• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Praca inżynierska, monitory aktywne

Rejestracja
Lis 26, 2020
Postów
7
Reakcji
0
Lokalizacja
Zielona Góra
Dostałem pracę inżynierską do zrealizowania. Mam zrobić aktywny zespół głośnikowy typu monitor w obudowie zamkniętej. O paśmie 50Hz-20 KHz i mocy wyjściowej 40W z cyfrową korekcją charakterystyki częstotliwościowe (jeśli dobrze rozumiem chodzi o wzmacniacz cyfrowy).
Potrzebuję pomocy przy doborze podzespołów (głośniki, zwrotnice aktywne, wzmacniacze) a raczej podpowiedzi w jaki sposób dobrać te komponenty. Jestem totalnie zielony jeśli chodzi o ten temat, zajmuję się tym pierwszy raz.

Pozdrawiam :)
 
Podejścia są dwa, łatwiejsze:
- cyfrowy equalizer stereo + wzmacniacz stereo na dwie kolumny + dwie zwrotnica klasyczne + głośniki
i trudniejsze:
- zwrotnica cyfrowa na procesorze DSP z taką ilością kanałów aby obsłużyć wszystkie głośniki + taka ilość wzmacniaczy aby mieć co najmniej jeden kanał na głośnik + głośniki

Temat pracy niestety nie definiuje co konkretnie trzeba zrobić.

Ilość głośników zależna od podejścia, ale podane wymagania wypełnią kolumny dwudrożne, więc razem głośników potrzeba 4 na stereo.

Możesz sobie poczytać tutaj: https://diyaudio.pl/showthread.php/19118-Aktywnie-zDeSPerowane-3-way-by-LuSzTi

Doprecyzuj z promotorem co masz dokładnie zrobić i dalej pomożemy.
 
Faktycznie powinienem doprecyzować. Może napiszę pełny temat mojej pracy. Jest to projekt i realizacja aktywnego stereofonicznego zespołu głośnikowego typu monitor z cyfrową korekcją charakterystyki częstotliwościowej.
Muszę zbudować dwie aktywne kolumienki (monitory), dwudrożne w obudowie zamkniętej. Tutaj już pomyślałem o zastosowaniu standardowo wysoko tonowy + nisko tonowy.
Zaznaczę też, że kolumny buduję na własny koszt. Nie uwzględniam najtańszego rozwiązania ale jakiegoś super drogiego zestawu też nie chciałbym budować bo nie wiadomo czy uczelni mi to zwróci.
 
Ciekawe zgadnienie.
Nie wiadomo do czego taki monitor: czy bliskiego pola, czy dalekiego, czy odsłuchy sceniczne, czy studyjne... Z jakiego źróła ma grać - analog czy cyfra, czy oba?
Nie wiadomo jakie wymogi co do jakości, więc pewnie po linii najmniejszego oporu.

Aha i nie ma czegoś takiego jak wzmacniacz cyfrowy. Cyfrowe są tylko filtry, więc możesz po prostu zastąpić aktywną zwrotnicę analogową procesorem DSP jak np. ADAU**** i wgrać na to soft ze zwrotnicą i EQ.
Wzmacniacze używa się głównie w klasie D, albo AB. Najprościej będzie użyć dwukanałowego wzmacniacza ze wbudowanym pre, jak TPA3116.

Ewentualnie na bogato można inaczej, ale to już sam uznaj ile chcesz w to wtopić.

Edit:
Ok, już widzę nowy post powyżej :)
 
Ostatnia edycja:
Główne pytanie brzmi - czy zwrotnica ma być także cyfrowa? Czy też wystarczy jedynie jedynie korekcja cyfrowa? Odpowiedź na to pytanie implikuje dalsze działania.
 
Jestem totalnie zielony jeśli chodzi o ten temat, zajmuję się tym pierwszy raz.

No to trochę kiepsko bo nikt tu Ci nie powie co jak masz robić. W temacie nie jest spr cytowane jaki ma być wzmacniacz więc nie pchaj się w nic innego jak najprostsze analogowe wzmacniacze typu LM lub TDA. Clue problemu to filtracja i myślę że to jest głównym zagadnieniem Twojej pracy. Jak to ma być praca inżynierska to raczej odpada zastosowanie gotowego oprogramowania do jakiegoś prostego DSP gdzie suwakiem sobie ustawiasz odcięcia filtrów i korygujesz pasmo. Te filtry powinieneś samemu napisać na jakąś płytkę z DSP. A jak tego nie robiłeś to jesteś w ciemnej d...
 
Jak to ma być praca inżynierska to raczej odpada zastosowanie gotowego oprogramowania do jakiegoś prostego DSP gdzie suwakiem sobie ustawiasz odcięcia filtrów i korygujesz pasmo.

Niestety, poziom prac inżynierskich mocno spadł i takie rzeczy przechodzą.
 
Niestety, poziom prac inżynierskich mocno spadł i takie rzeczy przechodzą.

Ja bym raczej powiedział, że i tak byłby to ambitny projekt, obecnie wystarczy cokolwiek na Arduino, albo nawet projekt czysto teoretyczny (u mnie zainteresowanie rzeczywistym układem wśród oceniających wyglądało na znikome, równie dobrze mógłbym nie zabierać go ze sobą).

Co do samego projektu, dałbym PC z kartą dźwiękową i końcówki z Ali, na temat samych pomiarów i filtracji można będzie się już nieźle rozpisać.
 
Ostatnia edycja:
zastosowanie gotowego oprogramowania do jakiegoś prostego DSP gdzie suwakiem sobie ustawiasz odcięcia filtrów i korygujesz pasmo.
dokładnie o czymś takim wspominał promotor. Teraz tak to wygląda. Dał mi do zbudowania proste kolumny aktywne + teoria + testy kolumn i cała inżynierka.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Główne pytanie brzmi - czy zwrotnica ma być także cyfrowa? Czy też wystarczy jedynie jedynie korekcja cyfrowa? Odpowiedź na to pytanie implikuje dalsze działania.

Na ten moment potrzebuję po prostu dobrać podzespoły, prawdopodobnie użyję wzmacniacza klasy D no i dobrać głośniki o zwrotnice muszę się dopytać ale wydaje mi się, że będzie potrzebna tylko korekcja cyfrowa.
 
Ostatnia edycja:
I tak wyjdzie drożej niż zastosowanie bieda PC + wschodnich końcówek. No i nie musi to być od razu D klasa 200W, prostym TDA efekt dydaktyczny też pójdzie uzyskać.
 
W sumie aktywne zwrotnice i dsp możesz zrobić na pc na Apo equ, do tego jakieś tam końcówki z Ali, do tego kolumienki 2 drożne na jakichś stx-ach. I sprzętowo wyjdzie niedrogo.
 
Znam Sozańskiego, byłem kiedyś jego studentem. 16 lat temu, jak ja kończyłem studia, kolega z roku robił dokładnie taki sam temat u niego. Zresztą ten temat to chyba jest bez przerwy. Niewiele już pamiętam z tego co on tam robił w tej pracy ale nie wiem czy nie chodziło o zrobienie jakieś filtracji na procesorze ADSP co były dostępne na laboratoriach. Mogę się mylić, być może filtracja była aktywna ale analogowa. Na tamten czas Sozański bardziej stawiał na pewno na kwestie związane z przetwarzaniem sygnałów. Teraz być może bardziej pod katem akustyki i rozwiązania problemu jako takiego kompleksowo. W końcu uniwersytet ma komorę w Kisielinie, można sobie to dobrze pomierzyć i podejść do tematu mniej naukowo (dziobanie filtrów na DSP) a bardziej inżyniersko, czyli stworzenie czegoś co działa zgodnie z założeniami bez niepotrzebnego robienia sobie pod górkę z całą teorią przetwarzania sygnałów.

Temat jest o tyle wdzięczny, że pozwala się zrealizować na wiele sposobów. Jeżeli nie czujesz się za mocny w programowaniu DSP i cyfrowej obróbce sygnałów, możesz posłużyć się rozwiązaniami analogowymi lub cyfrowymi na zasadzie suwaczka bez wnikania w to jak filtry działają i jak się je pisze. Jak jesteś kozak to możesz temat ugryźć głębiej i zaprojektować również filtry cyfrowe. To jak mocno ugryziesz temat oczywiście zależy od tego co umiesz lub chcesz się nauczyć ale też rzutuje na to jakiego sprzętu musisz użyć lub go zrobić. Jeżeli chciałbyś na DSP to są proste i tanie DSP np moduł z Hupexa lub nieco drożej płytka mini DSP gdzie w sumie możliwości programowe są chyba jeszcze większe. Jeżeli nie czujesz ise w tym za mocny to zawsze możesz skupić się bardziej na pomiarach głośników, zaprojektowaniu analogowych filtrów aktywnych i wykonaniu odpowiedniego układu filtracji. Też spoko praca.
 
Ewentualnie Adau1701 z Chin z 5 wyjściami 110zł + programator.

skąd w 1701 te 5-te wyjście?

Niestety, poziom prac inżynierskich mocno spadł i takie rzeczy przechodzą.

Patrząc na dzisiejszy poziom nauczania (a mam z tym codziennie styczność), jeszcze wymuszony obecną sytuacją, aż się dziwie że w ogóle trzeba cokolwiek wykonać na prace inżynierska...
 
Znam Sozańskiego, byłem kiedyś jego studentem. 16 lat temu, jak ja kończyłem studia, kolega z roku robił dokładnie taki sam temat u niego. Zresztą ten temat to chyba jest bez przerwy. Niewiele już pamiętam z tego co on tam robił w tej pracy ale nie wiem czy nie chodziło o zrobienie jakieś filtracji na procesorze ADSP co były dostępne na laboratoriach. Mogę się mylić, być może filtracja była aktywna ale analogowa. Na tamten czas Sozański bardziej stawiał na pewno na kwestie związane z przetwarzaniem sygnałów. Teraz być może bardziej pod katem akustyki i rozwiązania problemu jako takiego kompleksowo. W końcu uniwersytet ma komorę w Kisielinie, można sobie to dobrze pomierzyć i podejść do tematu mniej naukowo (dziobanie filtrów na DSP) a bardziej inżyniersko, czyli stworzenie czegoś co działa zgodnie z założeniami bez niepotrzebnego robienia sobie pod górkę z całą teorią przetwarzania sygnałów.

Temat jest o tyle wdzięczny, że pozwala się zrealizować na wiele sposobów. Jeżeli nie czujesz się za mocny w programowaniu DSP i cyfrowej obróbce sygnałów, możesz posłużyć się rozwiązaniami analogowymi lub cyfrowymi na zasadzie suwaczka bez wnikania w to jak filtry działają i jak się je pisze. Jak jesteś kozak to możesz temat ugryźć głębiej i zaprojektować również filtry cyfrowe. To jak mocno ugryziesz temat oczywiście zależy od tego co umiesz lub chcesz się nauczyć ale też rzutuje na to jakiego sprzętu musisz użyć lub go zrobić. Jeżeli chciałbyś na DSP to są proste i tanie DSP np moduł z Hupexa lub nieco drożej płytka mini DSP gdzie w sumie możliwości programowe są chyba jeszcze większe. Jeżeli nie czujesz ise w tym za mocny to zawsze możesz skupić się bardziej na pomiarach głośników, zaprojektowaniu analogowych filtrów aktywnych i wykonaniu odpowiedniego układu filtracji. Też spoko praca.


Tutaj Pan Sozański wspominał właśnie żebym skupił się na cyfrowej korekcji charakterystyk gdzie właśnie takim suwaczkiem mogę sobie wypłaszczać charakterystykę jak on to powiedział ale nie wspomniał już czy mam użyć jakiegoś DSP czy innym rozwiązaniem. Stwierdził że zrobienie obudowy i wpakowanie tam podzespołów to za mało dlatego dał mi te korekcje. Na razie mam z nim utrudniony kontakt i trudno czegokolwiek mi się dowiedzieć.
 
Dostałem odpowiedź od promotora, podpowiedział mi taki zestawik:

STM32F407G-DISC1 - Discovery
Wolfson Pi Audio Card - karta dźwiękowa do Raspberry Pi B/B+
 
Nie ułatwił Ci roboty, dosyć ciężka platforma na start z DSP do tego co potrzebujesz. Będziesz się musiał zaznajomić z programem ST-AudioWeaver jeśli chcesz coś na tym zbudować. Zdecydowanie najprościej to użyć ADAU1701.
 
Powrót
Góra