• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Szukam dobrego, ludzkiego opisu.

  • Autor wątku Autor wątku loky
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Rejestracja
Kwi 21, 2005
Postów
30
Reakcji
0
Lokalizacja
Wrocław
Bawilem sie ostatnio sporo WinISD bo projektowalem obudowe do suba, radzilem sie kilku osob na forum a one mowily mi "ta linia nie powinna wyjsc ponad tyle, a znowu ta poowinna tak a tak" ale poza tym nie mam pojecia co to wszystko oznacza. Oczywiscie znalazlem na forum sporo ( nowo przyklejony o Group Delay ) Ale to mi nadal nic nie mowi. Bardzo prosze jesli ktos ma/zna, o link do jakiejs dobrej lekturki ktora mi to po Polsku, bez slangu wyjasni. Oprucz suba bede chcial jeszcze zrobic 4 satelity i centralny i nie chce juz plakac na grupie ze nie wiem co mam robic. Zamowilem juz plyty na suba wiec sprawa jest wlasciwie nieodwracalna, ale nadal nie wiem czy moj sub bedzie twardy i szybki, czy wolny i dudniacy, czy ( pomijajac moc wzmacniacza ) takia pojemnosc obudowy pozwoli glosnikowi rozwinac skrzydla czy go przytlumi? Przyznacie ze troche do d... robic i nic nie rozumiec... Rurke BR program przy 6,2 srednicy zaproponowal na 19,90cm i taka mam zamiar zrobic.
untitled3uy.jpg
 
Widac ze ten impuls masz dosc duzy i nie podejrzewam zbyt wielkiej obudowy ale raczej nie do konca dobrane strojenie.Polecam ksiazke "Podrecznik budowy zestatow glosnikowych" Visaton, tam szczegolowo opisane jest jak optymalnie dobierac strojenie BR.
Ostatnio kolega na naszej stronie www.audiomania.info opisal w swym artykule na klika metod obliczania i wybierania strojenia.Na oko widac ze warto poprobowac nizszego (choc nei wiem jak wtedy z ta wytrzymaloscia mocowa bedzie), ale zblizy to uklad do plaskiej ch-ki a krytyczny impuls przesunie sie w kierunku nizszych czestotliwosci.Tu moze decydowac kazdy Hz.
Wydaje mi sie jednak ze ten glosnik lepiej pracowalby w kolumience gdzie wystepuje wytlumienie i tym wlasnie parametrem mozna by sie pobawic.
 
Dzieki, juz sie biore za czytanie i postaram sie kupic ksiazke.

Na oko widac ze warto poprobowac nizszego (choc nei wiem jak wtedy z ta wytrzymaloscia mocowa bedzie), ale zblizy to uklad do plaskiej ch-ki a krytyczny impuls przesunie sie w kierunku nizszych czestotliwosci.Tu moze decydowac kazdy Hz.
Wydaje mi sie jednak ze ten glosnik lepiej pracowalby w kolumience gdzie wystepuje wytlumienie i tym wlasnie parametrem mozna by sie pobawic

Obawiam sie ze chociaz cos tam swita to jednak za molo dla mnie po Polsku. Jesli mozesz to napisz jakie to ma skutki w koncowym efekcie (rodzaj dzwieku, zachowania suba), tzn. co moglo by byc lepiej biorac pod uwage ten glosnik? Zmniejszenie strojenia w tym przypadku o 2Hz czyli na 35 powoduje ze linia w Transfer magnitude jest troszke ponizej 0 a garb w Group Delay zwieksza sie o 0,250ms i przesuwa z 37 na 33Hz.
Aaa do d... nadal nic z tego nie rozumiem :( Ale bede czytal. Jesli ktos znajdzie chwile to jeszcze raz prosze o tlumaczenie na jezyk sprzedawcow RTV, czyli "panie, ten gra tak a tak a tamten tak".
 
Podstaw sobie dane
Wyjdzie Ci Fb optymalne przy pojemnosci jaka masz.Optimum jak zwykle kompromisowe ale daje najlepsze rezultaty jesli chodzi o przetwarzanie stanow nieustalonych i zestrojenie powodujace utrzymanie z ryzach membran y i rezonatora.
Jesli wzory maja byc uzyte w kolumnie lub subie pasywnym, przy opbliczaniu dobroci nalezy wziasc pod uwage dobroc filtrow.
Stosuje ta metode od lat.Nawet jesli symulator pokazuje jakies impulsy ktorych sie mozna w pierwszej chwili przerazic to z odpowiednim wytlumieniem w praktyce wychodzi duuuzo lepiej.
 
Powrót
Góra