• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Monitory studyjne 2-drożne - pomóżcie w doborze głośników

Poczytałem sobie sporo. Wydaje mi się, że naprawdę te Seas'y dadzą radę, a przynajmniej popchną mnie do przodu. Raczej ruszę z tym drugim projektem ZA-SR71. Macie jakieś tanie źródło głośników czy mam szukać to co wujek google pokaże na pierwszej stronie? Mam nadzieję, że gdyby pojawiły się kłopoty ze zwrotnicą to pomożecie.
 
A to ciekawe, ze wiele monitorow studyjnych uznawanych za topowe przez fachowcow tej branzy, posiada wlasnie konfiguracje MTM, chocby Lipinski czy Barefoot, ze to Dunlavy nie wspomne.

Zupe mozna tez widelcem jesc.. Jesli zapewnisz odsluch na wysokosci glosnika wysokotonowego to nie ma problemu.


Z praktyki nie mogę sie z tym zgodzić. Mogę nawet pokazać pomiary kolumny jaką robiłem niedawno która sekcje średnio-wysoko tonową miała w układzie symetrycznym i miała bardzo dobre ch-ki w osi pionowej, powiedziałbym ze nawet lepsze od typowej konstrukcji

Jak wszyscy wiemy twoje pomiary czesto sa zupelnie bez sensu i jestes mistrzem z zlym wyciaganiu wnioskow.


Nawet sam D appolito pisze, ze dobrze zaprojektowana MTM ( niskie podzialy i odpowiednia odleglosc wooferow w stosunku tweetera ) daje bardzo dobre charki poza osia nawet do 30 stopni.

Po pierwsze co innego uklad symetryczny a co innego uklad D'appolito!! Kazdy uklad D'appolito jest ukladem symetrycznym ale nie kazdy uklad symetryczny jest ukladem d-appolito! A czym sie roznia to juz google waszym przyjacielem :) A co znaczy dobre charakterystyki nawet do 30 stopni to ja nie wiem, moze dopisze tylko ze klasyczny uklad ma lepsze charaketrystyki nawet do 45 stopni :)

Ale moze inaczej. Wezmy gotowy projekt 2 way z dwoma mid-woferami. Ustawmy go klasycznie czyli WWT i symetrycznie WTW ten drugi uklad bedzie mial gorsze charakterystyki w plaszczyznie pionowej! Przekonani? Nie? To sprawdzcie!

Uklad symetryczny przez swoja ''wade'' w pionie byl wykorzystywany w kinie domowem (pierwsze wersje DPL) zeby ograniczyc odbicia od sufitu i podlogi. Oczywiscie centralny musial stac w pionie tak jak kolumny przednie. Zbrodnia jest polozenie ukladu MTM dlatego dobrze producenci robia lezacy centralny ale nie MTM na jaki wyglada ale WTM!
 
Ostatnia edycja:
Po pierwsze co innego uklad symetryczny a co innego uklad D'appolito!!

Nie chce mi sie rozpisywac, bo juz byla kiedys batalia na forum o roznice miedzy MTM, a d'appolito. Wiec moze wrzuce wywiad z Josephem co ma ciekawego do powiedzenia.

http://audio.com.pl/pdf/akademia/2002_02_p24.pdf

Przecież dopiero co walczyłem z PM o tym co można nazwać d'appolito i co :
j. d'appolito: Chociaż moje prace przedsta−
wiają charakterystyki kierunkowe two−
rzone przez określone różne zwrotnice,
opracowanie jasno stanowi, że kluczem
do symetrycznych charakterystyk kierun−
kowych jest sama geometria ustawienia
głośników. Dlatego każda symetryczna
konfiguracja głośników jest konfiguracją
D'Appolito
:lol:
Wyszło na moje :P
 
Tylko nalezy jeszcze dodac, ze pierwsze prace Josepha niejako wprowadzaly w blad, bo jego pierwsze zalecenia byly inne ( zwrotnice 18db ), pozniej sam autor stwierdzil, ze mozna uzyc parzystych rzedow, ale wyzszych. Bo jak wiadomo trudno by nazwac d'appolito zespol mtm, w ktorym ktos by dal zwrotnice 6db, bo przeciez nie ma ku temu zadnych przeciwskazan. Takie rozwiazania sa w chocby Dunlavy. Dlatego czy MTM to to samo co D'appolito? Moim zdaniem i tak i nie. Zalezy od zwrotnicy i odleglosci miedzy wooferami.

Raven, czy Twoim zdaniem ta konstrukcja http://diyaudio.pl/showthread.php/21607-Co-to-jest to jest jednoczesnie MTM i D'appolito? Bo moim zdaniem nie :)
 
Ostatnia edycja:
Tylko nalezy jeszcze dodac, ze pierwsze prace Josepha niejako wprowadzaly w blad, bo jego pierwsze zalecenia byly inne ( zwrotnice 18db ), pozniej sam autor stwierdzil, ze mozna uzyc parzystych rzedow, ale wyzszych.

To prawda, najpierw mialy byc 18dB potem nieparzyste a na koncu dowolne filtry. D-appolito to konfiguracja MTM z filtrami dajacymi charki 18dB/okt czy nieparzystymi. A potem D'appolito zawlaszczyl sobie nazwe do wszyskich konstrukcji symetrycznych. Jednak jego poczatkowa idea dotyczyla ukladu symetrycznego ktory byl jako taki znany a on mial tylko go odpowiednio zaaplikowac. Jego uklady moga nazywac sie a'appolito ale nie nalezy nazywac nimi kazdego ukladu symetrycznego. Z tego wzgledu nie moze on roscic sobie praw do kazdgo ukladu symetrycznego. Ale nazwa d'appolito juz sie przykleila do ukladow symetrycznych i robi mu dobra reklame. Wazne zeby pamietac ze taki uklad ma symetryczne charakterystyki i nie koniecznie dobre co czasem moze byc zaleta.

---------- Post dodany o 15:18 ---------- Poprzedni post o 15:14 ----------

ta konstrukcja http://diyaudio.pl/showthread.php/21607-Co-to-jest to jest jednoczesnie MTM i D'appolito?

To jest konstrukcja z symetrycznie ustawionymi glosnikami i tylko tyle. Jesli oba glosniki sa mid wooferami to charakterystyki kierunkowe w pionie sa wyjatkowo kiepskie, bo jest miedzy nimi bardzo duza odleglosc. Choc sa firmy ktore specjalnie rozsuwaja glosniki. Zdaje sie monitor audio mial cos takiego ale na 15cm glosnikach. Dobudowali do tego specjalna ideologie wiec wszystko sie da.
 
Powrót
Góra