• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Korundowe Oversize'y: Peerless DA32TX00-08 + Scan Speak 22W/8534G00 by LuSzTi

LuSzTi

Moderator
Członek ekipy
Rejestracja
Gru 28, 2008
Postów
4,035
Reakcji
127
Lokalizacja
Łódź
Korundowe Oversize'y

Ponieważ nie bardzo mam ochotę na robienie kolejnych kolumn na SBA a i lubię robić projekty wymykające się ze standardów i kanonów, powstał niżej prezentowany projekt kolumn, o których potocznie mówi się Oversized 2-way.

Oversized 2-way ponieważ rzadko używa się głośników 8 calowych jako midwoofer w konstrukcji 2 drożnej, a tak właśnie jest w tym przypadku.

Kolumny, w pierwszej wersji grały w pokoju naszego forum na wystawie Audio Video Show 2019:


A pierwotnie zostały pomierzone i odsłuchane na pierwszej zwrotnicy podczas forumowego spotkania w Uniejowie w 2019 roku:


Zastosowane głośniki:
Peerless DA32TX00-08 - głośnik z membraną o średnicy 32 mm, wykonaną z korundu oraz dużym radiatorem. Wybrany właśnie dzięki dużej membranie oraz radiatorowi - można było oczekiwać, że uda się go dość nisko połączyć z dużym midwooferem i nie będzie to dla niego zabójcze.
https://www.tymphany.com/transducers/da32tx00-08/

Scan Speak 22W/8534G00 - 8-calowy głośnik z serii Discovery, z membraną wykonaną z powlekanego włókna szklanego. Wybrany dzięki bardzo dobrze rozciągniętej charakterystyce przetwarzania w stronę górnych częstotliwości jak na tak duży głośnik.
https://www.scan-speak.dk/product-families/fam-discovery/?single_prod_id=217

Obudowa:
Obudowa jest dość nietypowa, ponieważ ma stopniowany front. Ideą była próba zbliżenia na drodze mechanicznej głośników o mocno rozsuniętych centrach akustycznych. Obudowa wykonana została z MDFu o grubości 18 mm. Pojemność ok 40 litrów netto, 3 wewnętrzne wzmocnienia.




Dokumentacja wykonania obudowy:


Dokumentacja w formie pliku PDF w załączniku na końcu posta.

Wytłumienie:
Poroso o grubości ok 2 cm na każdej ze ścianek, na dole pod portem BR oraz nad górnym wzmocnieniem umieszczono po 100 g zgrzeblonej wełny owczej. Zaleca się tutaj własne testy i dobranie ilości wytłumienia wg własnych upodobań.

Port bas reflex:
W wersji, która grała na AVS2019 port BR był umieszczony z tyłu, jednak po przeniesieniu na przód w mojej ocenie konstrukcja gra lepiej, nie pracuje tak mocno z pokojem.
Standardowy HP68 z Polinka o długości 220 mm. Stroi on obudowę na ok 29 Hz. Krótszy BR w mojej ocenie powoduje zaokrąglenie basu. Zaleca się tutaj własne testy i dobranie długości portu wg własnych upodobań.

Pochylenie:
Docelowo, mimo stopniowanego frontu, zestaw został pochylony o ok 3 stopnie za pomocą kolców, co korzystnie wpływa na budowanie sceny dźwiękowej podczas odsłuchu.

Zwrotnica:
Zwrotnica może być bardzo prosta lub dość skomplikowana :)
To co pomogło wyfazować zwrotnicę, czyli stopniowany front, wprowadziło niestety zauważalny wpływ dyfrakcji na głośniku wysokotonowym. Poniżej zmierzone charakterystyki głośników w obudowie:



Ja postanowiłem trzy górki na głośniku wysokotonowym wyciąć i wg mnie brzmienie jest bardziej wyrównane oraz klarowne. Jednak zastosowanie pułapek RLC na głośniku wysokotonowym zostawiam do wyboru. Poniżej pełny schemat zwrotnicy oraz pokazany wpływ pułapek na charakterystyki końcowe - szary kolor prezentuje charakterystyki z odpiętymi trzema obwodami RLC w torze głośnika wysoktowego.
Warto dodać, że zastosowany midwoofer ma dość wysoki Qts i jest czuły na rezystancję cewki szeregowej. Nie zalecam stosować cewek o rezystancji większej niż 0,2 ohma.
Warto też pobawić się wartością opornika szeregowego w torze głośnika wysokotonowego w zakresie 5,6-6,8 ohma.

081e1e8d1d2f1a17b47725f6ea51aff3_1586896120.jpg


Lista elementów zwrotnicy na jedną kolumnę:
Jeśli ktoś nie chce stosować układów RLC w torze głośnika wysokotonowego - należy pominąć elementy opisane czerwoną pochyloną czcionką.
000-1264 Cewka ind. 0,330mH +/-3% 0,445Ω dr.0,70mm śr.34 dł.8mm
000-1407 Cewka ind. 0,560mH +/-3% 0,45Ω dr.1,00mm śr.30 dł.40mm
000-1887 Cewka ind. 1,100mH +/-3% 1,150Ω dr.0,63mm śr.30 dł.15mm
000-1119 Cewka ind. 2,500mH +/-3% 1,840Ω dr.0,63mm śr.38 dł.15mm
000-1139 Cewka ind. 3,900mH +/-3% 3,450Ω dr.0,50mm śr.35 dł.15mm

000-5447 Cewka ind. 4,000mH +/-3% 0,200Ω dr.1,40mm Fe 0,325kg. śr.55 dł.46mm

001-0204 Kon. 0,15uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-8 / 19mm. poziomy
001-0208 Kon. 0,22uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr- 9 / 19mm. poziomy
001-0212 Kon. 0,30uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-9 / 19mm. poziomy
001-0220 Kon. 0,47uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-10 / 25mm. poziomy

001-0254 Kon. 5,60uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-21/ 36mm. poziomy
001-0434 Kon. 4,70uF 400VDC 5% MKP Jantzen Z-Standard śr-20 / 31mm. poziomy
001-0437 Kon. 5,60uF 400VDC 5% MKP Jantzen Z-Standard śr-21 / 31mm. poziomy

002-0208 SUPERES 6,20Ω 10W 1% L<1uH drutowy Ty-Ohm wym.8,5/53 samogasnące
002-0242100 SUPERES 100,00Ω 10W 1% L<1uH drutowy Ty-Ohm wym.8,5/53 samogasnące
002-0781 Rez. 5,10Ω 10W 5% drut.cer. SQP Ty-Ohm wym.48/10/10 końc.Cu/Sn 0,8/31
002-0637 Rez. 15,00Ω 5W 5% drutowy ceramicz. SQP Ty-Ohm 10/10/23mm.
002-0640 Rez. 18,00Ω 5W 5% drutowy ceramicz. SQP Ty-Ohm 10/10/23mm. x 2


Dwa ujęcia kolumn u mnie w salonie:
 

Załączniki

Ostatnia edycja:
Jakie wady były obudowy zamkniętej przy tym projekcie, że zdecydowałeś się zastosować br?
Problem był z samym dołem czy w wyższych jego partiach był problematyczny gdy na spokojnie do nich przysiadłeś?
 
Jakie wady były obudowy zamkniętej przy tym projekcie, że zdecydowałeś się zastosować br?
Problem był z samym dołem czy w wyższych jego partiach był problematyczny gdy na spokojnie do nich przysiadłeś?

Brakowało wypełnienia na dolnym ale i górnym basie, przez co równowaga tonalna była zakłócona. Próbowałem skorygować mocniej to cewką na basie, ale wtedy brakowało mi średnicy, więc zrobiłem próbę z BRem i wyszło, że jest OK :)
BR w tej konstrukcji jest nisko strojony, dzięki czemu dopala sam dół nie powodując mulenia wyżej.
 
Byłem i słuchałem.
Kolumny zdecydowanie lepiej grają teraz niż robiły to na AS. O basie Krzysiek pisał. Mnie na AS wnerwialo jakieś "dzwonienie" w brzmieniu, myślę że gdzieś na 3-5 kHz. W poprawionej wersji tego nie ma. Po lekkim odchyleniu frontu moim zdaniem lepiej budują scenę. Korrundy robią doskonałą robotę, a biorąc pod uwagę ich cenę to są naprawdę świetne. Piękna jest na tych głośnikach barwa męskiego wokalu.
Kawał solidnego grania za niedużą kasę.
 
Ostatnia edycja:
I ja byłem u LuSzTiego i słuchałem. Na początku nie było efektu wow! poza bardzo dobrej jakości b. nisko pomrukującym basem, ale im ich dłużej słuchałem tym miałem ochotę na odsłuchiwanie coraz to innych kawałków. Mogę z całą odpowiedzialnością powiedzieć, że są to według mnie kolumny, jedne z najbardziej uniwersalnych jakich słuchałem - w rozsądnym przedziale cenowym. Od Erykah Badu do symfoniki poprzez klasyczny rock Dire Striats, ballady Allana Taylora, Sarah K. wszystko grało wyjątkowo kulturalnie, bez efekciarstwa ale muzyka wciągała. Do tego plany i lokalizacja pozornych źródeł dźwięku wydawały się wyjątkowo realistyczne.
Mogę tylko potwierdzić słowa Jaro4444 z posta powyżej - "Kawał solidnego grania za niedużą kasę".
 
Ostatnią edycję dokonał moderator:
Cześć! Chciałbym zbudować kolumny według tego projektu. Mam pytanie o pochylenie kolumny o wspomniane 3 stopnie. Czy mogę zrobić obudowę z pochyłą przednią ścianką?
 
Możesz
Pilnuj pojemności, rozmieszczenia głośników i kształtu przedniej ściany
 
Ostatnia edycja:
W jakim metrażu i w jakim ustawieniu słuchaliście zamknietych paczek że było słabo na basie ??

Jak się ma ten woofer w charakterze do TIW-a ??
 
W jakim metrażu i w jakim ustawieniu słuchaliście zamknietych paczek że było słabo na basie ??

A kto napisał, że było słabo na basie? W docelowej konstrukcji na basie było bardzo dobrze, oczywiście jak na wielkość głośnika :) W CL z tego głośnika także da się zrobić bardzo dobry bas, ale raczej w konstrukcji 3-drożnej.

Jak się ma ten woofer w charakterze do TIW-a ??

Jest ciut inaczej, TIW jest bardziej subwooferowy ale schodzi niżej (pytaniem otwartym zostaje czy to rzeczywiście jest plus w niektórych pomieszczeniach). Scan jest bardziej punktowy.
 
Witam,
Mam pytanie do autora projektu: Przy zachowaniu wzajemnego położenia głośników co do głębokości posadowienia względem frontu i przedłużeniu drugiej warstwy płyty czyli rezygnacji z stopniowania frontu, w miejscu na głośnik wysokotonowy wykonanie sfrezowanego (45 st. lub hiperboliczne) otworu (coś w rodzaju mikrotuby), czy to byłoby dopuszczalne aby nie popsuć tego projektu pod względem akustycznym.

pozdrawiam Jarek
 
Witam,
Mam pytanie do autora projektu: Przy zachowaniu wzajemnego położenia głośników co do głębokości posadowienia względem frontu i przedłużeniu drugiej warstwy płyty czyli rezygnacji z stopniowania frontu, w miejscu na głośnik wysokotonowy wykonanie sfrezowanego (45 st. lub hiperboliczne) otworu (coś w rodzaju mikrotuby), czy to byłoby dopuszczalne aby nie popsuć tego projektu pod względem akustycznym.

pozdrawiam Jarek

Dyfrakcje inaczej się rozłożą, do tego na wysokotonówce zrobi się coś w rodzaju tubki co podbije efektywność na tegoż głośnika na dole. Reasumując - to raczej nie będzie to samo granie.
 
Dzięki LuSzTi za udostępnienie projektu.
Kolumny zrobione, wykonane i wytłumione jak w projekcie tylko zrobione z sklejki brzozowej 18mm.
Rezystor w torze wysokotonówki dałem 6,8 Ohm i nie wiem czy coś pomieszałem w zwrotnicy bo tonalnie dźwięk wydaje mi się trochę za ostry w pewnym zakresie ja to określam jako wysokich średnich.
Przy odsłuchu niektórych utworów, przy mocniejszym akcencie tych tonów występuje jakby jakiś "rezonans"? i niektóre z nich takie jak górne dźwięczne partie gitary, skrzypiec, saksofonu potrafią zabrzmieć lekko zdeformowane, ja to porównuję do dźwięku wydawanego z małego przesterowanego głośniczka piezoelektrycznego. W utworach z mniej akcentowanymi tymi dźwiękami z tego zakresu jest wszystko w porządku.
Zmieniałem wzmacniacze (iamp 100m/Bg7, NAD 3020, OnkioSR503,) i na wszystkich podobnie się dzieje. Wiem, że akustyka pomieszczenia też ma znaczenie ale podłączając monitory szerokopasmowe czy też moje stare Quadrale za parę stówek nie usłyszałem tego zjawiska albo nie w takim stopniu.
Szczególnie w utworze Anioł Manamu te dzwięki gitar dają "czadu".
I tu pytanie czy można jakimś sposobem to zmienić, czyli zmniejszyć ilośc wysokich średnich tonów, czy tylko zwiększeniem wartości opornika (ale do jakiej wielkości można go zwiększyć ?).
Aha, jeszcze zmieniłem kondensatory w torze wysokotonowym na Jancen Superior ale jakiejś znaczącej różnicy nie usłyszałem.
Proszą o rzucenie okiem na zwrotnicę i jakieś porady.
Click image for larger version  Name:	zwrotnica verte.jpg Views:	0 Size:	692 BajtĂłw ID:	643469Click image for larger version  Name:	kolumna.jpg Views:	0 Size:	692 BajtĂłw ID:	643470Click image for larger version  Name:	zwrotnica.jpg Views:	0 Size:	692 BajtĂłw ID:	643471
pozdrawiam Jarek

 
Ostatnia edycja:
Cześć. Wśród elementów zwrotnicy znajdują się dwa rodzaje kondensatorów Jantzen 5.6 uF - czarny cross-cap i niebieski standart z-cap. Podpowiedzcie proszę, który z nich ma znaleźć się w torze mid-woofera a który tweetera?
 
Oczywiście że na wysokotonówkę ;)
Zwłaszcza, że ten pierwszy 4,7uf to też Z-Standard.
 
Super kolumny.
Chciałem zapytać w jakim programie wykonujecie takie rysunki 3D kolumn oraz rysunki techniczne z wymiarami. Może znacie akurat do tego programu co tworzyliście jakiś tutorial w którym można stworzyć przykładową kolumnę, żeby poćwiczyć oprogramowanie?
Podobne i ładne rysunki wykonane są na tej stronie
http://www.troelsgravesen.dk/
 
Super kolumny.
Chciałem zapytać w jakim programie wykonujecie takie rysunki 3D kolumn oraz rysunki techniczne z wymiarami. Może znacie akurat do tego programu co tworzyliście jakiś tutorial w którym można stworzyć przykładową kolumnę, żeby poćwiczyć oprogramowanie?
Podobne i ładne rysunki wykonane są na tej stronie
http://www.troelsgravesen.dk/

Rysunki 3D zrobiłem w Sketchup a rysunki płaskie w Corelu.
 
Powrót
Góra