• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Moja obudowa do UNIAMPa

Rejestracja
Cze 21, 2012
Postów
20
Reakcji
0
Lokalizacja
warszawa
Hej,

Zabrałem się za projektowanie obudowy do UNIAMPa, którego zmontowałem w zeszłym roku.

Obudowę chcę wykonać z przekroi ze sklejki o grubości 10mm. Panel frontowy z aluminium, płytę spodnią i tylną jeszcze nie wiem z jakiego materiału. Pracę rozpocząłem od za modelowania części obudowy wykonywanej ze sklejki we FreeCad'zie.
Obudowa widziana od góry:
k38y.jpg

Obudowa widziana od dołu:
5b23.jpg


Obudowa będzie składać się z 5 typów przekroi. Poniżej trzy przykładowe:
Frontowy:
1ykv.jpg

Środkowy (wersja "zamknięta bez dziury na płytę podłogową"):
ts4o.jpg

Tylni:
5buz.jpg



Wszystkie rysunki wykonałem w FreeCad'dzie mając nadzieję, że zrobię ich eksport do formatu dxf i zlecę wycinanie firmie oferującej usługi CNC. Niestety jak otworzyłem eksporty DXFów w innym programie (SketchUp) to tylko orientacyjnie przypominają one moje rysunki z freecada:/

Ma ktoś z was doświadczenie w CNC i Freecadzie? Czy rysunki, które wykonałem mam potraktować jako wprawkę, a te właściwe zrobić w AutoCadzie lub SolidWorks?

Jak wygląda proces wytwarzania w CNC czy to co narysuję w oprogramowaniu CAD jest i tak do przerysowania w CAM?

Prośba o poradę bo się zaciąłem i nie wiem co z tym dalej zrobić :/
 
pomysl fajny, ale kosztowny. bedzie to ladnie wygladalo bo nie potrzeba wykonczenia. ale sama sklejka jest strasznie droga, nie mowiac o jej obrobce na CNC :/

ja bym to zrobil taniej - zamowic szablon z alu na laserze i recznie frezowac frezem z lozyskiem...


Jak wygląda proces wytwarzania w CNC czy to co narysuję w oprogramowaniu CAD jest i tak do przerysowania w CAM?
zalezy jakie oprogramowanie. lasery, plotery itp faktycznie kozystaja z gotowych rysunkow. mozna dac rysunek na papierze a pracownicy to narysuja, ale to dluzej = drozej

tylny panel bym zrobil tak samo jak przedni. i bym go wpuscil w ramke ze sklejki


a dlaczego nie chcesz dolu ze sklejki?
 
Zamiast kroić sklejkę w poprzek i marnować tonę materiału można też nakleić warstwy obłogu na kopycie a potem wyfrezować otwory. Obudowa zachowa ten sam kształt tylko prążków sklejki nie będzie na wierzchu.
 
pomysl fajny, ale kosztowny. bedzie to ladnie wygladalo bo nie potrzeba wykonczenia. ale sama sklejka jest strasznie droga, nie mowiac o jej obrobce na CNC :/

ja bym to zrobil taniej - zamowic szablon z alu na laserze i recznie frezowac frezem z lozyskiem...


zalezy jakie oprogramowanie. lasery, plotery itp faktycznie kozystaja z gotowych rysunkow. mozna dac rysunek na papierze a pracownicy to narysuja, ale to dluzej = drozej

tylny panel bym zrobil tak samo jak przedni. i bym go wpuscil w ramke ze sklejki


a dlaczego nie chcesz dolu ze sklejki?

dxf z poliliniami -> laser, ploter tnący itp; dxf z bryłami-> frezowanie 3 osie, ale i tak G koda (jak na machu sterowanie), operator musi sam zrobić. Tak jest w moich stronach.
pozdrawiam
asa

---------- Post dodany o 20:08 ---------- Poprzedni post o 20:07 ----------

Hej,

Zabrałem się za projektowanie obudowy do UNIAMPa, którego zmontowałem w zeszłym roku.

Obudowę chcę wykonać z przekroi ze sklejki o grubości 10mm. Panel frontowy z aluminium, płytę spodnią i tylną jeszcze nie wiem z jakiego materiału. Pracę rozpocząłem od za modelowania części obudowy wykonywanej ze sklejki we FreeCad'zie.
Obudowa widziana od góry:
k38y.jpg

Obudowa widziana od dołu:
5b23.jpg


Obudowa będzie składać się z 5 typów przekroi. Poniżej trzy przykładowe:
Frontowy:
1ykv.jpg

Środkowy (wersja "zamknięta bez dziury na płytę podłogową"):
ts4o.jpg

Tylni:
5buz.jpg



Wszystkie rysunki wykonałem w FreeCad'dzie mając nadzieję, że zrobię ich eksport do formatu dxf i zlecę wycinanie firmie oferującej usługi CNC. Niestety jak otworzyłem eksporty DXFów w innym programie (SketchUp) to tylko orientacyjnie przypominają one moje rysunki z freecada:/

Ma ktoś z was doświadczenie w CNC i Freecadzie? Czy rysunki, które wykonałem mam potraktować jako wprawkę, a te właściwe zrobić w AutoCadzie lub SolidWorks?

Jak wygląda proces wytwarzania w CNC czy to co narysuję w oprogramowaniu CAD jest i tak do przerysowania w CAM?

Prośba o poradę bo się zaciąłem i nie wiem co z tym dalej zrobić :/

a co to ten freecad? Nie miałem przyjemności.
 
ir0nhide napisał:
peachtree audio 220 ?
Nie to było inspiracją - swoją drogą wygląda super. U mnie front ma nie być zlicowany tylko zagłębiony. Jak zamodeluję w 3d to wrzucę obrazek.
Pawel S. napisał:
ja bym to zrobil taniej - zamowic szablon z alu na laserze i recznie frezowac frezem z lozyskiem...
Ja nie mam tak rozbudowanego parku maszynowego - ok nie mam frezarki :).
U mnie jest to dopiero początek "zabawa w DIY". Poza tym zawsze chciałem się nauczyć robić projekty w 3d. Wysłałem projekt do wyceny zobaczymy ile to wyjdzie...


Pawel S. napisał:
tylny panel bym zrobil tak samo jak przedni. i bym go wpuscil w ramke ze sklejki
Jak cena wykonania okaże się przystępna, to zamodeluję resztę wyglądu obudowy i poddam krytyce :)

Pawel S. napisał:
a dlaczego nie chcesz dolu ze sklejki?
hmmm. Wydawało mi się że blacha od spodu po prostu usztywni konstrukcję.


asa napisał:
dxf z poliliniami -> laser, ploter tnący itp; dxf z bryłami-> frezowanie 3 osie, ale i tak G koda (jak na machu sterowanie), operator musi sam zrobić. Tak jest w moich stronach.

Trochę pojechałeś żargonem:)
dxf z poliliniami - rysunek 2d z krzywymi?
G koda - czyli wzbogacenie rysunku o o to jakimi narzędziami ma być to cięte i określenie ścieżek tych narzędzi itp.? Zapewne to zależy od typu maszyn na którym ma być to wykonane.


asa napisał:
a co to ten freecad? Nie miałem przyjemności.

Taki opensource FreeCad 0.13. Niestety po zamodelowaniu i eksporcie do DXF okazało się, że program jeszcze jest pod tym względem niedopracowany i pliki w innych programach są bardzo luźną interpretacją tego co narysowałem. Teraz siedzę nad przerysowaniem tego sketchUp.
 
hmmm. Wydawało mi się że blacha od spodu po prostu usztywni konstrukcję.
nie do konca. laczenie blacha-sklejka oslabi ja!



G koda - czyli wzbogacenie rysunku o o to jakimi narzędziami ma być to cięte i określenie ścieżek tych narzędzi itp.?
g-kody to polecenia na maszyne. tym sie nie przejmujesz. to juz robi programista lub sama maszyna (ja mam bardzo prosta nakladke graficzna)
 
nie do konca. laczenie blacha-sklejka oslabi ja!

Ok już rozumiem o co Ci chodziło. Mówisz, że opcja robienia wielkiej dziury od dołu osłabi konstrukcję. Sugerujesz rozwiązanie polegające na zrobieniu obudowy do której całą zawartość wsuwam przez przód lub tył, a nie tak jak ja planuję od dołu.
 
tak bedzie zdecydowanie lepiej
i faktycznie musisz wszystko wsunac do srodka bo tam dojscia nie bedzie :/

nie zapominaj o tym ze cala obudowe trzeba wykleic folia! zeby bylo ekranowanie
 
Koncepcja obudowy powiedzmy się domyka... Jeszcze trochę planowania. No i mam dylemat jak ułożyć elementy w środku obudowy.

Przygotowałem opcje rozmieszczenia elementów no i pytanie czy nie popełniłem w nich jakiegoś grubego błędu.

Opcja 1:
h8cw.jpg


Opcja 2:
1ttt.jpg



Przy obu opcjach zakładam, że panel tylni jest z u góry rysunku.

Sterownik to układ do którego płytki organizował kiedyś kolega z forum:
http://www.audio.lutuje.se/?diy-sterownik,32


Kusi mnie jednak rozwiązanie Tomka:
http://diyaudio.pl/showthread.php/13688-elektronika-driver-sterownik-wzmacniacza-DIY

Unikam krzyżowania kabli 230V z kablami sygnałowymi (wydaje mi się że nie powinienem tego krzyżować ale może po prostu się mylę). no i ma jeszcze dodatkowe zabezpieczenie.

Docelowo może jeszcze dorzucę regulację barwy.

Podsumowując proszę o uwagi dotyczące topologii rozmieszczenia wzmacniacza.
 
Zdecydowanie opcja druga. Należy unikać umieszczanie czegokolwiek w osi pionowej dużego toroida (czyli nad i pod dziurą). Właśnie w tym miejscach trafi najbardziej sieje.
Poza tym lepiej wygląda prowadzenie sygnału niskonapięciowego - połączenia będą krótsze i łatwiej będzie je zrealizować.
 
sterownik postaw pionowo jak u mnie, uniampa obroc o 90*
obudowa bedzie duzo bardziej plytka = tansza ;)
 
moja obudowa czeka na wykonczenie

ky8c8c66awvom3vlc6um_1373834719.jpg


sterownik i trafo sterownika beda przykrecone do bokow z MDFu
 
Druga opcja zdecydowanie lepsza
Irek kiedys wrzucal prototyp swojej obudowy
Koncepcja była taka sama
 
Trochę czasu minęło i wracamy do tematu. W międzyczasie inny ważniejszy projekt DIY zacząłem dlatego ten zszedł na dalszy plan ale nie w odstawkę.

Mam już pocięte wykroje ze sklejki.

Poszedłem na całość bo obudowa ma 430mm szerokość, 100mm wysokości i 300 mm głębokości. Można było mniej, ale tak będzie łatwiej zmieścić wszystko w środku.

Podpowiedzcie proszę:
1. Czy kleić profile? Czy klejem wikolowym? Wikolowe mają tą wadę że ich ubywa i w słabiej ściśniętych miejscach zostaną dziurki... Są jakieś kleje rozszerzające się?
2. Po sklejeniu czym to lakierować. Obawiam się, że po sklejeniu nawet po szlifie drobnym papierem zostaną jakieś zagłębienie. Czy użyć najpierw kaponu?

Z fotkami skromnie bo jak narazie nie ma czego pokazywać:
xmpv.jpg



Pozdr
Maciek
 
Podpowiedzcie proszę:
1. Czy kleić profile? Czy klejem wikolowym? Wikolowe mają tą wadę że ich ubywa i w słabiej ściśniętych miejscach zostaną dziurki... Są jakieś kleje rozszerzające się?
2. Po sklejeniu czym to lakierować. Obawiam się, że po sklejeniu nawet po szlifie drobnym papierem zostaną jakieś zagłębienie. Czy użyć najpierw kaponu?

1. Kleje poliuretanowe.
2.
Opcja 1: Żywica poliestrowa (szlifuj dopiero po 24 godzinach, ona się lekko kurczy przy utwardzaniu) + lakier poliuretanowy
Opcja 2: Capon szpachla + lakier poliuretanowy.
 
Apropos klejenia?

Bardzo to cudo śmierdzi? Wikol ma tą zaletę, że go prawie nie czuć. No i czy bardzo puchnie w trakcie wysychania?
 
ja bym dal na Twoim miejscu szpilki w kilku miejscach, na nich ścisnąłbym obudowę idealnie i dodatkowo ja tym wzmocnił.
wikol nie powinien byc problemem raczej płaszczyzny są równe wiec szczelin być nie powinno.
bardzo mi sie podoba ten patent i zazdroszczę;))
 
Powrót
Góra