F-S-FG-X-2-5-Drożny-projekt-by-Branża
głośnik wysokotonowy to SEAS 29TAF/W

Jedynym elektronarzędziem jakie posiadam jest wyrzynarka i wiertarka.
Kolumny robię z płyty MDF 19mm takie były w obi, koszt docięcia formatek to 20zł. Otwory wyciąłem wyrzynarką , a dotarłem je papierem ściernym 40.



Nie posiadam ścisków stolarskich, więc użyłem obciążenia do ćwiczeń 90kg, do klejenia użyłem wikolu.





Po sklejeniu elementów wszystkie łączenia dotarłem papierem ściernym 100, tak by pod palcami nie można by było wyczuć połączeń.




W Projekcie autora, jest podfrezowanie pod głośnik wysokotonowy. Nie posiadam frezarki więc kupiłem płytę MDF 6mm i wyciąłem w niej otwory, docierając je papierem ściernym 200. Z jednym frontem zeszło mi około 5 godzin, pod koniec roboty myślałem, że mi ręka odpadnie.





Wyszło prawie wszystko idealnie oprócz tego, że źle odmierzyłem otwory i nakładka nie pokrywa się z górną ścianką :(



To na tyle z moich prac, teraz mam kilka pytań
W jaki sposób mogę uzupełnić ten brak ? myślałem o szpachli ale nie wiem czy to dobry pomysł. Nie chce od nowa robić tej nakładki bo bardzo się przy niej napracowałem.
Czy ktoś stosował takie mufy do przykręcania głośników, mogą rozwarstwić MDF ?



Czy do klejenia Filcu mogę użyć butaprenu ? Wiem, że opary mogą uszkodzić zawieszenie głośnika, ale gdybym przykleił filc i odczekał kilka dni powinno być dobrze?

To narazie tyle z pytań, następne się pojawią gdy będę fornirował kolumnę ;)
 
Ostatnia edycja:
Szczelina około 1 mm ?
Wkleić pasek forniru naturalnego , przeszlifować na równo i na to dopiero tą cienką płytę.

Nieźle się natyrałeś .
Gratuluję samozaparcia i mam nadzieję że będzie satysfakcja z efektu końcowego.
 
Kleiłem zarówno filc jak i gąbkę przy renowacji zestawów. Oba te materiały są przepuszczalne dla powietrza i rozpuszczalnik szybko odparowuje. Inna sprawa że zapach jeszcze kilka dni jest wyczuwalny. Głośniki montuję z grubsza po upływie tygodnia .
 
To fajnie bo kleju tapicerskiego u mnie nigdzie w sklepach nie ma.

Gdybym chciał fornirować kolumnę to muszę ją obklejać płytą hdf, jeśli wszystkie łączenia dotarłem papierem ściernym i są niewyczuwalne ?
 
Gdybym chciał fornirować kolumnę to muszę ją obklejać płytą hdf, jeśli wszystkie łączenia dotarłem papierem ściernym i są niewyczuwalne ?

Obudowy okleja sie HDF-em, aby klawiszowanie było mniej widoczne.
Nawet jak wyszlifujesz obudowę idealnie, to klawiszowanie i tak wyjdzie jeśli wilgoć, od choćby z kleju, dostanie się w brzeg płyty.

Jeśli nie chcesz oklejać HDF-em, to musisz zabezpieczyć obudowę caponem lub innym rzadkim lakierem, tak aby brzegi obudowy porządnie wpiły ten lakier, potem odczekać, wyszlifować ponownie i wtedy można oklejać fornirem.

Obudowy oklejone HDF-em również się sezonuje aby zminimalizować klawiszowanie.
 
Ostatnia edycja:
A ogólnie co ty polecasz zrobić polakierować czy okleić hdf ?

Na ścianie frontowej powinny być widoczne łączenia

53000448a613bb857ae5996d63898d75_1610520529.jpg


Nie widać ich , bo nakładka zachodzi również i na nie, natomiast powstały dwa łączenia po bokach i górze. Tył kolumn będzie niewidoczny, dół tym bardziej.

Jeśli okleję tylko boki to łączenie będzie widoczne znowu na czołowej ściance . Nie mam możliwości docięcia płyt pod kątem 45 stopni.
 
Mógłby ktoś sprawdzić czy dobrze ułożyłem elementy zwrotki ?


Punkty lutownicze:
Lewy górny +wzmacniacza
Prawy górny + seas
Środek + FGX 1
Lewy dół + FGX 2
Prawy dół - wzmacniacz, - seas, FGX1, FGX2

jeśli będzie ok to poprawie ja na tip top
 
Wartości elementów wszystkich nie widać, ale topologia jest zachowana.
Natomiast tak polutowane być nie może.
Dwie małe cewki obrócić o 45*, oraz tą małą na dole inaczej rozmieścić.
 
Staraj się także nie krzyżować przewodów. Tak prostą zwrotnice da się ułożyć bez krzyżowania.
Poogląda zdjęcia poprzednich realizacji zwrotnic to ci pomoże ułożyć elementy.
 
Dzięki chłopaki

Ostatnie podejście, jak będzie do dupy to skopiuję zwrotkę od kogoś innego

Znalazłem schemat jak powinny być cewki umieszczone, starałem się do niego zastosować.



Rezystor dałem pionowo.
 
Ostatnia edycja:
Prace trwają, zwrotki zlutowane. Kupiłem fornir bambus, który najbardziej mi się podobal.


Fornir jest na fizelinie sprzedawca poinformował mnie aby delikatnie go szlifować po powstaną włoski.
Dodatkowo nakładka na front będzie polakierowana na biało, cena za dwie sztuki 150zl.

Skrzynie fornirować będę za tydzień , obecnie leżakują w pokoju przy grzejniku.
 
Jeszcze nie wiem...
Wykleję kawałek na test i zobaczę . Jeśli mi lakierowanie wyjdzie to polakieruje, a jeśli nie to użyje wosku.
Lakier chciałbym zrobić w macie.


Marian pisałeś mi wyżej taką instrukcje
"Jeśli nie chcesz oklejać HDF-em, to musisz zabezpieczyć obudowę caponem lub innym rzadkim lakierem, tak aby brzegi obudowy porządnie wpiły ten lakier, potem odczekać, wyszlifować ponownie i wtedy można oklejać fornirem."

Mam lakierować cała kolumnę , czy tylko łączenia ?
Dużo ostatnio czytałem , ale już pomału w głowie robi mi się mętlik .

Sam się sobie dziwię , że przy pomocy wyrzynarki i papieru ściernego doszedłem tak daleko, ale co się natarłęm to nikt nie wie:biggrin:
 
Mam lakierować cała kolumnę , czy tylko łączenia ?


To zależy jakiej jakości masz ten MDF, ale najlepiej całe obudowy zabezpieczyć.
Płyta wchłania wilgoć nie tylko tam gdzie jest ucięta, a właśnie dlatego potem puchnie i powstaje klawiszowanie.
 
To zależy jakiej jakości masz ten MDF, ale najlepiej całe obudowy zabezpieczyć.
Płyta wchłania wilgoć nie tylko tam gdzie jest ucięta, a właśnie dlatego potem puchnie i powstaje klawiszowanie.

Marian
to nie do końca tak jak mówisz. Przeważnie docierający do nas MDF jest zawilgocony. Dlatego po dłuższym okresie czasu w ogrzewanym pomieszczeniu zmniejsza on swoją objętość głównie w kierunku poprzecznym (grubość). Po pewnym czasie w suchym pomieszczeniu płyta "siada" z grubości i powstaje uskok. Dlatego ja osobiście bardzo długo sezonuję surowy MDF i go suszę. Po zastosowaniu kleju wodnego (D2 i D3) MDF też puchnie w miejscu sklejenia i wymaga dosuszenia.
 
Ostatnia edycja:
Prace trwają, zwrotki zlutowane. Kupiłem fornir bambus, który najbardziej mi się podobal.


Fornir jest na fizelinie sprzedawca poinformował mnie aby delikatnie go szlifować po powstaną włoski.
Dodatkowo nakładka na front będzie polakierowana na biało, cena za dwie sztuki 150zl.

Skrzynie fornirować będę za tydzień , obecnie leżakują w pokoju przy grzejniku.

W 2006 r. miałem zrobione kolumny w fornirze bambus modyfikowany na fizelinie. Fornir fajny ale ciężko pozbyć się fizeliny w narożnikach, wymaga malowania lakierami ochronnymi przed UV takimi, które nie żółkną. Miałem je do 2016 r. i na koniec mój lakier nieco pożółkł.

 
Ostatnia edycja:
Bardzo mi się podobają te twoje kolumny , ja swój fornir chciałbym lekko przyciemnić . Trzymając kolumny w domu , tak sobie patrzyłem na nie i stwierdziłem że znowu dałem du** bo nie zrobiłem wzmocnien.

Myślę że to nic straconego ponieważ wytnę z mdfu takie elementy i wkleję , zawsze usztywnia obudowę.


Sprawdziłem te mufy do drewna o które pytałem wyżej , nie nadają się do przykręcenia głośnika ponieważ bardzo rozwarstwiają MDF, nakrętki pazurkowa są najlepsze
 
Ostatnia edycja:
Niestety po przyklejeniu forniru na tył wyszło takie coś na łączeniu płyt


Nie wiem dla czego... Postanowiłem obkleić całe kolumny HDF.
Fronty będę miał wtedy węższe, ale nie będzie wyglądało źle, widziałem już podobnie wykonane projekty






Mogłem od razu posłuchać mądrzejszych :biggrin:
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra