• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Selektor i zwrotnica aktywna - rozpoznanie tematu.

Rejestracja
Sie 27, 2011
Postów
256
Reakcji
3
Lokalizacja
Kętrzyn
Witam,
Jestem w trakcie kompletowania elektroniki do zestawu aktywnego. Wzmacniacze już się składają. Nadeszła pora na zwrotnicę. Zastanawiałem się nad zwrotnicą aktywną i zastosowaniu gotowca w postaci zwrotnicy najda dsp. Jednak przeglądając teorię i czytając opinie, również na anglojęzycznych forach, doszedłem do wniosku, że z cyfrowymi zwrotnicami wcale nie jest tak różowo jak na pierwszą chwilę się wydawało. Martwią mnie problemy z niskimi podziałami i ponoć większe szumy niż analogiczne zwrotnice aktywne wykonane na wzmacniaczach operacyjnych. Chciałbym poznać opinię osób, które mają większe doświadczenie na polu zwrotnic cyfrowych.

Dla lepszego zrozumienia tematu przedstawiam rysunek poglądowy przedstawiający moje oczekiwania co do zwrotnicy. Schemat jest moją fantazją na temat tego jak można byłoby to wykonać na wzmacniaczach operacyjnych.



Zaproponowana zwrotnica ma budowę modułową aby można było wykorzystać gotowe rozwiązania jak i w przyszłości wymieniać moduły w zależności od potrzeby.

Jeszcze nie podjąłem decyzji jaką zwrotnicę wykonam, cyfrową czy analogową. Poczekam na Wasze opinie :-)
 
. Jednak przeglądając teorię i czytając opinie, również na anglojęzycznych forach, doszedłem do wniosku, że z cyfrowymi zwrotnicami wcale nie jest tak różowo
Przecież pisałem ;)


ponoć większe szumy niż analogiczne zwrotnice aktywne wykonane na wzmacniaczach operacyjnych
No bo takie filtry są długieeeeeeeeeeeeee ;)
Ale tych szumów bym się tak bardzo akurat nie bał ;)
 
Jak tak patrzę na schemat blokowy to ta koncepcja wymaga optymalizacji . To co rozrysowałeś ma jakiś logiczny ciąg ale niekoniecznie należałoby to realizować w ten sposób. Pomijając korekcję pomieszczenia, dlaczego tak to wyjdzie za chwilę, masz na głośnik nałożone : korekcje baffle step -> korekcje pasma głośnika -> fitlracje . Realizując każdy blok osobno nałożysz od cholery filtrów. Być może łącząc te trzy rzeczy w jeden blok uzyskasz optymalizację użycia filtrów bo przecież interesuje Cię charakterystyka głośnika po filtracji z korekcją BS i pasma a nie każdy etap z osobna. Poza tym korekcja BS jest zupełnie zbędna dla toru wysoko tonowego którego ten efekt zupełnie nie dotyczy więc wypada Ci od razu jeden niepotrzebny etap filtracji dla tweetera ;).
Mając pomierzoną ch-kę głośnika można by skonstruować filtr który wykona te 3 rzeczy na raz i moim zdaniem ilość wykorzystanych do tego celu bloków filtracji cyfrowej będzie mniejsza aniżeli robiąc to z osobno.
Pozostaje kwestia realizacji korekcji pomieszczenia. Ten blok chyba należałoby umieścić na początku.

Jakiego sprzętu chcesz użyć do realizacji tej zwrotnicy ?
 
Ostatnia edycja:
Oczywiście rysując to nie myślałem o optymalizacji. Dziękuję za dobre rady.

Jakiego sprzętu chcesz użyć do realizacji tej zwrotnicy ?

Jeżeli zdecyduję się na rozwiązanie cyfrowe to wykorzystam wspomnianą wcześniej zwrotnicę Najda DSP. Dosyć drogo wychodzi ale możliwości ma spore i ma wszystko to co jest potrzebne do złożenia gotowca. Ewentualnie potrzebny byłby jeszcze selektor wejść cyfrowych.

Gdybym jednak składał to na wzmacniaczach operacyjnych to dużą część PCB projektował bym samemu. Może ewentualnie na selektor wejść udało by się znaleźć jakiegoś gotowca.

Muszę do tego doliczyć jeszcze mikrofon z kalibracją. W tej chwili mam mikrofon do pomiarów ale na WM-61A i bez kalibracji.
 
Powrót
Góra