• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Krzywa słyszalności na etapie projektowanie zwrotnicy.

na etapie projektowania kolumny to powinniśmy się starac zrobić jak najbardziej wyrównana charakterystyke z prawidłowymi zaleznościami fazowymi głośników. A do zwiększania syszalności służą filtry fizjologiczne - loudness itp. jesli komus koniecznie to jest potrzebne.
 
Zrobiłem pierwsze pomiary. Poniżej pomiar OnAxis wykonany w SW aby zobrazować charakterystykę zestawu. Wykres nie jest jeszcze liniowy ale na pewno prostszy niż w totemach.

pomiar SW.jpg

a tutaj pomiary wykonane w RoomEqwizard-zie.

pomiar.jpg


  1. wykres niebieski - pomiar obu kolumn jednocześnie. Włączone "mono" we wzmacniaczu. Kolumny stały na dłuższej ścianie pokoju (4,6 x 3,5). Odległość ok. 1,5m
  2. wykres czerwony - pomiar obu kolumn jednocześnie. Włączone "mono" we wzmacniaczu. Kolumny stały na krótszej ścianie pokoju. Odległość ok. 2m
  3. wykres czarny - pomiar jednej kolumny z takiej samej odległości jak pomiar wykonany w SW - mikrofon w takiej samej pozycji. ok 0,8m.
Ten pomiar został przeprowadzony na w/g mnie dobrze grającej charakterystyce. Muszę porobić pomiary porównawcze przy innych zwrotnicach aby się upewnić bo wyniki tego eksperymentu zbiły mnie z tropu. Pomierzona zwrotnica ma filtr drugiego rzędu na wysokich i pierwszego rzędu na niskotonowym. Jak próbowałem robić drugi rząd na niskotonowym to przestawało to grać pomimo prostej charakterystyki. Muszę porobić dodatkowo pomiary w polu bliskim i sprawdzić stosunek niskich do reszty pasma, bo nie wiem co dzieje się poniżej 800 Hz. Być może to jest przyczyną.

Zastanawia mnie jeszcze opadanie charakterystyki w pomiarach w polu dalekim. To normalne, że opada aż o tyle decybeli? Już sobie wyjaśniłem. Po prostu kolumny nie były ustawione bezpośrednio na mikrofon a pod pewnym kątem :-).

 
Ostatnia edycja:
Jak możesz to zrób pomiar obu kolumn w stereo z miejsca odsłuchu najlepiej programem HolmImpulse wykres SPL i Faza na jednym. Oraz pomiar, jednej z kolumn z odległości 0,5-1m.
 
Jak możesz to zrób pomiar obu kolumn w stereo z miejsca odsłuchu najlepiej programem HolmImpulse wykres SPL i Faza na jednym.


Przecież ten pomiar niczym nie będzie się różnił od pomiaru 2 kolumn mono ;).

To jaką ch-kę powinny mieć kolumny zalezy od zastosowanych głośników. Jednym trzeba dać więcej "powietrza" innym trochę mniej. Generalnie jednak nie są to wielkie różnice od referecyjnego płaskiego wykresu. Góra 3dB. Zresztą ch-kę miesczącą się w okienku 3dB (+-1,5) można uznać za płaską bo wykonanie idealnie płaskiej ch-ki jest dość trudne.
Człowiek też nie jest analizatorem widma i raczej słyszy ogólnie, czyli liczy się ch-ka całościowo. A lokalne zafalowania, które moim zdaniem mają wpływ na brzmienie (raczej na jego unikalny charakter), nie są tak bardzo odbierane jak trend ch-ki w szerszym ujęciu. Lokalne zafalowanie o wartości 2dB nie będzie słyszalne. Ale jak się np podniesie o 2dB połowę pasma to każdy to usłyszy.
 
Powrót
Góra