Dla mnie najistotniejszy jest pierwszy antyrezonans, bo to z nim trzeba sobie najwiecej radzic i wlasnie na niego mamy jakis tam wiekszy wplyw. Wiadomym jest, ze wytlumienie dlugich fal jest bardzo trudne. Co mozemy zrobic zeby wytlumic jakis rezonans na np 60hz? Niewiele, bo nie ma takiego materialu, ktory pochlonie nam nadmiar tej czestotliwosci. Jedyne co mozemy robic to upychac wiecej materialu co z koleji wplywa na efektywnosc pracy tunelu. Oczywiscie dochodza do tego ksztalty tunelu, czy zastosowanie wiekszej pustej przestrzeni za glosnikiem, ale jak to zwykle bywa : cos kosztem czegos.
Jak mierze rezonanse? Oczywiscie pomiarem bliskiego pola i impedancji. Na takim pomiarze widac wyraznie szczegolnie pierwszy antyrezonans w okolicach 100-200hz. Z reguly jest to dolek nie przekraczajacy 3db, ale roznie to z tym bywa.
Jak wytlumiam? Zaczynam zawsze od wytlumienia okolo 70-90% scianek tunelu gabka ( tylko te scianki, ktore patrzac na bok kolumny tworza tunel), nastepnie odsluchuje i mierze. Zawsze staram sie zostawic wolny przeswit dla plynnej pracy powietrza wewnatrz tunelu.
Jestem zdania, ze wole miec nierownosci rzedu 2 3db na charce ale miec za to niczym nie skrepowana prace glosnika, niz wytlumiac tak mocno ( ze az zamulic ) aby maksymalnie wyprostowac charakterystyke kolumny.
Generalnie nie jestem fanatykiem plaskich jak stol charek. Szerokopasmowce i ich dzwiek jaki oferuja wyleczyly mnie z plaskich charek bez zadnego dolka i gorki. Zachwycalem sie i nadal zachwycam dzwiekiem tak fatalnych glosnikow na pomiarze, ze sie w glowie nie miesci, dlatego zawsze odsluch jest dla mnie najwazniejszy.
Zwrotnica ma byc tak prosta jak to tylko mozliwe ( ale nie prostsza

), a jesli dany glosnik ( czy glosniki ) na to nie pozwala, to wole zastosowac inny przetwornik, niz nasrac 20 elementow pasywnych aby tylko zmusic glosnik do plaskiej charakterystyki przetwazania.
Zdaje sobie sprawe, ze nie jestem wstanie skonstruowac wybitnych glosnikow. Dla mnie to hobby, zabawa. Proste sprawdzone metody, np. 3 drogi: na srodku dobry szerokopasmowiec, cos szybkiego i duzego na bas , gora dobry tweeter uzupelniajacy, proste filtry 6db ( o ile glosnik na to pozwala ) i musi dobrze grac.
Nie bedzie to hajend na miare nautilusa ale wcali taki byc nie musi
Jednym slowem stara szkola... Duzy papier na basie, TL, dobra szerokopasmowka i tweeter czy tubka na gorze, proste filtry, wysoka skutecznosc i muzyka gra.
