• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Subwoofer na Monacor SPH-450TC

Szczelinowy jak najbardziej, ale to średnio ładnie do domu wygląda i żeby uniknąć świstów musiałby mieć jeszcze większy przekrój.
 
20Hz przy obudowie netto 200l + zastosuje podbicie EQ 18Hz 6db - przynajmnej to ładnie liniowo wygląda w WinISD

Tylko musisz pamiętać, że taka korekcja zwiększa group delay o kilk milisekund w paśmie, gdzie i tak jest już dość wysokie i mocno zwiększa pobór mocy ze wzmaka.
 
Słusznie, w ogóle korekcja poniżej strojenia bass reflexu to nie jest szczególnie dobry pomysł gdyż łatwo przeciążyć głośnik mechanicznie. Poza tym nie widzę zbytnio sensu jej stosować, odpowiednim ustawieniem filtra LPF skompensujesz na tyle efektywność że pasmo z okolic 18hz będzie odtwarzane prawie bez spadku.
 
Kolego eq nie służy do Poprawiania spadków głosnika tylko do dopasowywania kolumny do pomieszczenia,Bedziesz miał dziure w pasmie a głosnik zamast wracac i odtwarzac 40hz bedzie sie dalej meczył z 20hz pompowaniem,Moim zdaniem to zaniskie strojenie do filmów jedynie co to do czarnego hip hopu bo tam jest w stanie bas zejsc tak nisko,Ja sam bsw testuje teraz na 24hz i owszem jest mieciutki i potulny ale rozlazły i nie zwiazły w ogóle do bsw nie pasuje ktory jest potwornie szybki ale co prawda to prawda to wybitny niskotonowiec a nie subiskotonowiec i on sobie najlepiej radzi miedzy 40-60hz;)
 
Mój błąd wynikający z niewiedzy:blushing:. Myślałem, że ten mój filtr subsoniczny przedwzmacniacza działa jak korektor graficzny i będe mógł podbić o kilka db ewentualne braki w najniższym paśmie przenoszenia - tak to jakoś ładnie mi się wykombinowało w WinISD:). Oczywiście nie zależy mi na uszkodzeniu głośnika , tylko budując takiego potworka chciałbym bardzo pogodzić ze sobą nalepszy możliwy kompromis oczywiście metodą prób i błędów pomiędzy najniższymi rejestrami a oczywiście dynamiką - bo to tak trochę głupio by było jakby głośnik grał swoje a muzyka swoje...
Co do filmów to tak trochę nie mogę się zgodzić, że można pominąć najniższe rejestry. Całe mnóstwo filmów akcji, horrory thilery zarówno w DTS jak i DD jest nagrywane z częstotliwościami poniżej magicznych 20Hz : http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=755493 . Nie bez powodu subwoofery z najwyższej półki mają takie niskie zejście i oczywiście kosztują majątek.;) Ja się będe cieszył jak dziecko jak uda mi się zrobić suba, który choć nie ma może najwyżej klasy głośnika jednak będzie mógł nie tylko ładnie zagrać ale wtedy kiedy trzeba wciśnie mi żołądek w fotel.

---------- Post dodany o 07:33 ---------- Poprzedni post o 07:25 ----------

Poza tym nie widzę zbytnio sensu jej stosować, odpowiednim ustawieniem filtra LPF skompensujesz na tyle efektywność że pasmo z okolic 18hz będzie odtwarzane prawie bez spadku.

Będe niezmiernie wdzięczny za chociaż skrócone objaśnienie lub link (muszę już się szykować do pracy a jestem chłonny wiedzy a ponieważ wyszukiwarka pokazała mi aż 6 stron z filtrem LPF nie mogę z braku czasu tego przeanalizować).
 
tomaszz1975 Jakie subwoofery? Kolego człowiek nie słyszy poniżej 20hz a strojenie niżej głosnika jest kompletna głuptota moim zdaniem ten glosnik sie pogubi bez dobrej koreckji dlatego proponuje obudowe zamknienta zobacz na wykresy które ci podesłałem bedzie to własnie kompromis...
 
Shiver Bo jak dobrze wiemy głosniczek nie zagra poniżej strojenia wiec wyciaganie ostatnich soczków kosztem opóznienia grupowego jest moim zdaniem głupota.
Raz że autor nie pompuje mu dużych mocy jak na taki duży głosnik wezcie pod uwage 2 cewki razem 8ohm dlatego wzmaczniacz również może nie wydolic z tak niskim strojeniem a nawet sie przesterować a to może jak każdy wie prowadzic do katastrofy.
Sam osobiscie zestroił bym go na te 20hz jesli mógłbym aktywnie korygować ten głosnik,Moim skromnym zdaniem najlepiej stroic na sluch ustalic punk od np 35hz miec 2 tunele i kroic jeden tak aż nie otrzymamy najbardziej zadawalajacych doznań z odsłuchu.
 
Chyba się nie zrozumieliśmy :) Ja pisałem żeby mu w ogóle żadnej korekcji nie dawać, tym bardziej poniżej strojenia gdyż jest ona zupełnie bezcelowa i szkodliwa, toteż zdziwiłem się nieco gdy napisałeś że ten głośnik "pogubi się bez dobrej korekcji" co mogło sugerować że właśnie jej potrzebuje.
 
Shiver Jak już to nie głosnik potrzebuje korekcji tylko pomieszczenie w którym gra a tak masz zupełna racje podbijanie czestotliwosci poniżej strojenia to bardzo zły pomysł.
A z gubieniem sie głosnika zle sie wyraziłem,Chodziło mi o to że może sie okazać za niskostrojony i sie"zapierdzieć":)
 
No niby korekcja basrefleksu to zly pomysl, ale sporo firm to stosuje, np. APS w monitorach studyjnych, czy JBL w topowych subach do naglasniania kin.
 
Nie na temat...
Można to robić, mając do dyspozycji procesor z regulacją dobroci korekcji i stromy filtr HPF, najlepiej 48db/oktawa, oraz oczywiście, pomierzoną obudowę żeby wiedzieć gdzie wypada nam rezonans. Ja coś takiego też robiłem na koncertach dubstepowych właśnie z dołami Jbl ale miałem do dyspozycji procesor dźwięku oraz pomiar impedancji i charakterystyki paczki. Inaczej nie polecam się za to zabierać bo może być to droga zabawa.
 
Raz że autor nie pompuje mu dużych mocy jak na taki duży głosnik wezcie pod uwage 2 cewki razem 8ohm dlatego wzmaczniacz również może nie wydolic z tak niskim strojeniem a nawet sie przesterować a to może jak każdy wie prowadzic do katastrofy.

Chyba się nic nie stanie jak podłącze tylko 1 cewkę? No i wzmacniacz będzie wtedy mocniejszy;)
 
No niby korekcja basrefleksu to zly pomysl, ale sporo firm to stosuje, np. APS w monitorach studyjnych, czy JBL w topowych subach do naglasniania kin.

Jak najbardziej, ale powyżej strojenia.

Choć są przypadki, gdzie poniżej strojenia się to opłaca, ale max 2-3hz, i to w zależnie od przypadku.

Chyba się nic nie stanie jak podłącze tylko 1 cewkę?

Będzie 2x mniej mocy, 2x słabsza kontrola nad membraną, i ciutke inne parametry.

No i wzmacniacz będzie wtedy mocniejszy

Dlatego zawsze warto maksymalnie zgrać głośnik z wzmacniaczem, niż potem żałować, albo kombinować na różne sposoby jak wyciągnąc moc.
 
Napisał tomaszz1975
Chyba się nic nie stanie jak podłącze tylko 1 cewkę?
Będzie 2x mniej mocy, 2x słabsza kontrola nad membraną, i ciutke inne parametry.


Napisał tomaszz1975
No i wzmacniacz będzie wtedy mocniejszy
Dlatego zawsze warto maksymalnie zgrać głośnik z wzmacniaczem, niż potem żałować, albo kombinować na różne sposoby jak wyciągnąc moc.

No to sie pogubilem bo:
- przy 4 ohm moj wzmacniacz bedzie miec (umownie) 450W, wiec jezeli podlacze tylko 1 cewke to bede miec opornosc 4 ohm,
- przy 8 ohm ten wzmacniacz ma juz (umownie) 220W, wiec przy podlaczeniu szeregowym 2 cewek wzmacniacz musi grac ciszej,
- a z danych dostarczonych przez sprzedawce wzmacniacza nie wolno mi obciazac tych mosfetow 2ohmami czyli polaczenie rownolegle odpada.:(
Hmm czyli wszystkie symulacje musze zrobic na nowo wpisujac 2 cewki..., czy mocno zmienia sie parametry samego glosnika, jezeli bym pozostal przy koncepcji 1 cewki? Gdzies w internecie przeczytalem, ze mozna stosowac rezysory do uzyskania wlasciwej opornosci z glosnikiem - czy to by cos poprawilo? Jezeli tak to moze jakies sugestie, oczywiscie jezeli bede musial podlaczyc obie cewki do wzmacniacza.
 
Powrót
Góra