• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Pomiary ScanSpeak W18/8434 + Vifa dx25 (scanspeak d2604)

Chłopaki dzięki za konstruktywną krytykę.
Ustawiłem trochę inaczej moje kolumny i wykonałem pomiary i rzeczywiście po podłączeniu głośników w przeciw fazie powstał głęboki reverse null.
I to chciałem sprawdzić czy są zgodne fazy w okolicy puntu podziału.
Marios pisał, że by złego projektu nie opublikowali to wiadomo, ale lepiej sprawdzić na sprawdzonym projekcie i dostosować swoje pomiary tak alby to samo wyjść.
No bo jak będę robił projekt i wezmę się za dwa rożne głośniki, nie mając projektu to muszę do tego samego dążyć, bo że coś będzie grać to i bez zgrania fazowego tylko jak to już inna sprawa.

Co do mojego podbicia to po prostu muszę chyba wkładkę wymienić, jak będzie to samo no to będę się martwił, chyba dobry trop?
A oto wyniki w fazie:


I w przeciw fazie wysokotonowy:
 
Mam nadzieję że przeczytałeś o impulsie i bramkowaniu pomiaru, więc pewnie jesteś już świadomy że ten twój pomiar jest w miarę wiarygodny od ok. 1,2 Khz w górę.
Marios pisał, że by złego projektu nie opublikowali to wiadomo, ale lepiej sprawdzić na sprawdzonym projekcie i dostosować swoje pomiary tak alby to samo wyjść.
No wiem, Troels używa skalibrowanego Clio do pomiarów i zrobił już ich kilkadziesiąt stąd moja opinia. Wgraj sobie jeszcze program Arta i porównaj pomiary obu programów.
 
Ostatnia edycja:
Bez wygładzania to jakaś lipa mało widać:
w fazie:

w fazie przeciwnej:


- - - - - aktualizacja - - - - -

tzn widać tylko tyle że wypadkowa linia niebieska jest wtedy poniżej czyli ok. ale te poprzednie bardziej jakieś czytelne są :-)
 
Zrób wyrównanie na 12 dB i wtedy pokaz
Oś x ustaw na zakres 60dB

Ale z tego co widać jest ok
Tylko to podbicie masz dziwne
 
Jak wygląda Twoje miejsce pomiarowe ? Bo mam wrażenie że bardzo kiepsko i masz bardzo krótką bramkę stąd tak poszarpane wykresy.
 
zamówiłem na allegro ta wkładkę panasonic'a wtedy zobaczę co i jak bo ta co mam to jakaś dziwna chyba, niby ma być liniwa od 20-20000 Hz ale kto tam wie :-)

- - - - - aktualizacja - - - - -

No tak to podbicie to chyba ta wkładka także jak tylko bedę miał ta Panasonic to zobacze czy też jest no bo niby co innego jescze moze być?
 
Miejsce mam kompletnie nieprofesjonalne że tak powiem :-)



- - - - - aktualizacja - - - - -

Nie ma frezów niestety prosta obudowa, to ma aż takie znaczenie? Grają spoko, litraż wewnętrzny 17 litrów jak tam.
 
o jejku to ma aż takie znaczenie?

- - - - - aktualizacja - - - - -

A jak zrobić to wyrównanie na 12 dB?
 
Raz pokazujesz z bramką raz bez .
Bez bramki będziesz miał takie poszarpane wykresy bo wejdą Ci wszystkie odbicia pomieszczenia .
Ustaw bramkowanie przed pierwszym odbiciem na impulsie .
Musisz mieć co najmniej 3ms bramki żeby coś z tego było w tym pomieszczenie nie powinno być problemu z takim ustawieniem .
Czyli gate zaznaczone na wykresie około 300Hz .
Z mniejszą będziesz miał lipę bo program będzie rysował charakterystykę tylko z kilku punktów .
Już tyle razy to tłumaczyłem a jak widać jest to dalej enigma .

Jeśli nie uda Ci się ustawić na 3ms to albo musisz zmienić pomieszczenie na większe albo kołdry, poduszki , gąbki , płaszcze, futra , koce z całego domu w dłonie i musisz wytłumić pokój ;)
 
W takim pomieszczeniu to i 3 way da sie zmierzyc. W 2 way zawsze mozna zmniejszyc odleglosc mikrofonu, ten 1m odleglosci to tylko umowna sprawa. Moze byc i 0,6 czy 0,7m. Zmniejszenie odleglosci zawsze da mozliowosci zalozenia wiekszej bramki, nawet 5ms.
 
Jeszcze dla porządku .
Taką jaką masz bramkę taką masz rozdzielczość pomiaru .
jak masz gate na 1k na wykresie to punkty z których rysowane jest charakterystyka są co ten 1kHz więc na całe pasmo masz ich tylko kilkanaście .
Jak się domyślasz na podstawie tak małej ilości punktów ciężko jest oddać rzeczywisty kształt charakterystyki głośnika szczególnie na częstotliwościach bliżej bramki .
Program "domyśla sie" brakującej charakterystyki interpolując dane przez co mogą wychodzić różne kwiatki .



o jejku to ma aż takie znaczenie?
Tak maoże .
Możesz okleić taśmą malarską jak nie chce Ci się robić frezu na ten moment .

- - - - - aktualizacja - - - - -

W takim pomieszczeniu to i 3 way da sie zmierzyc.
Jak ma się SundEasy to można .
żeby normalnie zmierzyć 3 way i zrobić podział na 200-300Hz to trzeba mieć bramkę min. 25ms .
Tyle to albo na dworze po podniesieniu kolumny albo na jakieś hali .
 
Wiedziałem że tu leży problem. Kolejny raz się potwierdza to że do pomiarów trzeba trochę praktyki.
1. Naklej taśmę na wysokotonowy.
2. Wytłum podłogę! Znajdz miejsce "najdalej od wszystkieg " a pobliskie przedmioty pozakrywaj tym co napisał raven.
3. USTAW BRAMKĘ PRAWIDŁOWO

Problem nie leży w sprzęcie i mikrofonie a w użytkowniku :).

P.S Co to za lampowy wzmacniacz :D?
 
Jesli to typowy zestaw trojdrozny, to nie jakiegos wielkiego problemu. Lubie stosowac metode pomiarowa, w ktorej mierze poszczegolne glosniki na ich osi ( nie z jednego punktu mikrofonu ) obnizajac tylko mikrofon na poszczegolne centra, bazowa odleglosc mikrofonu od przedniej scianki okreslam w zaleznosci od jej szerokosci, tak aby nie przesadzic z odlegloscia ( odbicia ) ale rownoczesnie zlapac w pomiarze BS. Obliczam odleglosci centr glosnikow od mikrofonu i wrzucam to wszystko w Lspcad dajac mu wszystkie koordynaty glosnikow na froncie. Bas bliski i daleki mozesz polaczyc fajnym arkuszem Jeffa Bagby http://audio.claub.net/software/FRD...curate In-Room Frequency Response to 10Hz.pdf albo nawet i w bezposrednio w Arta.
Jesli pokoj nie jest za niski, i odpowiednio umiescimy w nim kolumne, to i stosujac metode z jednego punktu pomiarowego, da sie zmierzyc trzy glosniki w kolumnie trojdroznej. Oczywiscie, ze zwrotnice bedziemy pozniej symulowac z odleglosci pomiarowej, ale mozna pozniej zbadac symulacje z wiekszej odleglosci.
Mierzylem rowniez na dworze, ale wcale jakis wielkich roznic wzgledem pokoju nie uzyskalem. Zeby miec faktyczny zysk z pomiarow na powietrzu czy hali, trzeba umiescic kolumne naprawde wysoko od podlogi. Jak ktos ma takie mozliwosci to super, tez bym chcial takie miec, ale ze nie mam to sobie radze w inny sposob. Jesli sie wie co sie robi i jakie to ma ograniczenia, to spokojnie da sie uzyskac dobre efekty.
Nie dajmy sie zwariowac z tymi pomiarami, az tak wielkiej precyzji nam nie potrzeba. Tzn precyzja jest wazna, ale trzeba zdawac sobie sprawe w ktorym miejscu jest ona konieczna, a gdzie mozna sobie troche poluzowac.
 
w ktorej mierze poszczegolne glosniki na ich osi ( nie z jednego punktu mikrofonu )
i do czego Ci takie pomiary służą ??
bazowa odleglosc mikrofonu od przedniej scianki okreslam w zaleznosci od jej szerokosci
- czyli wolna amerykanka ??
Bas bliski i daleki możesz polaczyc fajnym arkuszem
- jestem przeciwnikiem łączenia pomiaru dalekiego z bliskim. Pomiar w polu bliskim powinien służyć tylko podglądowi. Najniższe rejestry ( poniżej 150Hz )powinno rejestrować się w polu swobodnym z większej odległości niż przy projektowaniu ( 1m ) aby wszystkie jego źródła ładnie się zsumowały. Łączenie pasma wyższego np 200-800Hz mierzonego w polu bliskim to jeszcze większy błąd. Moim prywatnym zdaniem - nie musicie się zgadzam i szanuje TO :).

Mierzylem rowniez na dworze, ale wcale jakis wielkich roznic wzgledem pokoju nie uzyskalem
- w moim odczuciu Ravenowi bardzo dobrze to wychodzi ...
 
Powrót
Góra