• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Monitory bliskiego pola

Rejestracja
Lut 13, 2009
Postów
10
Reakcji
0
Lokalizacja
Ostrołęka
Witam,

Chciałbym mimo wszystko zrobić projekt z którego będę zadowolony nie wiem też czy ktoś coś w tą stronę co ja chcę zrobić już próbował czegoś, mianowicie chodzi o głośniki bliskiego pola. Coś co można słuchać z odległości nawet metra. Czy takie coś da się zrobić w DIY? Chodzi mi na przykład o takie głośniki jak Yamaha hs 50m są nie wielkie o to ich wymiary: 165 x 222 x 268 mm . Chciałbym owych wymiarów nie przekroczyć. Czy jest to realne? I przy tym zyskać poziom dźwięku przynajmniej lepszy od tych monitorów yamahy?
Cena do 800-1000zł. Czekam na wasze opinie.

Wstępnie z innego forum ustaliłem, że mogą to być al130 i Vifa XT25TG-30-04

Ale tu pojawią się problem bo nie mam zwrotnicy. Na razie poczyniłem swoje kroki w prośbie do Yoshiego, ale nie wiem czy coś z tego będzie.

Zastanawia mnie też fakt, czy jeśli dałbym bass-reflex z przodu dużo by to popsuło? Mam mały pokój i chciałbym by stały na moim dużym biurku. Gdzie mogę o tym poczytać ? I generalnie co muszę przerobić by jak najwięcej dowiedzieć się o budowaniu budy najrozsądniej.

Muzyka której słucham to chociażby:
Greenday, lifehouse, coma itd. czasem jakiś rapowy kawałek.
 
staram się piszę do yoshiego ale od 2 tygodni bez skutku. :cry:

Chciałbym też się dowiedzieć jaka jest różnica między bass reflexem z tyłu a z przodu. I czy to dobry pomysł jeśli nie mam dużo miejsca by kolumny trzymać daleko od ściany.
 
ja tez cos takiego potrzebuje ale z tego co sie dowiedzialem to monitorki moga byc wieksze o wiekszej mocy i 1 metr to dla nich wystarczajaco byle by byly na wysokosci odsluchu. Pieniadze mam podobne. Wiec jak cos wybierzesz to daj znac. ;)

pozdrawiam
 
lisciuu napisał:
Chciałbym też się dowiedzieć jaka jest różnica między bass reflexem z tyłu a z przodu. I czy to dobry pomysł jeśli nie mam dużo miejsca by kolumny trzymać daleko od ściany
Różnica jest taka, że obudowy z otworem z tyłu, muszą być oddalone od ściany min. 0.5 m, żeby nie powodować podbicia w rejonie niższych częstotliwości. Natomiast kolumny z przodu umieszczonym otworem mogą stać bliżej ściany, co nie znaczy, że nie będzie to miało wpływu na ch-kę. Są także opinie, że otwór z przodu powoduje zakłócenia w zakresie środka, poprzez wydostające się poprzez otwór rezonanse obudowy.
Monitory studyjne bliskiego pola są przeważnie realizowane w obudowach zamkniętych, ze względu na gabaryty i mniejsze wymagania co do ustawienia.
 
Różnica jest taka, że obudowy z otworem z tyłu, muszą być oddalone od ściany min. 0.5 m, żeby nie powodować podbicia w rejonie niższych częstotliwości.
dlatego jak robiac cos malego do kompa np na arnie 116 ktory ma niewiele niskich rejestrow warto zrobic br z tylu i postawic je blizej niz te pol metra aby bylo podbicie i przez to stwarzaly wrazenie wiekszej ilosci basu
 
Ja używałem STX 15 AKX + PJ jako "monitory bliskiego pola" i główną wadą bas refleksu z przodu są możliwe czasem do wychwycenia szelesty pompującego powietrza, ale to głównie przy głośniejszych odsłuchach. Natomiast przy bas refleksie z tyłu podbijesz sobie niższe częstotliwości. Także każda opcja ma swoje wady i zalety. Ale będziesz mógł postawić chociaż 30cm od ściany to ja osobiście bym posłał br na tył. Pamiętaj też o bliskim położeniu woofera z wysokotonówką. Kiedyś też powstawał dość rozbudowany projekt jako monitorów odsłuchowych na bazie Monacor KEP + ... i właśnie tutaj projekt ugrzązł. Wiem jedynie, że KEP końcowo miał być aplikowany w bude BR około 16 litrów. Więcej tutaj -> http://www.audio.dmkproject.pl/phpbb/viewtopic.php?t=158&postdays=0&postorder=asc&start=0 . Zwrotka pod KEP + XT19 istnieje jakby co, ewentualnie modyfikowana pod mdt29.
 
KAPRINT napisał:
Są także opinie, że otwór z przodu powoduje zakłócenia w zakresie środka, poprzez wydostające się poprzez otwór rezonanse obudowy.

A co to te zaklocenia w zakresie srodka :>? Ogolnie logika sie gdzies gubi bo niezaleznie gdzie jest BR wydostaje sie z niego to same pasmo.

nonameplum napisał:
Ja używałem STX 15 AKX + PJ jako "monitory bliskiego pola" i główną wadą bas refleksu z przodu są możliwe czasem do wychwycenia szelesty pompującego powietrza, ale to głównie przy głośniejszych odsłuchach.

To juz zalezy od tego jaki masz tunel i czy zadbales o dobrze wykonczone krawedzie itd. Hm.. zastanawia mnie jak glosno ich sluchales ze pojawily sie szumy powietrza :)..
 
n_omyzs napisał:
A co to te zaklocenia w zakresie srodka :>? Ogolnie logika sie gdzies gubi bo niezaleznie gdzie jest BR wydostaje sie z niego to same pasmo.
Wpływ tych zakłóceń jest wyraźnie widoczny (mierzalny) wtedy, gdy otwór jest umiejscowiony blisko głośnika nisko-średniotonowego. Można o tym poczytać m.in. na stronie Zapha.
 
W takim razie najgorzej by bylo umiejscowic BR wlasnie z tylu (np naprzeciw midbasa) poniewaz wtedy tylna czesc membrany promieniowalaby po prostu przez dziure wiekszosc swojego pasma itd. Jest to raczej jak napisalem wplyw zlego rozmieszczenia wytlumienia w skrzyni co powoduje ze pasmo promieniowane przez tylna czesc membrany nie zanika w obudowie tylko wydostaje sie przez otwor.
 
O ile dobrze pamiętam to chodzi również o wpływ strumienia powietrza, zakłócającego pracę midbasa.
 
W takim razie naprawde musze o tym poczytac dokladniej bo az mi sie wierzyc nie chce ze te troszke dmuchania z BR zakloci prace midbasa bym bardziej ze przy samym glosniku juz przyplywu powietrza nie czuje.
 
Jak interpretowac ten wykres? Rozumiem ze widac charke BR i 2 charki midbasa ale gdzie sa zaklocenia czy cos :>? Nie ma legendy
 
dobra, panowie wy tu gadu gadu ;) a ja zwrotnicy już chyba nie dostanę na 80%. Więc chyba trzeba zmienić projekt.
 
A co Yoshi odmówił? :roll:

[/quote]Ja używałem STX 15 AKX + PJ jako "monitory bliskiego pola" i główną wadą bas refleksu z przodu są możliwe czasem do wychwycenia szelesty pompującego powietrza, ale to głównie przy głośniejszych odsłuchach. Natomiast przy bas refleksie z tyłu podbijesz sobie niższe częstotliwości. Także każda opcja ma swoje wady i zalety. Ale będziesz mógł postawić chociaż 30cm od ściany to ja osobiście bym posłał br na tył.[/quote]

Co do b-r z tyłu to jest top bezsensowne jak dla mnie, robić b-r z tyłu i stawiać bliżej tylniej ściany dla podbicia basu. I potem słuchać buczenia a nie basu. Nie jest to chyba dobry sposób na podbicie, juz lepszy eqalizer lub większa skrzynia ;) Co do zniekształceń z b-r z przodu to pierwsze słyszę, nie wydaje mi sie aby były one znaczące (jeśli w ogóle są) a jak już to pewnie wtedy gdy b-r jest zaraz pod głosnikiem, chociaż niektóre firmy tak robią więc... Jak juz to zniekształcenia są jak b-r jest zaraz za głośnikiem z tyłu, dla tego lepiej dla świetego spokoju dać go ciut niżej/wyżej, albo z przodu ;)
 
Powrót
Góra