• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

"Sekcja zwłok" głośników. Pokaż i napraw uszkodzony głośnik.

Kiedyś centrowałem magnes w Hertz HS200. Kolega wytoczył mi rurkę plastikową na wymiar średnic obu nabiegunników.
Magnes przykleiłem poxipolem, a następnie wyrwałem wspomnianą rurkę. Reszta to już standardowe składanie
 
Czyli nie obejdzie sie bez rozklejania dolnego zawieszenia?
Bo myślałem na kilkoma (np 8) paskami dookoła w miarę równo rozłożyć i później wyszarpać to kombinerkami, ale boję się o cewkę :/
 
Kolega wytoczył mi rurkę plastikową na wymiar średnic obu nabiegunników.
tak sie robi w fabrykach. tylko oni maja latwiej bo nie maja namagnesowanych ferrytow jeszcze :/

takie tulejki sa bardzo dobre, ale do naszych zastosowan slabe. drogo i malo uniwersalnie

ja kleje uklady magnetyczne tak samo jak wklejam cewki - dobieram roznej grubosci folie




co do klejow to dowolny, byle czesciowo elastyczny
w ukladzie magnetycznym mamy spora zmiane temperatur (zwlaszcza w aucie), korozje i czasami wibracje
dlatego nie moze to byc kruchy klej


Czyli nie obejdzie sie bez rozklejania dolnego zawieszenia?
ktos tu kiedys pokazal fajny patent - pierscien z 3 srubami. da sie to wycentrowac na zlozonym glosniku. ale to znowu wymaga zrobienia przyrządu czyli kasa :(
 
Czyli ten lord powinien się nadawać, kleimy nim poszycie drzwi aluminiowych do pociągów.
Paweł, jesteś w stanie odnaleźć ten przyrząd? Albo jakiś szkic poglądowy?
Akurat w pracy mam i tokarki, lasery, waterjety, prasy krawędziowe ;) więc przyrząd raczej nie powinien być dla mnie problemem :P
edit
ale coś mi się wydaje, że mi się odkleiła tylko część magnesu i muszę odkleić resztę od kosza?
 
Ostatnia edycja:
ale coś mi się wydaje, że mi się odkleiła tylko część magnesu i muszę odkleić resztę od kosza?
nabiegunnik gorny jest do kosza przykrecany lub nitowany
nie musisz go odkrecac

ale magnes z obu stron bym dla pewnosci rozkleil i skleil na nowo


Paweł, jesteś w stanie odnaleźć ten przyrząd? Albo jakiś szkic poglądowy?
Akurat w pracy mam i tokarki, lasery, waterjety, prasy krawędziowe
pierscien metalowy wiekszy nieco niz magnes. 2 zestawy srub rozlozone rowno na 3 (co 120 stopni)
jednym zestawem srub mocujesz magnes
drugim zestawem srub centrujesz plytke

bezpieczniej i lepiej jest jednak rozkleic uklad drgajacy :p
 
Jeszcze mi wpadł jeden pomysł do głowy. Wytoczyć tuleję z alu (łatwiej się będzie jej pozbyć później przez nacięcie i rozerwanie) która z jednej strony będzie miała wymiar górnego nabiegunnika, dalej się rozszerzy na średnicę magnesu. Co o tym sądzicie?
Rys podglądowy:


Dan, jeżeli mi nie wyjdzie regeneracja i nie będzie się dało tego poprawić to się zgłoszę ;)
 
nabiegunniki to najczesciej detale wycinane na prasie - watpie zeby wymiar zewnetrzny byl koncentryczny z wewnetrznym :p
wiec jednak bym radzil rozkleic glosnik. to nic skomplikowanego ;)
 
ok, w takim razie więc czego użyć do rozpuszczenia kleju na dolnym zawieszeniu? Czego do sklejenia?
 
rozpuszczalnik ksylenowy lub grzac kosz od spodu ;)

do sklejenia wystarczy dowolny butapren ;)
byle nie dragon :p
 
CCAW

kolejny raz mam glosnik na drucie CCA / CCAW

szukalem informacji jak przeliczyc to na drut miedziany

https://taya.en.taiwantrade.com/product/copper-clad-aluminum-enameled-wire-849867.html#

[table="width: 800, class: outer_border, align: left"]
[tr]
[td]Specification[/td]
[td]Copper volume ratio (%)[/td]
[td]Lenth ratio to copper[/td]
[td]Spec. gravity (g/c㎡)[/td]
[td]Relative conduction (%)[/td]
[/tr]
[tr]
[td]CCA 10%[/td]
[td]10[/td]
[td]2.65:1[/td]
[td]3.32[/td]
[td]63[/td]
[/tr]
[tr]
[td]CCA 15%[/td]
[td]15[/td]
[td]2.45:1[/td]
[td]3.63[/td]
[td]65[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Copper wire[/td]
[td]100[/td]
[td]1:1 [/td]
[td]8.89[/td]
[td]100[/td]
[/tr]
[/table]

czyli drut CCAW przewodzi 63-65% tego co drut miedziany. tym samym powinien miec o te 35-37% wiekszy przekroj
ale po uwzglednieniu tego wziaz CCAW ma sporo nizsza mase!
stad jego zastosowania w cewkach glosnikow ;)
 
Pioneer TS-W306DVC

297-288_HR_0.jpg


https://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Car/Subwoofers/Champion+Series/TS-W306C|DVC


Srednica wewnetrzna 56mm
srednica zewnetrzna 59,5mm
wysokosc karkasu 64mm
material karkasu aluminium 0,15mm
wysokosc uzwojenia 28,5mm
4 warstwy drutem 0,36mm (bez izolacji)



Boschmann ZD-12XAL

Srednica wewnetrzna 76,5mm
srednica zewnetrzna 81,2mm
wysokosc karkasu 105mm
material karkasu aluminium 0,15mm
wysokosc uzwojenia 41,5mm
4 warstwy drutem 0,52mm (bez izolacji) CCAW! odpowiednik dla rezysnatncji to miedz 0,42mm. jednak masa bedzie wtedy wieksza
glosnik ma nietypowe 2x3ohm


update:
nie wiem czy ja zle zmierzylem, czy zle mi te cewki wykonali...
ale szczelina w srodku jest wieksza niz po zewnetrznej :/
tak wiec cewke kolejnym razem zamowic 76mm lub upewnic sie o wymiar

upewnilem sie - zrobil mi 77mm! :(


DD Audio REDLINE RL-CS6.5
http://ddaudio.com/products/global/redline-speakers/rl-cs6-5/
srednica wewnetrzna 25,5mm
srednica zewnetrzna 26,6-26,8mm
wysokosc karkasu 23mm
karkas kapton 0,1mm
wysokosc uzwojenia 10mm
2 warstwy drutem 0,18mm (bez izolacji)


Rockford Fosgate P1S4-12
https://rockfordfosgate.com/products/details/p1s4-12/

srednica wewnetrzna 51,5mm (producent podaje 51,6mm)
srednica zewnetrzna 55,5mm
wysokosc karkasu 57mm
karkas aluminiowy 0,15mm
wysokosc uzwojenia 28mm
4 warstwy drutem 0,45mm (1x4R)
 
Phase Linear Aliante 12 ltd

c3d7a8550443ba0aad67ef4f24bf387f_1557858139.jpg


srednica wewnetrzna 170mm
srednica zewnetrzna 171,9mm
wysokosc karkasu 48mm
material karkasu aluminium 0,1mm powlekane papierem
wysokosc uzwojenia 16,8mm
2 warstwy drutem 0,41mm (bez izolacji)



kupilem ten glosnik 3 lata temu jako "okazja"
"glosnik gra, lekko brzeczy przy wiekszej glosnosci"
okazalo sie ze glosnik mial w polowie rozwinieta cewke, pod magnesem mial dystans zrobiony ze sklejki i pomalowany sprayem, a cewka byla nawinieta na miedzi i paskudnie doklejona do resztek alu karkasu :D

dlugo zwlekalem z naprawa glosnika z powodu olbrzymiej cewki.
dostalem niedawno do naprawy identyczny glosnik. dopiero teraz wiem jak wyglada oryginal! :D
 
VIBE SPACE 12D4-V4
nie jestem pewien czy to bylo D2 czy D4



0f3c95e790fa7f4118513c7a7ef7ee00_1571945276.jpg


średnica wewnętrzna 65,5mm
średnica zewnętrzna 68,5mm
wysokość uzwojenia 40mm
uzwojenie drutem 2x0,3mm (srednica bez izolacji). nietypowe rozwiązanie z 2 równoległymi cienkimi drutami
4 warstwy z wyprowadzeniami jak na zdjeciu
Karkas aluminiowy 0,15mm
wysokość karkasu 90mm



Pioneer TS-W257D4

https://www.pioneerelectronics.ca/POCEN/Car/Subwoofers/Champion-Series/TS-W257D4

średnica wewnętrzna 49mm
średnica zewnętrzna 52,7mm
karkas włókno szklane 0,2mm
wysokość karkasu 62mm
4 warstwy uzwojenia drutem 0,37mm (bez izolacji)
wysokość uzwojenia 32,5-33mm
2x4 ohm - wyprowadzenia co 180 stopni
 
Pioneer TS-W306C (Jedno cewkowy 4R)

26d94b4731f999234314dae0fb5cebaa_1571995115.jpg



Karkas:
Aluminium
Wys. - 64mm
Gr. - 0,35mm

Wew. - 56mm
Zew. - 57mm

Uzwojenie:
Drut ~0,65mm / bez izolacji ~0,5mm
4 warstwy = 2mm
Wymiar zew. - 60,2mm
Wysokość 28,5mm
 
Ostatnia edycja:
Tak pokazuje suwmiarka ("analogowa")
Po weekendzie -bo wyjeżdżam - dam zdjęcia. Też się zdziwiłem, no chyba że suwmiarka na śmietnik...
 
Sprawdź suwmiarkę. "Zewrzyj" ją i zobacz czy daje równo 0. Przytrzymaj ją za końcówki na zwarciu i spróbuj poruszać, czy uda ci się zobaczyć inny domiar. Na szczycie wózka masz śrubki, spróbuj je podokręcać tak, żeby skasować luz.

Ostatnio kupiłem topexa do pracy i okazało się ma takie luzy, że ma dokładność 0,5mm. Po powyższych zabiegach działa mniej więcej w granicach teoretycznej tolerancji.
Kolega przyszedł ze swoją i mówi "wyrzuć chińczyka, patrz jaką świetną mam niemiecką" Jak sprawdziłem, miała luzy większe niż ten topex - też poprawiłem.
 
To Limit, 150zl kosztowała. Cały czas nią mierze. Możliwe ze coś źle bo na szybko zmierzyłem... Może faktycznie musze skalibrować. W Poniedziałek wrzucę zdjęcia.
 
Powrót
Góra