• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Projektowanie zwrotnicy do zestawu Rainbow SLX 265

  • Autor wątku Autor wątku Jq
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia

Jq

Rejestracja
Cze 25, 2004
Postów
150
Reakcji
11
Lokalizacja
Jaworzno
Witam!

Zachciało mi się robić zwrotnicę do zestawu głośników samochodowych Rainbow Slx 265, wykonałem pomiary w domu i aucie ale projektownie zwrotnicy mi nie wychodzi.

Pomierzyłem dość sporo nawet jak za pierwszym razem mysle ze wyszlo niezle bo parametry glosnikow niskotonowych i wysokotonowych sa prawie identyczne i zgodne z danymi producenata.

Mam prośbe do osób, które znają się na projektowaniu zwrotnic, jakby znalazły chwilę czasu i zerkł na moje pomiary.

Pomiary z samochodu się chyba nie nadają bo wykres onaxis jest bardzo poszczępiony

orginalna zwrotnica dla wysokotonowego to kondensator 4,7 uf i cweka 0,153 uH


Pomiary z SW
http://www.vwpolo.neostrada.pl/rainbow.rar

[ Dodano: 2006-02-25, 21:34 ]
Jakby ktoś mogł sprawdzić czy chociaż pomiary nadają się do zrobienia zwrotnicy

2.gif
 
gdzie te pomiary? sciagnac sie nie da? wrzuc tez pomiary w aucie. i napisz jak mierzyles ( czy glosniki w miejscach gdzie maja byc zamontowane i gdzie mikrofon)
 
przeglądałem te pomiary i napisalem co onich myśle na audiomani - musisz się pobawić bo pomiary w samochodzie są niezwykle upierdliwe...

zamiast on axis mozesz zrobić pomiar near field z miejsca gdzie siedzisz - zobaczysz wszystkie rezonanse samochodu :)
 
konkretnie mikrofon musisz przykleic do zaglowka fotela kierowcy tak zeby wskazywan na przednia szybe i by koncowka mikrofonu byla jak tylko mozesz wysunieta do przodu . jesli to maja byc glosniki ktore beda grac w tym samochodzie to musisz do projektoawania filtrow brac pomiary wlasnie tam zrobine. faktyucznie najlepiej jesli zrobisz pomiary nearfield.

w zasadzie wystarczyloby gdybys zmierzyl tylko glosniki zamontowane od strony kierowcy i te dane bral do projektowania filtrow dla obu kanalow.

z drugiej strony czasem mierzy sie ona kanaly oddzielnie ( lewy i prawy) i robi oddzielne ( inne) zwrotnice, ale takie cos powoduje ze juz pasazer bedzie mial dzwiek mocno inny od kierowcy. na miejscu kierowcy bedzie brzmiec super, a na miejscu pasazera bedzie kiszka :) wiec lepiej zrob tylko pomiar lewego kanalu i bedzie uniwersalnie
 
oj tam ja głównie siedze na siedzeniu po lewej stronie - olać innych :P 90% czasu jeździsz pewnie sam (jak większość ludzi) więc poco degradować sobie przyjemność słuchania muzyki :P
 
Sound Wave napisał:
przeglądałem te pomiary i napisalem co onich myśle na audiomani - musisz się pobawić bo pomiary w samochodzie są niezwykle upierdliwe...

zamiast on axis mozesz zrobić pomiar near field z miejsca gdzie siedzisz - zobaczysz wszystkie rezonanse samochodu :)

To troche się zmartwiłem bo łątwe to nie było latanie z domu do garażu z kompem i podłączenia wszystkiego.

Sproboje pomierzyć jescze raz.
 
Powrót
Góra