• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Skrzynia pod Raveland AXX 1515

Trochę postudiowałem nad projektem, a więc tak, boki skrzyni wpuszczone o 18mm, głośnik wpuszczony, że nie wystaje tylko schowany jest w płycie frontowej. Otwór na głośnik w pierwszej frontowej płycie 390mm, w drugiej płycie 354mm. Wymiary płyt z arkusza pdf 1 : patrząc z góry na dół....pierwsze cztery wymiary płyt to obudowa zewnętrzna skrzyni, następny wymiar to boki suba 2szt, dalej płyta na podwójny front skrzyni wklejana od środka. Teraz druga kolumna wymiarów: płyta 330x449 ???? potem 265x449 to na tylną poprzeczną ścianę bass reflexa szczelinowego, potem podałeś jeszcze jedną płytę 265x449 ????. Generalnie nie wiem co z dwoma płytami, 330x449 i 265x449. To są płyty, z których trzeba wyciąć wzmocnienia tak? A tak to projekt bardzo profi.
 
Teraz druga kolumna wymiarów: płyta 330x449 ???? potem 265x449 to na tylną poprzeczną ścianę bass reflexa szczelinowego, potem podałeś jeszcze jedną płytę 265x449

pierwsze to wzmocnienie tuz za glosnikiem
drugie to wzmocnienie ktore laczy sie z tunelem
trzecie to wlasnie tunel

wszystkie krawedzie tunelu postaraj sie zaokraglic zeby uciszyc ewentualne "furkotanie" tunelu
 
Ja osobiście dodam, że nie wpuszczał bym głośnika na drugą płytę, bo to raz że ciężki głośnik, dwa że głośnik się nieźle rusza i np. u mnie AXX1212 połamał płytę 18mm a potem od drgań całości wyrwał wkręty do drewna i musiałem zrobić nową skrzynie.
Nie wpuszczał bym go a za to zadbał o solidne przymocowanie do frontu, najlepiej na nakrętkach pazurkowych i śrubach.
 
wpuszczanie polecam bo chronimy glosnik
ale jak obawiasz sie ze plyta 25mm nie wytrzyma (w co watpie) to bym frez zrobil plytszy...
a na wkrety bym napewno tego nie mocowal :p
 
Tzn samemu wpuszczaniu nie mówię nie - bo sam wpuściłem AXX1010 który gra obecnie, przy froncie 40mm. No ale to mniejszy głośnik :)
Te płyty frontowe radził bym dobrze ze sobą skleić bo nie ma to jak potem dudniąca obudowa przez którą powstają mity że głośnik jest do 4 liter.

djibiza pokażesz potem foty z budowy?
 
Fotki to podstawa, jasne, że wrzucę. Front zrobię podwójny, dobrze sklejony i skręcony, może nawet żeby się nie poluźnił w przyszłości to skręcę go normalnymi śrubami z nakrętkami samokontrującymi. Jaki klej polecacie?
 
może nawet żeby się nie poluźnił w przyszłości to skręcę go normalnymi śrubami z nakrętkami samokontrującymi.

bez sensu
same wkrety wystarcza
szczerze mowiac to one sa tylko zeby nadac poczatkowy scisk klejonych powierzchni
pozniej mozna je usunac bo polaczenie klejone jest mocniejsze niz sama plyta...
ale z lenistwa zawsze je zostawiam ;)

Jaki klej polecacie?
od lat uzywam wikolowe ale coraz bardziej przekonuje sie do poliuretanowych do drewna
wsiakaja na 2-3mm w glab MDFu i nie powoduja puchniecia klejonych powierzchni
pienienie sie ich uwazam za "bajer" a nie glowny atut (pomaga wypelniac nierownosci)
 
Może skuszę się na poliuretanowy klej, a jeśli nie to może jakiś rakoll albo wikol. Trza rozejrzeć się za płytą teraz. Co myślicie o castoramowych płytach wiórowych? Kupić jakąś zwykłą wiórówe czy MFP, OSB ? Jeden arkusz 125cm x 250cm wystarczy. Wszystko rozrysowałem i jeszcze zostanie dość spory kawałek.
 
Ostatnia edycja:
jak masz mozliwosc to poszukaj wyspecjalizowanej firmy
jak nie to spokojnie casto moze byc

wiorowka wystarczy
OSB jest zbyt elastyczne

kupuj tyle ile potrzebujesz i koniecznie juz pociete na formatki
jak MUSISZ kupic caly arkusz to wrzuc sobie jeszcze jakas mala skrzyneczke do suba lub jakies monitorki ;)
 
No właśnie nie wiem czy kupować pocięte czy cały arkusz. Formatówke mam w warsztacie do całych płyt. Prace na skrzynią zacznę nie wcześniej niż za tydzień, max dwa tygodnie. W casto chyba nawet tną też na wymiar płyty. Może pójdę na łatwiznę i kupię docięte. Cały czas dumam nad tym klejem. Tych poliuretanowych trochę jest do wyboru, klasy d2,d3,d4 itd. Nie wiem, który najlepszy będzie.
 
Witojcie towarzysze po dłuuuugim czasie :P
Wracam do tematu suba :P skrzynię udało mi się kupić tanio już gotową z MDF 30mm. Na pusto ma 81 litrów (bez odejmowania litrażu BR i głośnika), br sam dorabiałem na słuch i przy pomocy winisd. Strojenie na 40Hz czyli tak jak w projekcie naszego moderatora. Nieźle to brzmi tylko muszę dobrać do tego dobry wzmacniacz. O przede wszystkim dobrym współczynniku tłumienia (DF), żeby mieć jakąś kontrolę nad głośnikiem. Generalnie axx1515 ma 300RMS. Szukam coś o mocy ok.350-400RMS w mostku lub jakiegoś monobloka. Zaciekawił mnie ten wzmacniacz: http://allegro.pl/hifonics-crunch-mxb2175-1x350w-rms-4ohm-wroclaw-i2624657614.html Crunch MXB2175. W mostku przy 4ohm ma 350rms. Co o nim sądzicie? Nie chcę żadnych vk,firstów czy peiyingów :P
 
Ostatnia edycja:
Czytając w necie można znaleźć sporo info o tym carpowerze, wiadomo są opinie i pozytywne i negatywne. Jedni mówią, że elegancko gra, inni, że tylko hałas daje. Sporo info jest też na temat peiyinga 2h30r, który ma też 500rms w mostku i podobno lepiej się sprawuje od tego hpb-1502. Sam nie wiem już. Kolejna opcja to http://www.mediamarkt.pl/wzmacniacz-ground-zero-gzia-2230hpx,id-145307
Czy w ogóle ten parametr Damping factor ma aż tak duże znaczenie?
 
oj duzo pisali na ten temat na forum. poczytaj bo nie ma jednoznacznej odpowiedzi

co do GZ to to dobre wzmacniacze
ale moc tez raczej naciagana - poszukaj szczegolowych danych
 
Bawiliśmy sie Crunchem 4175 na warsztacie - nie ma tyle mocy, to standardowe 4x75W czyli w mostkach ze 180W. Już lepiej tym peingiem sie zainteresować, bo to kopia przecież tego carpowera o ktorym mowi, a nawet tańsza. Ground zero ciekawie wygląda - po dwie pary na kanał, wiec moc nie przekłamana, ja bym sie skłonił w jego kierunku z tej całej trójcy ;)
 
Panowie, poszukując cały czas dobrej końcówy, znalazłem kilka ciekawych modeli wzmacniaczy. Mianowicie:
Carpower 2/250 400rms/4ohm, nie wiem jaki DF
ADS AMF750.1 380rms/4ohm, nie wiem jaki DF
Crunch GTS-2175 350rms/4orh, DF 200
Crunch GTR 550.2 niecałe 500rms/4, DF 200

Wszystkie w kwocie ok. 300-350zł.
Który polecacie ?
 
Weź tego GZ z media marktu, to dobra opcja, jak pisałem ma po dwie pary tranów końcowych na kanał, więc i DF będzie dość wysoki, bo z tego się m.in. bierze.
Nie widzę też masy tematów odnośnie: "poszukuje schematu, jak naprawić, spalony... itd" więc można sądzić że nie jest awaryjny.
 
Powrót
Góra