• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Subwoofer + wzmacniacz - Golf IV

Rejestracja
Wrz 11, 2009
Postów
94
Reakcji
0
Lokalizacja
Rybnik
Witam
Aktualnie w moim golfie gra 2x AMA bl160 oraz JBL GTI 1200 w otwartej skrzyni. Trudno powiedzieć, że basu jest mało, lecz mimo tego zachciało mi się czegoś mocniejszego. Składając tego suba stawiałem dynamikę ponad wszystko i pod tym względem nie mogę na niego narzekać, lecz w międzyczasie zmienił mi się gust muzyczny. Zamiast rocka, w moim samochodzie słychać już głównie rap i chwilami brakuje mi potężnego, niskiego zejścia. Lubię mocny bas i JBL bardzo często gra na granicy swoich możliwości, a chciałbym mieć zapas mocy, bo jeszcze tego biedaka zajadę.

Chciałbym przeznaczyć na ten cel 2-3k zł, a sprzęt jak najbardziej może być używany. Zastanawiałem się nad różnymi wariantami, lecz najbardziej podoba mi się opcja, żeby zostawić obecny suwoofer i dołożyć do niego kolejny, z 38cm głośnikiem w skrzyni zamkniętej. Oczekuję potężnego zejścia, lecz to nie ma być konstrukcja na dbdrag. Powinien być kompromis pomiędzy ciśnieniem, a dynamiką. Liczę również na to, że subwoofery będą się niejako uzupełniać i tam gdzie bit będzie wymagał szybkiego i precyzyjnego uderzenia JBL wykona robotę. Widzę to tak, że JBL grałby ciągle, lecz ciszej niż obecnie, natomiast gain z nowego suba chciałbym mieć pod kontrolą na przewodowym pilocie.

Mało jest tematów o 38cm głośnikach. Możecie coś polecić w cenie ok. 1000zł, co nie tylko robi ciśnienie, lecz także gra?
Bardzo mi się spodobał głośnik Soundstream Tarantula T5-15. Warto go nabyć i wpakować do skrzyni zamkniętej? Akurat jest dostępny na aukcji za niecały tysiąc i mocno go rozważam, gdyż mogę więcej nie mieć okazji do kupna - jest tylko na rynku amerykańskim.

Proszę również o modele/serie wzmacniaczy, których warto wypatrywać na rynku rzeczy używanych w cenie ok. 1500zł. Gdybym nabył tą tarantulę, podłączyłbym ją najlepiej pod 4 Ohm, bo z tego co czytałem, wzrósłby wtedy DF względem 1 Ohm.



PS. Będę chyba również wygłuszał drzwi, gdyż do tej pory tego nie zrobiłem. Zastanawia mnie czy wygłuszenie samochodu ma jakikolwiek wpływ na bas? Dużo szukałem w internecie i wszędzie jest mowa jedynie o średnich i wysokich tonach.
 
jl audio 12-13w7 ;)

suby uzywaj zamiennie! nie odpalaj obu naraz


PS. Będę chyba również wygłuszał drzwi, gdyż do tej pory tego nie zrobiłem. Zastanawia mnie czy wygłuszenie samochodu ma jakikolwiek wpływ na bas? Dużo szukałem w internecie i wszędzie jest mowa jedynie o średnich i wysokich tonach.
wygluszenie ma wplyw glownie na bas!
 
Nadmieniony głośnik ciekawy, aż mnie zastanawia jak u niego z dynamiką przy tak kosmicznym wychyleniu membrany. Szukam właśnie czegoś pośredniego, bez popadania w skrajności. Jest za to jeden poważny problem: cena od 3,5k wzwyż, a jeszcze to trzeba zasilić.

Nie da się pogodzić dwóch głośników o różnych parametrach? Myślałem, że przy szybkim basie grałby tylko JBL, wiadomo że wolniejszy sub by wtedy mieszał, ale dlaczego przy niskim, mułowatym zejściu nie mogą grać razem?

Co odnośnie tej tarantuli? Czytałem w sumie na jej temat sporo pochwał, lecz to były głównie posty sprzed 10 lat. Zawsze mi się podobały duże głośniki, lecz wcześniej przez inny gust muzyczny nie zrobiłbym z takiego użytku. Teraz naszła mnie chrapka na jakąś 15.
 
Ostatnia edycja:
Nadmieniony głośnik ciekawy, aż mnie zastanawia jak u niego z dynamiką przy tak kosmicznym wychyleniu membrany.
to jest jedyny glosnik jaki znam, ktory laczy idealnie ilosc jak i jakosc
nie bez powodu to najwyzsza ich seria ;)


Nie da się pogodzić dwóch głośników o różnych parametrach?
nie! w jednym pasmie nie masz szans na zgranie 2 zupelnie roznych glosnikow! :(

nie czytaj tylko sluchaj. zachwalac go mogli fani cisnienia i okaze sie ze glosnik do muzyki sie nie nadaje

za 2 tygodnie sa zawody w kielcach
dbDrag i propper-dropper
zapewne bedzie sporo glosnikow do przesluchanai ;)
 
Ok, pójdę za twoją radą. Sprzedam starego suba i na używkę JL powinno wystarczyć. Widzę, że poniżej 2k da się takiego wyrwać.
Wygłuszę też więcej samochodu skoro to ma takie znaczenie.

No szkoda, że tak daleko. Gdyby impreza była gdzieś na śląsku, z chęcią bym się tam wybrał :)

Odezwę się pewnie za jakiś czas, jeśli będę miał dylemat odnośnie wzmacniacza.
 
Sprzedam starego suba
NIE! to bardzo dobre suby ktore coraz trudniej kupic!
odloz na polke i niech nabiera wartosci! ;)


Widzę, że poniżej 2k da się takiego wyrwać.
da sie, ale upalony :(


No szkoda, że tak daleko. Gdyby impreza była gdzieś na śląsku, z chęcią bym się tam wybrał
zobacz rozklad imprez PASCA
bylo sporo na slasku. tylko nie wiem czy wczesniej czy pozniej. kielce obecnie najblizej mnie. ale brak czasu na przygotowanie auta :(
 
Ja bym dał focal utopia 38wx ale ciężko kupić używkę.
Klasa sama w sobie takich głośników już nie robią nawet focal w nowej serii utopia oszczędza.
A mianowicie seria be nie ma już chromowanych magnesów i potrafią rdzewieć co jest nie dopuszczalne w najwyższej serii😕.
 
Ehhh, tylko że nowy JL 12w7 jest droższy, niż kwota jaką mogę wydać na głośnik+wzmacniacz... Nie ma opcji, żebym go kupił. To samo z focal utopia 38wx. Mogę wydać na głośnik ok. 1000zł, a nie 1000 dolarów x.x
Wygląda to raczej tak, że albo kupię używany, albo muszę zrezygnować z tego modelu i wziąć coś tańszego. Chyba lepiej jednak porządną używkę? Są też głośniki po regeneracji w fajnej cenie z możliwością odsłuchu. Teoretycznie dobrze naprawiony głośnik nie powinien zmienić parametrów. W moim JBL'u też było wymieniane zawieszenie dolne i cewka, która się przetarła. Co o tym sądzicie?

Ja wiem, że GTI 1200 to dobry sub. Żal mi się z nim rozstać, ale nie stać mnie, żeby sobie go trzymać na półce. W komplecie z Re Audio XT16002v2 mógłbym chyba spokojnie klocka za to wziąć i zainwestować w nowego suba. Mój kumpel jest nawet na niego wstępnie chętny.
O dziwo teraz jest ich mały wysyp na aukcjach. Widziałem trzy sztuki 1200 i nawet dwie 1800. Przez chwilę rozważałem, czy by nie dokupić jeszcze dwóch takich GTI 1200 (koszt 1k) i dołożyć do tego już obecnego, ale trochę ciężko byłoby je wepchnąć do bagażnika w otwartych skrzyniach i nie wiem czy dałyby mi porządne zejście jakiego mi brakuje.

PS. A co sądzicie o nowych głośnikach serii GTI? Np. taki W15GTI?
 
W moim JBL'u też było wymieniane zawieszenie dolne i cewka, która się przetarła. Co o tym sądzicie?

Ja wiem, że GTI 1200 to dobry sub. Żal mi się z nim rozstać, ale nie stać mnie, żeby sobie go trzymać na półce.
akurat w tych JBLach jest unikalna cewka nawijana plaskim drutem. nie nawiniesz takiej :(
tak wiec sprzedaj glosnik

nowych gti nie sluchalem niestety

- - - - - aktualizacja - - - - -

a carpower raptor?

15" gra w kolumnach zeta zero w obudowie zamknietej i brzmialo to znakomicie! ;)
 
No CarPower Raptor 15 to propozycja w moim zasięgu :) Skoro możesz go polecić, to zdecyduję się na ten głośnik. Wziąłbym go w wersji 2 Ohm i napędził wzmacniaczem CarPower D-REX/2000.
Wiesz może jaki litraż miała ta skrzynia? I tak wesprę się programem WinISD, ale lubię mieć dla wglądu jakieś gotowe projekty, których niestety nie mogę znaleźć dla tego głośnika. Producent również nie podaje litrażu skrzyni zamkniętej.

Mam jeszcze pytanie odnośnie położenia głośnika. Mianowicie gdzieś przeczytałem, że najlepiej jeśli jest on skierowany membraną w stronę klapy bagażnika. To prawda? Przecież w niektórych projektach głośnik jest odwrócony magnesem na zewnątrz skrzyni. Mój JBL gra w bok, prostopadle do klapy i nawet nie pomyślałem o tym budując do niego skrzynię.
Chciałbym wpasować skrzynię jak najdokładniej z boku bagażnika, lecz głośnik skierować ku górze, bądź pod skosem. Czy takie rozwiązanie jest dobrym pomysłem?
 
Wiesz może jaki litraż miała ta skrzynia?
to nie sa proste kolumny wiec nie latwo by policzyc litraz
d2f65a98b0fe6109b53fd9308b631aa6.jpg


przy tak olbrzymich glosnikach powinienes sie cieszyc ze skrzynie miesci sie w bagazniku :p
 
Możesz też popatrzeć za głośnikami DD. Ewentualnie można sięgnąć po coś z estrady. Zamiast tego carpower obejrzyj sobie wzmacniacze taramps
 
Pobawiłem się trochę w WinISD i wychodzi mi, że mocne zejście ten głośnik może uzyskać jedynie w skrzyni otwartej o pojemności przynajmniej 130 l. Dla skrzyni zamkniętej wykres prawie się nie zmienia przy różnych litrażach, nawet jeśli ustawię 2000 l...
Wrzucam wykresy, by wesprzeć się czyjąś opinią:



20qrtv.jpg


21ngu8g.jpg


Co o tym sądzicie? Impuls również chyba niezły. Dla 40Hz poniżej 11ms. Niższe częstotliwości chyba nigdy nie wymagają od głośnika dynamiki.
Jedynie dwie rzeczy mnie tutaj zastanawiają:

1. Czy to w porządku, że SPL wyszło na plusie, wyższe niż podał producent?
2. Czy Qts ma jakiś większy wpływ na wyniki? Sęk w tym, że program sam go wylicza na 0,549, natomiast producent podaje 0,63. Nie mogę tego parametru zmienić na 0,63, gdyż program mi wtedy wywala error.
 
2. Czy Qts ma jakiś większy wpływ na wyniki? Sęk w tym, że program sam go wylicza na 0,549, natomiast producent podaje 0,63. Nie mogę tego parametru zmienić na 0,63, gdyż program mi wtedy wywala error.

Z taka dobrocia to jest glosnik do obudowy zamknietej. W BR narobi halasu, ale jakosci nie bedzie.
 
Ok, udało mi się te parametry wpisać poprawnie. Teraz wykres closed nieco się poprawił, lecz nadal jest -4dB przy 40Hz i -8dB przy 30Hz. Trochę się obawiam, że będzie brakowało niskich częstotliwości.
Przy poprawnym Qts również wychodzi inny wykres dla br, skrzynia może być mniejsza, nawet w okolicach 100 l. Sporządziłem kilka wykresów dla różnych strojeń w takiej skrzyni i to co wyszło dla strojenia na 20Hz mnie zainteresowało (zielona linia). Impuls niemal jak w skrzyni zamkniętej, za to mniejszy spadek dB. Nawet wykres dla mojego GTI 1200 nie ma takiego impulsu.






Tylko czy w ogóle można tak nisko stroić skrzynię? Nie spotkałem się dotąd z takim rozwiązaniem.
I czy jakość gry głośnika jest adekwatna do impulsu na wykresie? Czy można się na tym opierać?

Już dochodzę do wniosku, że dobrze byłoby przetestować wszystkie opcje na żywo. Zrobić dwie przednie ściany skrzyni, jedną z otworami na br, drugą bez. Przykręcić pierwszą, w miejsce kleju dać jakieś uszczelki i zmieniać strojenie wydłużając rurki br, następnie zmienić przednią ścianę i przesłuchać konstrukcji zamkniętej.
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra