• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Komu zaufać?

  • Autor wątku Autor wątku eMpi
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Rejestracja
Lut 24, 2005
Postów
10
Reakcji
0
Lokalizacja
mielec
Panie Panowie,Panowie Panie, chcę sobie zbudować mały zestawik do pracowni. Wybrałam przetworniki Visatona, i zastanawiam się czy w sprawie objętości obudów zaufać producentowi czy raczej obliczeniom WINISD, których wyniki są zupełnie odmienne od propozycji Visatona. Mam poważny dylemat ponieważ "granie" to tylko jeden (acz ważny) z elementów w moim nowoprojektowanym superkompaktowym warsztacie gdzie każdy centymetr się liczy dla ergonomii i wygody pracy. Dodam jeszcze, że studiuję na ASP w Łodzi i nie znam się na elektroakustyce ale mam ambicje zbudować coś swojego bo w sklepie oferują raczej mizerne pudełka z głośniczkami.
Pozdro, eMpi.
 
eMpi,
bo w sklepie oferują raczej mizerne pudełka z głośniczkami.
...To zależy do jakiego sklepu się poleci :)

Wracając do tematu: Bardziej bym wierzył akustykom Visatona odnośnie proponowanych obudów, ale nie szkodzi poeksperymentować w programach symulacyjnych. Moze robisz jakiś "czeski" błąd, że wychodzą Ci zupełnie inne wyniki. Łatwiej byłoby coś napisać jakbyś rzuciła jakimś linkiem z tymi propozycjami visatona no i oczywiście głośnikami. Pozdro...
 
Cze, nie spodziewałam się tak szybkiej reakcji :)
Te głośniki to Visaton W130SC 4ohm, chcę je zmontować w obudowie pasmowo-przepusytowej twarzami do siebie.
Parametry: Rdc- 3,3 ohm; fs- 49hz; QMS- 2,39; QES- 0,41; QTS- 0,35; VAS- 13
SD- 79cm2; mMD-7,3g; Bl- 4,18; L- 0,55; L max-16mm
i skuteczność 87dB.
Visaton poleca 10litrów przód i 8litrów tył z rurką BR 50 cm2, tj 8cm, 15cm długą
a WINISD nie pamiętam ale coś ok. 3.7 litra całość, z BR cieńszym i krótszym przy zestrojeniu na 100hz. Bardzo zdziwiła mnie taka rozbieżność danych. Wprawdzie rura, z której jest zrobiona jedna noga mojego warsztatu ma 35 litrów poj. ale wolałabym wykorzystać wolną przestrzeń na dodatkowy zbiornik na sprężone powietrze, no i zaniepokoiła mnie dziwna charakterystyka Visatonowskiej propozycji bo daleko jej do liniowości. Poradż coś proszę.
eMpi

[ Dodano: 2005-02-24, 02:26 ]
Ufok, nie drwij sobie ale naprawdę w żadnym sklepie nie znalazłam niczego do mojej pracowni a nie szukałam wyłącznie w EURO AGD :) Poza tym to jest też kwestia budżetu, którym dysponuję bo budowa tego warsztatu pochłoneła już prawie czwórkę
a jestem dopiero w połowie drogi. W czerwcu po dyplomie i pewnie pijanym z radości tygodniu w górach czy innym morzem chcę z radością usiąść do pracy twórczo zawodowej i muza musi grać bo bez tego nie potrafię spokojnie wysiedzieć na dupie.
PZDR eMpi.
 
hmmm.. pierwsza konstrukcja i juz pasmowo-przepustowa ... a co to ma byc kolumna 3-drozna czy subik?? bo jak na kolumne to ja bym bardziej BR polecil... ale to tylko taka moja mala uwaga...
 
WinISD liczy parametry tak zeby otrzymac jak najbardziej plaska charakterystyke czestotliwosciowa. Pozatym ciagle jest w wersji alpha wiec moze liczyc zle. Bardziej bym zaufal inzynierowm z Visatona, napewno przeprowadzili proby i wypracowali jakis kompromis. Napewno na Twoim miejscu nie bralbym sie za tak trudna konstrukcje na samym poczatku przygody z akustyka. Co bedzie gdy zlozysz sobie obudowe i sie okaze ze to jednak nie to czego oczekiwalas ?? Trzeba miec naprawde spora wiedze zeby umiec przestroic obudowe band-pass i nie jest to latwe jak w przypadku zamknietej czy nawet B-R.
Pozdro
Dexter
 
Hej! Wielkiego suba zrobię sobie do chatki jak już dowiem się więcej o takich konstrukcjach. Narazie ma być mały i grać z dwoma 3litrowymi monitorkami na W100SC
i G25FFL (wszystko od Visatona). Jak sądzę nie potrzeba więcej gdy siedzi się ok 70 centymetrów od głośników w 12metrowym pomieszczeniu. Co do WINISD to korztstałam ze starej wersji BETA i nadal nie zgasiliście Panowie mojego niepokoju o liniowość konstrukcji Visatona, proponowanych pojemności itd. bo programik podaje inne wartości. Nie mogę też skorzystać z gotowego projektu ponieważ nie mam miejsca na jeszcze jedno pudełko wśród wszystkich pracownianych sprzętów, a jest tego sporo, dlatego wtkombinowałam sobie tego subika w stalowej nodze od warsztatu bo obok zbiornika na sprężone powietrze
i transformatorów na 110 i 12V tam jest jeszcze sporo wolnej przestrzeni tzn. 20litrów.
Korzystając z waszych rad chyba zrobię tego subka w pojemnościach które radzi Visaton i zobaczymy jak to zagra ale zawsze będzie mnie prześladowało przeświadczenie, że można było lepiej. Jeśli macie jakieś inne pomysły to niecierpliwie oczekuję. eMpi.
 
Stalowa noga nie bardzo nadaje się na obudowę. A pozatym ten sub, ktory Ci zaproponowałem nie jest przecież duży. Obudowa suba to 13l netto. Zresztą jest to element zestawu sub-sat. (alto genesis). Na Twoim miejscu robił bym ten zestaw bez rzadnych zmian. Po co chcesz dac do tych monitorkw G25FFL skoro masz gotowy projekt na W100S+DT94? To, ze dasz lepszy głosnik wysokotonowy nie spowoduje automatycznie, że zestaw zagra lepiej jeżeli nie zaprojektujesz odpowiedniej zwrotnicy. A co do tego stołu, to może zamiescisz jakis szkic, to chętnie pomogę.
Jeszcze jedno; zestaw sub sat wcale nie jest łatwo zestroic, dlatego jescze raz namawiam Cię do skorzystania z gotowego projektu ;)
 
G25FFL już mam i gra nieżle więc go wykorzystam do tego projektu. Poczytałam sobie troszkę o obudowach i wiem, że do niskich stalowa rura wytłumiona bitumexem i ew.jakąś gąbką czy innym sortem wełny, waty itp. jest niemal doskonała! Zwrotnice to dla mnie zagadka godna programu "Nie do wiary" ale mam nadzieję, że z Waszą pomocą uda mi się ją rozwikłać :)
Buźka, eMpi.
 
UKA ma rację,nie kombinuj,skorzystaj z propozycji Visatona.Na pewno do obliczen i testów maja lepsze wyposażenie niż to,z którego korzystasz;)))Stalowa noga na obudowe suba-przyznam,że pierwszy raz słyszę , sam pomysł robi wrazenie.Do wytłumiania dora jest blacha ołowiowa. tak z 5-6mm grubości.
 
Spoko, sam stół (bez wyposazenia) waży już ok 200kg i ołowianych jaj mu nie trzeba :)
Podobno idealna obudowa powinna być nieskończenie sztywna i nieskończenie lekka, więc zakładam że pierwszy warunek jest spełniony i zastanawiam się tylko jak ta masa wpłynie na brzmienie. Czy ktoś cokolwiek wie o takich rzeczach?

eMpi.
 
Ale chyba nie wiesz, że materiał na obudowę powinien miec dużą stratnoc wewnętrzną. Chodzi tu o tłumienie drgań scianek. Stal niestety ma b. małą stratnosc i może "dzwonic" pobudzona do drgań przez głosnik. Dlatego koniecznie powinnas wyłożyc nogę w srodku matami bitumicznymi.
 
Uka, dzięki Dobry Duchu. Rurka (fi 17cm) już dzwoni, nawet bez głośników, więc zaplanowałam bitumatę a nawet zlokalizowałam sklepik gdzie można ją nabyć w rozsądnej cenie, ale nie mam pojęcia jak grubą warstwą okleić. Domyślam się tylko, że na początek 3mm a potem zacznie się zabawa. Na szczęście pojemność komór mogę niemal dowolnie regulować bo odgrody są zrobione z płyty OSB i będą na poxipol i 3 śróbki a otwora BR wytnę na końcu.
Gnębi mnie jednak coś innego- mój 100 dB NOGORUROSUB będzie stał w rogu pracowni, pod blatem ok. 30cm od ścian i nie wiem czy BRa zrobić 10 czy 60cm od podłogi? Skierować go do tyłu, czyli w kąt pomieszczenia, czy też do przodu?, praktycznie sobie w brzuch albo stopy(jakieś 40cm od) bo to główne miejsce pracy przy tym warsztacie. Proszę
pomóżcie mi podjąć decyzę bo chcę mieć optymalnie najlepszy odsłuch w tych skromnych warunkach.

Pozdro dla wszystkich forumchłopakóf, im więcej czytam tym więcej wiem a to ułatwia drogę do celu. :) eMpi.
 
Ja bym BR umiescil do przodu i 60cm od podlogi.. wydaje mi sie najlepsze rozwiazanie bo jak odwrocisz go do sciany a tym bardziej do rogu pomieszczenia moga wystapic niechciane podbicia.
 
Powrót
Góra