• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Modyfikacja woofera - pomożecie w dokładnym strojeniu BR i pomiarach ARTA LIMP?

teraz nasuwają mi się następujące pytania o kalibrację:
w punkcie pomiaru podłączam głośnik i zwieram oba kanały line-in aby pominąć na nich rezystor,
ustawiam głośności aby nie było żółtego (~-10db) i kalibruje oba kanały przyciskiem jako średnią z np 10 razy

czy może w miejscu pomiaru ma być pusto albo złączone kable? - tutorial wkazuje tylko jak postąpić z jigiem
"The soundcard is calibrated using 'Calibrate Input Channels'. The process is very simple.
If using the ARTA Measuring Box, move the switch SW1 of the Box to the Impedance Measurement
position, and SW2 to the Imp Cal position."
nie porusza natomiast jak to wygląda przy pojedyńczym rezystorze i stąd moje głupie pytanie

Kalibracja jest przeprowadzana w petli wyjscie wejscie, czyli trzeba spiac kabelkiem wyjscie z wejsciem. Tak to dziala w jigu, tylko tam sygnal leci przez rezystory i zabezpieczenie przezic przeciazeniu wejscia.


i kwestia ustawienia poziomów - lepiej dać:
line out 100% / line in 50%
czy
line out 50% / line in 100%
(oba na full to za dużo, a w kontekście pełnego jiga żeby dać prądu ze wzmaka domniemam że wyjście na max żeby było więcej prądu na głośniku a przyciszyć wejście, ewentualnie mogę jeszcze wstawić większy rezystor)?

Te ustawienia powinienes ustawic najpierw w Arta przy pomocy petli stereo wyjscie wejscie. Mierzy sie znieksztalcenia karty, przy maksymalnym sygnale wyjsciowym i zmniejsza sie poziom wejscia, tak aby uzyskac najwyzszy poziom sygnalu, przy najmniejszych znieksztalceniach. Jest to opisane w tutorialu do Arta. Potem juz tych ustawien sie nie zmienia, szczegolnie z jigiem jak zrobisz pelna kalibracje w Arta.


takie coś wyskrobałem testowo na tym sb live (głośnik w obudowie, kompensacja kabli zgodnie z tutkiem dla fazy 45 stopni)


jak to wygląda?
Dalej nie jest idealnie. Rezonans nie wyglada rowno.


zamieszczam jeszcze dwa screeny z przebiegu fazy dla połączonych kabli - z kompensacją rezystancji kabli 0.065ohm (faza poszarpana i pomiar rezystancji 0.01Ohm) i bez kompensacji -faza gładka tylko rezystancja pomiaru wskazuje wtedy 0,08Ohm
Tak sie dzieje jak zaczynasz kompensowac faze. Jak widzisz wcale tak idealnie sie nie skompensowalo, dlatego ja to robie inaczej niz w tutorialu. Z reszta u mnie faza nigdzie nie skreca o 45% wiec trzeba improwizowac. U Ciebie przy takich rezystancjach taka kalibracja nie jest niezbedna.

Tak to wyglada u mnie przed kalibracja:
 
bzdury z poszarpaną fazą przy teście są i muszą być - bo przecież jak zwieram kable w punkcie pomiaru to robię bezpośrednie zwarcie na wyjściu karty :D
po wstawieniu rezystora faza płaska, a pomiar pokazuje 3.27ohm na rezystorze 3.3ohma (moj zabawkowy multimetr wymierzył go na 3,6-kable 0,3 czyli zgodnie z wybita wartością)
niestety przez ustawienia Arty celem kalibracji poziomu wyjscia sie nie przekopałem - w głowie mi się już miesza jak zaczynam czytać dokumentacje do drugiego programu
czyli załączam test kalibracji w miejscu glośnika opornik ceramiczny 3.3ohm:


dalej pomiar w obudowie sinusem 1/48 (prądu jest tyle że miedzy 40-45Hz szyba w oknie mi drży -fakt ze dużo jej nie potrzeba ale chyba starczy):


sinusem 1/24:


i pomiar szumem FFT size 131tys.:


wszystkie pomiary w budzie narazie bo tak łatwiej
-dalej gonić króliczka? :)

szum ważony wypada równiej - tylko z drugiej strony daje pika +20Ohm - niby wedle tutoriala powinno być odwrotnie więc może coś jeszcze mam do poprawy

PS szykując się wstępnie do pomiaru - robie free air, klikam |Overlay>set as overlay curve, robie drugi pomiar w budzie i |Analyze>...closed box metod niby tak z tutka zrozumiałem - ale liczac rezystancje zgodnie z Twoim opisem wywalał głupotę 1ohm wiec może coś źle robię jeszcze do tego
 
niestety przez ustawienia Arty celem kalibracji poziomu wyjscia sie nie przekopałem

http://artalabs.hr/AppNotes/ARTA Handbook Version 2.4 English.pdf strona 30 ale lepiej czytaj od poczatku.

Pomiar z sinusem wyglada gorzej niz szumem, moze cos sie wzbudza. Zrob pomiar samego glosnika, moze byc poziomo, tylko postaw tak, zeby nie zablokowac dziury w nabiegunniku ( jesli jest ).


PS szykując się wstępnie do pomiaru - robie free air, klikam |Overlay>set as overlay curve, robie drugi pomiar w budzie i |Analyze>...closed box metod niby tak z tutka zrozumiałem -

Prawidlowo


ale liczac rezystancje zgodnie z Twoim opisem wywalał głupotę 1ohm wiec może coś źle robię jeszcze do tego

To nie jest moj sposob, tylko sposob Limpa, jesli nie posiadasz wysokiej jakosci miernika LCR. Program oblicza Re cewki na podstawie pomiaru impedancji, dlatego nie trzeba nic wpisywac w okienku.

Sprawdz te funkcje mierzac glosnik bez obudowy. Jakikolwiek.
 

o Zbawco! :)
-kopałem się przez jakiegoś starego manuala i nic mi nie pasowało - teraz jak po sznurku - już sprawdzam poziomy i zniekształcenia

Pomiar z sinusem wyglada gorzej niz szumem, moze cos sie wzbudza.

dokładnie to jest tak że pojedyńczy pomiar szumem wygląda podobnie - ale uśredniany np 30x mocno sie wyrównuje z każdym kolejnym pomiarem i stąd wygląda lepiej - zaraz zobacze czy obniże thd i nie oszukujmy sie - sam głosnik wysokich lotów nie jest -to budżetowy model.
do tego wyciągne go z obudowy i zobaczymy na czym stoimy
 
thd < 0.01 (~0.0080)
thd+N < 0.02 (~0.018)
przy RMS -3.1dBFS

głośnik free air w poziomie
sinus:


szum uśredniany:


limp pomiar cewki (free air, w poziomie) 2.33Ohm
gówniany miernik 2.7Ohm
producent 2.8Ohm / 2.4Ohm dla prawdopodobnie wcześniejszej wersji

co teraz poprawić?
...sygnał wpinać pod zacisk cewki1 i spiąć cewki równolegle czy zrobi różnice jak rozdzielę sygnał i wepnę do obu cewek równocześnie (tzn taką samą długością kabla)?

edit:
a mogę jakoś skompensować -1db spadku jaki pokazuje Arta <50Hz przy pomiarze karty muzycznej w loopie?

edit2:
zastosowałem pomiar rezystancji cewki baterią, opornikiem i pomiarem napiecia - opisany w tutku str 17 pkt 3.1.5
http://www.artalabs.hr/AppNotes/LIMP_Tutorial_Version_2_4_English.pdf

wyszło 2.705 ohma - także chyba mojego limpa coś boli że widzi 2.33 - masz jakies pomysły co to może być?
 
Ostatnia edycja:
głośnik free air w poziomie
sinus:
Wydaje sie juz calkiem calkiem. Jest jakas poprawa.


co teraz poprawić?
...sygnał wpinać pod zacisk cewki1 i spiąć cewki równolegle czy zrobi różnice jak rozdzielę sygnał i wepnę do obu cewek równocześnie (tzn taką samą długością kabla)?
Mozez zmierzyc cewki oddzielnie, ale zaleca sie zrobic pomiar z dwiema cewkami spietymi tak, jak bedziesz je uzywal w subie.


edit:
a mogę jakoś skompensować -1db spadku jaki pokazuje Arta <50Hz przy pomiarze karty muzycznej w loopie?

Nie w Limp. Tylko w Arta przy pomiarze czestotliwosci w trybie dwukanalowym, program dokonuje autokalibracji.


edit2:
zastosowałem pomiar rezystancji cewki baterią, opornikiem i pomiarem napiecia - opisany w tutku str 17 pkt 3.1.5
http://www.artalabs.hr/AppNotes/LIMP..._4_English.pdf

wyszło 2.705 ohma - także chyba mojego limpa coś boli że widzi 2.33 - masz jakies pomysły co to może być?

Nie wiem, moze karta jest za slaba i blednie pokazuje. Nigdy nie mialem z tym problemow. Sprobuj zrobic jeszcze jakies testy z pomiarem innych glosnikow. Pamietaj, ze Re cewki bedzie plywac w zaleznosci od sposoby pomiaru, sygnalu, nawet tego jaka pozycje bedzie mial glosnik. Limp bedzie to roznie interpretowal.
 
to zawirowanie w okolicach ~800Hz jest głośnika -na wykresie w karcie producenta tez jest widoczne
http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=295-190
przestawiłem już limpa - w sinusie dałem dłuższe czasy wybrzmiewania i dłuższe przerwy pomiędzy skokami -ale nie sprawdzałem jeszcze jak to się przekłada na pomiar - na pewno podziele się wykresem jak go zrobie. Niemniej dzisiaj dzień przerwy -trzeba nadgonić inne sprawy i odpocząć

co do Re cewki - nie będę walczył z wiatrakami - miernik zmierzył rezystancje na 2.7, voltomierz z baterią też na 2.7 - także Re już znam i zostanę przy podawaniu wartości "z palca".

Bardziej teraz zastanawia mnie jak unieruchomić sztywno głośnik w pionie zachowując wentylacje nabiegunnika (ta 300 gramowa membrana w poziomie bedzie ciążyć i tez przełoży sie na wynik) oraz zmierzyć objętość przodu membrany -tutaj ostatecznie wymyśliłem ze skoro mam dokładną wagę to moge wyliczyć dokladną objętośc naczynia (znając gęstość wody) i przelożyć to na np ryż (na poczatku miala być sól - ale pewnie wyjdzie ze 2-3kg przy tym glośniku, membrana siądzie i dalej będzie niedokładnie) - wiem - przekombinowane jak cholera :D jak znasz prostszy sposób to chętnie skorzystam
 
to zawirowanie w okolicach ~800Hz jest głośnika -na wykresie w karcie producenta tez jest widoczne
http://www.daytonaudio.com/specs/spe...p?prod=295-190

Tak, to zupelnie naturalne. Ja mam na mysli to co sie dzieje w zakresie 20-100hz. Mozliwe, ze masz maly przydzwiek z sieci. Ogolnie te ostatnie pomiary wydaja sie ok, a pik rezonansu jest gladki, bez dziwnych skokow.




Bardziej teraz zastanawia mnie jak unieruchomić sztywno głośnik w pionie zachowując wentylacje nabiegunnika (ta 300 gramowa membrana w poziomie bedzie ciążyć i tez przełoży sie na wynik) oraz zmierzyć objętość przodu membrany -tutaj ostatecznie wymyśliłem ze skoro mam dokładną wagę to moge wyliczyć dokladną objętośc naczynia (znając gęstość wody) i przelożyć to na np ryż (na poczatku miala być sól - ale pewnie wyjdzie ze 2-3kg przy tym glośniku, membrana siądzie i dalej będzie niedokładnie) - wiem - przekombinowane jak cholera jak znasz prostszy sposób to chętnie skorzystam

W tutorialu Arty sa rozne patenty na mocowanie, moze cos podpatrzysz. Ja czasami lapie glosnik duzymi sciskami zeby stal w poziomie i tyle. Tylko nie moze byc powierzchni odbijajacej, bo moze dzialac jak odgroda i nieco zmienic mmd, ale to raczej juz taki hardkor precyzji. Nie wiem czy jest sens az tak sie tym wszystkim przejmowac, bo suma sumarum w domu i tak trudno osiagnac idealne pomiary. Trzeba do tego naprawde zaawansowany sprzet profesjonalny i inne metody pomiarowe.
Co do obliczenia pojemnosci, to chyba najprosciej jest wypelnic glosnik granulatem styropianowym ( zeby nie obciazac czyms ciezkim ) a potem przesypac do znanej pojemnosci naczynia i obliczyc pojemnosc. Oczywiscie mozna tez to zrobic za pomoca jakiegos ryzu, czy czegos podobnego, tylko masa bedzie wieksza.
Jednak bierz pod uwage to, ze i tak nigdy nie bedzie idealnie. To jest poprostu jakis plus minus, zeby zmierzyc mozliwie dobrze, ale bez przesady.


A tak juz na koniec, ten glosnik wg danych producenta, nie nadaje sie do BR, ma za duza dobroc. Wiec jak Ci zalezy na dobrym brzmieniu to tylko OZ lub TL.
 
A tak juz na koniec, ten glosnik wg danych producenta, nie nadaje sie do BR, ma za duza dobroc. Wiec jak Ci zalezy na dobrym brzmieniu to tylko OZ lub TL.

jesli mówisz o tych danych co linka wkleiłem to to jest poprzednia wersja z lekką (lżejszą) membraną (230g) ja mam wersje z membrana ~300gram i tutaj qts wg producenta 0.36 (wstawilem oba jako załączniki ale cos się z linkami chyba sypie na forum) - nie bez kozery przewiduje też do tego BR budę na 140L netto (bedzie spora szafa pod tv) i strojenie na ~21Hz (niektórzy stroja go na 16Hz) no i bedzie rownany przez dsp (bez ingerencji w dobroć głosnika)
niemniej nie zaczne dopóki nie sprawdze dobrze parametrów

takze zobaczymy co wyjdzie z tych pomiarów, powstawiam później parametry do winisd i bassbox'a (załącze pliki na forum) i pomyslimy co mozemy z niego zrobić
 
dzisiaj chyba wygląda to trochę lepiej:

sinus na czasach default:


Sinus na długich czasach (500/2000/1000 ms):


i dodatkowo taki sam w rozdz 1/48:


Re liczone jest już lepiej - w porywach wskazuje 2.5ohm
natomiast pomiar w sinus nie mierzy Le - zawsze zero
pomiar szumem wskazuje wartośc Le

jak to teraz oceniasz? - mozna pomału myśleć o pomiarze wlaściwym?
 
źle to określiłem - po pojedyńczym pomiarze free air klikam na analize np w closed box i wyświetl parametry - wiadomo że nie ma wszystkich bo nie ma drugiego pomiaru - niemniej tutaj przy szumie limp oblicza parametr Le a przy sinusie podaje że jest zero
i nie wiem jak to traktować

teraz testowy pomiar w pionie (nadal sinus, głośnik unieruchomiony):


wygląda jeszcze lepiej :)
jako ciekawostka -
w pionie oblicza właściwie Re cewki (2.75Ohm), ale na szumie ma tak samo jak w poziomie 2.50
po zaznaczeniu wszystkich trzech opcji optymalizacji LSE: Qts +0.04; Qes +0.04; Qms +0.7

Qts powinno być 0.36 a jest 0.39/ z 3x LSE 0.43
Qes 0.38 > 0.41 / 0.45
Qms 8.66 > 8.90 / 9.60
i badź tu mądry :/

natomiast przy szumie z 2x LSE (bez Re bo przy szumie zaniża) jest odpowiednio
0.40
0.42
8.85
i liczy Le bo nie ma tego złamania przy 12kHz

a ja głupi myślałem ze zrobie pomiar i dostane dane :P
chyba trzeba założyć że producent podał parametry dla pomiaru szumem, natomiast dla woofka ciętego na 80Hz właściwiej będzie zmierzyć sinusem i tak liczyć BR - dobrze mysle?

PS wszystkie dane z pojedyńczego pomiaru free air
 
Dlaczego zakladasz, ze bedziesz mial takie same pomiary jak w karcie katalogowej, nie znajac szczegolow pomiaru?
Dayton nie mierzy szumem, tylko sinusem. Gdzies jest opisana ich procedura pomiaru, razem z napieciem zasilania. Najlepsze co mozesz zrobic to wykonac pomiary sinusem w pionie i tyle. Nic wiecej nie uzyskasz. Jak chcesz zobaczysz jak wyglada naprawde procedura pomiaru parametrow glosnikow, to zerknij do magazynu Voice Coil, gdzie Vance Dickason dokladnie opisuje sposob pomiaru. Zobaczysz jak parametry roznia sie od tego co podaja producenci.

Poza tym, tu nie trzeba jakies kosmicznej dokladnosci. Wystarczy ze zmierzymy podstawowa baze parametrow, zeby wiedziec jak do danego glosnika podejsc. Pozniej glosnik i tak zmienia swoje parametry w zaleznosci od podanego napiecia, a rowniez z czasem gdy sie zuzywa.

Zrob sobie symulacje na podstawie danych producenta i najlepszych parametrow jakie zmierzysz. Zobaczysz ze w symulacji roznice beda niewielkie. Czasami producenci po prostu klamia i pomiary sa wyssane z palca i wtedy widac to od razu, nawet mierzac w domu, w sposob amatorski.
 
nie zakładałem że bedą takie same - inaczej w ogóle bym sie nie zabierał za pomiary - zdziwiło mnie natomiast że opcja LSE daje większy "rozjazd" parametrów niz odchyłka od danych producenta

ale najwazniejsze to zestroić później BR pomiarem i trafić w max odpowiedź poniżej 20Hz

zmierze obetość membrany, policze obudowe i zrobie pomiar sinusem
i mam nadzieje że do świat bedzie gotowy br i pomiarem dogramy tunel odpowiednio
 
Po wykonaniu pomiarow ( nawet jednego ), mozesz sprawdzic dokladnosc symulacji na podstawie zmierzonych parametrow. Przycisnij F3 i program pokaze matematyczna odpowiedz. Sprawdz sam, ktory pomiar ( jaka metoda ) daje najwieksza zgodnosc.
 
oooo to sprawdzę jak to wyglada, juz mam objetosci także jak tylko znajde chwile zrobie pomiar

Edit:
Pogromca a pomożesz w wyborze miejsca na glośnik? juz tlumacze co mam na myśli
skrzynia bedzie miala metr szerokości z jednej strony glośnik, a z drugiej otwór BR (odsuniety zeby nie promieniowal śmieci)
czyli są dwie opcje: głosnik z lewej br z prawej lub odwrotnie - zrobiłbym pomiar programem REV w obecnej skrzyni zamkniętej która jest dokładnie 1/2 szerokości br i spr byśmy określić ktora strona jest wlasciwsza na 80Hz a ktora na 20Hz

mikrofon mam dookolny ale nie kalibrowany niestety i ogolnie nie wiem czy rev'a się kalibruje - niemniej tu by chodziło tylko o porownanie dwóch pomiarów w takich samych warunkach i określenie rezonansow i odbic żeby określic po ktorej stronie glośnik a po ktorej BR bo jedna strona ma przed sobą w odległości 50cm kamienną marmurową lawe ktora spodziewam sie że namiesza
-zamiast screenów podeslałbym pliki z pomiarem do otworzenia w REV i obadalibyśmy na szybko charakterystyke wodospadową - bo czasy okienek itd to dla mnie czarna magia
 
Ostatnia edycja:
wypadł mi wyjazd jeszcze przed świętami i nie dam rady wszystkiego ogarnąć więc temat przebudowy przechodzi na początek stycznia
także glośnik wraca na czas świat na miejsce - postaram się jeszcze zrobić pomiar żeby można było podumać
niemniej temat absolutnie nie umiera i bardzo dziękuje Tobie za wsparcie bo sam nie dałbym rady przy tym limpie
 
Edit:
Pogromca a pomożesz w wyborze miejsca na glośnik? juz tlumacze co mam na myśli
skrzynia bedzie miala metr szerokości z jednej strony glośnik, a z drugiej otwór BR (odsuniety zeby nie promieniowal śmieci)
czyli są dwie opcje: głosnik z lewej br z prawej lub odwrotnie - zrobiłbym pomiar programem REV w obecnej skrzyni zamkniętej która jest dokładnie 1/2 szerokości br i spr byśmy określić ktora strona jest wlasciwsza na 80Hz a ktora na 20Hz

Przy takiej odleglosci portu od glosnika, bedziesz mial wplyw zjawisk falowych w srodku obudowy na pasmo czestotliwosci. Jesli glosnik znajduje sie na skraju dlugiego boku obudowy, to port nie powinien byc na jego drugim koncu ( jesli to ma byc typowy BR ).


mikrofon mam dookolny ale nie kalibrowany niestety i ogolnie nie wiem czy rev'a się kalibruje - niemniej tu by chodziło tylko o porownanie dwóch pomiarów w takich samych warunkach i określenie rezonansow i odbic żeby określic po ktorej stronie glośnik a po ktorej BR bo jedna strona ma przed sobą w odległości 50cm kamienną marmurową lawe ktora spodziewam sie że namiesza

Dla rezonansow pomieszczenia, nie powinno to miec wiekszego znaczenia.

Do REW mozna zaladowac plik kalibracji mikrofonu, ale jak go nie ma to nic sie nie skalibruje.


-zamiast screenów podeslałbym pliki z pomiarem do otworzenia w REV i obadalibyśmy na szybko charakterystyke wodospadową - bo czasy okienek itd to dla mnie czarna magia

Mozna zerknac. Tutaj masz troche dobrej teorii o REW http://realtraps.com/art_measuring.htm


wypadł mi wyjazd jeszcze przed świętami i nie dam rady wszystkiego ogarnąć więc temat przebudowy przechodzi na początek stycznia
także glośnik wraca na czas świat na miejsce - postaram się jeszcze zrobić pomiar żeby można było podumać

No nie ma problemu :)


iemniej temat absolutnie nie umiera i bardzo dziękuje Tobie za wsparcie bo sam nie dałbym rady przy tym limpie

Eee tam, nie ma za co dziekowac, sam tez bys sobie poradzil, ale przy okazji inni uzytkownicy forum cos moga poczytac :)
 
Przy takiej odleglosci portu od glosnika, bedziesz mial wplyw zjawisk falowych w srodku obudowy na pasmo czestotliwosci. Jesli glosnik znajduje sie na skraju dlugiego boku obudowy, to port nie powinien byc na jego drugim koncu ( jesli to ma byc typowy BR ).

no ja czytałem własnie że br nie może być za blisko głośnika i lepiej go odsunąć żeby nie promieniował śmieci - na jakimś forum anglojezycznym ktoś nawet wykresy zamieszczał w temacie wpływu odległości BR od głośnika - ale nie wiem czy to teraz znajde ale poszukam
 
W subwooferach wplyw moze miec tylko zle dobrany port, ktory bedzie mial duze turbulencje przy znacznym poziomie glosnosci.
 
Powrót
Góra