• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Subwoofer do kina domowego na Eminence LAB 12

Zastanów się czy w ogóle potrzebujesz takiego zejścia. Sprawdź czy w pokoju usłyszysz 20hz czy mody na to nie pozwolą. Też chciałem jak najniższe zejście (mam scana 30W i też rozważałem LAba-12) a okazało się że przy niskim strojeniu bas był mocno mułowaty i bez kicka/sprężystości co w filmach cholernie się liczy. No i zjechałem do 60L i strojenie do 23hz (przy 100L można stroic na 17hz) i jest bajka. Impuls bardzo się poprawił, kick niesamowity a przy podkręceniu głośności kopie po klacie równo i zapewniam że większość filmów oscyluje wokół 30-40hz.

Kiedy stroiłem obudowę myślałem że tak ale po rozmowie z wami i przejrzeniu paru materiałów na Youtubie zaczynam myśleć że ważniejszy jest przedział 30-50hz do uzyskania tego fajnego uderzenia. Jak tylko będę miał okazje i znajdę jakiś wzmacniacz zacznę budowę i testy.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Bardzo fajnie, że podajesz przykłady, bo to tak jakbyś stawiał kamień milowy i możemy zrozumieć o co chodzi.

Generalnie jako ktoś, kto szuka tych samych wrażeń i do tego posiadacz kilku labów 12 powiem tak:

1. Nie powinno się pisać opinii o głośnikach bez podawania z jakim sprzętem i w jakich warunkach się go używało. Ktoś napisze, że Lab mu zagrał do kitu ale nie napisze już, że miał źródło jakościowo odpowiadające miniradyjku.
Ja mam bardzo dobre zdanie o tym subwooferze.

2. Jak wygląda Twój tor audio? Płyta-odtwarzacz-ampli-wzmacniacz-sub-pokój? Jeśli ktoś puszcza sobie film ze słabej karty muzycznej z pc i to jeszcze zgrany z nie wiadomo jakiego formatu to powodzenia z "atakiem" takiego basu.

3. Dźwięk ze scen które podajesz są z zakresu 20-25Hz albo niżej. Np scena zapadającej się tafli boiska w Dark Knight Rises, ta zrobiła na mnie niesamowite wrażenie w Imax - jeśli coś takiego chcesz uzyskasz to po prostu musisz subwoofer dostroić do tych 20Hz albo i niżej albo celować w obudowę inną niż BR.

4. Jaki impuls/wrażenie szybkości subwoofera przy f poniżej 50Hz? Tutaj gra pomieszczenie, głośnik rusza się jak tłok, chyba ze świecą trzeba szukać głośnika co brzydko zagra 50Hz. Co innego jak ktoś ma pomieszczenie z fatalnym pogłosem na basie.

5. Tak jak piszą koledzy - więcej niż 100l dla laba to za dużo - głośnik wypluje ci membranę.

6. Tak na prawdę, jeśli ktoś lubi oglądać wymagający film głośno, to nawet taka pompka jak lab to jest mało. Trzeba się liczyć z tym, że osiągnięcie kilka Hz niżej przy tym samym SPL równa się postawieniu dodatkowych subów.

Dobra wiec tak:
Pomieszczenie 6x3m wysokosc 2,4m. Dwa wejscie z bocznych ścian wisza na nich zasłony na tylniej scianie też zasłona na całej długości. Na podłodze wykładzina przednia sciana wyłożona wełną mineralna 5cm do tego dwa wygłuszacze z wełny w punkcie pierwszego odbicia dźwięku.
Używam amplitunera Onkyo TX696 do które podłączony jest XBOX1X z którego najczęściej oglądam netflixa i laptop z którego leci HBO go dodatkowo dekoder Cyfry+4k.
Obecnie sub zasilany jest wzmacniaczem Irka 300W ale mam nadzieje ze pomożecie wybrać mi coś innego.
Co do obudowy spoko rozumiem mniejsza i do tego jeszcze filtr subsoniczy bo widze ze sa z tym problemy ( jeden ze sklepow z forum zgodził sie dla mnie zbudować coś chyba ze znajdziemy zasilacz wyposażony w takowy filtr.
Co do sceny o której mówisz fajnie by było ale w tej chwili mam zastrojony sub na 23hz i nie czuje tego dobra. Mam taką scenę w władcy pierścieni która zawsze używam jako test (smierć sarumana i fala uderzeniowa) w tej scenie moj stary STX zestrojony na 35hz powodował drganie żołądka LAB tego nie robi wiec zejście poniże 23hz chyba jest bez sensu.

Bardzo chciałbym znaleźć materiał filmowy bądź jakiś wpis na forum który dokładne określałby parametry tych scen jak ryk godzilli czy właśnie intro edge of tommorow albo wystrzału ze snajperki w Ksiegowym z Benem affleckiem.

Mam nadzieje ze wyjasniłem co posiadam gdzie używam i co chciałbym osiągnąć :).
Dzieki za pomoc
 
Uzywasz XBOX. To moze sprobuj to . Dla mnie testem jest wejscie Jagernota w call off duty Black ops. Nawet moja głucha żona łatwo potrafi określić, coś jest nie tak niema jebnięcia. :)
 
Kiedy stroiłem obudowę myślałem że tak ale po rozmowie z wami i przejrzeniu paru materiałów na Youtubie zaczynam myśleć że ważniejszy jest przedział 30-50hz do uzyskania tego fajnego uderzenia.
Ważniejszy o tyle, że więcej się w nim dzieje niż w warstwie dźwięków poniżej i jest tam więcej "energii". Jednak odtwarzanie basu od samego dołu dodaje naturalności efektom.


Co do sceny o której mówisz fajnie by było ale w tej chwili mam zastrojony sub na 23hz i nie czuje tego dobra. Mam taką scenę w władcy pierścieni która zawsze używam jako test (smierć sarumana i fala uderzeniowa) w tej scenie moj stary STX zestrojony na 35hz powodował drganie żołądka LAB tego nie robi wiec zejście poniże 23hz chyba jest bez sensu.
Dziwne, bo zdecydowanie powinieneś poczuć/usłyszeć te niskie rejestry.

Bardzo chciałbym znaleźć materiał filmowy bądź jakiś wpis na forum który dokładne określałby parametry tych scen jak ryk godzilli czy właśnie intro edge of tommorow albo wystrzału ze snajperki w Ksiegowym z Benem affleckiem.
Chyba dałoby się zrobić analizę widma takich scen w krytycznych momentach, mogę spróbować, nie wiem tylko, czy da się to zrobić na kompie dla sygnału dts, dd.
 
Jeszcze jest tez kwestia akustyki pomieszczenia, ta moza bardzo popsuc efekt. Druga sprawa ja bym to nazwal spojnosci dzwieku. Jak puscimy sam subwoofer w filmie to jaki bedzie efekt, pewnie wiekszosc słyszała. Chodzi o zgranie i dopasowanie do reszty pasma.
 
Ważniejszy o tyle, że więcej się w nim dzieje niż w warstwie dźwięków poniżej i jest tam więcej "energii". Jednak odtwarzanie basu od samego dołu dodaje naturalności efektom.



Dziwne, bo zdecydowanie powinieneś poczuć/usłyszeć te niskie rejestry.


Chyba dałoby się zrobić analizę widma takich scen w krytycznych momentach, mogę spróbować, nie wiem tylko, czy da się to zrobić na kompie dla sygnału dts, dd.

No niestety nie było zadnego uderzenia kicku nic nie wiem dlaczego.

Co do analizy widma tych scen byłoby super :)

- - - - - aktualizacja - - - - -

Jeszcze jest tez kwestia akustyki pomieszczenia, ta moza bardzo popsuc efekt. Druga sprawa ja bym to nazwal spojnosci dzwieku. Jak puscimy sam subwoofer w filmie to jaki bedzie efekt, pewnie wiekszosc słyszała. Chodzi o zgranie i dopasowanie do reszty pasma.

Akustyka moze nie jest idealna ale opisałem ja we wczesniejszym poście i myślę że nie jest najgorzej.
Co do dopasowanie reszty pasma głosniki przednie właczają sie przy 60hz pozostałe przy 80 - 90 zależy od głosników.
 
Co do sceny o której mówisz fajnie by było ale w tej chwili mam zastrojony sub na 23hz i nie czuje tego dobra. Mam taką scenę w władcy pierścieni która zawsze używam jako test (smierć sarumana i fala uderzeniowa) w tej scenie moj stary STX zestrojony na 35hz powodował drganie żołądka LAB tego nie robi wiec zejście poniże 23hz chyba jest bez sensu.

Dziwne, bo zdecydowanie powinieneś poczuć/usłyszeć te niskie rejestry.

Jeszcze jest tez kwestia akustyki pomieszczenia, ta moza bardzo popsuc efekt.

Akustyka pomieszczenia robi swoje.
Możemy mieć najlepszy subwoofer, ale jeśli mamy pomieszczenie kiepskie akustycznie, to nie ma szans na dobry efekt.

Ci co byli na AVS w 2015r pewnie pamiętają, jak jeden moment na saundtracku z Piratów z karaibów, trząsł pokojem.
U mnie w domu w dwóch pokojach nie udało mi się na tym samym sprzęcie tego osiągnąć... inne kolumny też tego nie potrafiły.
https://www.youtube.com/watch?v=4Px..._PbaVZMV6xQgFh-vEWeIlUvCGT_4FlA&index=15&t=0s
Od 1:30 do 1:45min.
 
Akustyka pomieszczenia robi swoje.
Możemy mieć najlepszy subwoofer, ale jeśli mamy pomieszczenie kiepskie akustycznie, to nie ma szans na dobry efekt.

Ci co byli na AVS w 2015r pewnie pamiętają, jak jeden moment na saundtracku z Piratów z karaibów, trząsł pokojem.
U mnie w domu w dwóch pokojach nie udało mi się na tym samym sprzęcie tego osiągnąć... inne kolumny też tego nie potrafiły.
https://www.youtube.com/watch?v=4Px..._PbaVZMV6xQgFh-vEWeIlUvCGT_4FlA&index=15&t=0s
Od 1:30 do 1:45min.

Ja nie twierdze ze akustyka nie jest ważna uważam że to 50% całego efektu jak można uzyskać stąd wygłuszona ściana przednia zasłony na tylnej i drzwiach i wygłuszacze w punktach pierwszego odbicia. Na pewno będę jeszcze pracował nad lepszą akustyka w pomieszczeniu, ale uważam że i tak jest lepsza niż większość typowych pokojów.
 
Ja nie twierdze ze akustyka nie jest ważna uważam że to 50% całego efektu jak można uzyskać stąd wygłuszona ściana przednia zasłony na tylnej i drzwiach i wygłuszacze w punktach pierwszego odbicia. Na pewno będę jeszcze pracował nad lepszą akustyka w pomieszczeniu, ale uważam że i tak jest lepsza niż większość typowych pokojów.

Wg mnie akustyka źle "współpracuje" akurat z tym subem przy tym strojeniu. STXa miałeś na 35HZ strojonego więc zupełnie inne rejestry podbite przez b-r. Sprawdź (jeśli masz możliwość) wyższe strojenia i potestuj co będzie odpowiednie dla Twojego pokoju.
 
Wg mnie akustyka źle "współpracuje" akurat z tym subem przy tym strojeniu. STXa miałeś na 35HZ strojonego więc zupełnie inne rejestry podbite przez b-r. Sprawdź (jeśli masz możliwość) wyższe strojenia i potestuj co będzie odpowiednie dla Twojego pokoju.

Jak tylko będę miał możliwość (w domu będę dopiero pod koniec miesiąca) będę próbował coś pozmieniać, stąd moje pytania na forum żeby się przygotować i pozamawiać wszystko co będzie potrzebne.
 
Panowie co powiecie na BEHRINGER NX3000D jako wzmacniacz? PRzyszłościowy do czegos wiekszego albo dwóch LAB-12 jak dostane głośnik w dobrej cenie.
 
Nikt nic nie podpowie, nie macie żadnych doświadczeń z tym wzmacniaczem ??

Ogólnie mogę powiedzieć że planuje zestroić głośnik na 29-31hz możliwe że obudowa zostanie pomniejszona o parę litrów. Przypuszczam że do końca miesiąca powinienem mieć już wzmacniacz i mikrofon pomiarowy.
Wtedy mam w planie zrobić sweep na otwartej przestrzeni w tych dwóch wariantach częstotliwości i jak już jedną wybiorę subwoofer trafi do pomieszczenia i zaczna sie pomiary i dostrajanie NX3000D daje dużo możliwości dostrojenia.

Jakieś ostatnie porady zanim temat zostanie ostatecznie zamknięty ??
 
Ja mam takiego Behringera i mocy wystarcza dla Tiw300 i jakiś 12caloiec z suba Yamahy... Nagłaśnia to dość duży salon i jest... Ok :)

Wzmacniacz w klD, wymieniłem tylko wentyl na Noctua i jak możesz go kupić w dobrej cenie to warto
 

Zmierzyłem scene z załamania sie tafli na stadionie z Dark Knight raises i są to piki w granicach 30 - 40 hertzow. Przejscia miedzy scenami to spadek czestotliwosci od 100 hertzow w doł do 35 hertzow jak z generatora czestotliwosci. Mikrofon to behringer ecm 8000 i przedwzmacniacz mic 800. Program spectra Pro. Jak ktos ma jakis pomysł jak zmierzyc inaczej lub coś innego niema problemu .

- - - - - aktualizacja - - - - -


Zmierzylem tez pink noise żeby pokazać że nie sa to ograniczenia systemu w tej scenie niema poprostu basu w zakresie 20 hertow. Subwoofer jest głośniej niż fronty ale kto słucha filmow z Subwooferem na zero :)



No i same fronty bez suba.
 
Dzięki za wykresy. Ja już kompletnie cały sprzęt i pewnie po powrocie do domu zajmę się budowa strrojeniem i testem :). Przyszlosciowo zamówiłem NX6000D :).

Jeszcze co do wykresów znalazłem kanał legendarny Brown Note i korzystają tam z Bass EQ wydaje się ciekawe. Chyba założę osobny temat :) pozdrawiam.
 
Byłem głupi za dużo i chciałbym jak najszybciej przybić projekt, abym mógł zacząć wycinać sklejkę i dokończyć szafki.

Mam 2 sterowniki: Peerless XXLS (835017) i Eminence Lab 12. Mam również parę pasywnych sterowników CSS APR12. Korzystając z arkusza kalkulacyjnego WBCD Jeffa Bagby'ego, wydaje mi się, że pudełko 2 cu ft dla każdego sterownika z jednym pasywnym jest wykonalne.

Eminence Lab 12 w / CSS APR 12: 56L box, przy wadze 350g daje mi subwoofer dostrojony do 22 Hz.

Peerless XXLS w / CSS APR 12: 56L box, z wagą 350g znowu daje mi subwoofer dostrojony do 22 Hz.

Jedyną różnicą wydaje się być to, że niezrównany zbliża się do maksymalnego wyskoku przy ~ 35 Hz przy 250 W.

Więc co o tym myślicie? Jakieś zmiany, które należy wprowadzić? Próbowałem modelować z 2 pasywami i nie widziałem wiele korzyści.
 
Byłem głupi za dużo i chciałbym jak najszybciej przybić projekt, abym mógł zacząć wycinać sklejkę i dokończyć szafki.

Mam 2 sterowniki: Peerless XXLS (835017) i Eminence Lab 12. Mam również parę pasywnych sterowników CSS APR12. Korzystając z arkusza kalkulacyjnego WBCD Jeffa Bagby'ego, wydaje mi się, że pudełko 2 cu ft dla każdego sterownika z jednym pasywnym jest wykonalne.

Eminence Lab 12 w / CSS APR 12: 56L box, przy wadze 350g daje mi subwoofer dostrojony do 22 Hz.

Peerless XXLS w / CSS APR 12: 56L box, z wagą 350g znowu daje mi subwoofer dostrojony do 22 Hz.

Jedyną różnicą wydaje się być to, że niezrównany zbliża się do maksymalnego wyskoku przy ~ 35 Hz przy 250 W.usps tracking showbox speed test


Więc co o tym myślicie? Jakieś zmiany, które należy wprowadzić? Próbowałem modelować z 2 pasywami i nie widziałem wiele korzyści.


Among Us has just reached 388k players on steam. While the game has been rapidly growing over the past month, the reason this milestone is significant is because this is the first ever time the game has beat the daily peak player count of PUBG and has taken the #3 spot on steam. The game is only behind CS:GO and Dota 2 at the moment. While PUBG, at one point, would peak at 3.2m players daily and held the #1 for a full year, the game has now lost nearly 90% of its player base due to the lack of content updates and frequent game breaking bugs.
 
No I są jakies progresy Polakito ?

- - - - - aktualizacja - - - - -

Skąd jest ten aswarola8 niemowi po polsku niemowi po angielsku.?
Dlaczego nikt tego nieusunął ? Tylko zasmieca.
 
No I są jakies progresy Polakito ?

Hej, hej. Kontrakt mi się przedłużył i dopiero wczoraj wróciłem do domu, więc dziś odpaliłem nowy mikrofon zrobiłem pomiary starej obudowy i wykres od 10-150hz nie wyglądał za dobrze. Właśnie wszystko rozkręciłem i robię nowe wycięcie na głośnik (dziura po STX jest trochę za duża a chce już na porządnie zrobić). Najlepsze jest to że całe życie byłem w błędzie i obudowa ma 78l (czyli tak jak radziłeś jest mniejsza :) więc ostatecznie na plus). Dziś dotnę posklejam jutro zestroję na 28-30hz i powtórzę pomiar. Jak już wszystko skończę to wrzucę zdjęcia na forum tylko pytanie tutaj czy w sekcji diy ?

pozdrawiam
 
Hej Hej panowie, to już chyba będzie ostatni post więc postaram się wyjaśnić co udało mi się osiągnąć i gdzie jestem w chwili obecnej :).

Po pierwsze zbudowałem głośnik w obudowie 78l i zestroiłem na 29hz. Jeszcze nie jest wykończony więc nie umieszczę zdjęcia ale wykres w sali kinowej wyglądał tak :

b3b39d82dcefc03c4e1a0b5a8ec9a333_1603295680.jpg


Po pierwszym pomiarze poprzestawiałem głośnik w różne miejsca i ostatecznie zostały dwie opcje z których wybrałem 2/3 przedniej ściany (wykres zielony)

d980a0a08225575e01678e1d1a69d83b_1603295682.jpg


Nie jest to idealny wykres wiec już dla samej zabawy z pozostałości po różnych remontach wybudowałem obudowę na 56l zestrojoną na 32hz dla starego STX i podrzuciłem go do pomieszczenia stanął na tylnej ścianie i tak wyglądały wykresy jednego i drugiego.

479b7ebf2907af17c4dac952d7298803_1603295679.jpg


Ponieważ NX6000D ma DSP postroiłem i ostatecznie ( obecnie) udało mi się dojść do takiego wykresu (kolor zielny dwa przed strojeniem kolor żółty dwa po strojeniu):

7bcbee1cec7443a1073e89d4934152eb_1603295677.jpg


Jak widać nie jest idealnie ale nie jest źle. Gdybym wiedział to co wiem teraz i gdybym wiedział ze będę miał nowy wzmacniacz pewnie wstrzymał bym się z Lab 12 i kupił bym takiego potwora : dayton audio um18-22

Oczywiście to będzie mój cel ostateczny pewnie za kilka lat jak już będą na to fundusze i przebuduję odrobinę pomieszczenie, mam kilka problemów z częstotliwością 75hz i 100hz i nie mogę się tych dziur pozbyć ( występują i w subach i w przednich głośnikach) a nie chcę już więcej nie 3db podbijać dźwięku DSP.

Jeżeli macie jeszcze jakieś sugestie proszę piszcie (np. ile max można podbić) bo pewnie jeszcze będę kalibrował i zmieniał ustawienia.

Tak czy inaczej dziękuję wszystkim za pomoc i sugestie :).
Wreszcie czuć że godzilla ryczy chociaż już wiem że mogła by ryczeć ładniej głębiej i czyściej ale nie można mieć wszystkiego.

pozdrawiam
 
Powrót
Góra