• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Sub na SW.10.2.400.2x2.F.S.PP

Rejestracja
Paź 24, 2010
Postów
8
Reakcji
0
Lokalizacja
WRO
Witam

Z nowym rokiem postanowiłem coś zabudować. Wybór padł na subwoofer który wspomoże moje 3-drożne kolumienki w niskim paśmie częstotliwości. Teraz z odrobiną budżetu, wolnego czasu i wasza pomocą na pewno wyjdzie coś przyzwoitego

Kryteria

Więc od początku. Najpierw kryteria.
- maksymalna dostępna przestrzeń na 35cm x 35cm 60cm
- częstotliwość schodzenia jak najniższa, nawet kosztem mocy i impulsu. Górna częstotliwość to 70-80 Hz
- moc – w granicach rozsądku 70-100 W. ale jak się przekonałem wychodzi ona w ”praniu”
- budżet - jak najmniejszy rzecz jasna do ok 500zł
- charakter odsłuchu – głównie do filmów i multimediów gdzie pociągły bas jest do przyjęcia

Z szeregu dostępnych głośników wybrałem kilka z którymi da się coś zrobić. Jednak różnorodność opinii parametrów i adaptacji sprawia że musiałem się posłużyć metodą średniej ważonej do wybrania najlepszego.
To stara inżynierska metoda i na dodatek wcale prosta. Dla wszystkich głośników wyznaczyłem kryteria które są dla mnie ważne w tym projekcie, Potem przypisałem im wagi opisujące jak duże znaczenie ma każde z kryteriów. N końcu przyznawałem punkty i wyliczałem średnia ważoną dla każdego głośnika. Ale w tym miejscu uwaga, mamy tutaj zmianę polegającą na zastosowaniu punktów negatywnych. To znaczy wygrywa ten głośnik i konstrukcja która otrzyma najmniej punktów. Poniżej wyniki z WINISD i tabela z wynikami.

czstotliwo.png

conew.png

impuls.png

splk.png

wytrzymaloscmocowa.png

wynikirg.png


Jak wydać wygrał głośnik STX SW.10.2.400.2x2.F.S.PP. Prześledzimy szybko to w jaki sposób był oceniany.
Kryterium ceny jest najważniejsze więc posiada wagę 5. Tutaj głośnik dostał notę 3 gdyż jest jednym z najtańszych.
Dalej częstotliwość czyli to jak głośnik może zejść nisko względem konkrecji. Dostaje 3 bo klasyfikuje się pośrodku.
Wytrzymałość mocowa oblicza się sama. Jest to po prostu stosunek mocy maksymalnej do mocy jaką głośnik może przyjąć w danej obudowanie przed 30 Hz.
Trudność wykonania konstrukcji to subiektywna ocena tego jakie kłopoty sprawi obudowa. Prosta obudowa wentylowana powinna komplikować się tylko przy doborze otworu wiec dostaje 2. Efektywność niej jest dla mnie aż tak istotna więc posiada wagę 1 a głośnik 2.
Objętość obudowy, wszystkie wyszły jednakowe więc dostają po tyle samo punktów.
Na koniec impuls który jest nieco lepszy od pozostałych

Obudowa

Jak wydać mamy obudowę wentylowaną 40 l ze strojeniem otworu na 30 Hz. Wymiary to 35x35x55 Minimalna średnica tuneli to 8,2 cm. Zamierzam zastosować 9,3cm o długości 45 cm.
I tu pojawiają się pierwsze problemy. Chodzi o umiejscowienie otworu i głośnika. Głośnik chciał bym z przodu i u góry gdyż nie jest najbrzydszy. I powinien ładnie pracować. Tak długo otwór pozwala się normalnie zamontować w pozycji pionowej. To oznacz że wlot musi być za dole lub na górze. Pod subem mogę wygospodarować tylko 5 cm i obawiam się że to za mało na taką rurę. Wylot u góry mi nie przeszkadza ale wtedy głośnik powinien być u dołu aby dmuchał prosto we wylot. A a to zwiększa ryzyko uszkodzenia chociażby przez przypadkowe kopnięcie ;).
Zwracam się do was z pytaniem. Którą z opcji powinienem wybrać tak aby zagrał jak najlepiej?

1. Głośnik u dołu i wlot pod subem link => http://www.filedropper.com/1_23
2. Głośnik na dole i wlot nad subem link => http://www.filedropper.com/2_19
3. Głośnik na górze i wlot nad subem link => http://www.filedropper.com/3_11

Załączam pliki PDF 3D. Można w nich wyłączać ściany i zajrzeć do środka konstrukcji powinno to wam ułatwić życie. (Viev->Show/Hide->Navigation Panes->Model Tree)

c.d.n.
 
UWAGI MODERATORA
a jednak mozna ;)


z jednej strony dobrze podszedles do tematu... a z drugiej bardzo glupio :/
bo jak mozna porownywac ze soba np ARNa 150 i 8" AWXa?
przeciez to jak porownanie malucha do golfa mk4 :/


ile razy pisalismy ze group delay w winisd mozna sobie wsadzic?


Tutaj głośnik dostał notę 3 gdyż jest jednym z najtańszych.
super kryterium. czyli jakbys mial w rankingu przykladowo PB za 500zl to by sie okazal lepszy od STXa? ciekawe... bo stx bije go na glowe :p


Jak wydać mamy obudowę wentylowaną 40 l ze strojeniem otworu na 30 Hz.
zanim ja wykonczysz to zrob 2-3 wersje testowe ;)


Wylot u góry mi nie przeszkadza ale wtedy głośnik powinien być u dołu aby dmuchał prosto we wylot.
bardzo ciekawa teoria :D
 
1. TVM-ki zostały tu umieszczone bo mogę je mieć za pół darmo po znajomości ;). Ale jak widać nie daj rady :P
2. głośnik za 500zł był by gorszy dostał by 5 pkt (punktów ujemnych/karnych - to trochę zdradliwe)
3. Zgadzam się - jedna ściana przesuwana kilkukrotnie powinna załatwić sprawę. Po wystrojeniu zostanie docięta tak jak należy. Głośnik po zakupie pomierzę w SW. Mam nadzieje że to pozwoli uniknąć niespodzianek.
4. Wylot-wylot-wlot ... Ojjtam ojjtam literówka autokorekta w Word ;), polecam pliki PDF - rozwieją wątpliwości.
 
Nie, nie kolego. Pawłowi nie chodzi o złe słowo tylko o znaczenie całego cytowanego zdania. Otóż nie ma znaczenia czy głośnik "dmucha" w BR czy nie. Głośnik porusza pewna masą powietrza wewnątrz obudowy a ta z kolei "przyklejona" jest do powietrza znajdującego się w otworze BR. Umiejscowienie subwooferowego głośnika nie ma żadnego znaczenia.

Jedynie w przypadku zespołów dwudrożnych, podstawkowych bda się o to aby br nie był na wysokości magnesu midwoofera. W tym przypadku chodzi chyba o zmniejszenie wpływu wydalania przez BR innych częstotliwości niż basowe.
 
Wylot u góry mi nie przeszkadza ale wtedy głośnik powinien być u dołu aby dmuchał prosto we wylot
Nie ma czegoś takiego jak wymagane umiejscowienie głośnika względem BR, bo ciśnienie to nie jest wektor. Wystarczy jedynie zachować odległości innych powierzchni od wylotu BR; czy to we wnętrzu obudowy czy na zewnątrz. Zamiast okrągłego BR możesz spróbować szczelinowego.
 
No.. i to jest po części odpowiedz na pytanie :) Tą teorie słyszałem już kilka razy w różnych miejscach. I właśnie uświadomiłem sobie że zawsze była przytaczana w przypadku kolumn. W takim wypadku otwór i głośnik na górze wydają się być najrozsądniejsze. Pomimo tego że jak znam życie będą do środka obudowy wpadać co chwila różne rzeczy:P
Dodam że chciał by unikną zbytniego kombinowania i np. zmieniania położenia ścianki z otworem podczas strojenia. Z samą rurką będzie staczka.
 
TVM-ki zostały tu umieszczone bo mogę je mieć za pół darmo po znajomości

obecnie sama mozliwosc zakupu ARNow jest okazja wiec jakbym mial kase to bym kupil

Głośnik po zakupie pomierzę w SW. Mam nadzieje że to pozwoli uniknąć niespodzianek.
jak bedziesz sie ograniczal tylko do symulacji to niczego sie nie nauczysz


jakby glosnik "dmuchal w rure" to bys mial tube lub linie transmisyjna ;)

---------- Post dodany o 20:26 ---------- Poprzedni post o 20:18 ----------

w moich subach byl tunel o powierzchni 59cm2 i byla cisza
Zamierzam zastosować 9,3cm

a gdzie taki znajdziesz?
 
Kolega dysponuje spawarką do plastiku i zobowiązał się ze mi przerobi rurę 100 na 93 a potem doklei ją do tunelu. Zapewnia mnie o tym kilkukrotnie używając wyrażenia "Będzie pan zadowolony" :D
A gdyby się nie wywiązał to mam w planach rurę 90 np z runny (rura spustowa) i wtedy odpowiednio krótszy tunel :)
 
Zgodził bym się gdybyś mówił o rurach PP do instalacji wodnych. Ale rury spustowe nie muszą przenosić takich ciśnień i są cieńsze. Maja grubość ścianki wg katalogu producentów 1,8mm co daje Dw 86,6mm. Oczywiście dalej nie jest to 90mm czy 93mm ale nie za bardzo jest z czego wybierać. Pomiędzy średnicami 75 i 100 widnieje dziura w której znajduje się nie wiele średnic i z reguły trudno osiągalnych. A jak wspominałem nie mogę zajść poniżej 82mm. Próbowałem 2-3 tunelu równoległych ale to tak naprawdę nie wiele daje. W praktyce nie mogłem się wstrzelić w żaden typoszereg a długość ciągle się zwiększała. Być może w kolumnach strojonych wyżej ma to sens i jest łatwiej coś dobrać.
Rura DN 90, palnik i butla z gazem będą musiały wystarczyć :)
 
Rozwiązaniem jest zastosowanie dwóch rur o odpowiednio mniejszej średnicy. Pobaw się strojeniem dwoma rurami to mniej więcej zobaczysz o co chodzi.
 
a jak graja te STXy PP? kilka lat temu mialem AP (?) i w aucie dawal rade;)
jak te nowe samochodowki w aucie, w domu?
 
Zgodził bym się gdybyś mówił o rurach PP do instalacji wodnych. Ale rury spustowe nie muszą przenosić takich ciśnień i są cieńsze. Maja grubość ścianki wg katalogu producentów 1,8mm co daje Dw 86,6mm.

tez sie troche zdziwilem danymi katalogowymi... ale rynne sam osobiscie mierzylem i wiem ze miala 80mm w srodku

W praktyce nie mogłem się wstrzelić w żaden typoszereg a długość ciągle się zwiększała.

szczelina sie klania ;)

a jak graja te STXy PP? kilka lat temu mialem AP (?) i w aucie dawal rade
jak te nowe samochodowki w aucie, w domu?
duzo lepsze jakosciowo niz stary AP
niestety 10 i 12" sa strasznie mocozerne :/
w domu sie sprawdzaja. co ciekawe, wg mnie 12" to lekki niewypal - basu ma niewiele wiecej jak 10" a obudowa juz wieksza ;)

najlepszy byl aluminiowy sub, ale wycofali z produkcji :(
 
Powrót
Góra