• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[2.5-drożne] STX FX-300 - noremorse

Super robota. Piękne skrzynki. Można się wprosić żeby ich posłuchać? Jak się spodobają to zaklepuję miejsce w kolejce (gdybyś miał je robić dla ludu) :)
 
Widać i artystyczną duszę i profesjonalne podejście, a efekt widoczny na fotografiach - wielkie brawa!
 
Jeszcze raz dziękuję za komentarze,
Zdjęcia tyłu i takie z bardziej jednorodnym światłem postaram się wrzucić koło weekendu.
Dzięki też za "propozycje współpracy", - dużo się dzięki temu forum nauczyłem i nie chcę naruszać jego zasad.
W najbliższym czasie ruszam z kolejnymi kolumnami (MDF i HDF już czekają) - trzeba wpierw popracować nad warsztatem.
Postaram się znaleźć tym razem czas na dział "W trakcie budowy".

EDIT:
Bumpalump :cool:
 
Ostatnia edycja:
Piękne paki, gratulacje :thumbsup:

PS. niezły motyw z napisem na ścianie :biggrin:
 
kolumny miód malina, masz może zdjęcie z klejenia boków? bardzo interesuje mnie jak hdf'em leci się z obłościami boków + tyłu jednocześnie. A i ściana w tle fajnie zrobiona
 
OK, Witam po dłuższej przerwie,

w zawiązku z tym, że kilkukrotnie proszono mnie via PW o plany mojej konstrukcji.
postaram się w przeciągu kilku dni opublikować swego rodzaju instrukcję DIY,

Konstrukcja jest nietypowa; fajnie mieć jakieś doświadczenie; nie wszystkie kroki wydają się konieczne
i często są pracochłonne; część rozwiązań to sztuka dla sztuki, ale imho to właśnie determinuje fajność konstrukcji.

Przypominam, konstrukcja (szkielet) wykonana jest z MDF 16mm. W moim przypadku wszystko było cięte
za pomocą frezarki z wykorzystaniem przygotowywanych na bieżąco prowadnic i frezów kopiujących)
wpierw schemat kilku kolejnych kroków:

0e6c9e02ed8efc1ee51a87e45c8c1c98decb1d1a_1432813129.jpg


Punkt 1 – zbudowanie szkieletu
Jak wspominałem jest to konstrukcja wręgowa, tak jak np. kadłub modelu samolotu wykonanego z drewna.
Zamiast podłużnic jest wręga główna do której mocowane są wręgi W1-W4.
Jeżeli chodzi o konstrukcję „skrzynki” to wymiary podane są tylko dla szkieletu – z prostego powodu:
każdy kolejny krok (pokrycie szkieletu) to wymiary otrzymywane wynikowo - poprzez tzw. licowanie
( nie znoszę tego określenia)z już przyklejonymi elementami.
Kształt wręgi głównej uwzględnia miejsce na głośniki, ale na tym etapie składania nie uwzględnia obecność portu Bass-reflex
(zająłem się tym później)
Obrysy wszystkich wręg znajdują się w tym PDF
Pokaż załącznik Noremorse2.pdf i w załączniku.
Obrysy przedstawione są na kilka sposobów. Jest nawet jakieś „zrobione na kolanie”
wymiarowanie głównej wręgi (nie do końca w zgodzie ze sztuką, ale imho jednoznaczne).
UWAGA 1. Dla wręg poziomych warto zrobić na początku 1 wzorzec, uwzględniając obrys wszystkich wręg (jest takie zestawienie w PDF),
a następnie skopiować go frezem kopiującym (z łożyskiem) 8 razy. Na koniec odpowiednio podocinać poszczególne wręgi, najlepiej sprawdzając z odpowiednimi wymiarami wręgi głównej..
UWAGA2. Plecy wręgi głównej są wklęsłe, najlepiej odrysować je na MDF’ie od wygiętej odpowiednio listewki (kluczowe ugięcia są zaznaczone)
UWAGA3. Dla wzmocnienia i lepszego pozycjonowania wręg warto użyć kołków drewnianych np. 6 lub 8mm.

713c2b885cef59b7c82d0baaba42118c2c20fb14_1432813129.jpg


Punkt 2 – przyklejenie ściany frontowej MDF 16mm – szerokość ściany frontowej odpowiada szerokości wręg W1-W4, natomiast długość powinna być kilka mm większa niż wymiar szkieletu, tak by dało się idealnie „zlicować” ścianę z dolną płaszczyzną wręgi W4 i górną płaszczyzną wręgi W1.

Punkt 3 – pokrycie trzema warstwami HDF 4mm ścian bocznych i ściany tylnej. Przyklejać należy na przemian ściany boczne/ściana tylna/ściany boczne itd. Łącznie 3 warstwy. Za każdym razem należy przygotować nieco większe arkusze HDF, a po przyklejeniu „zlicować” do istniejących sąsiednich ścian. Pierwsze Arkusze ściany bocznej mają obejmować wręgi W1 i W4 i ścianę przednią (być do nich przyklejone). Jeszcze nie przyklejamy 4tych warstw HDF’u. Powierzchnie arkuszy HDF należy zmatowić przed klejeniem.

Punkt 4 – trochę dziwny, bo usuwamy większość materiału ściany przedniej – zrobiła swoje: pomogła przyklejać warstwy HDF, spaja elementy szkieletu, a to co z niej zostanie posłuży do przyklejenia frontu. Należy ze ściany przedniej wyciąć wszystko to, co nie jest przyklejone do szkieletu. Do tego celu konieczny jest frez z łożyskiem na końcu. Na rys widać co ma zostać ze ściany i w jaki sposób należy pracować frezarką.

df2ee49b371cd87b01e7f27a5c01541549afb84c_1432813130.jpg



Punkt 5 – ostatnie warstwy HDF. To właśnie teraz powstają takie jakby „skrzydła” zachodzące po bokach na front. Tak więc, ostatnie boczne arkusze muszą być wyraźnie większe niż istniejąca skrzynka. Po przyklejeniu: górę, dół i tył arkusza licujemy z istniejącymi elementami. Natomiast przód wycinamy/szlifujemy, tak by tworzył łuk (wystawał na 10mm w centralnej części i zrównywał się ze ścianą czołową na dole i na górze kolumny. Fotka:

c08298ee8af8d18bf8e530dae4fbe8b29f1cb623_1432813130.jpg


Należy przykleić także po jednej warstwie HDF od spodu i od góry kolumny. Ładnie wszystko doszlifować.

Konstrukcja skrzynki gotowa, Trzeba jeszcze ją tylko wykończyć…:D
wartą ją teraz wstępnie wytłumić bitum/filc
Otwory na terminale, ew. kieszeń na zwrotnicę to już we własnym zakresie…
W następnym odcinku, za parę dni… „jak zrobić front z tymi kręgami”


A, sorry,że takim tonem ale jednak: Nie zgadzam się na żadne kopiowanie czy jakiekolwiek rozpowszechnianie treści tego postu i zawartości załączonego PDF’a poza forum DiyAudio.pl. Tym bardziej nie zgadzam się na jakiekolwiek komercyjne wykorzystywanie projektu bez mojej zgody.



Pokaż załącznik Noremorse2.pdf
 
Czy uwzględniłeś pojemność netto obudowy bo dodaniu wszelkich wręg i wygięcia ?
Czy masz jakieś narzędzie do kołkowania ?
 
tak wygląda objętość netto:
03757d7ebc4bd66edad303cab8da727fefb11ca3_1432821275.jpg


i wynosi ona na tym etapie konstrukcji (bez uwzględnienia głośników, przetwornicy, B-R, wytłumienia)
35808060 (+/- 1.5) sześcienne milimetry

do kołkowania używam
Wolfcraft WF4640000
i wierteł z ogranicznikami
sprytna rzecz...
 
Tak myślałem że używasz wolcrafta :) a objętość jaki program policzył :)? jak dociskałeś ten wygięty tył podczas klejenia ?
on się składa tylko z kilku warstw HDF ?
 
- program to Rhino 3D
- wygięty tył dociskany był dużą liczbą różnych ciężkich przedmiotów:D akumulatory samochodowe, imadła, młoty, w końcu to tylko 4mm HDF - warstwy klejone były pojedynczo na zmianę, tył/boki/tył/boki.. itp.. (boczne ścianki mogłem złapać już ściskami).
- ściany boczne i tył to tylko 4x4mm HDF. w porównaniu do ORI STX gdzie jest 16mm MDF mamy tu 4 laminowane warstwy gęstszego materiału, naprężenie wstępne i znacznie więcej punktów podparcia.
kolumny miały być lekkie (i tak nie są) sztywne (są) i smukłe (są),
Jeśli chodzi o przyrząd Wolfcrafta to warto zobaczyć filmy instruktażowe na Youtube.
 
Te przedmioty kładłeś bezpośrednio :)? skąd miałeś pewność że dociska się odpowiednio ?
Wiem że to tylko 4mm HDF ale chyba niełatwo było dobrze rozłożyć ciężar.

Sprawdzałeś czy wyczuwalne są drgania bocznych ścianek przy mocniejszym graniu ?
 
Zadajesz b. dobre pytania, dzięki.
To będzie mało praktyczna rada, ale robiłem to tak: Do niektórych mebli biurowych Ikei dodawane są żeliwne przeciwwagi (aby się mebel nie wywrócił).
Mam takich żeliwnych prostopadłościanów (3x5x25cm) 8 sztuk. Rozłożyłem je równomiernie na tylnej ściance i na nie dopiero układałem większe ciężary.
Stopień dociśnięcia pierwszej warstwy (tylnej) mogłem podejrzeć, natomiast los pozostałych warstw to już kwestia "eeee, będzie dobrze"..

Drgania ścianek ręką są niewyczuwalne; przykładanie ucha do skrzynki też daje zaskakująco mało doznań - obudowa nie gra,
(Przynajmniej w zakresie mojej ułomnej percepcji)
 
Ja pomyślałem o jakichś dużych materiałowych workach wypełnionych piaskiem albo czymś podobnym i całosć zacisnąć pasami ;) Nie miałbym dobrego pomysłu na przyklejenie ;) Wkrętami pewnie bym dowalił :D
 
25 kilowe worki z piaskiem w Castoramie kupisz za kilka zl. Wrzucic to do jakiegos worka foliowego czy materialowego i mogloby dzialac jak docisk :)
 
Powrót
Góra