• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Końcówka mocy na mostku TDA7294

Rejestracja
Maj 1, 2008
Postów
31
Reakcji
0
Lokalizacja
Polska
Witam
Od dłuższego czasu planuję wykonać taką końcówkę mocy opartą na mostku TDA7294 do suba, dobrałem już elementy tylko teraz chciałbym zwrócić się do Was o ich zweryfikowanie :grin:

Posiadam już PCB (do dwóch układów NE013 i zasilacza)

Polecano mi tutaj na forum STX GDN-22-140-8-SCX. Czyli raczej pod niego będzie ten wzmacniacz.

No i elementy:

R1 -150
R2;R4;R5;R6 - 22k
R3 - 820
C1 - 2.2uF MKT (zastąpię 1uF/63V łączonymi równolegle)
C2 - 1nF ksf (zastąpię ceramicznym 1,5nf/100V)
C3;C4;C5 - Elektrolityczny 10uF/50V
C6 - Elektrolityczny 22uF/50V
C7;C9 - Elektrolityczny 1000uF/50V
C8;C10 - MKT 470nF/63V
US1 - TDA7294

Jeśli chodzi o zasilacz to jest trochę gorzej. Nie wiem dokładnie jakie kondensatory filtrujące dać żeby to wszystko działało jak najlepiej. Myślałem nad 6800uF lub 4700uF. PCB mam na mostek płaski (np. 15A/600V(?))
Jeszcze jakie trafo 2x24 czy 2x28 i o jakiej mocy najlepiej?
Bezpieczniki?

Radiator: W tym sklepie mały wybór... ten ma trochę mało żeber tak mi się wydaje i nie wiem czy dałby radę. Aha, scalaki będą chłodzone osobnymi radiatorami czyli taki radiator na 1 układ, chłodzenie tylko pasywne.

Potencjometr do regulowania głośności - MONO 50k Ohm liniowy B


Proszę o pomoc :wink:
Dzięki
 
wiesz wogole jak zabrac sie do mostkowania dwoch tda ? tutaj masz gotowy projekt kompletnej koncowki mocy do suba http://www.fratu.pl/irek/?wzmacniacz-do-subwofera-na-mostku-tda7294,57

dawid91 napisał:
tez wystarczy
dawid91 napisał:
to takie optimum, dajac trafo z wiekszym napieciem tylko nieznacznie zwiekszysz moc a kostki beda sie znaczaco mocniej grzac, 2x28V to juz na granicy zycia tych tda
Potencjometr do regulowania głośności - MONO 50k Ohm liniowy B
do głosnosci tylko logarytmiczny
 
wiesz wogole jak zabrac sie do mostkowania dwoch tda ?

Trochę o tym poczytałem, nigdy tego nie robiłem więc doświadczenia nie mam żadnego. Zresztą nigdy nawet nie wykonałem najmniejszego wzmacniacza.
Ten mostek wg projektu Irka jest na moje początkujące oko trochę skomplikowany. Dużo małych elementów, blisko siebie a ja mam na użyciu tylko lutownicę transformatorową :oops:
Mam już PCB tych dwóch NE013 i zasilacza symetrycznego. Sam układ NE013 wydaje się prosty. Wiem, że muszę wykonać jeszcze odwracacz fazy najlepiej jakiś prosty no i filtr dolnoprzepustowy. Na razie myślę, że obejdzie się bez przedwzmacniacza.

Mostka logarytmicznego tam nie mają, chyba jednak złożę zamówienie w dwóch sklepach.

Mostek prostowniczy dobry?

[ Dodano: 2010-06-23, 17:28 ]
Mostka logarytmicznego tam nie mają, chyba jednak złożę zamówienie w dwóch sklepach.

yy... nie mostka tylko potencjometru :smile:

Jeśli chodzi o mostek prostowniczy 10A to będzie za mały?

Bardzo proszę o pomoc
 
dawid91 napisał:
a ja mam na użyciu tylko lutownicę transformatorową :oops:
zacznij od kupienia jakiejs najzwyklejszej kolby za 10zl
dawid91 napisał:
Mam już PCB tych dwóch NE013 i zasilacza symetrycznego.
to zrob sobie z tego wzmacniacz do stereo, jak juz bedzie dzialac to zacznij myslec o czyms wiecej ;-)
dawid91 napisał:
Jeśli chodzi o mostek prostowniczy 10A to będzie za mały?
w zupelnosci wystarczy
 
Ponad 20 lat lutuje moją transformatorówką LT-100 z ZDZ 100W i ani razu nie zepsuła elementu, to raczej sam elektronik jest naładowany elektrostatycznie i nie rozładowany dotyka układu. Więc warto się "rozładować" dotykając ręką o kaloryfer, rurę wodną czy nawet naszego PC'ta który ma połączenie poprzez kondensatory do przewodu zerowego.
 
damiani napisał:
to zrob sobie z tego wzmacniacz do stereo, jak juz bedzie dzialac to zacznij myslec o czyms wiecej ;-)

I chyba tak zrobię :)

Profesjonalista napisał:
Ponad 20 lat lutuje moją transformatorówką LT-100 z ZDZ 100W i ani razu nie zepsuła elementu, to raczej sam elektronik jest naładowany elektrostatycznie i nie rozładowany dotyka układu. Więc warto się "rozładować" dotykając ręką o kaloryfer, rurę wodną czy nawet naszego PC'ta który ma połączenie poprzez kondensatory do przewodu zerowego.

Dzięki za mądrą radę ;)

damiani napisał:
zacznij od kupienia jakiejs najzwyklejszej kolby za 10zl

Może dam radę tą transformatorową, muszę dojść do wprawy, bo rzadko lutuję. Mam fajne płytki uniwersalne to się trochę pobawię :)

Pomoglibyście mi jeszcze wybrać wystarczający radiator dla pojedynczego tadka?
Stąd :arrow: http://www.centrumelektroniki.pl/Czesci_elektroniczne,c535_1031_879.html
 
Może dam radę tą transformatorową, muszę dojść do wprawy, bo rzadko lutuję
Nie śpiesz się a gwarantuje Ci że bez problemu to zlutujesz. Osobiście Uniampa złożyłem w kilka dni lutownicą transformatorową
 
Profesjonalista napisał:
http://www.allegro.pl/item1090945632_radiator_2_x_rg_608_2_x_ts235v.html

Tak od serca jak bym sam robił taki wzmacniacz, układy scalone maja bardzo wąskie 'gardełka' rezystancji termicznej między złączami a wkładką i dobry - gruby radiator powinien być zaraz przy wkładce radiatorowej, więcej dla tych układów nie da się już zrobić

50zł + przesyłka :neutral: Trochę drogo wyjdzie za sam radiator. Wzmacniacz nie będzie katowany na imprezach, do użytku domowego góra 3 godzinki. Macie jakieś inne propozycje mniejszych i tańszych radiatorów?

P.S
Trafo 2x24V 250W będzie wystarczające? Bo w miarę tanio znalazłem. Myślałem nad 300W ale 50W i 40zł dopłaty? Chyba się nie opłaca.
 
Witam ponownie :)
Tak się przyglądam od dłuższego czasu mostkowi irka z trafem czuwania. Ta funkcja auto on/off jest dla mnie zbędna. Można po prostu podłączyć trafo do wejścia zasilacza? Na te auto włączanie/wyłączanie jakie elementy się składają? Ten transformatorek, przekaźnik i jeszcze coś?

Chciałbym zbudować ten wzmacniacz ale bez trafa czuwania.
Proszę o pomoc.


Jeszcze sprawa odnośnie rezystorów. Wystarczą z tolerancją 5% (1/4W) czy lepiej dać 1%?
 
To jest normalne że rezystory mają jakąś tolerancje nie róbisz Bóg wie jakich precyzyjmych układów że musisz brać pod uwagę taką tolerancje
czytat ze strony Irka "Moduł jest tak skonstruowany że bez trafa czuwania i przekaźnika też będzie realizował funkcje autowłączenia, wtedy czuwanie opierać sie będzie na ciągle włączonym trafie głównym"
 
Aha, a jeśli chodzi o diodę 1N4001 (D8, D9) można ją zastąpić 1N4007?
Też nie bardzo wiem które wartości wybrać w przypadku:
ZENER 15-30V opcja DZ1 DZ3 (obojętnie jaką w tym przedziale? Czy to od czegoś zależy?)
220-470R opcja R10
470nF-1uF C1 C7 C17 C18 C28 (obojętnie jaki w tym przedziale? Czy wartość od czegoś zależy?)

i tutaj:
LED opcja LED1 (dwukolorowa bipolarna)
FOT1 opcja fotorezystor (5616)

Jeszcze nie orientuję się tak dobrze :neutral: proszę o wyjaśnienie.
 
Wszystko masz jasno wyjaśnione...
A diode LED to stosujesz zwykłą bipolarną może być jedno kolorowa
Fotorezystora nie musisz montować.
a co do 1N4001 i 1N4007 niewiem czy można sobą zastąpić. Jak masz jakiś problem to możesz napisac do Irka. Ja swojego wzmaka wysłałem do niego żeby mi uruchomił. Na jego stronie znajdziesz adres.
 
dawid91 napisał:
Aha, a jeśli chodzi o diodę 1N4001 (D8, D9) można ją zastąpić 1N4007?

Bez trafa czuwania te diody nie sa potrzebne tak samo jak kondensatory 220uF.

dawid91 napisał:
470nF-1uF C1 C7 C17 C18 C28 (obojętnie jaki w tym przedziale? Czy wartość od czegoś zależy?)

Od wartosci tych kondensatorow zalezy dolna czestotliwosc graniczna, standardowo stosowalem 680nF.

dawid91 napisał:
ZENER 15-30V opcja DZ1 DZ3 (obojętnie jaką w tym przedziale? Czy to od czegoś zależy?)
220-470R opcja R10
i tutaj:
LED opcja LED1 (dwukolorowa bipolarna)
FOT1 opcja fotorezystor (5616)

Tych elementow wogule nie montujesz.
 
irek napisał:
dawid91 napisał:
470nF-1uF C1 C7 C17 C18 C28 (obojętnie jaki w tym przedziale? Czy wartość od czegoś zależy?)

Od wartosci tych kondensatorow zalezy dolna czestotliwosc graniczna, standardowo stosowalem 680nF.

A jaki konkretnie rodzaj tych kondensatorów stosowałeś? Ceramicznych ponoć nie należy stosować w torze audio, a to jeśli się nie mylę jest tor audio :)

[ Dodano: 2010-09-27, 15:15 ]
irek napisał:
dawid91 napisał:
Aha, a jeśli chodzi o diodę 1N4001 (D8, D9) można ją zastąpić 1N4007?

Bez trafa czuwania te diody nie sa potrzebne tak samo jak kondensatory 220uF.


Tak reasumując to elementy zasilacza czuwania nie będą mi potrzebne jeśli nie będę montował trafa czuwania?

zasilaczczuwania.jpg
 
dawid91 napisał:
A jaki konkretnie rodzaj tych kondensatorów stosowałeś? Ceramicznych ponoć nie należy stosować w torze audio, a to jeśli się nie mylę jest tor audio :)

Zamawialem specjalnie dla mnie produkowane w fabryce. Z moim imieniem bo takie najlepiej brzmia :)

dawid91 napisał:
Tak reasumując to elementy zasilacza czuwania nie będą mi potrzebne jeśli nie będę montował trafa czuwania?

Jak nie myjesz zebow to szczoteczka ci nie potrzebna.
 
irek napisał:
dawid91 napisał:
A jaki konkretnie rodzaj tych kondensatorów stosowałeś? Ceramicznych ponoć nie należy stosować w torze audio, a to jeśli się nie mylę jest tor audio :)

Zamawialem specjalnie dla mnie produkowane w fabryce. Z moim imieniem bo takie najlepiej brzmia :)

Ale nie odpowiedziałeś na moje pytanie :razz: Czyli co, obojętnie jaki rodzaj kondów użyć? Bo nie wiem czy się ze mnie naśmiewasz czy co :cool:

irek napisał:
dawid91 napisał:
Tak reasumując to elementy zasilacza czuwania nie będą mi potrzebne jeśli nie będę montował trafa czuwania?

Jak nie myjesz zebow to szczoteczka ci nie potrzebna.

Przyjąłem aluzje :)


P.S
Coś z tym cytowaniem się sypie
 
Powrót
Góra