• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Najlepszy system pomiarowy

dla mnie temat nie jest bardzo pilny, ja jeszcze mam wm61. Chyba że się okaże że te które macie lepsze. Swoją drogą, moglibyście zestawić stały zestaw i sprzedawać wkładki z kalibracją. Jakby to nie był majątek to sporo osób by sobie kupiło.
Wzmacniacz mikrofonowy?
Mam unijiga Irka, wprawdzie nie zmontowałem w obudowę, ale w stanie surowym zestaw mogę podesłać na testy jest kompletny i uruchomiony. Myślę że Irkowe produkcje można traktować jako sprawdzone :)
 
Ale kto nam kalibrację będzie robił? Trzeba chyba mieć do tego odpowiedni system. Clio mogę mierzyć tylko efektywność wkładki i to tylko z odpowiednim dodatkowym urządzeniem.

Potrzebuję wzmacniacz mocy, w domu mam tylko amplituner, który średnio się nadaje do pomiarów :)
 
Miałem na myśli jakaś np szerokopasmówka, jeden pomiar clio, drugi badaną wkładką, z różnicy zrobić plik kalibracyjny (względny, tylko pasma, nie w skali bezwzględnej). Ale jestem totalnym amatorem, nie da się tak?
 
Muszę się zgłębić bardziej w temat. Pewnie coś takiego dało by radę zrobić. Najpierw pomierzę te wkładki które mamy i porównam to z mikrofonem Clio.
 
Nwm ja korzystam z panasonica wm61a- chyba, bo kupiłem go na wiosnę br. co nie gwarantuje oryginalności. Jak by ktoś potrzebował to mam projekt eagle "preampu" fantomowego w SMD, tego co jest w dokumentacji arty. Idealnie mieści się w złączu XLR Amphenola. Napisałem w cudzysłowu bo ma jedynie za zadanie zasilić wkładkę i dać sygnał symetryczny.

Co by nie odświeżać poprzedniego tematu arty, zadam tutaj pytanie.
Dopiero uczę się ARTY, efekt ostatnich pomiarów:


Różowa ch-ka mojego, a zielony to NTi, podejrzę model M4260. Mierzyłem kolumnę dwudrożna, mikrofon skierowany w driver, jakieś 4cm od kolumny. Kształt dziwnie zbliżony do idealnego, ponieważ NTi ma taką ch-ke lecącą w dół na końcu. Możliwe że brak kalibracji, tzn podałem złą wartość napięcia na wyjściu i nie wpisałem wzmocnienia wzmacniacza mogły zaważyć nad kształtem? Zrobiłem 4pomiary, 2dla nisko-srednio tonowego i 2 dla drivera, jeden z 4cm, drugi z jakichś 40cm, wszystkie wykazały podobną różnice w górnych częstotliwościach.

PS. Nie wczytywałem pliku kalibracyjnego dla mikrofonu Nti, nie miałem czasu szukać firmie plików lub kopiować z analizatora.
 
dla mnie temat nie jest bardzo pilny, ja jeszcze mam wm61. Chyba że się okaże że te które macie lepsze. Swoją drogą, moglibyście zestawić stały zestaw i sprzedawać wkładki z kalibracją. Jakby to nie był majątek to sporo osób by sobie kupiło.
Wzmacniacz mikrofonowy?
Mam unijiga Irka, wprawdzie nie zmontowałem w obudowę, ale w stanie surowym zestaw mogę podesłać na testy jest kompletny i uruchomiony. Myślę że Irkowe produkcje można traktować jako sprawdzone :)

Byłbym wdzięczny jak byś PCB ze spisem elementów wstawił :)
 
Różowa ch-ka mojego, a zielony to NTi, podejrzę model M4260. Mierzyłem kolumnę dwudrożna, mikrofon skierowany w driver, jakieś 4cm od kolumny.
Pomiar w bliskim polu jest wiarygodny do pewnych częstotliwości zależnych od wielkości membrany. Nie wiem jakiej wielkości głośniki mierzyłeś, ale nie ma co patrzeć na to powyżej 1Khz.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Możliwe że brak kalibracji, tzn podałem złą wartość napięcia na wyjściu i nie wpisałem wzmocnienia wzmacniacza mogły zaważyć nad kształtem?
Raczej nie, w tych oknach kalibracja dokonuje się automatycznie. Jak połączyłeś pomiary z 4 i 40 cm ?
 
Ostatnia edycja:
Nie łączyłem tych pomiarów, po porostu przedstawiłem ten z bliskiego pola dla drivera(wysokotonowego). Dla 44cm wygląda tak:


Kolory tak samo jak powyżej, różowy to mój. Dzięki waloos za link, pewnie przyda się do właściwych pomiarów służących kalibracji :)

RAPER20XX w załączniku podsyłam pliki eagla, baw się. Spis elementów znajdziesz na schemacie, a dokładniejszy(jakie napięcia) na stronie arty.
 

Załączniki

No taką ustawiłem wartość wygładzania, na jakiej Wy pracujecie podczas pomiarów?

JIG do Arty to banalna sprawa. Tym bardziej gdy myślisz o poważnej karcie dźwiękowej, takiej która ma np. rozdzielone kanały wejściowe. Wtedy całkiem z Jiga możesz wywalić linie mikrofonu. Tak jak to ma się w moim przypadku:

Dziurki w obudowie to pozostałość preampu, płytka umieszczona na gnieździe dużego jacka.
 
Jak to nie? Podczas pomiaru amplitudy, mikrofon wpinam w lewy kanał, a do prawego kanału doprowadzam sygnał z wyjścia wzmacniacza. Podczas pomiaru impedancji na lewy kanał idzie sygnał zza rezystora referencyjnego, a na prawy z przed niego(zza wzmacniacza). Do JIGa mam taki o to kabelek:


W zależności czy mierze w LIPIE czy w ARTA tylko sobie przepinam XLR'a, bo mikrofon jak wyżej pisałem również mam na XLR.

Tak na prawdę gdyby człowiek się uparł to pewnie można mierzyć amplitudę na samych kablach bez jiga, bo poziomy i tak reguluje kartą dźwiękową. Karta to Focusrite Scarlett Solo.
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra