• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

MOCE WZMACNIACZY PRAWDY I KŁAMSTWA

  • Autor wątku Autor wątku WIT
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia

WIT

Rejestracja
Cze 25, 2004
Postów
74
Reakcji
0
Lokalizacja
LUBLIN
Witam

Po przeczytaniu kilku wypowiedzi na tym i na innym forum strasznie drażni mnie naiwność ludzi jeżeli chodzi o moce wzmacniaczy samochodowych i nie tylko.
Przecierz ukazało się tyle wątków na ten temat choćby zasilacz do wzmacniaczy audio Irka gdzie podał on w tabeli przy zastosowaniu jakich kluczy , diod traf moze zasilacz uzyskać daną moc.
Więc skąd te wyśrubowane moce wzmacniaczy ?
Przecież każdy z nas może rozkręcić wzmacniacz odczytać symbol tranzystorów , diód , sprawdzić w katlogach max. obciążenie prądowe oczywiście wazne jest też trafo i jego częstotliwość pracy.
zmierzyć napięcie i sobie policzyć max moc .
Po takim sprawdzewniu można wzmacniacz tuningować i wymieniac pewne elementy na których producent zaoszczędził .
Pamiętajmy praw fizyki nie da się oszukać
Proszę dopisać jeżeli coś pominołem .
Pozdrawiam
WIT
 
Nie do końca jest tak jak mówisz. Co zobaczysz po rozkręceniu takiego wzmacniacza?? Dobry wzmacniacz renomowanej firmy nie trzeba rozkręcać bo moc jest taka jak podał producent. A tani wzmacniacz, po rozkręceniu napewno zobaczysz tranzystory - jakieś japońskie odpowiedniki, co nawet ich nie wpiszesz do wyszukiwarki. Powiem Ci co robią producenci odtwarzaczy samochodowych - żeby takiego radia nie rozkodować, nie unowocześniać oprogramowania ani go nie kopiować - kodują nazwy epromów. Tak dla przykładu w radiu Grundiga siedzi kosteczka GRX-007 i żadna wyszukiwarka Ci o niej nic nie powie. A tak naprawdę jest to AT24C04.
 
Witam

Jeżeli chodzi o renomowane i nierenomowane firmy to każdy przypadek jest odrębny .
Każdy wzmacniacz ma swoje dobre i złe strony przwecież nie ma idealnych.
Moja propozycja jest taka aby każdy kto tuningował wzmacniacz napisał co w danym modelu można zmienić aby poprawić jego parametry.
Myślę ze to będzie bardzo przydatne dla tych których nie stać na coś lepszego a także nie stać na zrobienie bezkompromisowego wzmacniacza diy .
Przecierz wiemy ,że można już kupić wzmacniacz uszkodzony bądz sprawny za 100 zł.
Taki ranking przybliży nam budowę oraz ukruci oszustwa marketingowe o jakich pisał kolega wyżej oraz może uzmysłowi ludziom pewne sprawy, aby już nie pisali niestworzonych historii o potężnych mocach.

Pozdrawiam

WIT
 
PETERS z tymi japońskimi odopwiednikami tranzystorów byłbym ostrożny, tacy producenci jak TOSHIBA, Sanken czy Onsemi robią najbardzie wypasione tranzystory do zastosowań audio.
 
coolombo
Calkowicie sie z toba zgodze, tylko ze oryginalnego sankena jest ciezko dostac a jak juz cos to za 25zl/szt (chodzi o te w ob MOT, 200W).
Co do wzmacniaczy samochodowych to nie mozna powiedziec ze jedna firma jest dobra a drogoa zla, praktycznie kazda firma (oprucz First itp.) robi wzmaki dla mas, ktore sa tanie i pracuja do +/-35V max (koszty) oraz robi naprawde pozadne wzmaki, np. boshmann ktory uchodzi za totalny low end robi wzmaki po 600W rms, i po paru modyfikacjach mozna z niego wycisnac 900W rms. Jestem sceptycznie nastawiony do generalizowania sprawy i mowienia ze np. wzmaki tej firmy to lipa a innej sa ok, tak mozna powiedziec tylko i wylacznie o konkretnych modelach. Ponizej wzmak boshmanna.
 
coolombo, chodziło mi o japońskie literki (oznaczenia) na tranzystorach, bo się spotkałem kiedyś z takimi :) Ale temat dosyć ciekawy, kupić jakiegoś no name za śmieszne pieniądze - obudowa filtry wszystko jest i powiedzmy dać mocniejsze trafo, diody i tranzystory i git. W obwodzie przetwornicy (jeżeli taka jest to dało by się zrobić) gorzej z tranzystorami wzmacniacza. Możliwe, że też dało by się dać mocniejsze, ale tu już trzeba to mocno poprzeć teorią - prądy spoczynkowe, napięcia zasilające, itd.

Tylko że większość tanich wzmaków ma nie przetwornicę tylko koncówki samochodowe - ostatecznie małą przetwornicę (niesymetryczną) do podniesienia napięcia zasilania kostki - czyli przeważnie z 12-->18V :(
 
Nie słabo ,tylko dawno :) - teraz mam tabelę z kodami, ale rok temu nic byś nie znalazł. Pozatym nie ma elementu elektronicznego o symbolu GRX-007 :D
 
Ja sie tak tylko zapytam, co to jest za model wzmacniacza tego Boschmanna?

Co myślicie o tych najtańszych wzmacniaczach Monacora? Planuje kupić taki "poczwórny" i zrobić aktywny system z przodu bo narazie na subwooferka nie mam mamony.
 
PETERS, ja mam do odkodowania pewien element z radia samochodowego o oznaczeniu:

GP/\ <tylkoze te niby a jest mniejsze)

:)

i jest to tranzystor, pnp, rozmieszczenie nóżek b-c-e

Hfe ma 400,potrzebuje polskiego zamiennika, ale niema szans na to :)
nie ma to jak chinskie podroby!
 
Miałem tylko kodowane nazwy epromów :| - chociaż w necie jest coś takiego jak GP transistor, ale niewiem czy to jest to czy może jakaś podróba kodowana :) Napewno producenci uciakają się do takich sztuczek, albo poprostu masowo ładują podrabiane elementy - zresztą podrabianemu radiu to i tak renomy nie zepsuje, ale zaczyna mnie martwić polityka innych firm - nawet tych znanych, które poprostu robią tak, żeby się po 2latach wszystko wysypało.

Sony przykładowo ma taką politykę, do radia z miękką mechaniką (teraz to i tak już przeszłość) ładowali plastikowe tryby w połączeniu z metalową listwą - to nie miało prawa działać bo zaraz się scierało. A stary poczciwy blaupunkt na takiej mechanice chodził i chodził - mimo swojego niepozornego wyglądu, który przypominał 10 latek do tyłu niż ten sony.

A więc dochodzę do wniosku, że w życiu liczy się to co jest w środku (może nie do konca, ale jednak :)
 
-borys - opisz dokładniej po jakich modyfikacjach z 600W ( których NIGDY żaden wzmacniacz BOSCHMAN nie osiąga ) osiągniesz przyrost mocy o 300W!!!!!!!

Zastanów się co piszesz to GŁUPOTY!!!
Chyba że piszesz o podniesieniu mocy PMPO ( podziel moc przez osiemset)


1. mocy wzmacniacza nie można podnieść bez podnosienia napięcia zasilacza
-aby podnieść moc zasilacza trzeba go całkowicie przeprojektować = zmienić 90% elementów
2. po podniesieniu napięcia należy przeprojektować sam układ wzmacniacza = wymiana większości elementów

Czyli chcąc przerobić wzmacniacz na mocniejszy - praktycznie trzeba zbudować nowy .

Zamiast przebudowywać Boschmana czy firsta wolałbym zbudować mocna przetwornicę np. na podstawie projektów MDCS-a + końcówki na TDA7294 - taka konfiguracja jest prosta / tania i łatwa do wykonania .

A mocy na pewno nie zabraknie :)
 
Rubens, istnieje możliwość podniesienia mocy wzmacniaczy samochodowych szczególnie tranzystorowych od producentów no name. Mój wzmacniacz firmy BSE model MB-900 jest w dużej atrakcyjnie wyglądającej obudowie (nawet posiada wewnątrz fabryczny wentylator), jednak fabrycznie jego moc RMS wynosiła 100W. Po drobnych modyfikacjach odkonanych w kilka godzin uzyskałem RMS 180W ( 27V na 4 Ohm ) .
Co zrobiłem:
- wymieniłem kondensatory za przetwornicą z 2200uF 35 V 85 stopni C na 4700uF 50 V 105 stopni C LOW ESR
- w przetwornicy do istniejącej pary IRFZ44 dodałem jeszcze 2 mosfety IRFZ44
- na transformatorze zwiększyłem uzwojenie wtórne 2 x 1 zwój
- na płytce wymieniłem wszystkie zworki wysokoprądowe z drutu fi 0,6 mm na 1 mm - wymagane rozwiercenie otworów
- na ścieżkach wysokoprądowych przylutowałem druty miedziane 1,5 mm2
- w końcówkach do istniejących par 2SD1238 - 2SBxxx ( nie pamiętam ) dodałem takie same pary + rezystory emiterowe 0,25 Ohm
- dodatkowo dla lepszego samopoczucia wymieniłem 3 kosci JRC 4558D na LM833 ( bez wpływu na moc )
 
-bimber - i to są wg. Ciebie drobne zmiany?

O ile wzrosło napięcie zasilania ?
Jak zachowuje się napięcie na "luzie" i podczas obciążenia max mocą?
Jak wyglądają zniekształcenia przy pełnej mocy ?

-Alton - nie sądzę aby był lepszy niż mostek TDA7294 to pierwsze

Po drugie nawet jeśli to pokaż mi osobę która w aucie wytrzyma moc jaką jest w stanie wydzielić pojedynczy TDA ( 90 W RMS ) a wiadomo że wzmaki w aucie są minimum dwukanałowe .
Jeśli pojedynczy TDA jest za słaby to mostek już na pewno nie.


Budową wzmacniaczy zajmowałem się 9 lat temu wtedy car audio było w powijakach.

Do dzisiaj twierdzę że wzmacniacz First , boschman itp. ze średniej półki to badziewie i dobrze zaprojektowany i zbudowany wzmak na chociażby TDA7294 będzie o niebo lepszy ( załadam koszty budowy na poziomie odpowiednika wzmaczniacza).

Naprawiałem ostatnio parę takich wynalazków ( first itp) więc wiem co mówię.

Jeśli ktoś chce przebudowywać proszę bardzo - ale to tak jakby do malucha włożyć mocniejszy silnik - a maluch pozostanie maluchem.
 
Rubens tak się zastanawiam czy akurat testowałeś tego BM PCH 990 ATX że takie głupoty wypisujesz, że niby co mostek tda jest mocniejszy?
 
Powrót
Góra