• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

obudowa otwarta-wplyw zmiany wymiarów na efekt koncowy

Rejestracja
Wrz 23, 2019
Postów
39
Reakcji
3
Lokalizacja
warszawa
Cześć!
Mam zamiar pobawić się wysokoefektywnym szerokopasmowcem w obudowie otwartej. Chciałbym zobaczyć jak to będzie grać. Na pierwszy ogień idzie projekt klang&ton cheap trick 269 z Monacorem sp-205/8.
Teraz pytanie: co jeśli zmienię wymiary tej obudowy otwartej? Mocno wpłynie to na brzmienie jeśli zrobię węższa ściankę przednia? Mam trzymać się objętości?
 
Wiesz jeśli robisz jakieś odejście od projektu to zawsze jest duża szansa, że wpłynie to na brzmienie (może być tak, że w odsłuchu bardzo tego nie odczujesz) a już na pomiarach będzie to zaznaczone. Najbezpieczniej jest trzymać się projektu a jak robisz jakąś zmianę to wypada zrobić pomiar ;). Tak zapytam miałeś okazję słyszeć taką konstrukcję? Znajomy kiedyś bawił się w projekt http://projectgallery.parts-express.com/speaker-projects/miniature-full-range-open-baffle-for-the-desktop/ - brzmiało to specyficznie. Nie mój klimat ale co jest na plus to szybko taką konstrukcję można ogarnąć. Jak nie podejdzie zawsze można przerobić na wariant zamknięty lub z tunelem.
 
Między innymi dlatego buduje bo nie słyszałem. Umówmy się, całość kosztów to 150zl i kilka godzin zabawy. Ostatnio zrobiłem coś innego na małym szerokopasmowym głośniki i urzekła mnie jedna sprawa dlatego chcę sprawdzić ten projekt Co do wymiarów to formatki już pociete zgodnie z oryginałem. W sumie doszedłem do takiego samego wniosku że bez pomiarów to bez sensu. A pomiarów nie zrobię. Kolumienki są niskie ale... W tym szaleństwie jest metoda. W razie wypadku, jeśli podpasuje mi ich brzmienie to m łatwo dać podstawki w postaci bardzo nisko ciętych subwooferów z wysokoefektywnym niskotonowym głośnikiem... Potem jakieś supertweetery... Potem rozwód z żoną. Wiadomo jak jest. 😉
 
Koyote - zatem narzędzia w ruch i czekamy na relację z budowy jak i odsłuchu. Sam jestem ciekaw twojej opinii. Tak jak Ci napisałem - aby czerpać przyjemność z takich kolumn potrzebne są odpowiednie warunki. Może ktoś bogatszy wiedzą i stażem coś Ci doradzi mądrzejszego. Na pewno konstrukcję współosiowe nie cierpią na wiele bolączek kolumn gdzie osobo jest tweeter, średnica i woofer albo tylko tweeter i woofer. Tutaj masz jedno źródło dźwięku, prostszą zwrotnice.
 
Skrzynki schną, głośniki rozpakowane. Mega szybko przyszły. Te monacory są tak leciutkie że aż niewiarygodne. Faktura membrany jest prześliczna.


Chodzą sobie, muszą się rozruszać przy zz-top.
 
Ostatnia edycja:
Jedna paczka gotowa (prawie), drugiej dziś nie wyfrezuję bo sąsiedzi mnie zabiją.
Na pierwszy rzut ucha brzmi trochę tak jak się spodziewałem. Czyli mniej zabójczo niż to co jest opisywane o tym projekcie. Jutro skończę drugi, pogram tym chwilę. Podobno one potrzebują sporo czasu na rozruszanie się. A jeśli to nie zagra.. . To będę miał podstawki pod moje Arn/gdwk 😉



Nie mogłem już edytować poprzedniego posta więc jeśli admin da radę połączyć to będę dzwieczny.
 
W oryginale jest sklejka 12 mm a wszystkie łączenia są wzmacniane listewkami.
Głośniki warto poddać drobnym modyfikacjom

1. - od wzmacniacza podłączyć dodatkowo pod kosz głośnika
2. Magnes obłożyć, obkleić filcem 1 cm
3. Kosz głośnika wykleić mata bitumiczna
 
Odnośnie modyfikacji z podłączaniem masy (-)
Kiedyś, w erze głośników szerokopasmowych, głośniki miały nawet specjalny odczep do podłączania tej masy do kosza. Miałem kilka Philipsow starszych, i za każdym razem po podłączeniu dźwięk stawał się gładszy, dlaczego? Nie wiem.

Zdziwiłem się mocno gdy przeglądając manuał do Ice Power 200ASC od Bang & Olufsen zobaczyłem taki obrazek

I jeszcze jeden obrazek, jak "wyciszyć" napęd głośnika, szczególnie tanich blaszaków, które grają w otwartej ogrodzie
8f8f13989b97e7815a619471f5892afd.jpg
d9e06d64940778cc6342f49d25b8bc53.jpg
 
Trzeba będzie zeskrobać trochę lakieru z kosza. Dobrze myślę? No i ten kondensator? Piszą tam coś o pojemnościach?
 
Obie paczki gotowe. Grają. Zawieszenia już się chyba trochę ruszyły i jak się można było spodziewać troszkę się niskie tony poprawiły ale... że wysokie są dużo lepsze niż na początku to tego bym się nie spodziewał. Już jest dobrze, może będzie lepiej bo raptem kilka godzin pogralo.

Podsumowanie: zróbcie to sobie. Serio. Ze starej szafki kuchennej, z odpadow, z czegokolwiek. Głośniki nie są drogie, raptem 50zl sztuka. Tej obudowy nie da się spieprzyć. Warto usłyszeć ten zestaw. Jak to odtwarza gitare, jak odtwarza detale, jaką to robi przestrzeń, jak buduje scenę... jaką to ma dynamikę! No coś niesamowitego!!!
Oczywiście nie spodziewajcie się cudów z basem. Jak siedzę na kanapie 2,5m od nich to przy zz-top potrafi stuknąć takim energicznym kopniakiem na tyle że na kanapie czuć, ale niskiego zejścia nie ma. Mam dziwne wrazenie, że znalazłem ścieżkę po której będę szedł w kompletowaniu lepszego systemu. Nie mówię że na tych głośnikach ale kto wie?
 
Grasz nadal na tym zestawie? Czy robiłeś którąś z modyfikacji? Wrażenia?
Jeżeli juz się trochę osłuchałeś, to warto by "wykombinować" filtr na ta górke przy 2 kHz

A jak się nie znudziło, to kiedyś PHY robiło taką kolumnę SoloVox, wiem, że kilka osób na forum AS eksperymentowało z podobnymi obudowami otwartymi.
https://6moons.com/audioreviews/auditorium232/solovox.html
 
Coś tam się pobawiłem, sporo nasłuchałem. I powiem tak: te kolumny są wrażliwe na jakość nagrania. Chyba dlatego, że ogólnie lekko brakuje najwyższej góry i dołu a w związku z tym że kiepskie nagrania też mają ten problem to się sumuje i wychodzi kicha. Ale na dobrej jakości muzyce wychodzi spoko. Scena jest niezła, czasem mam tylko wrażenie, że jest prawa, jest lewa strona, jest bardzo wyraźny środek ale pomiędzy dzieje się niewiele. Możliwe że jeszcze muszę pokombinować z ustawieniem. Dziś żona puściła kilka kawałków Korteza (hej wy... itd.) i byłem w szoku jak fajnie "koncertowo" to brzmi. Co do podbarwień na 2khz to jeśli coś będę zmieniał to... głośnik. :-) Nie mam zamiaru kombinować z filtrami, zwłaszcza że nie mam urządzeń pomiarowych. Jeśli mi się znudzi ten głośnik to znajdę inne 20cm. Z założenia to miało być proste i tanie a zarazem skuteczne rozwiązanie. Zaznaczam, że nie mam słuchu absolutnego i ogólnie nie jestem jakoś mocno osłuchany z różnymi kolumnami więc ciężko mi czasem opisać to co słyszę.
Modyfikacje:
Miałem lekkie podbarwienia gdzieś na niższej średnicy, wyższym basie może (kartonowe brzmienie) więc wykleiłem środek filcem 1cm. Jest na pewno lepiej. Ale czy u wszystkich to zadziała to nie wiem, mam dość specyficzne pomieszczenie jak już gdzieś tu wcześniej zaznaczyłem i to też mogło powodować ten efekt. A może to ta płyta OSB?
Kolejną modyfikacją będzie wsadzenie STX 30.300.8 poniżej na bardzo prostej zwrotnicy 1 rzędu z kalkulatora. z cięciem w okolice 400-500hz. Zobaczymy jak to się zgra. A jak się nie zgra? to trudno ;-)
Na koniec jeszcze polepszyłem WAF poprzez podanie wałka z białą farbą moim dzieciom. Teraz żona już nie ma argumentu bo "przecież te kolumny dzieci robiły, nie wyrzucamy!" :biggrin:

plany są takie żeby po posłuchaniu tego z tym STXem pomyśleć czy potrzebuję wstęgę na górę i czy to jest w ogóle rozwojowa droga z tym OB. Przy czym jeśli już będę dawał wstęgę to jakąś "rozwojową" i wtedy znika kryterium budżetu. Boję się że i tak dojdę finalnie do czegoś co przypomina Endorphin 17 Lampizatora. ;-)

 
Bliźniaczki? To najfajniejsze zdjęcie DIY ever [emoji3]

Wysłane z mojego YOGA Tablet 2-1050L przy użyciu Tapatalka
 
Na AS2019 kolega @Zorge z forum audiostereo.pl podobno wystawiał open baffle w oparciu o ten Monacor i ...
Musiałbyś przeszukac fora i dopytać.



Wysłane z mojego YOGA Tablet 2-1050L przy użyciu Tapatalka
 
Kolejną modyfikacją będzie wsadzenie STX 30.300.8 poniżej na bardzo prostej zwrotnicy 1 rzędu z kalkulatora. z cięciem w okolice 400-500hz. Zobaczymy jak to się zgra. A jak się nie zgra? to trudno ;-)


plany są takie żeby po posłuchaniu tego z tym STXem pomyśleć czy potrzebuję wstęgę na górę i czy to jest w ogóle rozwojowa droga z tym OB. Przy czym jeśli już będę dawał wstęgę to jakąś "rozwojową" i wtedy znika kryterium budżetu.

Zasadniczym problemem takich konstrukcji budowanych "na oko", jest dosc slabe wykorzystanie potencjalu glosnikow. Trudno ocenic realne mozliwosci projektu i przetwornikow, jesli calosc bedzie spajac jakac przypadkowa zwrotnica.

Podobnie zostało to zrobione w ( wspominanym przez kolegę Ape ) projekcie odgrod kolegi @Zorge, który po prostu zagrał bardzo słabo, z czym autor chyba nie potrafi się pogodzić.
 
Nie wiem czy widać to po użytych materialach i sposobie montażu:biggrin: ale ten projekt chciałem zrobić jak najtaniej po to żeby tylko posmakować open baffle. Zdaje sobie sprawę z ograniczeń ale też zdaje sobie sprawę z tego co mogą mi dać a czego nie dadzą tak sklejone na kolanie paczki. To ma mi dać ogólny obraz. A co dalej? Zobaczymy. Na pewno to co już zrobiłem daje mi dużo lepsze pojęcie o tym czego szukać w przyszłych konstrukcjach. Na pewno wiem że 3-way z szerokopasmowcem ma ogromne zalety. Na pewno wiem że uwielbiam dobrą dynamikę i że się zauroczylem w wysokiej efektywności i lekkich papierowych membranach.
A co do pomiarów no to jeśli coś mi bardzo nie będzie pasować to przecież mikrofon i jig to chyba kilkadziesiąt złotych w sumie. Dobrze kombinuje? 😉
 
Porobiłem wczoraj kilka dziur. Już wiem po co ta obudowa jest tak szeroka. Idealnie wchodzi 30cm stx 😉
Prosta zwrotnica 6/6db
Bez spuszczania się nad jakością elementów. Po prostu z grubsza solidnie. Dodatkowa płyta ze sklejki pod niskotonowce akurat miałem, usztywni dodatkowo żeby cała płyta nie grała. A ten głośnik ma energię.
Czy jest lepiej? Nie wiem. "I tak i nie" cytując Roberta Kubicę. Pewne rzeczy są takie jak się spodziewałem a pewne lepsze. A niektóre niestety gorsze. Muszę pomyśleć nad niższym podziałem albo rozjechać mocniej podział. Gdzieś jakieś rezonanse dwóch głośników chyba sie nieprzyjemnie nakładają w okolicach podziału. A może jeszcze pokój dokłada swoje?
Bez pomiarów będzie trudno więc na razie zostawiam jak jest a będę rzeźbił jiga i mikrofon. Ale to nie teraz. Nareszcie mam najniższe rejestry fortepianu, gitarę basowa i stopę perkusji. A stopa jest... oj jest!
Przy czym nie wiem czy to nie jest tak że ci wszyscy ludzie którzy robią OB z niskotonowcami 15-18cali to oni nie mają racji. Jak tak słucham to oni mogą mieć rację. Bałem się wiekszej niskotonowki ale może spróbuję kiedyś dostawke z szafki kuchennej od dołu zrobić
Na ten moment muszę jeszcze ruszyć zawieszeniami. Zobaczymy.
 
Szkoda że nie zrobiłeś osobnej skrzynki do basowego głośnika, bo to nie jest open baffle tylko ressonazbox.
A więc obudowa, pomimo, że otwarta od tyłu była w jakiś sposób liczona dla układającej się fali za tylna strona membrany.
Kiedyś podobną kolumnę zaprojektował nawet Joachim Gerrard dla małego fullrange od Vify.
Proponuję albo cofnąć zmiany i zrobić nowa skrzynkę dla basu, Ewa wstaw przegrode pomiędzy głośnikami o szerokości 15 cm
 
Powrót
Góra