• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Widzę, że Pogromca mitow dochodzi do tego wniosku co ja już doszedłem dawno temu, czyli po co coś komplikować jak można to uzyskać prostszymi lub pewniejszymi metodami.

Comandante W napisał:
Wpis z dnia dzisiejszego, 14:41, autocytat:
"Taki jest zasadniczy sens budowania LT półfalowych: zejście na basie."

Wcale niebyłbym tego taki pewien. Raz zrobiłem taki eksperyment w małej skali i okazał się porażką. Długość tunelu na pewno wpływa na efektywność wykorzstania energii głośnika i im dłuższy tym więcej energii się marnuje. Przekabacenie tunelem półfalowym niewielkiej juz energii na niskich częstotliwościach (z uwagi na samą z siebie niską sprawność głośnika w tym zakresie) przy dodatkowo powiększanych stratach na dlugim tunelu, może sie okazać porażką.
Przykładowo mamy głosnik typowy 16-18 cm z fs 40Hz. Nastrajając tunel na pół fali czyli ćwierćfalowo na 20Hz, uzyskamy tę częstotliwość? Szczerze wątpie. Sama intuicja mówi że to kompletna bzdura i nic z tego nie będzie :).
Wsadzanie większego głośnika w półfalowy tunel jest też bez sensu no bo po co jak on w ćwierćfalowym siegnie odpowiednio nisko.
Można jedynie liczyć na mocniejsyz zakres w okolicach fs głośnika ale tego też nie byłbym taki pewien. 2x dłuzszy tunel to naprawde duże straty energii i może sie okazać, że ćwierćfalowy i tak będzie efektywniejszy. No i te gabaryty ;)

Sam kiedyś sądziłem, że półfalowy tunel to będzie to ale po pewnym czasie zweryfikowałem ten pogląd.
 
Myślę, że tego problemu - małej efektywności w samym dole pasma - może nie być w przypadku zastosowania tego rozwiązania w bardzo nisko ciętym subwooferze. Skoro Nazgule Comandante W sięgają do tych - nie pamiętam, 40Hz? - to sub odtwarzający pasmo poniżej, aż do 20 Hz, zakładając, że będzie odpowiednio cięty i napędzany ma moim zdaniem jak najbardziej rację bytu - "ilość basu" możemy regulować dzięki aktywnemu napędowi a to pasmo, które normalnie grało by głośniej niż reszta gra już na spadku efektywności. Problem z niską efektywnością od dołu występuje w przypadku zastosowania np w konstrukcji dwudrożnej (nawet trzydrożnej), gdy woofer cięty jest wysoko i wtedy nie mamy możliwości naturalnego podbicia basu - ewentualnie tylko poprzez "ekłalajzer" a to jak wiadomo tylko półśrodek.
 
Nie jestem totalnie zaslepiony jakas idea, jestem ciekaw roznych rozwiazan, a do tego troche nie chce mi sie strugac skomplikowanych konstrukcji. Dlatego jesli chcialbym miec pasmo 20hz i mniej to zrobilbym to zupelnie inna droga. Dwa spore glosniki w isobariku i obudowa zamknieta. Do tego korekcja aktywna. Uwazam, ze jest to rozwiazanie najlepsze, malo skomplikowane, a przy tym obudowa jest mocno kompaktowa. Odpowiedz impulsowa jest najwyzych lotow, nie mowiac o wytrzymalosci mocowej przy tych najnizszych czestotliwosciach.
Ze znanych mi subbasow takie rozwiazanie jest najczesciej stosowane ( tzn obudowa compact i korekcja basu)
 
Pogromco, całkowita racja, zgoda. Ale my tu przecie mamy wąski wątek o LT dla zwyrodniałych zboczeńców. Namiętności są bezrozumne. Czysty rozsądek jest jakiś płaski i bezbarwny, wcale a wcale nie kręci :).
 
Tak isobaric closed jest najmniejszym rozwiązaniem które może dać nam tak niskie zejście jednak ma dwa minusy:
1)Koszt budowy-dwa pokaźne głośniki niskotonowe+odpowiednia elektrownia doń to nie mały wydatek.
2)Niska sprawność-z wata takiej konstrukcji niestety uzyskamy bardzo nie wiele db więc trzeba będzie pakować sporo mocy (co wiąże się już jednak ze znacznym zużyciem prądu) to raz a dwa że max spl jednak też będzie dość ograniczony.
Suma sumarum jak zwykle rozchodzi się o pieniądze, takie rozwiązanie do budżetowych zdecydowanie należeć nie będzie.
 
Faktycznie opis ciekawy, trudno go zapomnieć.
Tak odrażające niechlujstwo językowe na oficjalnej stronie producenta nastraja bardzo nieufnie.
Jest też nuta poetycka, bas wytwarzający poczucie ruchu i korek fazowy zwiększający moc. Ciekawe, czy ten ruch nie powoduje choroby lokomocyjnej i czy ten korek to działa tak, że im większy, tym moc większa, czy na odwrót?
 
I ta cena... nigdy w życiu bym tego za tyle nie kupił i nikomu nie zaproponował,wolał bym kupić Oberony II.
 
Comandante W napisał:
i czy ten korek to działa tak, że im większy, tym moc większa, czy na odwrót?
Co za korek ??

W zwrotnicy wykorzystano najlepsze komponenty dostępne na rynku światowym, jak cewki powietrzne, kondensatory polipropylenowe i oporniki bezindukcyjne. Filtry elektryczne zostały zoptymalizowane pod względem zgodności faz akustycznych.
heh spróbowały by tylko nie być zgodne w fazie.... :razz:

W stosunku do ogólnie stosowanych obudów bas-refleks, będących typem obudów rezonansowych, bas z linii transmisyjnej jest pozbawiony znamion przeciągnięcia i dudnienia oraz wytwarza poczucie ruchu i ciśnie powietrze. Efekt jest imponujący.
No co Pan powie .... :twisted:
 
A co myślicie o Seasie CD22RN4X w TL, ma niskie FS ->20Hz oraz Qts->0,24. Z obliczeń wychodzi tunel ponad 4m, ale nie chcę schodzić tak nisko bo to nierealne z 8,5" głośnika. Zejście na poziomie 35Hz w zupełności mi wystarczy. Myślałem o takiej obudowie http://a.imageshack.us/img837/7639/lt4.gif (piąta od lewej) tunel ok 2,5m. Jakieś sugestie?
 
Ten Seas CD22RN4X do LT pasuje wręcz znakomicie. Z tunelem o wlocie 1,2 Sd (280 cm2) i wylocie 0,8 Sd (180 cm2) i długości od 200 do 220 cm pozwala spodziewać się bardzo dobrych rezultatów pod każdym względem z zejściem do okolic 30 Hz.
Komora głośnikowa wystarczy równa mniej więcej 20 litrom.
 
Obecnie mam 105x25x36,6cm a TL max 110x25x45cm

Comandante W napisał:
Z tunelem o wlocie 1,2 Sd (280 cm2) i wylocie 0,8 Sd (180 cm2)
wstępnie planowałem 1,5->1,3->1->0,8 SD, komora ok 22L

[ Dodano: 2010-08-29, 13:58 ]
Jest jeszcze druga opcja
atl.gif

ale linia trochę krótka 170-180cm
 
1,5->->0,8 Sd, długośc tunelu 220 cm, komora ok 22 litrów, skoro model 5 od lewej to dla sumarycznej odpowiedzi różnica jest 0, mniej więcej coś takiego (bez wytłumienia).
 

Załączniki

  • seas_cd22rn4x_lt_345_190_220_121.gif
    seas_cd22rn4x_lt_345_190_220_121.gif
    15 KB · Wyświetleń: 0
Comandante W, a jesteś w stanie zasymulować obudowę "H"? czy to nie robi różnicy? i wyjdzie tak jak by to była obudowa z jednym kanałem? jak myślisz?

 
Nie ma absolutnie zadnych przeciwskazan do strojenia linii transmisyjnej powyzej Fs glosnika, ba jest to nawet wskazane.

Druga rzecz to ta oslawiona komora. Nalezy oddzielic od siebie 3 rodzaje obudowy TL.
1 z tunelem o przekroju zmniejszajacym sie
2 z tunelem o stalym przekroju lecz z zastosowaniem offsetu glosnika
3 z komora sprzegajaca o danej objetosci.

Te trzy warianty maja rozne charakterystyki czestotliwosci. Dlatego nie nalezy mylic wariantu taper ( zmniejszajacy przekroj ) z komora sprzegajaca. Jest to blad. W konstrukcji taper nie ma czegos takiego jak komora sprzegajaca, bo niby gdzie mialaby sie ona znalesc skoro przekroj tunelu jest kontynuacyjnie zmniejszany do ustalonej wartosci.
Zupelnie inna sytuacja jest w obudowie z komora sprzegajaca, gdzie wylot z komory za glosnikiem ma znacznie mniejszy SD.

Doskonalym przykladem na obudowe z komora sprzegajaca jest PMC LB1 o ktorym juz byla mowa.

http://www.southaudio.com.tw/PMC LB-1 0501.jpg

Natomiast klasyczna TL o zmniejszajacym sie przekroju czyli Taper TL wygladac tak :

http://www.pmc-speakers.com/images/products/imgResize.php?img=14c0e20bd326a1_ib2_3.jpg

Oczywiscie mozna zastosowac offset w konstrukcji Taper, nie ma przeciwskazan i taka metode stosuje PMC.
 
Marian,
Jakieś drobne różnice z prostym tunelem na pewno wystąpią z uwagi na załamania, ale nie sądzę, by były duże i rozkładając odpowiednio wytłumienie na pewno da się im zaradzić. Do krawędzi głośnika trzeba by liczyć komorę głośnikową, dalej pierwszy odcinek tunelu, potem trzeba by zsumować przelot dalszej podwójnej drogi i jeżeli w dolnej części następuje jakieś dalsze zwężenie, potraktować ją jako segment trzeci. Tunel da się policzyć, jeżeli tych segmentów nie jest więcej niż 5, jeżeli tak, trzeba by jakieś policzyć wspólnie, ale tu taka potrzeba nie zachodzi. Policz wloty i wyloty dla tych 3 części tunelu i dla każdego podaj długość (ten podwójny zakręt możesz wliczyć albo potraktować osobno jako kolejny segment). Oszacuj też pojemność komory. Jakieś przybliżenie zawsze jest możliwe. I przypomnij mi, co to za głośnik tam ma siedzieć.
Offsetu w hornrespie dla LT nie policzę. Stąd wyodrębnienie komory, a czy nazwiemy to taperem z offsetem czy komorą, dla hornrespa działa tak samo.

[ Dodano: 2010-08-29, 14:47 ]
Digiprocomp: przeloty i komora jak poprzednio, tunel skrócony do 180 cm:
 

Załączniki

  • seas_cd22rn4x_lt_345_190_180_128.gif
    seas_cd22rn4x_lt_345_190_180_128.gif
    16.4 KB · Wyświetleń: 0
Comandante W napisał:
...przypomnij mi, co to za głośnik tam ma siedzieć.

Teraz zastanawiam się nad Peerlessem SL10 lub STX-em GDN-27... nic innego w rozmiarze 10" nie przychodzi mi do głowy w cenie do 200zł.
 
Troche tak z nudow zasymulowalem tego Seas'a w LspCad, podajac mu ten sam ksztalt tunelu jaki w swojej symulacji podal Comandante W

Tunel dlugosci 180cm


oraz tunel dlugosci 280cm
 
Pogromco, okropnie nie lubię sposobu pracy LSPCAD w trybie symulacji obudów, ale przemogłem się i wychodzi mi trochę co innego, bardzo zbliżonego do wyników z hornrespa. Długość tunelu 180 cm :)
 

Załączniki

  • lt_na_seasie_lspcad_166.gif
    lt_na_seasie_lspcad_166.gif
    24.8 KB · Wyświetleń: 0
Powrót
Góra