• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Pokrywanie drewna żywicą

Rejestracja
Kwi 23, 2010
Postów
279
Reakcji
0
Lokalizacja
Świdnica
Mam parę pytań odnośnie zabezpieczaniu drewna żywicą. Mam do pokrycia dwa elementy z płyty bambusowej. Chciałbym podkreślić strukturę materiału i uzyskać efekt szklanej powierzchni. Problem w tym, że kształty są dość nieregularne, jak na zdjęciach i zastanawiam się, czy efekt szklanej powierzchni jest możliwy do osiągnięcia na takich kształtach?
Moglibyście mi polecić sprawdzone preparaty, którymi mógłbym taki efekt osiągnąć?
Czy po ew. szlifowaniu da się powierzchnię wypolerować na lusterko?
Czy całość musi być pokryta za pierwszym razem, czy można robić na dwa razy? Mam obawy, czy spodnia część pokryje się równie dobrze i czy grawitacja nie będzie moim wrogiem, jeśli zażywicuję całe elementy.
Nie mam niestety za bardzo doświadczenia z żywicą, więc wszelkie porady w tej kwestii to dla mnie złoto.


 
To co masz, to bardzo nieregularny kształt. Nie da się tego wylać. W zeszłym roku robiłem stół drewniany wylewany żywicą, ale to płaska powierzchnia.
Czy całość musi być pokryta za pierwszym razem
Nie ma takiej potrzeby. Można położyć, a nawet należy, kilka warstw. Każda powinna być przeszlifowana, dla lepszego połączenia.
Czy po ew. szlifowaniu da się powierzchnię wypolerować na lusterko?
Da się. Ostatnią warstwę szlifujesz jak lakier. Coraz mniejszą gradacją papieru, kończąc na powiedzmy 2000 i potem polerka.

Chyba bardziej pomocne będą filmiki z oklejaniem włóknem węglowym i pokrywaniem tego żywicą.
https://www.youtube.com/watch?v=aqwhcfQZT8U

Ja robiąc swój stół oglądałem filmiki z kanału tego człowieka:
https://www.youtube.com/user/oihu8484

Robiłem to pierwszy raz, nie wszytko wiedziałem, nie wszytko było dokładnie widać na filmach. Pisałem do niego. Bardzo sympatyczny i komunikatywny człowiek. Polecam.
Swój stół wylewałem żywicą CRYSTALLINE 940. Jest idealnie przezroczysta. W niektórych miejscach w moim stole żywica ma grubość 5 cm i mimo, że wylewałem całość na 7 czy nawet 8 rat, to efekt finalny jest jak gruba szyba.
Sama żywica jest dość gęsta, więc nie będzie jakoś mocno spływać przy nakładaniu. Jak przy wylewaniu podgrzewałem ją do ok 40 stopni. Łatwiej mi się mieszało z utwardzaczem i była bardziej płynna. Do takiego smarowania może mieć temperaturę pokojową. Czas wstępnego utwardzania jednej warstwy to ok 12 godzin w temperaturze 20 stopni.
 
No tak @kremien tylko zadaj sobie pytanie o sens oblewania takiego przedmiotu żywicą z problematyczną tiksotropowością?
Szukaj lakieru odpowiedniego do drewna(z dobrą tiksotropią), wtedy nakładając powłokę nawet wałkiem (oczywiście wielokrotnie i w małych ilościach) i szlifując, a na końcu polerując uzyskasz efekt szklanej powierzchni.
 
Da sie co takiego w ogole zrobic zywica? Przy takich fikusnych elementach to raczej najpierw izolant, potem podklad epoxydowy i jakis PU nawierzchniowy. Ewentualnie w metoda na cepa, czyli klar samochodowy akryl kilka warstw, az zbudujesz wlasciwa grubosc. Oczywiscie wszystko pistoletem.
 
Żywicę możesz np. bazową przezroczystą zastosować (taką bez barwną żelkotową), ale tu już występują problemy, trzeba z niej zrobić topkot (a topkotu nie powinno się generalnie nakładać jedną na drugą warstwę). Epoksyd do zalewania raczej (przynajmniej ten o którym kolega @kremien mówi).
Tak jak mówisz @Pogromca mitow klar i bla,bla,bla, lub gdy nie masz zaplecza lakier i wałek + dobra ręka:).
 
Da sie bez problemu.
Wystarczy poszukac zywicy do bizuterii do zalewania do 1cm i klasc ja na zasadzie gruntowania, pedzlem. Kilka warstw, miedzy kazda lekki szlif a koncowo szlif, polerka i bedzie ok. Proces mozolny, ale da sie to zrobic.
Ostatnio sporo sie bawie zywica.
 
Ostatnia edycja:
Tak, tak, baju, baju tylko po co? Epoksyd w takiej formie nie jest stworzony do malowania (powłoka ręczna lub natryskowa) tylko do wylewania.
Ale racja, da się i z takiej żywicy zrobić powłokę- tylko znowu, po co i jakim kosztem?, skoro są lakiery dedykowane do takich prac.
 
Wow, dziękuję Wam za rzeczowe i pomocne odpowiedzi. Po przemyśleniach chyba jednak spróbuję lakierem, bo mogę pokryć wieloma warstwami, aż będę zadowolony z efektu no i nie mam doświadczenia z żywicą w takim zastosowaniu.

Mogę Was jeszcze poprosić o pomoc w doborze odpowiednich preparatów? Nie musi być koniecznie efekty grubej, szklanej powierzchni, zależy mi bardziej, żeby podkreślić strukturę materiału, oraz ładnie wykończyć powierzchnię na gładko. A nie chciałbym zepsuć tego nieodpowiednim podkładem...
 
Powrót
Góra