• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

najlepszy 30cm tonsil?

Bardzo dobry pomysł z projektem na tonsilu :) Mogę Ci Paweł wysłać Gdna 30/120/1(kameleon), 30/100/11 mam z A300 ale do regeneracji. Mam też 30/120/1 nielakierowanego i to właśnie on wg mnie gra najlepiej, ale jest taki problem, że nie dostanie się tych głośników. 30/100/11 potrzebuje budy koło 100 litrów, żeby jakimś basem grał, ale one mają taką wadę, że jak się mocniej odkręci to cewka wali o dno. Problem ten nie występuje w tonsilach na podwójnym magnesie dlatego wszyscy wstawiają kameleona, bo górny resor będzie się prostował na przesterze, ale cewką nie walnie o dno tylko zwyczajnie zniekształci dźwięk. Można powiedzieć, że on jest taki idiotoodporny i bas też ma lepszy, niż 30/100/11 wg mnie. Mojemu 30/100/11 wystarczyło jedno puknięcie i po głośniku. 30/60 z altusa 140 to jest pukacz typowy, bo to zmodyfikowany szerokopasmowiec lepszy bas wytworzy pierwszy lepszy midwoofer 6,5". 30/80/2 nie słyszałem nie wiem jak u niego z basem on ma mały x-max za to dużą efektywność. Idealnie by było gdyby tonsil robił też nielakierowane gdny 30/120/1 do tego gdm 18/80 i ten wavecor i by był bdb zestaw wg mnie.

Właśnie dzwoniłem do pana Dutkiewicza z tonsilu bardzo miły pan pozdrawiam i chłopaki za kilka dni powstanie dla nas nielakierowany gdn 30/120/1 z wentylowanym magnesem! Powstanie kilka sztuk, które będą dostępne na stronie tonsila i będzie można zrobić na nich projekt i jeśli projekt się przyjmie to gdn 30/120/1 nielakierowany wejdzie do seryjnej produkcji. Pan Dutkiewicz stwierdził, że to dobry pomysł. Czyli Paweł trzeba czekać na głośnik :)
 
Ostatnia edycja:
ale one mają taką wadę, że jak się mocniej odkręci to cewka wali o dno.
sprawdzilem i faktycznie :/


dealnie by było gdyby tonsil robił też nielakierowane gdny 30/120/1
problem w tym ze mi chodzi po glowie raczej sprzet z odzysku. nie widze sensu placenia za takie glosniki tyle kasy. jakbym mial kupic nowe tonsile, to bym juz wolal dolozyc to pozadnych glosnikow
 
Nie ma co wkładać jakichś głośników z odzysku. Jak już robić to konkretnie. Być może nawet uda się wypożyczyć głośnik na potrzeby projektu.
 
Nie ma co wkładać jakichś głośników z odzysku. Jak już robić to konkretnie.
uzycie oryginalnych glosnikow z odswiezonymi zawieszeniami ma wiekszy sens i wieksze prawdopodobienstwo na kopiowanie projektu.
Jak juz pisalem nie widze sensu marnowania takiej kasy na nowe glosniki ktore nie sa warte tej ceny. nie wspominajac juz o watpliwej jakosci nowego tonsilu
 
Z tym stukaniem głosników o magnes to losowo, jedne stukaja inne nie, to świadczy tylko o jakości produkcji ;p
Nigdy w życiu głośnik inny niż tonsil nie stuknał o magnes.
 
Ale popatrz jak powstanie taki głośnik to ludzie go będą masowo wkładać do altusów i innych kolumn tonsila tak jak to było z kameleonem, a jak zapragną lepszego dźwięku to skopiują Twój projekt proste. Sam bym chciał mieć takie kolumny, ponieważ lubię dźwięk z papierowych membran i to brzmienie mi odpowiada.

Z tym stukaniem głosników o magnes to losowo, jedne stukaja inne nie, to świadczy tylko o jakości produkcji ;p
Ja mam gdny na czarnych koszach jeszcze z protonsilu i dlaczego stukał wyjaśnij? On jest tak zaprojektowany i to jest normalka w tym modelu!
 
On jest tak zaprojektowany i to jest normalka w tym modelu!
Czyli jest zle zaprojektowany jeśli szczelina jest na tyle płytka, że w przypadku uzyskania maksymalnego wychylenia liniowego cewka dotyka dna.

W poprawnie zaprojektowanym głośniku zawieszenie nie dopuszcza do tego lub po prostu szczelina jest głębsza.
 
nie szczelina - szczelina jest tylko na wysokosci gornego nabiegunnika

przy tym glosniku trzeba sluchac z glowa ;)
 
Jak działasz z Tonsilem to zrób "legendarne" 5-way. Projekt był w jakiejś starej gazecie.
 
GDN/30/80/2 ;) , Sam go mam z 1szt Mildtona , po regeneracji , Używam głośnik w subie 60L , 33Hz
Co prawda nawet u mnie na amatorze 2 , daje basem , ale nie ta moc , potrzebu mu minimum 70/80Wat
 
30/80 i 30/100

30/120 oprócz basu nie oferuje nic

jeśli masz 30/100 to bez wahania bym ich użył.

Wszystkie wymienione głośniki maja podobne przebiegi spl i podobny zakres pracy na basie w tych samych obudowach. 30/120 ma cięższa membranę ale TS jest taki że dobrze pracuje w 55 litrach gdzie i tak ledwie dociągnie do 40hz.
30/100 natomiast miałby teoretycznie bardziej rozciągnięte pasmo ale w obudowie tak co najmniej 100 litrów . W takiej typowej 60-70 będzie ciągnął basem również ledwie do 40hz.

Najlepszy brzmieniowo i pod względem przenoszenia impulsów był moim zdaniem 30/80. Ten jednak ma najmniej basu a nadaje sie tez do obudowy miedzy 60-80 litrów.

---------- Post dodany o 16:52 ---------- Poprzedni post o 16:46 ----------

30/100/11 potrzebuje budy koło 100 litrów, żeby jakimś basem grał, ale one mają taką wadę, że jak się mocniej odkręci to cewka wali o dno.

Wiec masz już odpowiedz że nie można go stosować w 100 litrach.

GDN 30/80 i 30/120 nie będą tłukły cewka bo zanim do tego dojdzie musiałoby wyrwać membranę - wystarczy zobaczyć jak długi jest w nich rdzeń dolnego nabiegunnika.

GDN 30/100 nie jest do 100 litrów cokolwiek sugerowałyby kalkulatory. Optymalna objętość dla niego to 60-66 litrów. A na zbyt małe odciążenie głośnika w obudowie BR należy dać więcej materiału tłumiącego za głośnikiem i zwiększyć częstotliwość strojenia obudowy.

---------- Post dodany o 16:54 ---------- Poprzedni post o 16:52 ----------

To nie są głośniki subwooferowe. Żeby na tonsilowskich 30stkach zrobić suba, to trzeba co najmniej dwa w izobaryku albo FA wielkości komody.
 
GDN 30/100 nie jest do 100 litrów cokolwiek sugerowałyby kalkulatory. Optymalna objętość dla niego to 60-66 litrów. A na zbyt małe odciążenie głośnika w obudowie BR należy dać więcej materiału tłumiącego za głośnikiem i zwiększyć częstotliwość strojenia obudowy.

90L to jest w Altusie 300 i głośnik przyjmuje ponad 200W mocy bez zająknięcia, więc jak najbardziej można sie pokusić o większą budę przez co uzyskamy niższe zejście kosztem wytrzymałości mocowej i opóźnienia.
 
Ja mam gdny na czarnych koszach jeszcze z protonsilu i dlaczego stukał wyjaśnij? On jest tak zaprojektowany i to jest normalka w tym modelu!
Stukał go bo niewłaściwie odciążył, albo sie bawił generatorem. Szczelina magnetyczna w GDN 30/100 (/7 lub /11 - bo to ten sam głośnik był) ma 8mm wysokości. cewka ma 19,2mm wysokości (20mm w modelu GDN 30/100/1) Więc wychylenie liniowe to +/-6mm odległość od dolnego nabiegunnika wynosi 18mm Nie ma mozliwości żeby nieprzeciążony głośnik uderzał karkasem w nabiegunnik, to nadal o 1/3 za mało żeby cewka dosięgnęła dolnego nabiegunnika.
Dla przykładu w obudowie 65 litrów strojonej na 34 hz i dobrze wytłumionej trzeba dostarczyć 100W żeby membrana osiągnęła maksymalne wychylenie liniowe przy 28 hz i 60hz - czyli na częstotliwościach poniżej i powyżej działania portu BR.
Co ciekawe ten głośnik w 75 litrowej OZ osiągnie niewiele gorszy rezultat na basie niż w wytłumionym BR - czyli -6db przy 40hz i rezonans na 57 hz którego przebieg można jeszcze spróbować "przyklepać" rlc.

---------- Post dodany o 17:31 ---------- Poprzedni post o 17:13 ----------

W A300 nie siedział 30/100/7 lub /11. Tam była wersja /1 ale podobno z wentylowanym nabiegunnikiem jak /5 lub /2 - Zupełnie inny głośnik - co widać po pomiarach A300 - poza tym że mam wrażenie że A300 to raczej objętość bliżej 70litrów (z centymetrem nie biegałem), to widzę na pewno ze ma już -6 db przy 40Hz i lekkie podbicie przy 100. Wiec głośnik jest wysoko odciążany.
To ile mu można podać nie zależny od wspaniałości głośnika tylko od częstotliwości w której te waty sa dostarczane i sposobu odciazania membrany rezonatorem.
 
Ostatnia edycja:
30/100/11 siedział w Altusie 300
30/100/7 i 30/100/8 siedział w NewMildtonach 200

Jest to podane w dokumentcji jak i na wszechobecnych schematach zwrotnic.

Licząc nawet po zewn. wymiarach qwychodzi coś ok 110L

A to jaka muzyką są katowane Altusy to chyba nie muszę pisać.
 
30/100/11 siedział w Altusie 300
30/100/7 i 30/100/8 siedział w NewMildtonach 200

Jest to podane w dokumentcji jak i na wszechobecnych schematach zwrotnic.

Licząc nawet po zewn. wymiarach qwychodzi coś ok 110L

A to jaka muzyką są katowane Altusy to chyba nie muszę pisać.

Altusy to do techno , ;/ , Polecane lubiące wyostrzone brzmienie
 
Wymiary są podawane z podstawą raczej. A głośnik z katalogu tonsila był oznaczony jako GDN 30/100/1 (nie 11)

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic931548.html

- tutaj widać dokładniej i przy okazji te -2db przy 50hz i -6 przy 40 mimo podbicia przy 70hz.

Chyba że pchali tam już co popadło albo albo znaczyli wedle stempelka jaki leżał pod ręką.

Czegoś co ruszy membraną dobrze oddciazonego GDN 30/100/1 o +/- 12mm na 27 hz ja bym raczej nie nazwał muzyką.

---------- Post dodany o 18:19 ---------- Poprzedni post o 18:18 ----------

Jeszcze zbiór danych -GDN 30
http://www.unifirm.sk/pages/renizton.html
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra