• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

slyszalne tętnienia zasilania we wzmacniaczu samochodowym

Pawel S.

Administrator
Członek ekipy
Rejestracja
Cze 24, 2004
Postów
24,608
Reakcji
128
Lokalizacja
Koszalin/Warszawa
pacjent - audiovox amp-593 (nie szukajcie, i tak nic nie znalazlem w google)
objawy - w glosnikach slyszalne znieksztalcenia od zasilania

po odlaczeniu sygnalu od wzmacniacza nadal slyszalne

po wlaczeniu zasilania slychac jak czestotliwosc tych tetnien rosnie
jednoczesnie widac ze w rytm tych tetnien mrygaja diody na obudowie (bajer podlaczony bezposrednio pod wejscie REMOTE)

stad tez moje podejzenie ze to problem z zasilaniem

kondensatory po stronie wtornej lekko napuchniete (nie widac ale delikatnie czuc) wiec obstawialem ze to one
ale po wymianie na inne o wiekszej pojemnosci (nie wiem czy musza byc LOW ESR czy nie?) nic sie nie zmienilo

wylutowalem diody prostownicze zeby rozdzilic zasilacz od koncowek mocy - zero mrygania diod

sekcja wejscia sygnalu (gniazdo RCA, gain, filtry itp itd) jest na oddzielnej plytce
po jej odlaczeniu tetnienia w glosnikach milkna ale mryganie diod nadal wystepuje

sterownik przetwornicy wymieniony dla pewnosci - bez zmian


tak wiec pytanie dla bardziej doswiadczonych
szukac w czesci zasilania czy w tej czesci wejscia sygnalu?
 
1. w przetwornicy powinny być LOW ESR
2. jeżeli masz dostęp do oscyloskopu sprawdź kształt napięcia na wyjściu zasilacza
3. możesz też sprawdzić częstotliwość taktowania na sterowniku
 
ad 2 - brak
ad 3 - tez to obstawialem przez ta zmienna czestotliwosc...
myslisz ze jakis kond mogl stracic pojemnosc i wariowac?
 
nie wiem jaki masz sterownik ale częstotliwość pewnie jest ustawiona na jakichś ceramicznych SMD, czasami pękają, jak możesz to podaj link do datasheet do sterownika
 
sprawdź elementy przy nogach 5 i 6 odpowiadają za f. czy przetwornica piszczy albo słychać cykanie?
 
czy przetwornica piszczy albo słychać cykanie?

przetwornica jak i caly wzmacniacz milcza
slychac tylko cykniecie podczas wylaczania zasilania

Zmierz pobór prądu.
odlaczona sekcja wejscia sygnalu:
po wlaczeniu zasilania chwila spokoju na zalaczenie sie przetwornicy
pozniej jak sie zalaczy to rosnie od 0,35A wraz ze wzrostem czestotliwosci tetnien do 0,55A
pozniej powolutku rosnie jeszcze do 0,58A

podlaczona calosc:
pobor jest praktycznie zerowy... i co mnie zaciekawilo mocno - nic nie piszczy w glosnikach!
az z ciekawosci jeszcze to pobadam

---------- Post dodany o 23:47 ---------- Poprzedni post o 23:29 ----------

mierzylem pobor pradu na masie (tylko 1 kabelek a nie 2) i byla cisza
po podlaczeniu na plus (glowne zasilanie, remote poszlo bezposrednio) nadal slychac te piski

zastanawiam sie czy to przypadkiem nie wina zasilacza... ale raczej watpie bo inne wzmacnaicze tez tym zasilam i nigdy problemow nie bylo
 
:???:

Nieco się pogubiłem :)

Ale spr zasilanie op-ampów w części sygnałowej . Przeważnie są tam zenerki + rezystory które się mocno grzeją i przez to puszczają luty pod nimi lub wysychają elektrolity w ich pobliżu.
Dziwne rzeczy kiedyś działy mi się przy uszkodzeniu jednego z ze wzmacniaczy operacyjnych też pojawiało się buczenie.

A może to wina samego połączania zasilacz /źródło (masy) w samochodzie też się tak dzieje ?
 
w samochodzie też się tak dzieje ?

skoro przyniesli mi z takimi objawami to pewnie tez

poczatkowo go nawet nie uruchamialem bo myslalem ze to wina masy na RCA (oczywiscie przerwana)
naprawilem i dopiero wtedy podlaczylem

zrobie jeszcze test - podam sygnal bezosrednio na koncowke mocy i zobacze czy bedzie czysto
 
powracam do tematu

sygnal podlaczony bezposrednio do koncowek mocy - OK
sygnal na wyjsciu z "preampa" - OK
po podlaczeniu TYLKO ZASILANIA sekcji wejscia pojawiaja sie te zaklocenia...

czyli zaczynam szukac konfliktu w zasilaniu

---------- Post dodany o 18:19 ---------- Poprzedni post o 16:46 ----------

i znalazl sie winowajca

okazalo sie ze tam w zasilaniu nie ma nic poza OPAmpami...
2 okazaly sie wadliwe
po wlaczeniu zasilania przez chwile jest jeszcze jakies znieksztalcenie wiec wymienie wszystkie

---------- Post dodany o 19:19 ---------- Poprzedni post o 18:19 ----------

czy zamiast UPC4570C moge bez obaw dac NE5532?
tylko to mam chyba na miejscu z niskoszumnych

bo LM393 niewiele tanszy...
 
NE5532 ma ta wade ze katalogowo moze pobierac prad od 5 do 15mA a czesto zasilanie we wzmakach samochodowych jest bardzo slabe (rezystory i zenerki, zwykle zle dobrane) i jak Ci sie trafi opamp z poborem 15mA to moze byc klopot.
 
no to nie ciekawie bo wysylka z humy to 15zl a scalaki to 0,62zl/szt :D
to moze irku cos innego z tego sklepu sie znajdzie? http://mikrokoszalin.pl/

---------- Post dodany o 11:43 ---------- Poprzedni post o 21:38 ----------

okazalo sie ze mialem na stanie 2x LM358 wiec je zamontowalem...
musze jeszcze jednego wymienic bo po wlaczeniu zasilania slychac dziwne dzwieki jeszcze
ale roznicy raczej nie uslyszy wiec dam zwyklego a nie niskoszumnego ;)

---------- Post dodany o 13:07 ---------- Poprzedni post o 11:43 ----------

ale roznicy raczej nie uslyszy wiec dam zwyklego a nie niskoszumnego

no dobra, roznice jednak wyraznie slysze (wymienilem 3)
poczekam na opinie wlasciciela i chyba trzeba bedzie zamowic niskoszumne :???:
 
LM833 mogę wysłać pocztą, mam 5 sztuk tanio kupionych. Jak coś to na priv.
 
zaproponowalem wlascicielowi 2 opcje
tania i szybka czyli zabiera jak teraz zrobilem
i drozsza i dluzsza - czyli zamawiam niskoszumne

jakby na tych kanalach ustawil tylko suba to by mu nie przeszkadzalo ;)
 
Powrót
Góra