• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Seas 27TBFC/G + Seas L18RNX/P

  • Autor wątku Autor wątku vxam
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Rejestracja
Mar 4, 2008
Postów
154
Reakcji
0
Lokalizacja
Warszawa
Po wielu różnych pomysłach, które z różnych przyczyn upadły, postanowiłem zrobić 2 monitory i centralny pod kino.

Kolumny mają grać przede wszystkim dynamicznie (nie chodzi o głośność) i szczegółowo, muszą mieć czytelną średnicę. Dlatego wybrałem (na podstawie dobrych opinii na forach) głośniki Seas'a. Będą służyły zarówno jako przednie kino jak i do słuchania różnej muzy. Kolumny bedą grały pod yamaha 440rds

Wstępnie wytypowałem taką konfigurację:
Seas 27TBFC/G (H1212) + Seas L18RNX/P
znalazłem też taką zwrotę do powyzszego zestawu: zwrotnica
Obudowa pewnie 12 -16 litrów

Biorę tez pod uwagę:wysokotnowy seas 27TDFC i niskośredniotonowe: papierowy seas CA18RNX lub polipropylenowy P18RNX / P

W związku z tym mam kilka pytań do osób które słyszały te głośniki i mogą coś doradzić:
1) który wysokotonowy: aluminiowy 27TBFC/G czy 27TDFC??
2) który średnioniskotonowy: L18RNX/P czy CA18RNX czy P18RNX / P??
3) Czy powyższe 18cm głośniki zapewnią odpowiednią średnicę do kina?
4) czy ktoś stosował zwrotnicę z linka powyżej? Jest OK?

pozdrawiam
 
Zwrotka Zapha jest częściej stosowana. Na audiostereo jest wersja tej zwrotnicy przeprojektowana pod pochyłą ściankę. Pomaga toobnizyć zniekształcenia na średnicy.

Swoją drogą to obejrzyj sobie ten projekt:
http://audioheuristics.org/blog/?cat=7

ER18 ma faradaya w napędzie co zmniejsza zniekształcenia na środku, a do tego świetne w basie - na poziome bardzo dobrych w tym zakresie Revelatorów. Tweeter DXT ma również świetne wyniki zniekształceń, a do tego wyjatkowo szerokie kąty odsłuchu, co praktycznie eliminuje tzw. "sweet spot".
Koszty będę nieco większe, ale warto się zastanowić.

Jeśli jednak zostaniesz przy l18/27tbfc/g to również będzie zadowolony. Piszę to jako użytkownik tego zestawu.

Pzdrawiam
 
Sweet spot, to magiczne miejsce w którym masz najlepse wrażenie stereofonii, co sprowadza się najczęściej do najrówniejszej charakterystyki przetwarzania. Najwyższe dźwięki mają największą kierunkowosć, co jest wadą bo ogranicza miejsce odsłuchowe do małej przestrzeni w której musisz trzymać głowę.
Szeroka dyspersja wysokich częstotliwości daje większą swobodę.

Tak chodzi o ten tweeter.
 
czyli że odczucie stereofnii jest znacznie bardziej odczuwalne, niezależnie od miejsca słuchania niż np. tbfc/g?

Mam problem ze znalezieniem w necie ER18DXT,czy nie chodzi Ci przypadkiem o ER18RNX ?
 
w polinku
ER18RNX kosztuje 293,18 zł
27TBCD/GB-DXT - 187,90 zl
na 3 kolumny wychodzi około 1,5 tys

L18RNX - 303,46 zl
27tbfc/h -155,15 zl
razem niecałe 1,4 tys

hmmmm

mor den siur, słyszałeś jak to gra ER18RNX+27TBCD/GB-DXT czy to opinia oparta o fora?
 
Nawet jesli bym Ci powiedział, że słuchałm jednych i drugich, to co to zmienia ( a nie słuchałem). Jesli sam nie ufam własnym uszom, to czemu ty masz to robić.

Jedynym obiektywnym sposobem na porównanie tym 2 zestawów jest zestawienie ich parametrów i jak największej ilości pomiarów.
Tak jak napisałem ER18 ma pierścienie Faradaya w napędzie, co powoduje, że ma lepsze wyniki zniekształceń na średnicy. Nie ma też tak dużego break'upu jak L18, chociaz pochylenie ścianki całkowicie eliminuje problemy z ewentualnym metalicznym dźwiękiem - chociaż to jest tylko stereotypem. Jako uzytkownik L18 na prostej ściance nie stwierdziłem tez przypadłości.
Przewaga aluminium na średnicy, jest to, że nie ma załamań impedancji. Przy celulozowych/kewralowych (miękkich) membranach zawsze w zakresie 500-1500Hz sa jeden albo i wiecej "ząbków" na impedancji. membrana w tym miejscu traci tłokowośc, co przekłada się na perturbacje z SPL. ER18 jest gdzieś pomiędzy twardymi i miękkimi membranami, bo ma niższy rezonans niż twarde, ale jest bardiej tłokowy niż miękkie.
Wyniki dla obu wooferów w basie sa prktycznie jednakowe. Zobacz sobie wyniki choćby na stronie Zapha.

Co do tweeterów, to w ramach podziałów proponowanych w obu projektach każdy z nich daje radę. W kwestii najwyższych częstotliwości DXT ma lepsze rozpraszanie a o korzyściach pisalem. Oba tweetery mają metalowe membrany.

Podsumowując: moim zdaniem ciężko o lepszy projekt od ER18/27DXT w porównywalnej cenie. Jest bardzo wszechstronny i mało klopotliwy a aplikacji.

Człowiek, który kupił ode mnie zestaw L18/27tbfc/g jest bardzo zadowolony. Jego znajomi po uslyszeniu mojej konsrukcji sprzedają wypasy na Scan Speakach Revelator i biorą się za Seasy.
Pod wzgledem technicznym, ER18/DXT jest lepszy.

Decyzja i tak nalezy do Ciebie, choć różnice sa kosmetyczne i w obu przypadkach będziesz zadowolony.
 
Ja mam zestaw L18RNX i 27TBFC/G ze zwrotnicą z projektu Zapha z tym że podłogówki. Szczerze polecam Ci ten zestaw. Średnica jest czysta i klarowna. U mnie na pierwszy plan wysuwa się trochę bas, ale jak zrobisz monitory to myślę, że będziesz miał piękną średnicę na pierwszym planie i basu też wcale nie będzie mało. Co do 27TBFC/G to w tym przedziale cenowym ten głośnik jest klasą samą w sobie. Co do obaw o "metaliczność" L18RNX to ja nie słyszę tego wcale. Ale to moja subiektywna ocena.
 
hmmm ciężko wybrać jak się nie słyszało żadnego głośnika....skoro oba są OK i żadnego nie słyszałem to co? rzucać monetą?reszka er18 orzeł L18...

wrzucłem do winisd oba głośniki
dla L18 wyszło 47Hz, obudowa 12,6L a dla ER18 też 47 a obudowa 14,9L

mor den siur i lars233
widziałem Wasze kolumny na seas'e w dziale WŁASNE KONSTRUKCJE.
Jaki daliście litraz dla L18 bo nie znalazłem w opisie nic na ten temat i jakie strojenie??
 
lars233
jednak coś znalazłem:

"Po moich eksperymentach doszłem do takiego rezultatu: Dołożyłem wytłumnienia w postaci wełny owczej na bocznych ściankach. Zeszłem z litrażem do 18l. Strojenie tym sposobem podniosło się do ok. 45Hz. Teraz już jest OK. Nie słyszę żadnych podbarwień basu..."

Czym się kierowałeś przy dobieraniu litrażu?
 
Tasior - te kolumny dają dźwięk taki jak sobie wymyślił reżyser dźwięku, relizując płytę. Dobre kolumny to nie instrument i nie powinny mieć barwy - moim zdaniem...

Ja miałem u siebie 13 litrów, choć miało być mniej. Płyty docięły się tak a nie inaczej i wyszło 13 :razz:
Chociaż najlepiej to one grały, jak jeszcze nie miałem MB i zaślepiłem otwór płytą MDF, tworząc 13 litrową obudowę zamknietą.

Do małych pomieszczeń nic więcj nie trzeba do szczęścia. Polecam takie rozwiązanie.

Jest jeszcze inna kaweta - jako pierwszy na forum możesz zrobić ER18/DXT. A tego tweetera w sumie jeszcze nikt na forum nie używał. Zawsze to jakiś argument.
L18 za to ma bardzo drapieźny wygląd, co często nie jest bez znaczenia.
 
mor den siur, czyste i klarowne to to samo. Szczegolowe i detaliczne tez, chcialem zobaczyc jaka bedzie odpowiedz.

Ale czy jesli kolumny sa szczegolowe to maja jakas 'barwe'? Wydaje mi sie ze to nie ma zwiazku ze soba.
 
Chętnie podyskutuję na ten temat, ale to chyba nie miejsce na niego. Nie róbmy burdelu koledze w wątku.

Tak czy inaczej, liczę, że niedlługo można się spodziewać porządnej konstrukcji.
 
MB? membrana bierna?

kolumny mają grać w 20m2 kwadratowych wiec skłaniam się ku dobrze zestrojonemu br
L18 mi się podobają z wyglądu ale widziałem je tylko na zdjęciu. Myślę że srebrny ładnie by kontrastował z ciemnym frontem (lub wygladałby jak tani głośnik z bazaru:))
Po za tym planuję maskownice więc nie bedzie to najistotniejsze

W winisd, BR dla L18rnx przy srednicy 4,7cm wychodzi 14,8 cm
Jakiej długości dałeś BR?
 
Tasior napisał:
lars233, a czy kolumny maja dzwiek szczególowy i detaliczny?

Według mnie tak. Takie też z resztą jest aluminium. Przy tym mój zestaw przy długim słuchaniu wcale mnie nie męczy. Choć powtarzam to moje sugestywne odczucie. Ty możesz to postrzegać inaczej. Dodam też, że ja kupiłem głośniki używane, czyli już wygrzane. Jak kupisz nowe to dopiero po kilkunastu godzinach grania dopiero zagrają docelowym dźwiękiem.

vxam napisał:
lars233

Czym się kierowałeś przy dobieraniu litrażu?

Chciałem uzyskać jak najwięcej basu i w miarę niskie zejście. No i dałem ciała. Mój zestaw nie grał tak jak oczekiwałem. Dopiero przy 18 litrach i strojeniu na okolice 45Hz dało efekt jaki mnie satysfakcjonuje. Teraz już wiem, że nie ma co przesadzać na siłę z zejściem. Ja wolę szybszy bas, a nie zamulony.
 
Powrót
Góra