• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Omni 2

Rejestracja
Sie 4, 2011
Postów
579
Reakcji
0
Lokalizacja
Legnica
Po Venus rozpoczynam nowy wątek. Na razie są to typowo teoretyczne rozważania, przemyślenia, symulacje, próby itp. Oczywiście wstępny projekt wizualny nastąpił, nie wiadomo czy w ogóle wejdzie w etap praktyczny. Tym razem wolę symulować i podyskutować, bo i tak nie mam funduszy na głośniki a od strony zadu nie ma co zaczynać. Możliwe, że na gdybaniu się zakończy. Przynajmniej gdybanie mnie nic nie kosztuję, więc zaczynam. Głośniki, jakie biorę pod uwagę:

1. Dół: BMS 12S305, BMS 12S330, 18 SOUND 12NLW9300
2. Drivery: BMS 4555, BMS 4550, 18 SOUND ND2080A

Poniżej także moje próby wykonania czegokolwiek (symulacji) w AxiDriver, którego zupełnie nie znam. Na razie doszedłem do tego jak wpisywać dane (wymiary) tuby (rogu) i reflektora odbijającego fale dźwiękowe. Nie wiem jak z resztą.
Dołączam zrzuty ekranu takiej symulacji robionej na szybkiego. Jak mam rozumieć rozkład barw? Tam gdzie jest kolor powiedzmy zielono niebieski to sygnał na poziomie 0, wraz z kolorem idącym w stronę czerwieni to mamy wzmocnienie i dźwięk np. koło 5kHz już będzie głośniej niż ten koło 800Hz a 10kHz już trochę cichszy – na wykresie np. w pomiarach mikrofonem będą te nieszczęsne górki i dołki? To na razie chyba tyle. Muszę powoli się w to wgłębiać i pytać.

 
Powoli męczę program. Na pierwszą próbę wziąłem głośnik BMS 12S305 i spróbowałem powpisywać dane itp. Nie wiem czy coś z tego jest ok. Troszkę po omacku, troszkę wnioskuję z tego, co widzę. Zresztą wklejam zrzuty. Co jest dobrze a co nie?

 
Gadales moze, ze swoim sasiadem z Legnicy, ktory robi omnipolarne kolumny? Moze moglby cos podpowiedziec. Mialem okazje z nim rozmawiac i jest dosc rozmowny :)
 
No popatrz. Dzięki za info. Nawiążę kontakt. Może coś doradzi. Dzięki. Ciebie Pogromco zaczepię za jakiś czas w sprawie Arty i całych gratów do niej ale to trochę później.
 
No i znowu kilka godzin przed kompem. Tym razem porównywałem kilka stożków (krzywizn) ze sobą - moja z poprzednich kolumn, później stośek prosty, następnie kula a na końcu krzywizna bezczelnie zerżnięta z grafiki od Siriusa (krzywe dopasowywane w Corelu i eksport do Cada w celu ściągnięcia wymiarów).

Mój stożek


Stożek prosty


Kula


Stożek Sirius


Jak widać moja krzywizna trochę nijak. Kula jeszcze gorzej. Stożek o prostych ściankach i Sirius bardzo podobnie. Z tego co widzę na wykresie po 500Hz zaczyna opadać "równo" i nie ma jakichś tam pików. Jest dość gładko. Jak by dodać do tego z drugiej strony driver i ciąć oczywiście teoretyczne na 1kHz to może by się poziomy dodały i był by prawie równy poziom. Oczywiście to wszystko bardzo teoretycznie. No i oczywiście z przymrużeniem oka bo nie wiem czy to wszystko choć w części rozumiem.
Jak widać krzywizna z Siriusa podobna jest bardzo do stożka prostego i czy tu zastosowano krzywiznę w celu wizualnym - estetycznym czy jeszcze jakiś cel to miało czego ta symulacja nie pokazuje. Mimo wszystko ciekawa zabawa.
 
Tak dla porównania / próby dla hecy zrobiłem symulację dla konstrukcji ze strony: http://www.figuraaudio.pl/logos.php oczywiście z dużym przybliżeniem. Chciałem zobaczyć jakie wyjdą wyniki w takiej konstrukcji. Nie wiem jak to się ma do rzeczywistości ale pewne różnice są w porównaniu do moich symulacji.

 
Panowie pytanie. Żeby uniknąć kosztów (toczenie stożków z drewna) dla prób można było by takie stożki wyciąć ze styropianu i polakierować lakierem wodnym? Łatwiej i taniej było by takie operacje wykonać. Co o tym sądzicie?
 
Według mnie jest to kiepski pomysł , materiał na stożek musi mieć odpowiednią gęstość i sztywność ,styropian jest wypełniony powietrzem i może rezonować .
Może odlewaj stożki z betonu lub innego spoiwa będzie jak za pół darmo ;)
Tylko matrycę będziesz musiał jakoś wytworzyć ale myślę że to mniejszy problem niz toczenie bo może być zrobiona z miękkiego materiału
 
Ostatnia edycja:
Było by git ale zawsze jest ale ... masa musiała by być dosyć rzadka i poddawana wibracji lub podciśnieniu aby usunąć bąbelki powietrza które psuły by powierzchnię stożka (dziurki na powierzchni) to akurat jest do ogarnięcia bez większego wysiłku ale sama matryca musi być symetryczna i dokładna i tu jest problem jak wykonać takie detale ?
Drukarka 3D odpada bo jakość takich wydruków jest raczej średnia ... szczerze to sam sobie zabiłem ćwieka bo nie wiem jak by można było ją wykonać , sam proces wyrobu takiego stożka był by banalnie prosty , szybki i tani ale sama matryca kucze:???:
 
Albo zrobić rdzeń ze styropianu a na wierzch masa gipsowa. Przecież to tylko do sprawdzenia czy mniej więcej pokrywa się z AxiDriver. Później już docelowy stożek.
 
Albo zrobić rdzeń ze styropianu a na wierzch masa gipsowa. Przecież to tylko do sprawdzenia czy mniej więcej pokrywa się z AxiDriver. Później już docelowy stożek.

Ok to tylko do sprawdzenia luzik wszystko kumam ale ten rdzeń musi być symetryczny więc pytanie jak wykonać go w domowych warunkach ? jak obrobisz nawet miękki materiał tak aby zgadzał się z wymiarem który symulowałeś w programie ?
 
Można np ze starej wiertarki lub silnika elektrycznego odpowiedniej mocy zrobić mini tokarkę do toczenia miękkich materiałów , konstrukcja z płyty meblowej lub sklejki dorobić odpowiednie narzędzia + koziołek , suwmiarka do łapy i jechane :)
Jeśli chcesz robić omnipolary to musisz zaopatrzyć się w maszynę która zoptymalizuje Ci proces powstawania stożków najlepiej za psie pieniądze innej drogi nie widzę a raczej nie będziesz ich skrobał jak ziemniaka nożykiem do tapet
 
Z wycięciem rdzenia to nie ma problemu. Najpierw wydruk jednej krzywizny. Później do krzywizny dopasować sztywny drut oporowy. Styropian położyć na jak by to opisać na kawałku sklejki, płyty z kołkiem na środku, która obraca się na drugiej sklejce. Na takiej obrotowej powierzchni kładę styropian, rozgrzewam drut oporowy, przykładam do krawędzi i obracam modelem - powinno się ładnie wyciąć. Drutem oporowym wycinałem już więc powinno się udać. Później "otynkować" powierzchnię i do pomiarów. Szybko, łatwo i przede wszystkim tanio.
 
Ooo widzisz no to bardzo sprytnie ;) możesz to nawet wytopić ze styroduru stożek będzie solidniejszy niż sam styropian etap surowego rdzenia jest ogarnięty ale przydało by się go pokryć twardą skorupą , niby spoko bo jest żywica epoksydowa i tym podobne ale powierzchnia musi być równie prosta i pozbawiona zgrubień , fałd i tym podobnych można by temu zaradzić pokrywając powierzchnię natryskowo kilka równych warstw w tedy miało by to ręce i nogi :)

- - - - - aktualizacja - - - - -

Tak Dla potomności
 
Powrót
Góra