• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Zdaje się, że Mellowman nie narzeka na brak możliwości zadania offsetu głośnika, bo to ten jest w symulacji ujęty, a na brak możliwości ustalenia offsetu samego portu, którego nie ma jak zadać. Wpływ wytłumienia w Hornrespie da się oszacować wyłącznie dla obudowy zamkniętej (Fr - wsp. tłumienności, Tal -grubość warstwy tłumienia): Ap i Lpt nie mają związku z wytłumieniem.
 
Faktycznie, czyli pupa zbita. Sam się dokopałem do tego jak to wygląda i teraz wiem o co chodzi z tym offsetem. Żeby było zabawniej, miałem kiedyś takie paczki w domu ale nomenklatura była nieco inna.
 
Panowie,

myslalem, ze obede sie bez MathCADowych arkuszy MJKinga,
ale niektorych rzeczy nie da sie chyba przeskoczyc.
Pozostaje chyba wylozyc 25 dolcow i se sprawic nowe narzedzie do zabawy

@Shiver: MLTL jest zazwyczaj wytlumiomy tak w 40-60% gornej objetosci obudowy
co ma niby niebagatelny wplyw na wygladzenie odpowiedzi ustroju
 
Z tego co pamiętam to moja budka była w środku przecięta pod skosem na dwa trójkąty (mniejszy i większy) i ten mniejszy był całkowicie wypełniony watoliną. Tunel "bass reflex" znajdował się w ujściu większego trójkąta.
 
Czym różni się MLTL od typowej TL - konstrukcyjnie i pod względem pracy ustroju? Podsunie ktoś jakieś sensowne opracowanie?
 
Czym różni się MLTL od typowej TL - konstrukcyjnie i pod względem pracy ustroju? Podsunie ktoś jakieś sensowne opracowanie?

http://philharmonicaudio.com/ML-TL.html
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/29603-whats-difference-between-tl-ml-tl-tqwt.html

...MLTL has the driver at ~25% and suppresses the third harmonic, and can end up suppressing the 1st and 5th harmonics too, and thus it may be easier to get a flatter response. It's also more compact (obviously).
 
Ostatnia edycja:
Czyli w uproszczeniu TL'ka z BR'em na wylocie... eeee, było już poruszane w tym temacie, a myślałem, że może coś nowego :flapper:
Ale dzięki - nie kojarzyłem tej nazwy.

---------- Post dodany o 20:21 ---------- Poprzedni post o 20:03 ----------

Swoją drogą to ciekawe rozwiązanie - myślałem kiedyś o przetestowaniu tegoż, ale w pewnym momencie wyleciało mi to z głowy i zapomniałem o tym całkowicie. Na chłopski rozum działa to chyba w ten sposób, że tworzy nam filtr pasmowo-przepustowy na końcu tunelu - czyli odcina nam górną część pasma promieniowania wylotu linii, z którym tak dzielnie walczymy przy pomocy wytłumienia i różnych innych zabiegów np z przekrojem tejże. No ciekawa sprawa. Całą teorią o wpływie tego rozwiązania na różne "harmoniczne" specjalnie się nie jaram, bo szczerze mówiąc cała ta "magia harmonicznych" (czy to "czarna", czy też "biała") jest dla mnie jakoś mało namacalna.
 
@dabyl: ale w przypadku MLTL strojenie uzyskujemy "dlugoscia" obudowy-tunelu i jego przekrojem, a nie portem jak to ma miejsce w BR. I port sluzy w glownej mierze do "filtrowania" pasmowo-przepustowego, jak sam zaznaczyles. Mysle, ze ten typ obudowy ma sens (vs klasyczna TLka) ze wzgledu na mniejsze wymiary - przynajmniej tak mi sie wydaje, ze mniejsze ;)
hmmm... chyba im mniejszy udzial nieparzystych harmonicznych w dzwieku docierajacym do melomana tym lepiej, ha?
 
Ostatnia edycja:
Nie po to czlowiek meczyc sie z szeroka rura, ktora nie wprowadza kompresji, zeby na koncu znowu przepychac powietrze przez mala dziurke na ptaszki. :) Dlatego nie lubie tej koncepcji.
 
@dabyl: ale w przypadku MLTL strojenie uzyskujemy "dlugoscia" obudowy-tunelu i jego przekrojem, a nie portem jak to ma miejsce w BR.

Toż napisałem przecież, że ów "BR" na końcu linii działa tylko za filtr pasmowo-przepustowy - to wydaje się być dla mnie oczywistą sprawą. Tak jak wcześniej wspomniałem temat ten był już poruszany w tym wątku - chyba na początkowych stronach (ale jakoś nie mam w tym momencie ciśnienia na szukanie tego ;) ). Dyskusja na diyaudio.com (z Twojego linka) co najmniej wiele tłumacząca i ciekawa (choć dopiero zacząłem dokładniejszą lekturę).

Inna sprawa, że takie rozwiązanie może chyba osłabić promieniowanie wylotu linii - z drugiej strony pozwala nam na mniejszą ilość materiału tłumiącego i skrócenie linii, co z kolei powinno działać na SPL pozytywnie...hmmm...
 
No to probujcie, moze cos wyjdzie. Osobiscie wolalbym zastosowac pulapke rezonansowa w srodku typowej TL niz takie rozwiazanie.
 
Nie na temat...
Z ciekawosci sciagnalem w koncu AkAbak i znalazlem do niego HowTo/Manual - potrzeba chwili, zeby to ogranac, ale jest to jak najbardziej do lykniecia. Postaram sie wymodzic jakis skrypt nasladujacy MLTL z portem w offset'cie i dzieki temu bede mogl przeznaczyc te 25 dolarow na audio-hardware a nie audio-software ;)
 
I swietnie. W akabak mozna zrobic chyba kazda obudowe jaka przyjdzie nam do glowy. Trzymam kciuki, pochwal sie skryptem jak cos wyjdzie.
 
MLTL w AkAbak
L=110cm; Sl=330cm^2; Sport=30cm^2; Lport=14.6cm; Offset Glosnika=20cm od gory; Offset portu=30cm od dolu; brak wytlumienia w obudowie ;)



po wytlumieniu od gory do wysokosci glosnika Visc=50 (parametr znaleziony na diyaudio.com)



---------- Post dodany o 22:08 ---------- Poprzedni post o 21:26 ----------

wytlumienie od gory do 10cm ponizej glosnika

 
Ostatnia edycja:
No, no, no... wygląda to co najmniej interesująco. Czekam jeszcze na relację z zastosowania "ustrojstwa" w praktyce. Ale zapowiada się ciekawie :)

PS: wspomniałeś wcześniej, że dorwałeś gdzieś sensownego manuala do AkAbaka - coś więcej na ten temat? Mógłbyś podesłać?
 

Załączniki

Ostatnia edycja:
Powrót
Góra