• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

rozmyślanie nt łączenia wstęgi i kopułki...

Ktore mierzyles? Ja mam papierowego sredniaka 12cm z korektorem fazy (swietny glosnik za te pieniadze) Kopulke 28mm i tytan wklesly.
 
W3-315d i dwia inne sredniaki w małym rozmiarze
Te ktore były popularne w ca ze względu na swoj rozmiar
Nie pamietam modeli

Bardzo pozytywnie zaskoczyła mnie jakosc wykonania tych głośników w stosunku do ich ceny
 
Ostatnia edycja:
Jakosc wykonania lepsza od Fountekow Tez bylem pozytywnie zaskoczony Tytan wyglada jak Illuminator ale co z tego jak gra ...
 
Mnie tez te sredniaki nie przekonały
Stad nie ryzykowałem i nie kupowałem innych
Jednak pomiar i wyglad to nie wszystko

Ale sa wysokie i drogie modele ktore bym chciał miec
Np w3-1384 szerokopasmowka
 
Dlamnie sredniaki rewelacja! Kopulki tak sobie ale moze jeszcze zmienie zdanie
 
Żadna kopułka 25mm nie pociągnie do 30kHz. Najlepsze kończą się niewiele powyżej 20kHz.

Nie jest z tym tak źle, stara vifa XT25 ciagnie do 40kHz wg danych producenta, tak samo jak illuminator szpilka . W zasadzie to się wykresy producenta tam kończą a wygląda na to, że głośnik mógłby pociągnąć dalej.
Do tematu trzeba by podejść inaczej, bo samo osiągniecie pewnej częstotliwości nie jest gwarantem jakości głośnika ;-)
 
Tych XT jest kilka wersji Ta ktora teraz widze to zaczynaja sie klopoty z charka juz przy 20kHz SS illuminator to przyklad prawie doskonaly Ciagnie wysoko Ma nisko rezonans Jako jeden z nielicznych latwo sie zgrywa z 7" woferami Tylko ta cena!
 
Iluminator jak na dobry glosnik nie jest jeszcze taki drogi

Co do tych 20-30-40kHz
A przeciez tyle tu sie mówiło na forum, ze powyżej 16kHz człowiek i tak juz nie słyszy wiec jaka to różnica :D
 
Jak spojrzymy na widmo przecietnego utworu muzycznego to powyzej 15kHz juz praktycznie nic sie nie dzieje Tu rozwazamy odbior wysokich tonow przetwarzanych przez ultra lekkie wstegi i np 50mg kopulki No i jak znieksztalcenia duzej, "ciezkiej" membrany wplywa na harmoniczne Mnie ten temat sie podoba i sprobuje wniesc cos konstruktywnego Zeby bylo jasne ja jestem fanem wsteg wiec moge byc nieobiektywny :) Slysze do 17kHz ale juz przy duzym spadku
 
Tych XT jest kilka wersji Ta ktora teraz widze to zaczynaja sie klopoty z charka juz przy 20kHz SS illuminator to przyklad prawie doskonaly Ciagnie wysoko Ma nisko rezonans Jako jeden z nielicznych latwo sie zgrywa z 7" woferami Tylko ta cena!
to Ja chyba miałem wadliwa parę szpilek iluminatora :). W najbliższym czasie będę mierzył szpilkę rewelatora, 30mm cell, i z wspomnianych wyżej Niby najlepszą wersje XT ( scana )
 
ja jestem fanem wsteg
- Apropo wstęg te od Founteka są dosyć specyficzne membrana nie jest czystym aluminium i jest sztywno zawieszona ( prosta naciągnięta ) i cięższa od klasycznych wstęg jakie robi aurum czy raven ( pofalowane membrany praktycznie bez żadnego zawieszenia ).
Osobiście brzmieniowo bardziej odpowiadają mi klasyczne pofawolane ale One są bardzo delikatne i trudniejsze w aplikacji. Co ciekawe wstęgi klasyczne porównując podobne wielkościowo mają niższe poziomy zniekształceń.
Dobra rada nie mierzcie wstęg bez żadnego filtru ( wystarczy założyć duży kondensator odcinający poniżej pasma użytkowego) Poluzowanie / rozciągnięcie się membrany bezpowrotnie zmienia / osłabia charakterystykę najwyższych oktaw.
 
Nie jest z tym tak źle, stara vifa XT25 ciagnie do 40kHz wg danych producenta, tak samo jak illuminator szpilka . W zasadzie to się wykresy producenta tam kończą a wygląda na to, że głośnik mógłby pociągnąć dalej.
Do tematu trzeba by podejść inaczej, bo samo osiągniecie pewnej częstotliwości nie jest gwarantem jakości głośnika ;-)
Inaczej tzn? Mógłbyś rozwinąć?


A wracając do jednego z poprzednich tematów, czyli zbliżenia środków głośników. To jest właśnie kolejna sprawa. Wiem, że szkoda, ale... Budując taką hybrydę byłbym w stanie zdemontować, że tak to nazwę, front panel z obu głośników i zrobić własny. Różnica będzie około 40 mm bliżej między środkami głośników, z tym, że wtedy magnes kopułki niemalże dotknie wstęgi i nie wiem, czy tak może być, czy to nie zagra, czy jeden wpłynie na drugi, czy trzeba je izolować itd. Na chwilę obecną przewiduję, że w czasie gdy to powstanie, będę mieć dostęp do CNC i zrobienie takiego panelu z np blachy stalowej/aluminiowej 5 mm (tak jak fabrycznie) nie będzie problemem.
 
Dla mnie bez sensu .
A dlaczego ?
po 1) większość zdecydowana nagrań jest w 44.1k i na etapie obróbki w studiu jest usuwane wszystko co jest powyżej 22kHz .
po 2) człowiek nie słyszy powyżej 20k mimo, że było kilka badań robionych to obecnie okazuje się że ludzie słyszeli zniekształcenia IMD przetworników które po prostu były już w paśmie audio .
po 3) podział na kilku kHz to pomyłka i będą się pod kątem dziać dziwne rzeczy bo odległość głośników jest porównywalna z długością fali . Źródło wysokich częstotliwości ma być jedno .
po 4) trzeba by siedzieć dokładanie na osi bo niewielkie zejście z osi spowoduje, że niewiele z tych 30 czy 40k nam zostanie :)
po 5) za cenę 2 przeciętnych głośników wysoko tonowych lepiej kupić jeden lepszy :). I gwarantuje, że będzie z tego lepszy efekt niż jakieś tam wynalazki :)

Pomiary dali z tym systemem :
http://audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosnikowe/69-ikon-6
Szału na wysokich nie ma i zobaczcie jaki zjazd jest już na 20k pod kątem 15 stopni :) A co dopiero będzie na 40k .
Dodam, że producent zaleca odsłuch pod właśnie takim kątem :)
 
Dla mnie bez sensu .
......

Raven, nie możesz tak centralnie gasić ludzkiego zapału. Idą święta. To zobowiązuje do czarów i mistyki.
Każdy wie, że nie ma dostępu do nagrań z częstotliwością graniczną >22kHz bo zegar nie pozwala.
Wielka szkoda, bo moja kotka słyszy aż do 60kHz a próg słyszalności ma w granicach -30dB.
 
Raven ładnie podsumował.
Ciekawe jest to, że nawet Visaton pokazał wykres na skali 20kHz a przecież można by pochwalić się nawet 40kHz?
Nie zapominajmy, że większość z nas ma pokaźną bibliotekę nagrań 96kHz i 192kHz więc dostęp do takich nagrań jest Sławek. Oczywiście piszę o nowych realizacjach a nie masteringach.
 
Inaczej tzn? Mógłbyś rozwinąć?

Po prostu wybrać dobry głośnik wysokotonowy a nie patrzeć na to czy sięga do 40kHz. Tak jak pisał Raven, to jest bez sensu. Tych częstotliwosci nikt nie słyszy i nie ma ich w nagraniu, wybieranie głośnika pod kątem parametru górnej granicznej częstotliwości nie ma uzasadnienia.
 
Nie na temat...
Szału na wysokich nie ma
- wprawne oko przeanalizuje że szału nie ma w większości pomiarów pokazywanych w miesięczniku Audio :) Nie uważacie że to trochę dziwne - Nikt nie potrafi projektować kolumn ? :)


Można też użyć samej wstęgi i nie martwić się wszystkimi problemami związanymi z łączeniem wstęgi z kopułką :)
Aurum G3 - głośnik bardzo ciekawy ale trudny w aplikacji i delikatny :(. Dla mniej wprawionych głośniki Founteka są o wiele łatwiejsze w zwrotkowaniu.
074bd7e22f5ca70a31eefa415d44d735_1449345920.jpg
 
Ostatnia edycja:
dziękuję wszystkim za odpowiedzi, póki co stanie na zwykłym 2way chyba, a takie hybrydy będę robił w przyszłości, tylko z ciekawości...
 
Powrót
Góra