• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Prezent na Nowy Rok - Retro Monitor by Kaprint & LuSzTi

LuSzTi

Moderator
Członek ekipy
Rejestracja
Gru 28, 2008
Postów
4,035
Reakcji
127
Lokalizacja
Łódź
Razem z kolegą Kaprint przedstawiamy projekt dużego monitora, inspirowanego konstrukcjami retro.

Kilka fotek:


I fotki z tegorocznego spotu naszego forum:


Pomysł na projekt zrodził się podczas Audio Video Show 2019, gdzie mieliśmy okazję się spotkać i chwilę porozmawiać. Początkowo projekt miał zostać zaprezentowany przy okazji Audio Video Show 2020, ale każdy z nas wie co się działo i dzieje. Na samym początku moją idea było aby projekt bazował na głośnikach Scan Speak z serii Discovery, ale suma sumarum wyszło ciut inaczej :)
Założeniem jakie mi przyświecało to 10 cali na dole w obudowie zamkniętej oraz kopułka średniotonowa. Takie podejście spowodowało trudności w poszukiwaniach głośników - głośnik niskotonowy musiał umieć dobrze grać względnie wysoko, do ok 800-1000 Hz aby udało się go zgrać ze średniotonową kopułką. Ostatecznie wybór padł na następujące zestawienie:

Głośniki:
- kopułka wysokotonowa BlieSMa T34A-4 - ówczesna nowość z aluminiową membraną, zbierająca ciekawe opinie,
- kopułka średniotonowa Scan Speak D7608/920010 - jedna z nielicznych kopułek 75 mm z przystępną ceną, duchowy spadkobierca znanej Vify D75MX,
- głośnik niskotonowy Seas A26RE4 - 10 cali z bardzo lekkim układem drgającym oraz dość rachitycznym magnesem, często wykorzystywany w konstrukcjach dwudrożnych ala Dynaco A25.

Pomiary głośników w docelowej obudowie:
b9c495d5901807f68bce807677f2ab02_1609538094.jpg


Obudowa:
Pierwszy koncept obudowy narysowałem ja:


Dalej wymiarami i projektem obudowy zajmował się już Kaprint, choć z moimi uwagami:


Obudowa wykonana z płyty o grubości 22 mm, w środku sporo wzmocnień oraz oddzielne komory dla średniaka oraz wysokotonówki. Front z płyty 28 mm, podfrezowania na głośniki z uwzględnieniem filcu na froncie o grubości 3 mm. Wewnętrzne wzmocnienia z płyty o grubości 19 mm.

Wytłumienie:
- w komorze średniaka - filc 3 mm na tylnej ściance oraz wełna owcza, luźno ułożona wokół głośnika z pozostawioną wolną przestrzenią zaraz za nim,
- w komorze basu - poroso 15 mm na tylnej, bocznych i górnej ściance oraz wełna owcza (np. Monacor 2 x 63 x 33 x 3 cm) ułożone luźno na górze oraz na spodzie, po jednym opakowaniu na kolumnę.

Zwrotnica:
Zwrotnica została wykonana dla miejsca odsłuchowego oraz ustawienia kolumny wg załączonego rysunku:
47105495234d652c02f6c3eb3691ec58_1609537303.jpg

Z racji, że projekt jest "ala retro" to i posadowienie kolumn na niskich, pochylonych standach musiało mieć miejsce :)

Schemat oraz rozmieszczenie elementów na formatkach, które przygotował Kaprint:
c7ed0046a73c38efb3afc5bad5748242_1609542122.jpg


Sumowanie się głośników:
1d3b06f4af1779b56b6c16777a41f99e_1588432310.jpg

7978eaac60399438b08ffa21fa969094_1609592982.jpg


Zdjęcie zmontowanej zwrotnicy:


Spis elementów:
L1 - Cewka rdzeniowa (szpulowa) 5,100mH 0,240ohm dr.1,40mm śr.55 dł.46mm - 2 sztuki
L2 - Cewka rdzeniowa (szpulowa) 17,000mH 1,50ohm dr.0,70mm śr.45 dł.46mm - 2 sztuki
L3 - Cewka taśmowa Cross Coli 1,2mH - 0,40ohm - 16AWG śr. 69mm wys. 27mm - 2 sztuki
L4 - Cewka powietrzna 1,500mH 0,650ohm dr. 1,00mm śr. 40 dł. 25mm - 2 sztuki
L5 - Cewka rdzeniowa (walcowa) 12,0mH - 1,60ohm – 0,7mm - 2 sztuki
L6 - Cewka powietrzna 0,680mH 0,30ohm dr. 1,20mm śr.48 dł. 20mm - 2 sztuki
L7 - Cewka powietrzna 0,750mH 0,420ohm dr. 1,00mm śr.48 dł. 15mm - 2 sztuki
L8 - Cewka powietrzna 1,000mH 0,850ohm dr. 0,70mm śr.34 dł. 15mm - 2 sztuki
C1 - Jantzen Cross Cap - kondensator - 39 uF 400VDC 5% MKP - 2 sztuki
C2 - Kondensator Jantzen Elektrolityczny (NP) 330 uF 100VDC 10% - 4 sztuki
C3 - Jantzen Cross Cap - kondensator - 0,15 uF 400VDC 5% MKP - 2 sztuki
C4 - Kondensator Mundorf MCap EVO OIL 10 uF / 3% / 450 V - 2 sztuki
C5 - Kondensator Jantzen Elektrolityczny (NP) 27 uF 100VDC 10% - 2 sztuki
C6 - Kondensator Mundorf MCap EVO OIL 1,5 uF / 3% / 450 V - 2 sztuki
C6' - Kondensator Mundorf MCap EVO OIL 0,33 uF / 3% / 450 V - 2 sztuki
C7 - Jantzen Premium ELKO - kondensator - 68 uF 70VDC 5% ELE.BP - 2 sztuki
C8 - Jantzen Cross Cap - kondensator - 0,22 uF 400VDC 5% MKP - 2 sztuki
R1 - Rezystor ceramiczny 50W – 47 Ohm ( 47R ) - 5% - 2 sztuki
R2 - Rezystor Ty-Ohm Superes 4,7 Ohm ( 4R7 ) 10W - Audio Grade - 2 sztuki
R3 - Rezystor Ty-Ohm Superes 8,2 Ohm ( 8R2 ) 5W - Audio Grade - 2 sztuki
R4 - Rezystor ceramiczny 10W - 10ohm ( 10R ) - 5% - 2 sztuki
R5 - Rezystor Ty-Ohm Superes 22 Ohm ( 22R ) 10W - Audio Grade - 2 sztuki
R5' - Rezystor Ty-Ohm Superes 33 Ohm ( 33R ) 10W - Audio Grade - 2 sztuki
R6 - Rezystor ceramiczny 10W – 8,2 Ohm ( 8R2 ) - 5% - 2 sztuki
R7 - Rezystor ceramiczny 5W – 9,1 Ohm ( 9R1 ) - 5% - 2 sztuki

Projekt standów:
Konieczny aby ustawić kolumny tak jak zaprojektowana została zwrotnica.


Dokumentacja do pobrania w formatach PDF, DWG i DXF:
Zawiera rysunki techniczne obudowy, spis elementów, wykrój filcu na front -> Pokaż załącznik Retro Monitor.zip

Kilka słów od Kaprinta:
Pomysł zrodził się niedługo po AVS 2019 i miał być nowym, otwartym projektem na AVS 2020. LuSzTi zaproponował mi po sprecyzowaniu przeze mnie oczekiwań koncepcję dużego monitora w klasycznym stylu z szerokim frontem.

Założenia projektowe:
• duże, trzydrożne, klasyczne monitory z dużym, kopułkowym głośnikiem średniotonoym i 10 calowym niskotonowym do obudowy zamkniętej, który można dość wysoko ciąć.
• filtrowanie możliwe niskich rzędów, Qtc ~ 0.7;
• szeroka, pochylona o 6 stopni przednia ścianka z głośnikami „wtopionymi” w filc, ze sfazowanymi krawędziami w celu ograniczenia dyfrakcji
• możliwie mała kompresja i wyrównana charakterystyka przy cichym słuchaniu –
• użycie głośników z lekkimi membranami i cewkami;
• odsłuch z odległości 2,5 - 3 m w 20 m²;
• koszt przetworników bez zwrotnic 4 – 5 tyś.;
• przeznaczone głównie do szerokiego spektrum muzyki jazzowej, symfonicznej, akustycznej i elektrycznej. Od instrumentów solowych, wokalu, do dużych składów orkiestrowych.
• neutralne i swobodne i przestrzenne granie z niskim możliwie basem i niemęczącą górą oraz koniecznie z namacalnym kobiecym wokalem – męskim również :)

Założenia trochę wykluczające się przy tym pułapie cenowym ale spróbować można.

Kandydatów na głośniki niskotonowe, spełniających założenie nie było zbyt wielu – Scan-Speak 26W/8534G00 z serii Discovery i Seas A26RE4 (h1411-08) z serii Prestige
wybór padł na Seasa ze względu na naturalnie opadającą charakterystykę, brak rezonansów membrany i niski ciężar membrany.

Kopułkowe głośniki średniotonowe to już rzadkość we współczesnych kolumnach dlatego wybór dużej kopułki z niskim rezonansem również nie był łatwym zadaniem i ostatecznie wybór padł na niedocenianą Vifę – D75MX41-08, obecnie Scan-Speak D7608/920010

Z głośnikami wysokotonowymi, to z kolei ciężki wybór ze względu na ich mnogość i po selekcji zostały dwa: złoty Audax- TW025A28 i Scan Speak Discovery D2608/913000
tzw. HDS Tweeter. Ostatecznie po podsumowaniu kosztów i zakupach w dobrej cenie pozostałych głośników wybór padł na mało jeszcze aplikowaną Bliesmę T34A.
Argumentem przemawiającym za nią była duża i bardzo lekka membrana, szeroki zakres pracy, niskie zniekształcenia i bardzo dobre charakterystyki kątowe.

Przy takich ambitnych założeniach nie można było zapomnieć o konstrukcji obudowy, która
została wyposażona w dość rozbudowaną kratownicę i komorę dla tweetera.
Nie zapomnieliśmy również o projekcie dedykowanych, stalowych standów, wzorowanych na JBL.

Obudowy wykonał perfekcyjnie forumowy kolega Seba007, a podstawki po wielu poszukiwaniach i kilu nieudanych podejściach również perfekcyjnie wykonał znaleziony na OLX Marek z Tolkmicka (kontakt do uzyskania na priva).

Na koniec mogę powiedzieć, że po ustaleniu ilości i rozmieszczenia wytłumienia, zmniejszeniu o kilka litrów wielkości obudowy z ok. 63 do 58 l netto założenia projektowe zostały osiągnięte w stopniu bardzo satysfakcjonującym.

Kilka osób słuchało tych kolumn na spocie, więc na pewno ktoś o graniu się wypowie :)
 
Ostatnia edycja:
Rewelacja . Ja lubię proste paczki . ostatnio bardzo podobały mi się Orangutany ,a Twoje wyglądają jak by były droższym bratem Małpek . Pytanie czy filc w tym wypadku (zapewne tak ) ma zastosowanie akustyczne czy tylko stylistyczne ? Zerwałeś mi laczki tym Retro
 
Ostatnia edycja:
Razem z kolegą Kaprint przedstawiamy projekt dużego monitora, inspirowanego konstrukcjami retro.

No, nareszcie, byłem ciekaw tej konstrukcji od środka :)

Podobają mi się takie kolumny, stylistycznie, a niebieski filc na froncie dodaje im charakteru.
Ciężkie, masywne obudowy (pomagałem w pakowaniu ;) ), wykończone "prostym", acz ładnym i "konkretnym" fornirem (jaka grubość? bo z tego co pamiętam to chyba grubszy niż ten standardowy 0.6-0.8mm).

Kilka osób słuchało tych kolumn na spocie, więc na pewno ktoś o graniu się wypowie

Dla mnie numer 2 na spocie, zaraz po Twoich.
Miękki bas, średnica poprawna, no i wyśmienite wysokie tony.
BlieSMa to naprawdę fajny głośnik, wyciągający zestaw na wyższy poziom.
Ciekawe czy najtańsza BlieSMa T25A-6 też tak fajnie gra i czy jest warta uwagi, czy lepiej od razu wyłożyć 2x więcej na 34-kę lub berylową 25-tkę.

Brawa za udaną konstrukcję :)
 
Bardzo fajne i ciekawe kolumny. Proszę o kilka słów na temat basu z Seas`a. Gratuluję pomysłu i wykonania. Także zastanawiam się nad trzema drogami z kopułką średniotonową i wpadł mi w oko Dayton RS52AN-8. Ma bardzo dobre pomiary i opinie, czy ktoś słuchał może tego głośnika?
 
BlieSMa to naprawdę fajny głośnik, wyciągający zestaw na wyższy poziom.
Ciekawe czy najtańsza BlieSMa T25A-6 też tak fajnie gra i czy jest warta uwagi

Mój znajomy, który często ma możliwość robić pomiary i słuchać drogich głośników, stwierdził, że małe Bliesmy to niezbyt udane konstrukcje i zdecydowanie warto dołożyć to T34.
 
Mam u siebie mała, berylowa Bliesme i uważam ja za głośnik wybitnie dobry, zarówno w pomiarach jak i w brzmieniu :)
 
Pytanie czy filc w tym wypadku (zapewne tak ) ma zastosowanie akustyczne czy tylko stylistyczne ?
Za mało tego filcu aby miał znaczący wpływ akustyczny, ale pewnie coś tam wpływa. Generalnie chodziło o to aby połączyć oba znaczenia...ten delikatny wpływ akustyczny oraz zauważalny wpływ stylistyczny.

Proszę o kilka słów na temat basu z Seas`a.
Z dobrym napędem bardzo dobry głośnik. Basu jest sporo, raczej po miękkiej stronie, ale i potrafi kopnąć jak trzeba, choć do estradowych tłuczków to im daleko. W tym projekcie ilość basu można regulować rezystorem R1, im większy wartość tym więcej basu, im mniejsza tym basu będzie mniej, ale poniżej 10R to bym raczej nie schodził. Można usmażyć wzmacniacz.

Jak wyglada przebieg impedancji?
Jakoś tak, niestety to z symulacji. Mieliśmy na spocie mierzyć końcowy przebieg impedancji, ponieważ Kaprint jeszcze w domu sobie dostrajał pułapkę na pik impedancji oraz pojemność obudowy, ale jakoś nie wyszło.

7978eaac60399438b08ffa21fa969094_1609592982.jpg
 
Ostatnia edycja:
Nie na temat...
mały beryl został wybrany z uwagi na inną aplikację, w której duża Bliesma byłaby gorsza. Przy niemal tej samej siłę w szczelinie mała Bliesma ma dwukrotnie mniejsza masę ruchoma, mniejszy front umożliwiający zbliżenie centrum akustycznych, szczególnie istotne przy wyższych podziałach. W swojej cenie nie widzę dla niej żadnej konkurencji. Mniejsza membrana to też lepsze charakterystyki kierunkowe choc tutaj nie ma między nimi wielkiej różnicy
 
Jako użytkownik tych monitorów po półrocznym słuchaniu mogę powiedzieć, że założenia projektowe zostały osiągnięte w stopniu bardziej niż satysfakcjonującym. Dopiero w docelowym miejscu odsłuchu można docenić zestrojenie głośników przez LuSzTiego. Takiej holografii i namacalności wokalistów i instrumentów nie słyszałem u siebie w pokoju, a przewinęło się trochę średniej i wyższej klasy kolumn.
Swoboda w prezentacji dużych składów orkiestrowych i skoków dynamiki potrafi minie ciągle zaskakiwać, a co chyba dla mnie najważniejsze to neutralność, aksamitność średnicy i góry, szczegółowość bez sybilantów i zróżnicowanie barwowe.
Do tego jeszcze bas schodzący prawie do Hadesu nawet grając w nocy dość cicho, wszystko to rekompensuje dwie zawalidrogi wielkości małych pralek.

Na koniec, żeby ocena nie była jednostronna napiszę co mi się nie do końca podoba w skali ocen bezkompromisowych:
- w muzyce np. funkowej bas nie ma dostatecznego kopa.
- średnica w muzyce, np. z sekcją dęciaków mogła by być nieco bardziej wyrazista
- minimalnie brakuje soczystości najwyższej oktawy

Jednak, żeby to poprawić musiał bym pewnie dołożyć drugą piątkę do przetworników :( ale powiem szczerze, monitory chyba muszą być całkiem dobre skoro po pół roku słuchania ciągle mam wielką frajdę w słuchaniu muzyki.
 
Ostatnia edycja:
Zgodzę się z Kaprint że Bliesma naprawdę dobry tweeter, słucham teraz dużego Beryla, nawet w nie na 100% dopracowanej zwrocie i jestem pod wrażeniem. Gdzie wcześniej szczególnie tańsze szmaciaki podbarwiały zniekształceniami pasmo poniżej 3-4k i trzeba było kompensować zwrotką by dało się słuchać, to tego da się ciąć nawet przy 1.5k LR4, i dźwięk nie zamienia się w "gniecione ziemniaki" jak to mówią Brytole, trzymając się kupy. Jak do teraz to najprawdopodobniej najlepsza metalowa kopułka jaką słyszałem, tylko nowe Paradigm z Berylowym wysokim i średnim wywarły na mnie wrażenie, ale czy dorównują Bliesmie to jest ? Talerze mają właściwe dla nich brzmienie, bez męczącej metaliczności, fortepian w końcu odzyskał życie, perkusja znalazła kopa, świetna dynamika, rozdzielczość i holografia której jeszcze nigdy nie miałem w pokoju.
Niestety głośniki nie moje, cóż. Przynajmniej człowiek będzie miał teraz jakieś porównanie i na czym bazować.
 
Przymierzam się do zrobienia monitorów na bazie projektu by Kaprint & LuSzTi
próbuję skompletować podzespoły
mam jednak problem z zakupem rezystorów ceramicznych 50W – 47 Ohm ( 47R ) - 5%
czy ktoś mógłby wskazać gdzie są dostępne?
 
Dziękuję za szybką pomoc :)
KAPRINT dziękuję ale dla mnie Ali odpada, ze względu na czas realizacji :)
tomekk podpowiedz proszę który z nich wybrać bo jest ich kilka :) no chyba że to nie ma znaczenia który
 
Powrót
Góra