• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Rodzaje wygłuszeń i ich zastosowanie

  • Autor wątku Autor wątku Raf
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia

Raf

Rejestracja
Lis 22, 2009
Postów
152
Reakcji
0
Lokalizacja
Opole
Cześć, tak się zastanawiałem nad zastosowaniami mat bitumicznych, butylowych, filców i pianek. Dużo osób z tego forum ma doświadczenie w CA. Jak wiemy w CA jest kilka większych firm produkujących wytłumienia samochodowe; STP, GMS, DYNAMAT. Są też tanie APP, BOLLe itp., ale są polecane do budżetowego tłumienia, bo mają dobry stosunek cena/jakość, ale są grube, ciężkie i trzeba stosować np. 2 warstwy zamiast 1 lepszego producenta.

Czy ktoś kto miał styczność z takimi matami może określić właściwości tłumiące tych mat i określić ich najlepsze zastosowanie? Np. z GMSa mamy kilka/kilkanaście oznaczeń mat i każda ma inne zastosowanie, ale nie jest one opisane. Nikt nie pisze jaka mata ma najlepsze zastosowanie do wytłumiania grodzi silnika, maski, nadkoli itp.

Będę bardzo wdzięczny i myślę, że nie tylko ja potrzebuję takich wskazówek.
Dziękuję za każdą cenną uwagę :)
 
Np. z GMSa mamy kilka/kilkanaście oznaczeń mat i każda ma inne zastosowanie, ale nie jest one opisane. Nikt nie pisze jaka mata ma najlepsze zastosowanie do wytłumiania grodzi silnika, maski, nadkoli itp.

no bez jaj - przeciez na stronie producenta jest podane co do czego

od siebie dodam ze warto przeliczac cene maty na koszt m2 - wtedy dopiero widac ile "oszczedzasz"
przykladowo koszt m2 APP to ok 60zl a dynamaty ok 240zl


moje opinie o tym co uzywalem

GMS04 - solidna, tania mata sprzedawana na metry. minus - klej aktywowany termicznie (trzeba podgrzac zeby przykleic). ale jak juz sie zacznie kleic to robi to dobrze ;)
koszt ok 130zl/m2
GMS06 XL - troche drozsza, grubsza mata sprzedawana w arkuszach. towar porownywalny do dynamaty. idealna opcja dla kogos kto chce dobrze, ale taniej bo nie placi za marke
koszt ok 190zl/m2
silent coat - model podstawowy. standard w postaci 2mm butylu + alu. porownywalny z GMS04, ale z normalnym klejem (taki sobie, klei dobrze ale moglby lepiej). sprzedawany w arkuszach
koszt ok 130zl/m2
dynamat - legenda na rynku. dobrze sie klei, dobrze tlumi, dobrze uklada sie na nierownosciach.
koszt ok 240-300zl/m2 (zalezy jaki model)
hollywood - marka troche "odpustowa" ale ich maty sa chyba obecnie najlepsze na rynku. napewno ma najgrubsze aluminium. butyl bez domieszek (jasno-szary a nie czarny) grubszy niz w dynamat (dziwne, kazda przeciez jest niby 2mm :lol: ). klej jest tak mocny ze zapomijcie o korygowaniu zle polozonego arkusza! (co da sie zrobic nawet z dynamata). jak dla mnie najlepsze czego uzywalem ;) minus taki ze nie za ciekawie uklada sie na mocnych nierownosciach
cena ok 210zl/m2
app twarda - nie polecam do niczego. szybko robi sie krucha i zaczyna sie lamac. praktycznie brak zastosowania w samochodzie
40zl/m2
app miekka - to juz da sie uzyc. klej taki sobie i potrafi puscic. "miekka" oznacza ze da sie to wyginac, ale i tak nadal jest mega sztywna w porownaniu do drozszych butyli. konieczne podgrzanie zeby dalo sie ukladac
koszt 60zl/m2
app polimerowa - to juz mozna polecic. dziala - i to jej najwieksza zaleta.
mata/tasma dekarska - zbudowana jest przewaznie tak samo jak drozsze maty, tylko duzo ciensze i "aluminium" to raczej cieniutka folia. dajemy 2-3 warstwy i dziala podobnie do drozszych mat. tutaj jednak istnieje ryzyko ze dekarka moze splynac z drzwi jezeli ktos posiada ciemne auto i czesto stawia na sloncu (ryzyko, nie jest to pewne!)
koszt od ok 30zl/m2 (trzeba dac 2-3 warstwy wiec wychodzi 60-90zl/m2)


osobiscie polecam dolozyc do drozszych mat (te od 100zl)
 
Dziękuję Pawel S.

no bez jaj - przeciez na stronie producenta jest podane co do czego

Owszem, ale w większości mat jest napisane to samo :/

Czy na wygłuszenie ściany grodziowej silnika nadawałoby się GMS-04+GMS-01, od strony kokpitu warstwa samoprzylepnego filcu+wypchanie nim wolnych przestrzeni?
Czy jest sens wytłumiać przednie nadkola i zderzak?
 
napisz jeszcze o natryskach i masach

nie uzywalem. tak samo jeszcze STP nie montowalem

Czy na wygłuszenie ściany grodziowej silnika nadawałoby się GMS-04+GMS-01, od strony kokpitu warstwa samoprzylepnego filcu+wypchanie nim wolnych przestrzeni?
nada sie. tylko nie wyklejaj calosci bez przymiarek. moze sie okazac ze tapicerka nie wejdzie


Czy jest sens wytłumiać przednie nadkola i zderzak?
zderzak? ktory? po co?
nadkola maja wielki sens
 
Czym ciszej w aucie tym lepiej. Nadkola ok ale zderzak?
Lepiej wytlum ścianę grodziowa i bagażnik.

Paweł dobra robota!
 
Samochód nie ma typowego grila, jest to New Beetle, w zderzaku ma tylko kratkę na halogeny i wlot powietrza, czyli moim zdaniem powinno to mieć sens. Jest to diesel, moim zdaniem bardzo głośny.

Zakładając, że chce się wytłumić głos również na zewnątrz to nie powinno to zaszkodzić tylko poprawić pracę, czy myślę dobrze?
 
new czy new new

9355.jpg


Tak ma wlot powietrza. Rozumiem że można np. pianką GMS-01 z GMSa?
 
te garbuski to bardzo dobre samochody do audio
maja ogromne "slupki" ktore w dodatku maja zaglebienie - idealna na sredniaka
deska jest bardzo gleboka i latwo nawet tam wkomponowac glosnik. no i mamy gleboka scene :p

pianka tam nic nie da - przyda sie na laczeniach w celu uciszenia ocierania sie plastikow
ja bym dal na zderzak pare paskow maty + ewentualnie uszczelniacz lub klej do szyb na laczeniach
 
Ok, póki co to na razie będzie założona większa turbina i przy okazji wygłuszenie ściany grodziowej. Później jak będzie "trochę" (:lol:) gotówki to wyciszy się resztę :) Dziękuję Paweł za pomoc :)
 
tak samo jeszcze STP nie montowalem

To ja napisze kilka słów odnośnie STP, Pawle żałuj że nie montowałeś.
Ja się nie bawiłem matami Hollywooda i silent coat.

STP jak dla mnie najlepiej kładące się maty - łatwe w obróbce, klej bdb trzyma, aluminium grube, mata bdb spełnia swoją rolę.
Źle mi się montowało maty GMSa, na 06XL nie chce patrzeć, jak trzeba ją formować...

STP Silver - 2mm mata, grube i trwałe aluminium, bdb się formuje, klej - bez podgrzania maty idzie ją skorygować, jak podgrzejesz to już można zapomnieć. Cena za m2 - ok 140zł.

STP Gold - no tu już więcej niż 2mm, głównie za sprawą jeszcze grubszego aluminium. Juz przez to gorzej się formuje, ale mata jest bardzo twarda i też bym mógł ją przyrównać do Dynamaty. Reszta jw. cena za m2 wychodzi ok 180zł.

Jeszcze bawiłem się APAMA zwykłą i z aluminium - materiał troszkę lepszy niż APP/Boll, cenowo wypada podobnie ok 90-100zł za m2.
 
Jest jeszcze Silend Coat 2 i 4 mm pierwszy jakościowo nie odbiega od Stp Gold za to jest troche tańszy bo m2 wychodzi ok 120 zł ,za to 4-ke porównał bym z Stp Bomb grubą matą na zewn poszycia drzwi i nie tylko cena za m2 ok170 zł
 
Może warto podwiesić temat? Dużo osób się pyta o wygłuszenie, a jeśli ktoś będzie w tym miał doświadczenie to ewentualnie jeszcze dopisze co wie :)
 
Ja się bawiłem APAMą miekką i twardą, oraz tanią APP tą twardą - jak dla mnie - APAMA miękka na budżetowe rozwiązanie warta polecenia - twarda to totalna porażka - pęka, nawet po podgrzaniu. APPjest taka pomiędzy, natomiast zdecydowanie polecam te pare groszy do miękkiej apamy dorzucić.
Ja wiem jedno - nastepny projekt na pewno buduje na czymś konkretniejszym (STP Silver/Gold) - nie ma sensu sie użerać z tymi tanszymi.

P.S.
Probował ktoś wygłuszać pokrywę silnika - jeśli tak to czym i jakie odczucia po zrobieniu oraz użytkowaniu (trwałość, odporność na temperature/brud)
 
P.S.
Probował ktoś wygłuszać pokrywę silnika - jeśli tak to czym i jakie odczucia po zrobieniu oraz użytkowaniu (trwałość, odporność na temperature/brud)

Tzn chodzi Ci o filc czy o matę? Ja w Vectrze B wytłumiłem sobie maskę matą APP twardą właśnie i na to filc z diesla i benzynka odpalona chodziła mega cicho.
W środku też się trochę przez to poprawiło. Mimo iż mata nie była do tego przeznaczona to po pewnym czasie sprawdziłem jej stan - panowały tam wysokie temperatury, a mata była nienaruszona, ani nie spłynęła. Jednak wolałbym zastosować matę przynajmniej z warstwą alu. Jednak przy redykcji dźwięków od silnika skupił bym się na kanapce z filców, bo to daje najbardziej pożądany efekt.
 
Powrót
Góra