• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[wzmacniacz] "Prosty rywal dla gainclona" - wzmacniacz na Darlingtonach BDV64/65

Rejestracja
Sty 14, 2009
Postów
1,285
Reakcji
1
Lokalizacja
Kraków
Jako, że chciałbym przedstawić szerszemu gronu userów ten ciekawy wzmacniacz zakładam temat właśnie tutaj. Dodam, że nie mam na celu chwalenie się (nie ma czym), tylko zebranie do kupy wszystkich materiałów pomocnych do budowy tego wzmacniacza.

Wzmacniacz wykonany z chęci poskładania czegoś prostego, na tranzystorach i z wykorzystaniem zasilania oraz obudowy które już mam. Po przeszukiwaniu internetu w poszukiwaniu schematów znalazłem ten temat: http://www.audiosterezo.pl/prosty-rywal-dla-gainclona_33909.html Wytrawiłem płytki i przystąpiłem do dzieła.

Całość wygląda tak:








W bezpośrednim porównaniu do LM3876 jest więcej niskich tonów (a może to efekt zwiększonej filtracji na płytce?), średnie tony mają ładniejszą barwę, a wysokie są zdecydowanie bardziej szczegółowe. Wzmacniacz działa bez problemów mimo wysokiego napięcia zasilania (38V zamiast 30V). Po 1,5 godz grania osiąga temperaturę ok 45-50st. Przy takim zasilaniu tranzystory T3 i T4 bardzo się nagrzewają, dlatego powinny zostać wyposażone w porządne radiatorki.
Należy również pamiętać, że w przeciwieństwie do Uniampa nie ma tu zabezpieczeń termicznych, przeciwzwarciowych i przed DC na wyjściu.

Materiały informacyjne:

Schemat


Lista elementów:
C1 - 1nF mkt
c2 - 1uF mkt/mkp
c3 - 1 uF mkt/mkp
c4- 100uF, 10V elektrolit
c5 - 150nF mkt
c6 - 150nF mkt
c7 - 100pF ceramiczny
c8 - 100pF cermaiczny
c9 - 1uF mkt/mkp
c10 - 680nF mkt
c12 - 680 nF mkt
c11 - 10.000 (przy dobrym zasilaczu wystarcza 1000uF), 40V/50V
c13 - 10.000 (przy dobrym zasilaczu wystarcza 1000uF), 40V/50V

R1 - 1K
R2 - 100k
R3 - 2,7K
R4 - 150R
R5 - 470K
R6 - 470K
R7 - 2,2M
R8 - 2,2M
R9 - 2,2M
R10 - 2,2M
R11 - 4,7K
R12 - 5,6K
R13 - 560R
R14 - 560R
R15 - 47R
R16 - 47R
R17 - 1K
R18 - 220R
R19 - 0,22R - 3-5w
R20 - 0,22R - 3-5W

P1 - 2,5k potencjometr montażowy, regulujemy nim offset na wyjściu (najlepiej by wynosił <0,1V)
P2 - 250 R potencjometr montażowy (regulujemy nim prąd spoczynkowy, najlepiej by spadek napięcia na rezystorach emiterowych R19/R20 wynosił 22mV)

T1 - BC550C
T2 - BC560C
T3 - BD140
T4 - BD139
T5 - BD139
T6 - BDV65B lub BDV65C (różnią sie wytrzymałością mocowa)
T7 - BDV64B lub BDV64C (różnia sie wytrzymaloscia mocowa)


PCb autorstwa marusmk:

http://www.audiostereo.pl/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=173322
http://www.audiostereo.pl/index.php...module=attach&section=attach&attach_id=173321
Moja modyfikacja pcb - połączono zasilanie stopnia napieciowego i koncowego, czyli rezystory R14 i R16 i analogicznie R15 i R13:


Zmontowana końcówka mocy:


Widok od strony elementów:


Opis oryginału:
http://diy.atakama.pl/wzmacniacz_elektor/


Na koniec chciałbym podziękować: raven1985 za cierpliwość w odpowiadaniu na moje pytania, dolphin123 za to, że namawiał mnie do wymiany Lmów na coś lepszego, marusmk za udostępnienie projektu pcb i wszystkim innym, wobec których mam dług wdzięczności.
 
Czytalem fragment wątku o tym wzmacniaczu na audiostero. Zauważyłem, że sporo ludzi chwaliło tą konstrukcję.
Samo wykonanie wzmacniacza oceniam na 5. Gratulacje.

PS. Zmień te gałki na coś ładniejszego :) i zrób porządek z kalbami w środku.
 
Cholercia, to juz GC nie kosi wzmacniaczy sklepowych za xx xxx zl? A taki byl pikny, amerykancki...

Fajny wzmaczyk Tomq, moze wykonanie i obudowa lekko kuleje, ale wazne jak gra.
 
Czy robił ktoś może pomiary tej końcówki?
Głównie chodzi mi o THD, pasmo przenoszenia, DF i SR.
 
Przecież to jest jakaś przedpotopowa topologia...
No i rezystory 470 kilo i ponad 2 mega? To ja przepraszam.
 
Bardziej wazne jak "przemawia" przez kolumny ;) . Mi najbardziej podoba sie jego bardzo prosta konstrukcja tym bardziej ze autor tematu zauwazyl zdecydowana poprawe po zmianie z uznawanych jako bardzo dobre kostek .
 
PS. Zmień te gałki na coś ładniejszego i zrób porządek z kalbami w środku.
Bedę i tak wszystko przerabiał, więc nie ma sensu bawić się w jakieś wielkie porządki.

SR to podobno 100v/s

Jakoś bardziej przemawia do mnie wzmak od Zbiga
Ale to nie jest konkurencja dla wzmacnaicza Zbiga, tylko dla scalaków za 10 zł :)
Przecież to jest jakaś przedpotopowa topologia...
Technologie "po potopowe" są duzo bardziej skompliowane. Porównaj swoją wiedzę elektroniczą i moja ;)
 
To prosty, klasyczny, odchudzony jak się da CFA (prądowe sprzężenie zwrotne)
Pomiary wykonane AP są tradycyjnie w oryginalnym artykule.


No i rezystory 470 kilo i ponad 2 mega? To ja przepraszam.

Nie są szeregowo z sygnałem :P

---------- Post dodany o 12:01 ---------- Poprzedni post o 11:59 ----------

SR to podobno 100v/s

Nie podobno tylko taki pewnie jest :)
Ktoś ma netlistę do ltspice?

Przerysowanie do MC zajęło mi mniej niż 5min i mogę pliczek udostępnić LT nie posiadam :)

---------- Post dodany o 12:03 ---------- Poprzedni post o 12:01 ----------

Mnie jedynie straszą te banany. Jakiś kot, pies albo inny zwierzak się zaplata w kabelki i może być bum !
 
-SR to podobno 100v/s
-Nie podobno tylko taki pewnie jest
Przy okazji zapytam - widoczan na zdjeciu zwrotnica aktywna oparta jet o wzmacniacze operacyjne tl072, maja one SR na poziomie ok 14v/s. To znaczy, ze nie wykorzystue w pelni mozliwosci wzmacniacza, tak? Nową ktorą bede robil powienien zaopatrzyć w jakieś lepsze op-ampy?

Sr ma jakiś zwiazek z dynamika dźwięku?

I druga rzecz - muszę zrobic jeszcze jedną parę końcówek mocy. Czy mogę użyć zamiast BDV64/65c "słabszą wersje", tj. BDV64/65B? Wersja C ma napięcie kolektor-emiter 120V i korektor-baza 120V, a wersja B ma te napiecia 100V? Dodam, ze zasilanie ma 2x38V.
 
wzmacniacze operacyjne tl072, maja one SR na poziomie ok 14v/s. To znaczy, ze nie wykorzystue w pelni mozliwosci wzmacniacza, tak?

Nie :)
Wartością graniczną dla opampów jest coś koło 2,5 V/us (to się podaje w woltach na mikrosekundę, a nie na sekundę) przy sygnale "rail-to-rail". Jeśli sygnał użyteczny jest mniejszy, niż napięcia zasilania (np. -2,0,2 V przy zasilaniu -15,0,15 V) to możesz nawet użyć NE4558, który ma oszałamiający SR na poziomie 1 V/us.
Zresztą NE4558 można np. znaleźć w klockach Sony z serii ES.
 
Takie wzmaki zawsze dają frajdę i zaczynają pokazywać do czego się dąży. Klep następne i z czasem stwierdzisz co chcesz sobie zostawić:)
 
Sr ma jakiś zwiazek z dynamika dźwięku?

Nie. SR to coś takiego jak max. prędkość w samochodzie (z jaką max. szybkością wzmacniacz potrafi zmienić napięcie wyjściowe) i tak jak w samochodach lubimy mieć duży zapas mimo że nigdy tak szybko nie pojedziemy :)

widoczan na zdjeciu zwrotnica aktywna oparta jet o wzmacniacze operacyjne tl072, maja one SR na poziomie ok 14v/s. To znaczy, ze nie wykorzystue w pelni mozliwosci wzmacniacza, tak? Nową ktorą bede robil powienien zaopatrzyć w jakieś lepsze op-ampy?
Nie. SR zależy od napięcia w zwrotnicy jest góra kilka V na wyjściu wzmacniacza mocy jest już kilkadziesiąt V dlatego potrzebne jest więcej SR :)
Ale i tak teoretycznie nawet gdyby wzmacniacz mocy miał te 14v/us to i tak miał by spory zapas :)

---------- Post dodany o 21:36 ---------- Poprzedni post o 21:34 ----------

I druga rzecz - muszę zrobic jeszcze jedną parę końcówek mocy. Czy mogę użyć zamiast BDV64/65c "słabszą wersje", tj. BDV64/65B? Wersja C ma napięcie kolektor-emiter 120V i korektor-baza 120V, a wersja B ma te napiecia 100V? Dodam, ze zasilanie ma 2x38V.

Do puki nie przekroczysz całkowitego zasilania 100V to wszystko jedno które dasz :)
 
Rozmyślam jescze nad wymianą traf i w związku z tym pytanie - na schemacie jest pokazane, ze wzmacnaicz najlepiej wspolpracuje z 30V, a ile minimalnie mozna mu dac zeby nie stracil stabilnosci? 28V?
 
Same pcb polutowane przyzwoicie, ale ta sieczka z kabli to masakra, normalnie siedlisko zła :P Zrób z tym rząd, popraw estetykę zewnętrzną i będzie cacy zabawka:)
 
Zrób z tym rząd, popraw estetykę zewnętrzną i będzie cacy zabawka
Będzie cacy zabawka jak wsadzę 3 parę końcówek mocy i zmienię zasilacz. Wtedy płytki będą ułożone w inny sposób, wywalę zwrotnice ze środka i jakoś sensowniej ułożę kable.

Co do estetyki zewnętrznej - hmm.. chyba na tych zdjęciach tak nieładnie wygląda, w rzeczywistości jest lepiej. Np. te śrudby u góry wydają się srebrne, a to tylko tak światło pada. Natomiast co do gałek - nie są za piękne, ale zwyczajnie szkoda mi kasy na ładniejsze. Są gusta i guściki :)
 
Natomiast co do gałek - nie są za piękne, ale zwyczajnie szkoda mi kasy na ładniejsze. Są gusta i guściki

Uwierz mi że nie trzeba wydawać majątku a można to zrobić ładnie:
otwór, mały dystans i gałka z odzysku a wygląda to o niebo lepiej niż te małe plastikowe cypki:P
 
Powrót
Góra