• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Renowacja tonsil bolero 200

Witam, jeżeli chodzi o zwrotnice to postanowiłem poeksperymentować i zastosowałem w jednej kolumnie aż dwie zwrotnice.
Powracając do zwrotnicy nic nie uległo zmianie w GND. Przerobiłem cały układ GDM i poszedłem w kierunku fx-300 od stx-a, w układzie GDWK zamontowana została zwrotnica od tonsil siesta.
Przetworniki jakie zastosowałem to tonsil GDN 20/60/3 15 Ohm, STX.6,5.1,5.180.8.F.A.FC.X (GDN-18-140-8-AWX),STX.4.1.250.8.F.A.PC.X (GDWK-10-250-AWX).
Przede wszystkim nie jestem audiofilem, ale głośniki grają bardzo dobrze. Efekt jest po prostu taki, jaki chciałem żeby był, grają miękko nie nachalnie, tony średnie i wysokie dobrze słyszalne,słychać wyraźnie podział dzwięku, basu też nie brakuje, ale jest pod kontrolą i nie męczy uszu. Nawet przy cichym słuchaniu muzyki wszystko jest na miejscu i dobrze słyszalne .
Jeżeli chodzi o budowe zwrotnicy to wszystko napiszę w przyszłym tygodniu, dokładnie pod koniec tygodnia jak pojadę do rodziców. Zanim zabiorę je do domu cały lakier musi dokładnie wyschnąć, trwa to nawet do miesiąca:)

Następne zdjęcia dodam w przyszły weekend.


 
Cewki źle ułożone wobec siebie :) Ale... kto by się przejmował jak i tak zwrotnica przypadkowa.
 
Ostatnia edycja:
Za wygląd należy się pochwała,fajnie to wygląda.
Ze zwrotnicami do tych kolumienek to kolegę zdrowo poniosło.
Pobaw się w przyszłości w pomiary i doprowadź to do porządku,pewnie zagra to dużo lepiej.

Cewki źle ułożone wobec siebie

Bo w Tonsilu "nieuki" pracowały i nie wiedziały co robią budując Siesty;):flapper:
 
A co Ci przeszkadza ten elektrolit w torze GDN-a?
Szkoda kasy,ale jak już chcesz to możesz połączyć równolegle dwa 27uF i 33uF,
Tu masz: http://www.sklep.monster.pl/Konden-MKP(3,90,).aspx
Cewki te duże wartości, rdzeniowe dr.1mm2
Moim zdaniem lepiej zrobisz inwestując kasę w głośnik wysokotonowy,bo on tam jest naprawdę kiepski,miałem kiedyś te kolumny.
Pozdrawiam.
 
Wszędzie odciski paluchów :) taki duży minus czarnego połysku.
Nie przemalowujesz jednak na srebrny zamaist białego?
 
Co one mają wspólnego z Bolero 200 oprócz znaczka Tonsil ???

Dla fanów restaurowania tych kolumn jest bardzo wiele sensownych opcji na poprawę i naprawę i to w ramach wersji wykonywanych kiedyś przez Tonsil.

Ale ta do nich na pewno nie należy.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Witam, jeżeli chodzi o zwrotnice to postanowiłem poeksperymentować i zastosowałem w jednej kolumnie aż dwie zwrotnice.
Powracając do zwrotnicy nic nie uległo zmianie w GND. Przerobiłem cały układ GDM i poszedłem w kierunku fx-300 od stx-a, w układzie GDWK zamontowana została zwrotnica od tonsil siesta.
Przetworniki jakie zastosowałem to tonsil GDN 20/60/3 15 Ohm, STX.6,5.1,5.180.8.F.A.FC.X (GDN-18-140-8-AWX),STX.4.1.250.8.F.A.PC.X (GDWK-10-250-AWX).

Przede wszystkim nie jestem audiofilem, ale głośniki grają bardzo dobrze.
Ta, na pewno.
 
Co one mają wspólnego z Bolero 200 oprócz znaczka Tonsil ???

Dla fanów restaurowania tych kolumn jest bardzo wiele sensownych opcji na poprawę i naprawę i to w ramach wersji wykonywanych kiedyś przez Tonsil.

Ale ta do nich na pewno nie należy.

- - - - - aktualizacja - - - - -


Ta, na pewno.

Jezeli masz jakas opcje odrestaurowania chętnie wezmę ja pod uwagę poniewaz mam taki zamiar.Chodzi mi takze o wymianę wysokotonowych i modyfikacje zwrotnicy.
 
Zależy do jakich głośników masz dostęp.
Poszukaj wersji Bolero 200 Lux. Były chyba ze dwie wersje.
Jeśli mnie pamięć nie myli to był w nich głośnik GDN 16/50/6 lub 16/50/4 - jak w Tango200 albo Classik1 (to samo niemal co GTC 16/40/1 lub oryginalny pierwotny GDN 16/40/1 lub /4 - różniły się kształtem kosza, kapslem przeciwpyłowym - był wentylowany od przodu przez siatkę kapsla albo z miękkiego polipropylenu). A na wysokie tony był GDWK 10/80/T.
Były różnice układowe w zwrotnicy, tego by trzeba poszukać nieco dłużej, ale i tak proponowałbym od nowa wszystko pomierzyć, bo po tylu latach nie wiadomo co w ręce wpadnie.

Najdroższą wersją obudowy był dąb. Obudowa miała charakterystyczne ściany boczne lekko wystające. Ale jeśli obudowa jest w komplecie to nie ma sensu jej zmieniać lub przebudowywać, tylko odnowic i bez szaleństw w rodzaju wysokiego połysku. Obudowa jest dość szeroka więc ładniej wygląda w czarnym półmacie.

Przy zmianie z wersji podstawowej na lux konieczna będzie zmiana frezowania przedniej ściany obudowy. Można pójść dalej i wykonać podfrezowanie dla wysokotonowego którego chyba w pierwowzorze nie było, zastosować GDN 16/50/6 z cienkim koszem albo zmienić pierścień maskujący na GDN 16/40/1 na bardziej płaski.

Poza ogólnym odnowieniem obudowy i dodaniem mocowania ściany na gniazda gwintowane zamiast wkrętów w zasadzie nie widzę potrzeby innych zmian. Dodać przykręcaną ciężką podstawę i raczej wystarczy.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Jeśli zawieszenia piankowe w głośnikach niskotonowych się rozpadły to wkleić nowe z jak najmniejszą ingerencją w układ drgający. Można to zrobić bez żadnego wypruwania kapsli czy membran i głośniki będą praktycznie miały pierwotne parametry. Jeśli jest dostęp do magneśnicy to namagnesować powtórnie - choć to raczej nie będzie jeszcze konieczne - generalnie robić to co się powinno robić z leciwymi już głośnikami.

Można wymienić newralgiczne kondensatory i rezystory na lepsze o mniejszej tolerancji. Zwrotnice Tonsili były dość brzydkie bo nikt ich nie oglądał, za wyjątkiem jednej wersji demonstracyjnej która kiedyś widziałem i miała boczną ściankę z plexi. Tam zwrotnica była zrobiona starannie na ładnej płytce i całość wytłumiona równo przyciętymi matami włókniny lateksowej i gąbki.
 
No wiec posiadam wersje standard nie lux.Glosniki sredniotonowe udało zakupić sie nowe fabrycznie jeszcze w pudełkach oryginalnych.Zwrotnice sa rozdzielone na 2 i dość porządnie zbudowane widać ze ktoś to zrobił od nowa.Glosniki niskotonowe maja zawieszenia w dobrym stanie nie struchlałe.Obudowy tez sa Ok w akceptowalnie dobrym stanie nic nie rozklejone nie obite.Jedynie co mnie trapi to głośniki wysokotonowe oraz pomierzenie zwrotnicy wyślę prawdopodobnie do polinku.Nastepna sprawa to stopki poniewaz brakuje w 1 wkrętów czy zastosować kolce czy coś innego lub jakieś podstawy pod kolumny?
 
Możesz dać ciężką podstawę przykręcaną w gniazda nóżek - stalową płytę albo nawet betonową (jak są, a jak nie to gniazda trzeba wkleić), dla poprawy emisji basu. Ale z tej obudowy i tak nie będzie jakiejkolwiek czytelności niskich.

Możesz się ograniczyć do kolców z gniazdami gwintowanymi.

Jakie masz średniotonowe> GDN 16/40/1 z małym koszem okrągłym i tkaninowym kapslem? Pasują też GDN 16/50/4 i GDN 16/50/6 (ale wersje chyba 15 omowe tam są?). Sprawdź czy impedancja tych głośników zgadza się ze schematami zwrotnic.

Wysokotonowe były GDWK 8-12/120 z płaskim frontem i tak samo oznaczone z wypukłym frontem. Oba z kopułka poliamidową i brzmiały przyzwoicie.

W Wersji Lux był GDWK 10/80T. gdybyś chciał zmienić to lepiej szukać wersji na Niemcy oznaczonej GTC 11/130 W tym wypadku zwrotnica była inna. Najlepiej poszukaj schematów na Elektroda.pl albo na unitraklub (jeśli jeszcze istnieje)
Parametry głośników znajdziesz na Unifirm.sk .
 
Powrót
Góra