• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[2-drożne] Mikromonitory aktywne

Rejestracja
Paź 25, 2013
Postów
37
Reakcji
0
Lokalizacja
Warszawa




Dzień dobry!

Prezentuję efekt mojego ostatniego projektu. Jest to zestaw stereo składający się z dwóch monitorków aktywnych. Założenie było takie, by były jak najmniejsze, a jednocześnie prezentowały muzykę w jak najszerszym paśmie, by czerpać przyjemność z muzyki podczas wyjazdów służbowych.

Dane techniczne:

obudowa typu bass reflex
tweeter: Vifa NE19VTS
midwoofer: Peerless SLS 85S25CP04
wzmacniacz: LM4766
podział pasma: 2,2kHz
zwrotnica niesymetryczna: czwartego rzędu (dla woofera) oraz szóstego rzędu (dla tweetera)
strojenie rezonansu: 70Hz


Obudowa i przetworniki



Obróbka aluminium



Obudowy gotowe do malowania


Pierwsza przymiarka transformatora


Sprawdzenie dopasowania elementów


Przetworniki zainstalowane próbnie, do pierwszych testów akustycznych


PCB gotowe do lutowania




Większość elementów wlutowana


Wzmacniacz mocy od spodu


Przedwzmacniacz ze zwrotnicą


Obie płytki złożone


Wzmacniacz




Montaż przetworników na przedniej ściance




Obudowa została pomalowana Nextelem




Wygłuszenie wnętrza obudowy


Elektronika dopasowana idealnie




Rura bass reflex mieści się tylko dlatego, że jej wewnętrzna część jest elastyczna - musi taska być, by wcisnąć tam midwoofer


Dodatkowe wygłuszenie


Zmierzona charakterystyka częstotliwościowa





















 
Ciekawie wyszło. Gratulacje!
Widać masę pracy.
Pokażesz schematy?
Jaki koszt wykonania pary?
PS. Śrubki... ale to rzecz gustu.
 
Wewnętrzne ujście bass reflexu jest zdecydowanie zbyt blisko ścianki , min odległość to wartość średnicy portu .
Dosyć fajnie to wyszło , skąd te obudowy wyczarowałeś? Wyglądają jak by były to osłony elektroniki z jakiś maszyn przemysłowych ;)
No i pytanie jak to gra ?

Gratulejszyn :thumbup:
 
Ostatnia edycja:
To prawda, wewnętrzne ujście bass reflexu jest zdecydowanie zbyt blisko ścianki, ale miejsca w obudowie brak na jakiekolwiek inne rozwiązanie. Długo łamałem sobie głowę jak to wszystko pomieścić w tak ciasnym wnętrzu. Wybrałem najlepszy kompromis ze wszystkich możliwości, jakie można było brać pod uwagę. Śrubki… tak, wiem, że te mosiężne wyglądają kontrowersyjnie :-D Gra to zaskakująco przekonująco (wręcz potężnie jak na woofer o niespełna trzech calach średnicy) i przejrzyście. Wystroiłem to tak jak lubię, według szkoły studyjnej, liniowo. Nie znoszę wszechobecnego w home-audio konturu, przewalonych skrajów pasma. Po pierwszych chwilach odsłuchu okazało się, że efekt zbliżeniowy jest wyraźny (monitory te będę odsłuchiwał z odległości 0,5m siedząc przy biurku), więc odjąłem im nieco basu (1,5dB/oct), by brzmiał dobrze i spójnie z resztą pasma.
 
Te kilka cm a kilka Hz mniej nie zrobiły by żadnej różnicy a uniknol byś błędu w sztuce ;) robiłeś jakieś pomiary ? Jak zrealizowałeś połączenie lewej i prawej obudowy ? Każda jest zasilana niezależnie czy tylko jedna obudowa jest zasilana ? Jeśli tak to są różnice w pojemnościach bo tylko w jednej jest trafo które ma określoną kubature która zabiera litraż obudowie więc mamy każda obudowę strojona inaczej .
 
Te kilka centymetrów? Tu nawet 5 mm zrobiłoby wyraźną różnicę. Oczywiście zawsze robię pomiary, zarówno elektryczne jak i akustyczne (projekt -> realizacja -> pomiary -> poprawki -> odsłuchy -> poprawki). Każda obudowa jest kompletna i samodzielna, obie są niemal identyczne pod względem budowy - jedyną różnicą jest rozmieszczenie elementów na tylnej ściance, symetryczne względem osi pionowej.
 
To w takim razie super jeszcze raz gratuluję udanego projektu :) myślę że nie jednemu by się przydały takie monitorki jeszcze tylko zdradź skąd zaporzyczyleś te obudowy bo jestem ciekaw
 
Ooo, Neumanny są dobre, znam je. Pomierzyłem kiedyś KH120 w mojej sypialni, od tamtej pory używam tych wyników jako wzorca do strojenia moich projektów (dokładnie ta sama pozycja w przestrzeni).
 
Gratuluję fajnej konstrukcji, wszystko ok tylko zmień śrubki mosiężne na jakieś czarne bo wyglądają jak antyczne zegary 😁
 
Bardzo interesi mnie zwrotnica actywna w nich. Uzywales cos jak SoundEasy do symulacji filtrow i EQ czy cos bardziej zaawansowane bo pasmo jest tak plaskie az... w pale mi sie nie miesci.

Sent from my XT1032 using Tapatalk
 
Masz goły filtr i do wzmacniacza od razu czy masz jeszcze jakieś bufory itd. w koło tego filtru? Zgaduje że przedwzmacniacz jest przed filtrem a potem już nie ma nic?

- - - - - aktualizacja - - - - -

Tak się zastanawiam czy nie można by takiej zwrotnicy zrobić po prostu bez przedwzmacniacza albo ustawiając wzmocnienie na opampie w filtrze.
 
Ostatnia edycja:
Genialny pomysł na obudowę.. mam jakiegoś Faital 3FE25.. i właśnie takie 2l były by dla niego dobre - więc może skopiuję pomysł na obudowę..
 
Topologia jest następująca: bufor wejściowy (musi być zawsze, ze względu na dopasowanie impedancyjne), następnie regulacja tłumienia/wzmocnienia (tu skokowo trzy pozycje +6dB, -6dB, -18dB), potem sygnał biegnie do filtrów. Dla tweetera jest to najpierw filtr półkowy, następnie zwrotnica szóstego rzędu, potem tłumik pozwalający zestroić poziom z wooferem. Dla woofera w pierwszym stopniu jest filtr typu notch wygładzający jego charakterystykę, następnie filtr półkowy podbijający niski zakres, następnie zwrotnica czwartego rzędu. Układ zaprojektowany tak, by osiągnąć jak najniższe zniekształcenia oraz szumy własne, czyli opowiednie wysterowanie układów w każdym stopniu, a także użycie optymalnych rezystancji. Pomimo gniazda XLR układ ma wejście niesymetryczne (pierwotnie zakładałem symetryczne, ale musiałem zrezygnować z powodu braku miejsca na PCB). Bardziej zależało mi na tym, by w układzie znalazło się miejsce na limiter i takowy udało się wbudować (po osiągnięciu odpowiedniego poziomu niebieska dioda na froncie zmienia kolor na czerwony, a sygnał wyjściowy ulega stłumieniu, by ochronić przetworniki przed uszkodzeniem). Limiter działa na zasadzie fotoelektrycznej (VTL5C4) i jest absolutnie przezroczysty dla sygnałów poniżej progu zadziałania.

Charakterystyka częstotliwościowa filtrów:


Charakterystyka fazowa filtrów:


Zniekształcenia harmoniczne filtrów:


Zgranie częstotliwościowe przetworników:


Zgranie fazowe przetworników:


Woofer przed i po filtracji:


Tweeter przed i po filtracji:


Mikromonitor (pomarańczowa) vs Neumann KH120A (czarna):
 
Dziękuję za szczegółowe wyjaśnienie :) .

- - - - - aktualizacja - - - - -

Nie no klasa :) . Równiej od neumanow :) .
 
Douglas Self - opracowania jego autorstwa to kopalnia wiedzy dla elektronika. "The design of active crossovers", "Small signal audio design", "Audio power amplifier design" to tytuły zawierające całą masę rozwiązań i wskazówek praktycznych dla osiągania jak najlepszych rezultatów.

Schemat ideowy przedwzmacniacza:


Schemat ideowy wzmacniacza:
 
Powrót
Góra