• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Jak już infinity baffle czyli nieskończona odgroda czyli teoretyczna obudowa idealna. Ale ten projekt nim nie jest.

Tak nazwał to autor tego projektu, więc nie będę się upierał czy to jest IB czy nie :)
Poniżej skończona zabudowa, jeden z głośników basowych widać na dole zdjęcia:

BehindSpeakerWall_All_Small.JPG



Absurdalna obudowa. Jakbym mial isc w taki hardkor, to wolalbym zrobic ze 4 suby na 18 calowym tluczku estradowym w obudowie OZ z korekcja i siemano. Tylko zastanawiam sie, czy ludzie faktycznie potrzebuja az takiego cisnienia?

Czyli to rozwiązanie to tylko dużo dB a jakość basu przeciętna, tak?
 
Jakos basu moze byc bardzo dobra, bo blisko tej konstrukcji do odgrody nieskonczonej. Natomiast w takiej obudowie glosnik pracuje bez zadnego zabezpieczenia mechanicznego. Efekt jest taki, ze wiecej wytrzymaja dwa takie glosniki w obudowach OZ niz 4 w odgrodzie. To juz taka troche sztuka dla sztuki, jak ktos ma hajs, miejsce i czas to kto komu zabroni? :)

Ps. to temat o TL, wiec nie rozciagajamy tego i tak dlugiego padalca jeszcze bardziej, piszac nie na temat.
 
OK, czyli wróćmy do TL.

Co sądzicie o pomyśle zrobienia subwoofera w obudowie typu linia transmisyjna gdzie tą obudową byłby podest pod ekranem (coś takiego jak na pierwszym zdjęciu w moim pierwszym poście).
 
Nie na temat...
Wątek o TL, więc tylko jako uwaga na marginesie:
Przyjmijmy, że istotnie uzyskano tu w tej konstrukcji udane zbliżenie się do warunków nieskończonej odgrody.
Przedmiotowe FiBL18 mają podług producenta
BL18
DUAL 1 | DUAL 2
Fs: 33.2 Hz | 33.2 Hz
Re: 0.7 Ohms/coil | 1.4 Ohms/coil
Qms: 5.82 | 5.82
Qes: .32 | .32
Qts: .30 | .30
Mms: 302g | 302g
Cms: 0.88mm/N | 0.88mm/N
Sd: 1210cm^2 | 1210cm^2
Vas: 181.0 l | 181.0 l
Spl: 94.1dB 1W/1m | 94.1dB 1W/1m
Bl: 16.6 N/A | 22.7 N/A
Xmax: 18mm | 18mm
Rms: 1500W * | 1500W *
Sealed box: N/A cuft | N/A cuft
Ported box: 5-8cuft | 5-8cuft
Sub OD: 18.500” | 18.500”
Cut ID: 16.750” | 16.750”
Mounting depth: 9.750” * | 9.750” *
Displacement: 0.26cuft * | 0.26cuft *

w obudowie nieskończonej podług hornrespa (Direct Radiator in an Infinite Baffle: Ang = 2 x Pi, S1 to L45 = 0 and Vrc and/or Lrc = 0) cztery sztuki takich figlarzy (łączonych szeregowo w Dual 2) działają następująco:



W TL zagra to porównywalnie (lecz nie tak samo) dopiero w obudowie w rodzaju 8 x Sd na wlocie i wylocie i długości tunelu zdrowo powyżej 3 metrów, czyli w ponad 3000 litrów... Plus wywrotka wytłumienia.
Faites vos jeux, Mesdames et Messieurs ! :)
 
Pomieszczenie kina ma wymiary 4x10m. Po adaptacji będzie pewnie jakieś 3,8m szer. Za ekranem będą kolumny L,C,R plus podest przed ekranem więc ponad metr na pewno, to chyba trochę miejsca na linie transmisyjną będzie.

Myślałem żeby zrobić dwa subwoofery (L,R) bo najnowsze systemy kina domowego tak mają, choć na razie jeszcze niezbyt popularne to za kilka lat pewnie będą standardem.

1. Jaki głośnik użyć do budowy tej TL? Myślałem żeby to było min. 15cali.
2. Macie jakieś przykładowe schematy TL, które można by do tego projektu zaadoptować?
3. Czy jest szansa taką konstrukcją zbliżyć się np. do basu chwalonego na wielu forach Velodyne DD15?
 
3. Czy jest szansa taką konstrukcją zbliżyć się np. do basu chwalonego na wielu forach Velodyne DD15?
Zależy, jak blisko chcesz się zbliżyć? ;). Ten sub pracuje w obudowie zamkniętej (Velodyne, jako światowy lider dobrze zna się na rzeczy), więc pod względem jakości basu TL-ką, ani żadnym innym układem rezonansowym, tego nie dościgniesz. Poza tym, z tego co widzę, posiada układ servo, kontrolujący ruch układu drgającego, więc tym bardziej poza zasięgiem "zwykłych" rozwiązań. Jednak relatywnie niewiele gorsze efekty uzyskasz tradycyjnymi środkami, a znacznie tańszymi. W przypadku dużych głośników i/lub jej dużej ilośći, a takie rozwiązania mają rację bytu w subach, układy rezonansowe tracą sens z trzech powodów. Duży głośnik do suba nie potrzebuje wspomagania układami rezonansowymi, bo w końcu dlatego jest duży i do suba (trywializując), żeby sobie sam poradził ;). Po drugie, w subie aktywnym zawsze stosuje się korekcję ch-ki, którą można "sztucznie" rozciągnąć w dół. Po trzecie, układ rezonansowy to rozwiązanie kompromisowe pod względem jakości i odpuścić można je wtedy, gdy pod względem SPL-u i zejścia kompromisu się nie obawiamy. Z tych powodów wynika to, co widać w subach Velodyne, odpowiedni głośnik i wtedy już tylko obudowa zamknięta i ewentualnie dodatkowa korekcja ;).
 
Ostatnia edycja:
Powiedz jakie, jakiej wielkości i ile głośników chcesz zastosować. Bo jeśli mają to być dwa 15" w aktywnym subie, to TL traci sens z uwagi na to, co wcześniej napisałem, dodając to, że pewnie do "szafy trójki" musiałbyś je wsadzić ;).
 
Ostatnia edycja:
Myślałem raczej o zrobieniu dwóch subów, w każdym po jednym głośniku 15 lub 18 cali. Przy wymiarach jakie miałbym w podeście (przystosowanym do wielkości głośnika) to pewnie prawie 1000l miejsca przed stworzeniem kanału TL byłoby do wykorzystania dla każdego suba, czyli łącznie pewnie tyle co ta "szafa trójka" ;)
 
Nie mniej te mniejsze środki wcale nie będą małe, bo tak tylko "na oko" na jeden głośnik to wyjdzie z 1500 złotych lub lepiej :) A no i "piecyk" do tego.
 
Jeśli byłaby to obudowa TL to praktycznie odchodzi koszt płyt, bo te i tak stanowią konstrukcję podestu, no może gdyby tam nie było głośnika to podest byłby trochę mniejszy.

Może koszty małe nie będą, ale w porównaniu do DD15, który kosztuje ok. 24tys zł :( to chyba jakoś da się je udźwignąć ;)
 
No to na początek poszukaj jakiejś 15stki która będzie miała te 1000wat fs w okolicach 20hz i Xmax raczej nie mniejszy niż 20mm w jedną stronę. Bo na taki kaliber wygląda ten głośnik Velodyne. Z domowych przetworników raczej nic nie znajdziesz więc polecam obejrzeć się za czymś samochodowym z najwyższej półki :)
 
Nie na temat...
Wstępna koncepcja przewidywała wykorzystanie podestu, ale w tak przestronnym pomieszczeniu można chyba odżałować ten kawałek miejsca i wymurować taką nieskończoną odgrodę np. na 4 estradowych SW.STX.18.4.1200.8.F.S.MC albo czymś w tym rodzaju? To zachowałoby się mniej więcej jak wcześniej liczone FiBL18, a może nawet lepiej i choć TL kocham bardzo, nie sądzę, by była temu w stanie podskoczyć. Ze wspomnianą możliwością odpowiedniej korekcji efekt powinien być w stanie zaspokoić największego grymaśnika.
 
Nie na temat...
Comendante, Tylko nie znajdziesz estradówki z odpowiednio niskim fs a do projektu "bezkompromisowego" moim zdaniem to niezbędne.
 
W sumie te Daytony są niezłe i nie aż tak drogie. Ale wzmak estradowy bym odpuścił, ciągle szumiący wiatrak to kiepska opcja :)
 
Trudno jest tutaj wskazac, ktora z koncepcji bedzie brzmieniowo najlepsza. Wynika to z bardzo prostego powodu: nikt tutaj na forum nie slyszal w bezposrednim porownaniu takich patentow. Kazde napisane tutaj slowo bedzie tylko frywolna polemika na temat wyzszosci jednego nad drugim, a trzecim nad drugim i pierwszym. Prawde mowiac troche Ci wspolczuje, bo projekt wydaje sie powazny i nie tani, a w takich sprawach nie ma miejsca na bledy.
Z teorii mozna cos tam wyczytac, ale dopiero docelowy odsluch moze wylonic najlepsza konstrukcje. Gdybys mial okazje posluchac takiej poteznej zabudowy odgrodowej, obudow zamknietach oraz duzych falowodow, to sam ocenilbys co brzmi dobrze. Niestety najczesciej przeczytasz o tym co brzmi najlepiej, tylko piszacy rzadko uzywaja na koncu stwierdzenia "moim zdaniem".
 
Powrót
Góra