• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Szerokopasmowy a kierunkowość

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Powiem ci, że nie wiem jakie kąty wówczas ustawilem do pomiaru, było to jakis rok temu i kto by to pamietał. Dla niebieskiego mozesz poskojnie przyjac 30 stopni jako minimum. Dlatego szału nie ma ale to było do przewidzenia.

U siebie kolumny mam ustawione w kierunku na słuchacza, tak że ich osie przecinają się moze ze 30-40 cm za głową (trzeba uwzględnić szerokość glowy i wtedy wypada na ucho).

Kapitalne wręcz efekty uzyskuje się jak w punkcie przecięcia osi ustawi sie mikrofon i zmierzy ch-ki. Na tej postawie można idealnie poprawić odleglosci kolumn (na wsplny punkt odpowiedzi impulsowej) , oraz ich skręt w kierunku słuchacza (na wzajemne znoszenie się odpowiedzi impulsowej po uprzednim podłaczeniu jednej kolumny w przeciwfazie). Efekty zabiegu są niesamowite. Problem w tym, że nie za bardzo można się wiercić na fotelu hehe.

Co do d'appolito to ten art powienien wyjaśnić w czym rzecz http://www.birotechnology.com/articles/VSTWLA.html
 
Rfck napisał:
..stosując np dobre kopółki o niskim Fs mozna przeciez łączyć głośniki nizej niz w typowym 2,5 - 4 khz pozatym z tego co pamietam to układ d'apolito wymaga niskiego podzialu ze wzgledu na lepsza punktowość?!.

W kazdej konstrukcji stosuje sie mozliwie najnizszy podzial zeby poprawic charakterystyki kierunkowe glosnika nisko-sredniotonowego. Problem w tym ze czym nizej tniemy tym bardziej narazamy na uszkodzenie glosnik wysokotonowy i wchodzimy w jego duze wychylenia co powoduje wzrost znieksztalcen.

Duzy glosnik sredniotonowy i mala kopulka nie zgrywaja sie dobrze bo wystarczy posluchac czystego tonu o czestotliwosci zamierzonego podzialu czyli 2-4khz osobno na glosniku niskosredniotonowym i wysokotonowym. Kopulka bedzie brzmiala dosc ostro bo bedzie generowac szeroki kat i wyzsze harmoniczne a duzy glosnik bedzie zawezac charke i bedzie brzmial matowo bo jego membrana juz nie przenosi wyzszych harmonicznych.
Wlasnie dlatego rozne kolumny brzmia roznie nawet jak maja plaskie charakterystyki.

Glosnik z WLM-ow to zwykly 10calowy eminence z wysokotonowka w srodku. Kolumna jest inna dlatego wszyscy zwrocili na nia uwage. W sprzecie estradowycm to zadna nowosc. Dla przpomnienia to standardowa wysokotonowka w tym glosniku to eminence APT50 czyli tonsil GDWT9/100!
 
W WLMach nie dostrzegłem wysokotonówki w środku tylko jako nbadbudówkę nad kolumną, bodajże mały elekrostat. Więc chyba nie o tym samym myślimy.
 
Yoshi_80, mowa jest o Divach...

[ Dodano: 2008-05-18, 13:47 ]
irek napisał:
Glosnik z WLM-ow to zwykly 10calowy eminence z wysokotonowka w srodku. Kolumna jest inna dlatego wszyscy zwrocili na nia uwage. W sprzecie estradowycm to zadna nowosc. Dla przpomnienia to standardowa wysokotonowka w tym glosniku to eminence APT50 czyli tonsil GDWT9/100!
dokładnie to BETA-10CX :)
 
Moze ktos podsumuje w koncu jaki jest sens budowy zestawów na głosniku szerokopasmowym 8" lub wiecej jeśli twierdzicie że charki kierunkowe są kiepskie a jest to tak wazny aspekt ze przez to wykluczacie głośniki 8" w konstrukcjach dwudrożnych ( nie mówie tu o estradowych kolumnach ).
 
Ja podstumuje to tak. Obecnie mam szerokopasmówkę i na razie nie mam zamiaru zmieniać. Jeżeli zaczne przerabiać to będę się poruszał w obrębie tej szerkopasmówki, czyli wykorzysam ją do pasma średnio tonowego, dodam na pewno ulepszacz basu, później może wysokich. Ten głosnik gra zbyt dobrze średnimi tonami żeby z niego rezygnować, żadna klasyczna konstrukcja zpodziałem w newralgicznym punkcie nie zagra tak jak szerokopasmówka. Nie ta swoboda, nie ten "pazur".
 
Nie wyklucza sie glosnika 8calowego z 2way tylko przez charakterystyki kierunkowe ale przez inne charakterystyczne cechy (wady) takiego rozwiazania.
Jak juz nie raz bylo napisane potrzebny jest wyjatkowy glosnik, z racji tego i srednicy na pewno duzo drozszy od glosnikow 6calowych jak i wymagajacy duzo wiekszej objetosci a wiec nie nadajacy sie do malych kolumn typu monitor itd. Ale jak widac mozna zrobic kolumna 2way na 10calach a i sa 15calowce wiec wszystko sie da.
 
bardzo ciekawą konstrukcją jest 2way na szerokopasmówce 8' uzupełnionej supertweeterem który jedynie poprawia zakres najwyższego sopranu.

generalnie reguł nie ma np B200 + wstęga też da świetne efekty
 
a potem juz tylko krok do dorzucenia dolu czyli robi sie 3way :)
Dlaczego 3way sa tak malo popularne? Odpowiedz jest tylko jedna, cena!!
Jesli mamy tanie 3way to mamy sredniaka cietego prawie jak wysoki bo wtedy mamy taniego,malego sredniaka i tania zwrotke. Ale jak wchodzimy w dobrego szeroko grajacego sredniaka to juz nam sie koszty mnoza.
Popatrzcie na moja zwrotke 3way na stx-ach, niby tanie glosniki a ile trzeba wydac na zwrotke.
Kolega Rfck na razie mysli tylko wzgledami akustycznej idealnosci bardziej obeznani widza najpierw aspekt ekonomiczny. Dlatego raczej nie spotka sie na rynku kolumny na ARZ-ecie za 20zl z dodana wysokotonowka scana ktora jest 100x drozsza.
 
hehe taka prawda Irek :D w sumie najważniejszym atutem szerokopasmówek jest brak podziału w "newralgicznym" zakresie częstotliwości
 
a ciekawe jest to ze wysokie podzialy na 5-7k jakie stosowal tonsil maja tez wade w postaci kiepskich charek kierunkowych :) W sumie to przy obecnej wytrzymalosci wysokotonowek standard to 3khz czyli tam gdzie ucho ludzkie ma najwieksza czulosc.
Jak na razie prawie nikt nie probuje zrobic glosnika srednio-wysokotonowego. Choc cabase ma taki twor o srednicy 35mm pracujacy ponizej 2khz. Ciekawe czemu nie jest to rozwijana idea bo nawet godzac sie ze strata gory i powiedzmy pasmem do 15khz to i tak mogloby to byc ciekawe i akceptowalne.
 
tonsil zrobil glosnik sredniowysokotonowy z biocelulozy - grajacy od okolo 1khz czy nawet nizej. niestety nigdy do sprzedazy nie wszedl.
a ciekawe jest to ze wysokie podzialy na 5-7k jakie stosowal tonsil maja tez wade w postaci kiepskich charek kierunkowych :)
tonsil kiedys tez stosowal filtry pierwszego rzedu - altusy. nie gralo to za fajnie. ale tonsil nadal ma w swojej ofercie sredniotonowce grajace dosc wysoko - a chociazby gdm 10/80/2 - na wykresie wyglada jakby ciagnal do 10khz
 
Caleb napisał:
ale tonsil nadal ma w swojej ofercie sredniotonowce grajace dosc wysoko - a chociazby gdm 10/80/2 - na wykresie wyglada jakby ciagnal do 10khz
tylko że trzeba go ciąć prawię jak kopułkę...
 
a cewke chyba mniejsza niz 1cal wiec i moc mniejsza ma.
Sam rezonans okresla tylko jakosc i zaklada sie podzial nie nziej niz podwojony rezonans jednak czy to glosnik wytrzyma to juz inna sprawa. Sa wysokotonowki z rezonansem na 500hz ale to nie znaczy ze mozna je ciac na 1khz. Na estardzie sa stosowane drivery pracujace od ok 1khz wtedy maja 2cale wiec moc siegajaca 100W RMS. Maja troche kulawe wysokie tony ale jakos do tych 20khz dochodza choc liniowo to raczej do 15khz co jest wystarczajace.
 
10-60-2 ma cewkę 18mm i gra prawie do ponad 10k :)

idea średnio wysokotonowego jest bardzo ciekawa ale trudna w realizacji stąd tak mało takich konstrukcji dość ciekawy jest głośniczek beymy MC-115 który pozwala na podział w okolicach 1kHz ma też cewkę 45mm więc swoje wytrzyma :D
 
Powrót
Góra