• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Mikrofon pomiarowy

  • Autor wątku Autor wątku gi
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Nie polecam nikomu zakupu tej wkładki http://allegro.pl/wkladka-mikrofonowa-panasonic-wm-61a-wm61a-i6257356407.html od CB-GOSTYNIN_bis są to najtańsze zamienniki chińskie za 0,89$ z ebay co nawet nikt nie kupuje tam. Zlutowałem na tym mikrofon i to jakaś porażka mam WM61-a co zamawiałem u digikeya 4 lata temu z US i pomiary mimo tej samej obudowy się różnią mega. Tam nie ma charki jakiś tani badziew:/ straciłem pieniądze a ten sprzedający nawet na maile nie odpisuje. Ma ktoś dostęp do oryginalnych WM61a?
 
Ostatnia edycja:
Nie polecam nikomu zakupu tej wkładki http://allegro.pl/wkladka-mikrofonowa-panasonic-wm-61a-wm61a-i6257356407.html od CB-GOSTYNIN_bis są to najtańsze zamienniki chińskie za 0,89$ z ebay co nawet nikt nie kupuje tam...

Ja też się naciąłem u tego gościa. Przysłał mi wkładkę inaczej wyglądającą niż na zdjęciach w aukcji- od wm61a też się różniła. Nawet nie lutowałem, od razu zadzwoniłem i zażądałem zwrotu na jego koszt. Troszkę cwaniakował, ale jak powiedziałem że wkładki zachowam i wystawię negatywny komentarz to wolał dopłacić. Okazało się że miał na magazynie jakieś stare, "z kropką". WM61a ma charakterystyczną kropkę, za drugim razem takie wysłali. Nie wiem czy oryginalna, ale zbiera w miarę poprawnie.
 
Czy jest jakiś podobny do Behringer'a B5 mikrofon pojemnościowy który po kalibracji nadawałby się do pomiarów?
 
Superlux ecm999, jest tego sporo. W większości to samo tylko logo się zmienia. Plik kalibracyjny robi różnicę w cenie.
 
Ja mam, działa jak każdy mikrofon :)

Teraz też mogę potwierdzić :) Chociaż ta deklarowana czułość -37 dB/Pa (14 mV) coś mi się nie zgadza,
gdy robię pomiary Artą, chociaż problem może być jak zwykle pomiędzy klawiaturą a monitorem.
Będzie trzeba się ewentualnie uśmiechnąć do kogoś z miernikiem SPL i kalibrację jednopunktową zrobić.

Zrobiłem porównanie z tym co miałem do tej pory, tzn. z wkładką EMY-63M/P i preampem
https://diyaudio.pl/content.php/77-Preamp-Wallin-a na LM358. Do XREF20 preamp polutowany na INA217.
Wygląda to tak:


W końcu coś, czym można wiarygodnie mierzyć całe pasmo :)

Muszę jeszcze chyba nad tą Artą popracować, bo w zależności od tego jakiej funkcji się używa
SPL jest na różnym poziomie, np.

Impulse response (periodic noise) -> Smoothed FR


Impulse response (sweep, single channel) -> Analysis -> Frequency response and distortions
 
Jak chcesz miec skalibrowany SPL, to mozesz zrobic to racznie za pomoca pomiaru wiarygodnego tweetera, w warunkach pomiarowych podobnych do pomiaru producenta. Taka metoda na cepa troche, ale wystarczajaco skuteczna.
 
Może tak zrobię jeszcze kiedyś dla porównania, IEC baffle ma dość mało praktyczne rozmiary ;P Chociaż widzę, że Troels używa kawałka płyty a reszta kartonem załatwione.

Tymczasem zmierzyłem miernikiem napięcie na wyjściu preampu, przy 2.8V 400 Hz podanym na głośniki.
Po przeliczeniu napięcia na SPL wygląda na to, że mikrofon jest w porządku.

Vpre = 0.475, Gp = 68, p0 = 2e-5, Km = 0.0141254, Vmic = Vpre / Gp, p = Vmic / Km; SPL = 20 * log10(p / p0)

Vpre = 0.47500
Gp = 68
p0 = 0.000020000
Km = 0.014125
Vmic = 0.0069853
p = 0.49452
SPL = 87.863

Vpre - napięcie na wyjściu wzm. mikrofonowego
Gp - wzmocnienie preampu
Km - współczynnik czułości mikrofonu (14.1254 mV/Pa)
Vmic - napięcie na mikrofonie
p0 - ciśnienie referencyjne 20 uPa
p - ciśnienie akustyczne w Pa

W Arcie miałem źle przede wszystkim "Ext. right preamp gain", ma to wpływ tylko na pomiar dwukanałowy.
Bez tego nie był uzwględniony dzielnik napięcia z wyjścia wzmacniacza mocy do wejścia prawego kanału karty
i pomiary metodą jedno- i dwu-kanałową różniły się poziomami.

Z takimi ustawieniami wszystkie pomiary, oprócz pobudzenia MLS wydają się być OK.

1294e50dc6591d87f8caa5bf434fc72b_1584302683.jpg


Tylko muszę jeszcze dojść dlaczego to tłumienie musi być 0,3 żeby pomiary 1ch, 2ch dawały takie same rezultaty,
zamiast wyliczonego i zmierzonego 0,085.

Poniżej pomiary moich kolumn, średni SPL zbliżony do tego co jest zawarte w manualu od Rinjani.
Mam zwrotnicę nieco inna ale akurat w okolicy 400 Hz nie spodziewałbym się znaczących różnic.

 
Nie musi byc taka duza odgroda. W symulatorze dyfrakcji mozesz ustalic mniejszy front, tylko tak, aby w mozliwie szerokim zakresie dawal liniowa odpowiedz. To wystarczy. Mozna to nawet wyciagnac z odpowiedzi tweetera przecietnych kolumn. Oczywiscie wszystko zalezy od tego na jakiej dokladnosci Ci zalezy.
 

Coś spore masz to wzmocnienie. U mnie na Focusrite 2i2 z XREF20 wzmocnienie wychodzi 4.08.

Tylko muszę jeszcze dojść dlaczego to tłumienie musi być 0,3 żeby pomiary 1ch, 2ch dawały takie same rezultaty,
zamiast wyliczonego i zmierzonego 0,085
[/url]

A nie możesz zostawić wyliczonego na podstawie dzielnika "Ext. right preamp gain", a zmienić "Power amplifier gain" by się zgadzało?
 
Coś spore masz to wzmocnienie. U mnie na Focusrite 2i2 z XREF20 wzmocnienie wychodzi 4.08.

Wstępnie dobrałem takie, żeby dopasować się do zakresu wejściowego ADC (2.1V rms). 68 może być faktycznie ciut za dużo, docelowo pewnie skończy się na przełączniku, tak żeby można było ustawić mniejsze wzmocnienie dla większych SPL.

Focusrite 2i2 ma bardzo podobny zakres napięcia wejściowego (9 dBu), więc teoretycznie mógłbyś zwiększyć wzmocnienie wzm. mikrofonowego. 4.08 wydaje mi się zbyt małą wartością, zobacz jakie to są napięcia na wejściu ADC.

Vmic = p0 * 10^(Lp/20) * Km
Vpre = Vmic * Gp

Lp - mierzony SPL

Gp = 4.08

Lp = 80
Vmic = 0.0028251
Vpre = 0.011526

Lp = 95
Vmic = 0.015887
Vpre = 0.064817

Lp = 100
Vmic = 0.028251
Vpre = 0.11526

Gp = 68

Lp = 80
Vmic = 0.0028251
Vpre = 0.19211

Lp = 100
Vmic = 0.028251
Vpre = 1.9211

Tylko 11 mV na wejściu ADC dla Gp = 4.08 przy SPL = 80 dB i 115 mV przy 100dB, gdzie pełny zakres ADC to ok. 2.1V.

A nie możesz zostawić wyliczonego na podstawie dzielnika "Ext. right preamp gain", a zmienić "Power amplifier gain" by się zgadzało?

Mam ustalone na stałe wzmocnienie napięciowe wzmacniacza mocy na 10. "Power amplifier gain" wpływa tylko na pomiar jednokanałowy, który akurat jest poprawny bo zgadza się mniej więcej z tym co wyliczam na podstawie pomiaru miernikiem.
 
No przy kartach z wbudowanym preampem jest trochę problem, bo i JIG do arty można/trzeba trochę przerobić, a potem nie wiadomo co wstawiać do obliczeń bazując na manualu ARTy.
Ja przyznaję się, że sekcję mikrofonu kalibrowałem dosyć niestandardowo. Zrobiłem sobie kalibrator ze starego głośniczka komputerowego i użyłem sonometru. Przyjąłem czułość podaną przez producenta Sonarworks XREF20 14mV i tak zmieniałem "Ext. left preamp gain" aż wyjdzie to 14mV. Efekt jest taki, że teraz narzędzie "Integrating SPL meter" pokazuje to samo co sonometr umieszczony obok mikrofonu. A dla pomiarów po wybraniu na wykresie częstotliwości jednostek "dB re 20 uPa/2.83V" dla mojego SB15NBAC30-8 przy 1kHz jest 86dB. Tyle samo co na wykresie producenta, więc chyba metoda się sprawdziła? :)
 
Jeżeli tak zweryfikowałeś, to pewnie jest OK. Pomiary rezystancji też wychodzą dobrze? Zapewne używasz innego wejścia do pomiaru impedancji? Jak wygląda "Sound card full scale input (mV)" ?

Nie na temat...
U mnie problem z "Ext. right preamp gain" znikł po reinstalacji Arty, właściwie aktualizacji 1.9.1 -> 1.9.3. Najpewniej po klonowaniu dysku, na którym była instalacja coś się namieszało. Teraz pomiary Fr1, Fr2 są identyczne, przy prawym tłumieniu jak z wyliczeń dzielnika/pomiarów...
 
Tak. RLC mierzy poprawnie. W ogóle to do LIMPa mam też drugiego JIGa do mierzenia z wykorzystaniem wyjścia Phone out. Do Qts używam jednak JIGa ze wzmacniaczem.
Focusrite ma wejścia combo XLR/TRS, ale w Windowsie oba są widziane jako jedno i to samo wejście.
 
Powrót
Góra