• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Takie Tam i inne ciekawostki od Zap Projekt ów

Rejestracja
Kwi 1, 2014
Postów
763
Reakcji
167
Lokalizacja
Polska
Witajcie

Kiedyś Wam obiecałem taki temat ale zawsze czasu brakowało. Teraz mamy Korona czasy i tego ostatniego jest nieco więcej :)

Będę tutaj wrzucał raz na jakiś czas rożnego rodzaju Ciekawostki z mojej pracy które mogą wam się przydać lub też nie ...

Można kopiować , dyskutować i samemu coś wrzucać jeśli uważacie że będzie wartościowe.

Jeśli będą gdzieś błędy to wybaczcie z reguły coś wrzucam bardzo późno kiedy już skończę całodzienną prace.

Na początek kilka pomiarów testowych głośników. Nie traktujcie ich jako wyrocznie a bardziej jako porównanie, analizę możliwości i zależności.


Taka tam aplikacja

72387375d54b646caa7c445c3b4ee026_1585169541.jpg


I po kolei:


VIAWAVE SRT-7 8OHM
- pomiary wykonane z zapiętym kondensatorem 27uF. Nigdy nie wykonujcie pomiarów wstęg bez wycięcia dolnego pasma które po prostu powoduje ich bezpowrotne rozklekotanie

To naprawdę przyzwoity głośnik.

pasmo w polu bliższym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności
db5e639275809fb4643a83fb63426b1c_1585169877.jpg



pasmo w polu dalszym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności
53bd3fe32437a20f70d4835c73b83b31_1585169900.jpg


Harmoniczne: czerwona 2, niebieska 3, zielona 4 - pomiar silnie zależny od mocy podanej więc głównie należy zwrócić uwagę na te zależność. Pomiar bez wygładzania jest nieczytelny ja z reguły stosuje 1/24 - 1/48 w zależności od potrzeby

2f9308d4fed148b3b72c5f003319041e_1585170054.jpg


6d08bea7ea42e8e88e4b367aebaf5733_1585170056.jpg


Wodospady CSD - pomiar silnie zależny od bramkowania i skali w jakiej go oglądamy !! - wynik pomiaru jest nie zmienny w odniesieniu do mocy podanej

Skala 10 bramka 8
6fb5c9daf68c923fada0e31d64936282_1585170063.jpg


Skala 20 bramka 16
95a334407d26772d90ca757a633382e3_1585170061.jpg


"toneburst energy storage"
tutaj przekopiuje żywcem wyjaśnienie co to za pomiar z innego wątku:

Jest to symulacja stworzona na pomyśle Linkwitz LAb tam to jednak było zapoczątkowane sprzętowo tutaj mamy programowo. Pomiar jest pokrewny z Energy Time Curve ( ETC ) http://www.linkwitzlab.com/frontiers_2.htm#M .

A mianowicie wysyłane są krótkie impulsy dźwiękowe dla każdej z zadanych częstotliwości ( nasze kreski pionowe ) Nasza góra szczytów tworzy coś co powinno przy poprawnym pomiarze przypominać prędzej zmierzoną odpowiedź częstotliwościową ( podobnie jak górna linia na wykresie zniekształceń ) Tak można szybko +/- zweryfikować poprawność pomiaru ( internet jest pełny źle zrobionych pomiarów ) Te inpulsy wysyłane są w cyklach jeden po drugim - ilość cykli zadajemy. Dla pomiaru obojętna jest odległość i siła sygnału pomiarowego nic się nie zmienia. Pomiar jest także bardzo odporny na odbicia. Po analizie zebranych danych przez mikrofon rysowany jest wykres pokazujący Nam na jakich częstotliwościach / na których cyklach / i z jaka "siłą" pojawia się problem z oddawaniem energii przez głośnik. Prościej nie potrafię wyjaśnić ... wybaczcie.


3f525fa88b3ebcc41732307f1487041b_1585170059.jpg







SEAS H1520-08 U16RCY/P - obudowa wentylowana

Jeden z moich ulubionych głośników - polecam.

pasmo w polu bliższym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności
7cd979dfa370989d3781dd463e251633_1585171281.jpg



pasmo w polu dalszym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności
3ab46512f3ba0cbaed5de430a457b7f6_1585171303.jpg


Harmoniczne: czerwona 2, niebieska 3, zielona 4

fb43b16d049268bd87f4fba31e62d3c4_1585171424.jpg


b0861f755c9c4102bb9c41bc37e49a82_1585171426.jpg


188118b04c63f26810dfeb0fa42d6b86_1585171427.jpg



Wodospady CSD

Skala 10 bramka 8
3a0a7326820fc7a22937edd13d83d4bd_1585171538.jpg


Skala 20 bramka 16
e93cb4a5490db83e89ffd2a3577baeee_1585171556.jpg



TES
24b37fb458e570bc4dfd991362e5da71_1585171588.jpg





SEAS H1659-08 U22REX/P-SL - obudowa wentylowana

Jeden z tych głośników z których da się zrobić 2WAY

pasmo w polu bliższym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności
d8ec5d17f16d8f1ca8b8896d845e0fd3_1585171747.jpg



pasmo w polu dalszym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności
0d555e375e8225d125175a888e95d05f_1585171767.jpg


Harmoniczne: czerwona 2, niebieska 3, zielona 4

9f467a2e3e8a212b2eaa433c56a916a3_1585171795.jpg


1b275c0e6c1ca0b5c3777aa6585e4717_1585171796.jpg


5a47b73242d1b34b1eb9b8166546f898_1585171798.jpg



Wodospady CSD

Skala 10 bramka 8
a31901032cb738cca60aafa1dfc87cd0_1585171826.jpg


Skala 20 bramka 16
cf7d660aafebcbfee7666d5868a34fdc_1585171828.jpg



TES
5ed2a7b98f623ef1f4cf1a42b97f72bc_1585171861.jpg



I Zapkowa próba połączenia ich razem
Dla chcących mając taki zestaw pomiarów zawsze warto przeanalizować zależności przed i po filtracji. konfiguracja dosyć uniwersalna pozwalająca na rożne sposoby połączenia.

Skala dB nie jest wierna. Zestaw realnie ma niższą sprawność

885f6836bec990f1872cbf9e2b1129f5_1585172797.jpg


0cac2e6a501093642e4aa1b0d24e2398_1585172797.jpg


c3ef11e64757f983e46b6d00a6ff06c4_1585172798.jpg


b8c23204be543c4e4c24d396eb80ce12_1585172799.jpg


675577301358855d70881a493fa3cd19_1585172800.jpg


do następnego - w Dobie Korony trzymajcie się zdrowo :)
 
Ostatnia edycja:
Taka aplikacja


db6d8ca93cd9cb8a6cf1c8ea2d3bb635_1606949621.jpg
0f2c3ddbf985dbd19e4cef61c82173c8_1606949622.jpg
521b74632571f3c890aedbb2d0d7b1ca_1606949623.jpg




I po kolei:


MOREL ST 1108

Głośnik brzmieniowo bardzo podobny do ET338 wydaje się być nieco bardziej poukładany i wyrafinowany. Stosunkowo wydajny i bardzo Łatwy w aplikacji.
Rezonans ma bardzo wysoko bo w granicach 1kHz ale jest on bardzo łagodnie zaznaczony i nie utrudnia filtracji.

pasmo

3db590003dc2a5e4f739e97ca3cb96d2_1606949920.jpg


Harmoniczne: czerwona 2, niebieska 3 - pomiar silnie zależny od mocy podanej więc głównie należy zwrócić uwagę na te zależność. Pomiar bez wygładzania jest nieczytelny ja z reguły stosuje 1/24 - 1/48 w zależności od potrzeby


fbd1d46e240759762e839d4c157d96e9_1606949972.jpg


de1f24e8daec98606ef3af6ca2e4f2f9_1606949973.jpg



Wodospady CSD - pomiar silnie zależny od bramkowania i skali w jakiej go oglądamy !! - wynik pomiaru jest nie zmienny w odniesieniu do mocy podanej

Skala 10 bramka 8

82eb54c92127cf6896c2431f4d23b7b6_1606950019.jpg



Skala 20 bramka 16

85c83bad8c1e0da2ef34c0d60d6b8e56_1606950038.jpg




"toneburst energy storage"
tutaj przekopiuje żywcem wyjaśnienie co to za pomiar z innego wątku:

Jest to symulacja stworzona na pomyśle Linkwitz LAb tam to jednak było zapoczątkowane sprzętowo tutaj mamy programowo. Pomiar jest pokrewny z Energy Time Curve ( ETC ) http://www.linkwitzlab.com/frontiers_2.htm#M .

A mianowicie wysyłane są krótkie impulsy dźwiękowe dla każdej z zadanych częstotliwości ( nasze kreski pionowe ) Nasza góra szczytów tworzy coś co powinno przy poprawnym pomiarze przypominać prędzej zmierzoną odpowiedź częstotliwościową ( podobnie jak górna linia na wykresie zniekształceń ) Tak można szybko +/- zweryfikować poprawność pomiaru ( internet jest pełny źle zrobionych pomiarów ) Te inpulsy wysyłane są w cyklach jeden po drugim - ilość cykli zadajemy. Dla pomiaru obojętna jest odległość i siła sygnału pomiarowego nic się nie zmienia. Pomiar jest także bardzo odporny na odbicia. Po analizie zebranych danych przez mikrofon rysowany jest wykres pokazujący Nam na jakich częstotliwościach / na których cyklach / i z jaka "siłą" pojawia się problem z oddawaniem energii przez głośnik. Prościej nie potrafię wyjaśnić ... wybaczcie.


2111a1d1491ec65fdb96415fd6d8fb0c_1606950077.jpg




Morel TSCW 636 - obudowa wentylowana

Widzimy u producentów tendencje z zmianą karkasów na Tytanowe w najdroższych modelach. Pomijając wady jak niska sprawność i i raczej przeciętne zejście pasma na dole co może być cechą wspólną chyba wszystkich małych "wielkocewkowców".
To głośnik naprawdę mnie Bardzo miło zaskoczył a już chciałem go zaszufladkować razem z wspomnieniami o starych modelach Morela. Rzadko spotykana dzisiaj dynamika, otwartość przekazu i szybkość myślę że to dobre 3 słowa określające ten głośnik.


pasmo

10847178b35897a5183038897fa5d4ea_1606950541.jpg




Harmoniczne: czerwona 2, niebieska 3


f3a0909a6fb1d055682fb09b823dfcdf_1606950596.jpg


1ea337532532f59129f375eaa04774ea_1606950597.jpg




Wodospady CSD

Skala 10 bramka 8

137ee556e060741779a504eeb086cc0e_1606950626.jpg




Skala 20 bramka 16

9d4ad994ab3907a70fe815386caa80fd_1606950630.jpg





TES

d96fb1161976fe8794fc01548342c2c6_1606950664.jpg




I Zapkowa próba połączenia ich razem
Dla chcących mając taki zestaw pomiarów zawsze warto przeanalizować zależności przed i po filtracji. konfiguracja dosyć uniwersalna pozwalająca na rożne sposoby połączenia.

Skala dB nie jest wierna. Zestaw realnie ma nieco niższą sprawność


683fc47183c3c8e2ef2b33f24365007a_1606950789.jpg


Po końcowych odsłuchach coś nie dawało mi spokoju i podniosłem strojenie i pozbyłem się tych śmieci z BR co uspokoiło szmery na średnicy oraz dynamika całej konstrukcji na Basie też znacząco urosła.
Niskie strojenie to ślepa uliczka w przypadku tego głośnika. Niskich rejestrów i tak nie przetwarza a gra wtedy jakby się męczył.

b65b5e998a365677be7a95fc2c9da2a9_1606951005.jpg


5e2a14a74f95c1f1699de844e706925c_1606950821.jpg


no i reszta:


afa59ca7f9bf12f859778ef278df8d47_1606951099.jpg


f9792b40fce51b8d56d66a3418b3e7ce_1606951100.jpg


619d9e83760920ea850bd752af3d786c_1606951102.jpg


7d8d2f61681185a624f0ba6abec4b5ec_1606951100.jpg


113743debac47a133b7896b52e92a818_1606951101.jpg


0588d9462a0127d071583fa14b71293e_1606951102.jpg





do następnego - nadal w Dobie Korony :) ... trzymajcie się zdrowo
 
Ostatnia edycja:
Mam dla Was nie lada gratkę.
Głośniki o których się bardzo wiele mówi, wiele osób je analizuje i bierze pod uwagę w przyszłych konstrukcjach.
Do tej pory nie było o nich informacji oraz opinii opartych na rzeczywistych aplikacjach w projektach własnych- Co skutecznie zniechęcało do ryzyka przy zakupie nie tanich głośników.

Titan Seas pozycjonowana w tańszej serii Prestige zrobiła nieco zamieszania w głowach konstruktorów - kontynuuje serie bardzo udanych głośników x16 i dodaje do nich bardzo bardzo dużo.
Niech pierwszy rzuci kamieniem "ha ha" kto nie lubi starego L16 czy U16
Dostajemy tytanowe karkasy cewek coraz popularniejsze u wielu producentów jednak zarezerwowane były dla najdroższych linii produktów, nowe zupełnie inne membrany aluminiowe podobno o zróżnicowanej grubości i wzmocnione kołnierzem na brzegu, zupełnie nowe zawieszenie i i nie wdając się w szczegóły każdy sobie doczyta "poprawiony napęd"
No i w serii nowa pozycja L19 która w teorii może być poważnym konkurentem dla 18W/8531, 18WU/8747T00, MW19 P-TX -8




SEAS PRESTIGE TITAN H1878-08 L19RNX1 - pomiary wykonane w OZ - 17l jak na zdjęciu

Jeszcze nie słuchałem głośnika w gotowej konstrukcji więc żadnych opinii subiektywnych nie będzie.
Po oględzinach i pierwszych pomiarach można zauważyć kilka rzeczy:
- Niskie zniekształcenia na Basie co razem wysokim skokiem membrany dobrze kontrolowanym zawieszeniem i rewelacyjnymi rezultatami symulacji w różnych aplikacjach stawia go jako jednego z najlepszych wyborów na głośnik basowy do wąskich kolumn 3 drożnych.
należało by jednak użyć 2 sztuki na kolumnę aby sprawność całości nie była na poziomie 84dB.
- wysoko postawiony rezonans membrany co ułatwi filtracje. o dziwo przy słuchaniu gołego głośnika nie kłuje po uszach musi być więc dobrze wygaszany.
Zaryzykuje stwierdzenie oglądając na żywo cały szereg pomiarów i wzajemnych ich korelacji ze głośnik da się przefiltrować samą cewką plus pułapka ale to wyjdzie w praniu.
- Zwraca uwagę także bardzo równa charakterystyka - przypominam że pomiary robiłem nie bramkowane. Jest duża szansa że u układach 2 drożnych jak się uda go połączyć i zgrać z kopułką zagra bez kompensacji.
- schody zaczynają się od 1800Hz w tym miejscu mamy znaczącą zmianę fazy i załamanie się charakterystyk punktowy wzrost wzrost 3 harmonicznej i duże problemy z oddawaniem energii. Będzie trzeba filtrować niżej aby w tym miejscu już działały filtry.

2 drogi tylko z niskim podziałem i dobrą kopułką. widać że konstruktorzy zajmujący się głośnikiem skupili się bardziej na możliwościach basowych przetwornika.


- mamy jakiś mały problem przy 500Hz jest mały dołek na przebiegach z minimalną zmianę fazy, lekkie opóźnienie na charakterystykach wodospadowych . Zniekształcenia w tym miejscu nie wprowadzają nic niepokojącego a linia impedancji jest czyściutka.
Może to górny fałd odbija a może zawieszenie jeszcze sztywne :)

Taka aplikacja:

78705583c7f330a485981708b01242c0_1610834614.jpg


porównanie z starym L16

aad759ea12f8d058b64a015fe0fd3910_1610834615.jpg


porównanie z Nextelem

7567a078c254249ffeb4f0758ea13b13_1610834615.jpg


Cewka

9928c0d9b031f1500fcbc8c727c95534_1610834615.jpg



Membrana głośnika jak widać nawiązuje kolorystycznie do głośników Graphene i Nextel. Powierzchnia nie jest gładka tylko lekko chropowata podobnie jak z ceramicznych SB. Górny resor jest sztywny i wygląda bardzo dobrze.
Nie analizując parametrów głośnika od razu widać że ma duże możliwości wychylenia i kontroli jest sztywny a sama cewka jest wysoka.

Głośnik w rękach robi naprawdę dobre wrażenie.

pasmo w polu bliższym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności

34fca01ef56bc16a540493342ad6cad4_1610835093.jpg





pasmo w polu dalszym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności

66f210fd01966985c79d9afde5a78751_1610835123.jpg




Harmoniczne: czerwona 2, niebieska 3 - pomiar silnie zależny od mocy podanej więc głównie należy zwrócić uwagę na te zależność. Pomiar bez wygładzania jest nieczytelny ja z reguły stosuje 1/24 - 1/48 w zależności od potrzeby


ab432c4373b0519dedd4f61aa9318cc6_1610835149.jpg



6c23e85a1252a73e86f794ea91885833_1610835149.jpg



6b3f112449158870f7ecb3ba423cb5ad_1610835150.jpg




Wodospady CSD - pomiar silnie zależny od bramkowania i skali w jakiej go oglądamy !! - wynik pomiaru jest nie zmienny w odniesieniu do mocy podanej

Skala 10 bramka 8

5dcfb82f2055f14ffe9fcfc6520013c1_1610835208.jpg




Skala 20 bramka 16

de6aeb7a3c2793596c8a203c8cc1a6e8_1610835226.jpg




"toneburst energy storage"
tutaj przekopiuje żywcem wyjaśnienie co to za pomiar z innego wątku:

Jest to symulacja stworzona na pomyśle Linkwitz LAb tam to jednak było zapoczątkowane sprzętowo tutaj mamy programowo. Pomiar jest pokrewny z Energy Time Curve ( ETC ) http://www.linkwitzlab.com/frontiers_2.htm#M .

A mianowicie wysyłane są krótkie impulsy dźwiękowe dla każdej z zadanych częstotliwości ( nasze kreski pionowe ) Nasza góra szczytów tworzy coś co powinno przy poprawnym pomiarze przypominać prędzej zmierzoną odpowiedź częstotliwościową ( podobnie jak górna linia na wykresie zniekształceń ) Tak można szybko +/- zweryfikować poprawność pomiaru ( internet jest pełny źle zrobionych pomiarów ) Te inpulsy wysyłane są w cyklach jeden po drugim - ilość cykli zadajemy. Dla pomiaru obojętna jest odległość i siła sygnału pomiarowego nic się nie zmienia. Pomiar jest także bardzo odporny na odbicia. Po analizie zebranych danych przez mikrofon rysowany jest wykres pokazujący Nam na jakich częstotliwościach / na których cyklach / i z jaka "siłą" pojawia się problem z oddawaniem energii przez głośnik. Prościej nie potrafię wyjaśnić ... wybaczcie.


b2477168670e18bb7786c7eec6fa2a90_1610835274.jpg



Moduł impedancji w podanej wyżej aplikacji. głośnik niefiltrowany w obudowie OZ

94ad32d9034460d68432ed59ccc6ae41_1610835366.jpg





No i przy okazji zrobiłem Wam pomiary Beryla SB


SATORI TW29BN-B

Nie skłamie jeśli powiem że Beryle SB są obecnie od dłuższego czasu jednymi z najczęściej aplikowanymi głośnikami u Nas w pracowni w konstrukcjach z wyższej półki dla Klientów.
Należy go jednak kupować świadomie - nie jest tak uniwersalny jak chociażby pierścieniowi konkurenci SB i SCAN nie są tak efekciarskie jak DN czy millenium :).
Doskonała kultura , niespotykana uniwersalność aplikacji ze swoimi parametrami i wysoką sprawnością. Mikro detale, szczegóły których żadna szmatka nie zagra i naturalność.
Ale jednocześnie brak efekciarstwa, zdecydowania i ataku. dla niektórych NUDA ...
Jeden z moich ulubionych głośników - polecam.

pasmo w polu bliższym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności

e1e73754e117c5680552c5fbbed34a31_1610835948.jpg





pasmo w polu dalszym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności

fa2ef78f55c24151b7f3e30cbfdde492_1610835972.jpg




Harmoniczne: czerwona 2, niebieska 3, zielona 4


32d23cb36b7070bcae0c6aa0eb2beb03_1610835993.jpg



ad265312da1e7cd5000fec7a9c77aaa2_1610835996.jpg




Wodospady CSD

Skala 10 bramka 8

3b113ae6545d8c4d62f46f50c1474fdb_1610836024.jpg




Skala 20 bramka 16

512d58f085fd087cf9e9309c4cb9e7bf_1610836029.jpg



TES - nawet nie zapisywałem - pomiar był czysty - wzorowy głośnik pod tym względem.






do następnego
 
Ostatnia edycja:
Kolejne wypociny naszej pracowni z cyklu "Na Czasie"
Głośniki z membranami Textreme w wykonaniu Satori od dosłownie miesiąca na rynku. Z pierwszej partii jaka trafiła do dystrybucji nie zdążyliśmy kupić ani jednej sztuki - głośniki MW16TX i MW19TX rozeszły się chyba w 2 dni :).
Dzisiaj przyjrzymy się MW16TX-4 w małej aplikacji OZ na potrzeby pasma środka w konstrukcji 3 drożnej


222506d1263bf13820af1a221459eaf3_1612469511.jpg



korzystając z okazji pracy przy konstrukcji j.w. i życzliwości jednego z klientów który zakupił w.w. TX mogliśmy je pomierzyć.



Membrana jest sztywna i stosunkowo cienka. Nie posiada żadnej nakładki ani łączenia od przodu tworzy jednolitą miskę od spodu mamy doklejony stożek z tego samego materiału który łączy się z cewką. Sam napęd wydaje się być bez zmian w stosunku do wersji Papirusowych.
Membrana jest gładka bez wyczuwalnych żadnych chropowatości i połączeń splotów w szachownice. Sama powłoka wydaje się iść bardziej w kierunku matowości niż połysku.

wersja 4 ohmowa najczęściej będzie wybierana do aplikacji średnio tonowych i małych monitorów.


86aa5eba67b716a7520827cacc691fb1_1612469666.jpg



Małe porównanie wizualne z wersją P


eb832e668e280104b3ce2f9b18c7246c_1612469666.jpg



I zbliżenie na obie membrany.


3e8bb9021e1caa63d830af7e883155d5_1612469667.jpg


4feb138a692dd9400422c4cd44dcff52_1612469668.jpg



SB SATORI MW16TX-4 - pomiary wykonany w OZ - jak na zdjęciu.
Obudowa w kształcie trapezowym - pochylone. Na potrzeby n.w. pomiarów została postawiona w sposób umożliwiający pomiar dla ścianki prostej.
Wytłumienie 50% wypełnienia POLYESTER PRO BIAŁY PRASOWANY 450
okablowanie - 18AWG HPC-SP
amplifikacja - Audiolab 8200M
śrubki mocujące nie magnetyczne marki stal drut metal
przewody położone na klockach marki " super audiofil power plus"
listwa zasilająca ....
Koindycjoner ...
Dac ...
wilgotnosc powietrza ....
nie no jaja Sobie robie :) HaHa


Jeszcze nie słuchałem głośnika w gotowej konstrukcji więc żadnych opinii subiektywnych nie będzie.
Po oględzinach i pierwszych pomiarach można zauważyć kilka rzeczy:

- wersja TX nie posiada jednej z wad wersji P, a mianowicie zapadłości w pasmie 1-2khz pasmo w tym zakresie jest niespotykanie równe. Same charakterystyki kierunkowe pokazują ze siła promieniowania poza osią w tym zakresie jest duża i słabnie dopiero od około 2kHz w górę
- Sam główny / pierwszy rezonans membrany także jest wyżej niż w wersji P i pojawia się dopiero na 5Khz. Sam jego kształt nie przypomina tego z znanego z twardomembranowców - jego amplituda nie jest duża a przebieg rozłożony i łagodniejszy.

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt który zmusza do analizy. Membrany Węglowe plecione różnego typu i splotu z reguły u wielu producentów są od spodu pokryte dodatkową warstwą tłumiącą - tutaj tego nie ma bo widocznie nie było takiej potrzeby.
Co świadczyć może że ten rodzaj splotu włókien ma lepsze właściwości wygaszania rezonansów.

- Zniekształcenia harmoniczne pokazują dobrze wyrównany poziom w całym pasmie użytecznym.
- Żaden z zakresów do użytecznej granicy 4Khz nie wykazuje żadnych wyraźnych problemów.
- schody zaczynają się od 4000Hz jednak niewielkie zmiany fazowe mamy już w okolicach 3Khz - więc idealny podział powinien znajdować się raczej poniżej tego pasma.
- Głośniki raczej powinny być łatwe w filtracji
- moduł impedancji utrzymuje stała linie prawie prostą , jeśli zastosujemy dobre filtry obliczone na dobrych wzorach to powinien nie zmienić się w uwaga cytat ( nie mój ) "porąbaną charakterystyką modułu impedancji w funkcji częstotliwości to istne szuchlerstwo, zwichłaczenie a nawet rzekłbym, że klamizerstwo... " koniec cytatu.
spoko - ja też nie rozumiem niektórych słów w nim zawartych.


pasmo w polu bliższym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności


2dc20b4dc0f912c0eeb7263d0a7d4741_1612470384.jpg



pasmo w polu dalszym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności


0bc65cfc4d6e9936b6a296d6e2165730_1612470413.jpg



Harmoniczne: czerwona 2, niebieska 3 - pomiar silnie zależny od mocy podanej więc głównie należy zwrócić uwagę na te zależność. Pomiar bez wygładzania jest nieczytelny ja z reguły stosuje 1/24 - 1/48 w zależności od potrzeby



d6c3ef93b91ea0b8b704154605f8bc74_1612470463.jpg



00abfa5c9d64c7c4d1c40e3b7df210ce_1612470464.jpg



c0f16c3a43a4eac0d12b55ff7b1b5d31_1612470465.jpg



Wodospady CSD - pomiar silnie zależny od bramkowania i skali w jakiej go oglądamy !! - wynik pomiaru jest nie zmienny w odniesieniu do mocy podanej

Skala 10 bramka 8


689ff45afafd3e9835f8084f737265c9_1612470508.jpg



Skala 20 bramka 16


6956eeaa8b5caf780fe1c4776bafdcd3_1612470509.jpg



"toneburst energy storage"
tutaj przekopiuje żywcem wyjaśnienie co to za pomiar z innego wątku:

Jest to symulacja stworzona na pomyśle Linkwitz LAb tam to jednak było zapoczątkowane sprzętowo tutaj mamy programowo. Pomiar jest pokrewny z Energy Time Curve ( ETC ) http://www.linkwitzlab.com/frontiers_2.htm#M .

A mianowicie wysyłane są krótkie impulsy dźwiękowe dla każdej z zadanych częstotliwości ( nasze kreski pionowe ) Nasza góra szczytów tworzy coś co powinno przy poprawnym pomiarze przypominać prędzej zmierzoną odpowiedź częstotliwościową ( podobnie jak górna linia na wykresie zniekształceń ) Tak można szybko +/- zweryfikować poprawność pomiaru ( internet jest pełny źle zrobionych pomiarów ) Te inpulsy wysyłane są w cyklach jeden po drugim - ilość cykli zadajemy. Dla pomiaru obojętna jest odległość i siła sygnału pomiarowego nic się nie zmienia. Pomiar jest także bardzo odporny na odbicia. Po analizie zebranych danych przez mikrofon rysowany jest wykres pokazujący Nam na jakich częstotliwościach / na których cyklach / i z jaka "siłą" pojawia się problem z oddawaniem energii przez głośnik. Prościej nie potrafię wyjaśnić ... wybaczcie.


8daf1692eea6bb3602af7fe32d361bc8_1612470552.jpg




Moduł impedancji w podanej wyżej aplikacji. głośnik niefiltrowany w obudowie OZ


635d33c05f0f266fc5aa9dafe1328644_1612470575.jpg



Do następnego Hej ... :)
 
Ostatnia edycja:
łapcie trochę spamu więcej :)
To samo środowisko i warunki pracy j.w tym razem docelowy głośnik w konstrukcji MR16P-8. Myślę że będzie można wyciągnąć kilka porównawczych wniosków.


8e7ab5e777f0ac436f097446fcc0cde9_1612554273.jpg



Papirusowe Satori są już z nami długo i każdy zainteresowany już je Zna :) A kto nie zna to się już o nich naczytał - nie ma co tu truć o ich budowie ...


SB SATORI MR16P-8 - pomiary wykonany w OZ - jak na zdjęciu.
Obudowa w kształcie trapezowym - pochylone. Na potrzeby n.w. pomiarów została postawiona w sposób umożliwiający pomiar dla ścianki prostej.
W skrócie wersja MR to średniotonowa odmiana MW16P z krótszą cewką, mniejszym skokiem i nieco wyższą sprawnością

Zarówno wersje MW jak i MR to niezwykle popularne głośniki na naszym rynku. Myślę że nie skłamie jeśli stwierdzę że to jedne z najlepszych wyborów na pasmo środka w wielodrożnych kolumnach wyższej klasy.
Głośniki są bardzo uniwersalne w sposobie aplikacji i filtracji jednak ta ostatnia nie należy do najprostszych.

Charakterystycznym problemem głośnika jest pasmo 1-2kHz. W celach edukacyjny poczyniłem Wam takiego screena który bardzo dobitnie obrazuje problem ( Faza uchwycona bez zadanego opóźnienia )
Widzicie zmianę Fazy i przecinające się charakterystyki kierunkowe. CSD TES pokazują opóźnienia w tym miejscu a na module impedancji mamy pik.

5791a7c2020ddbbb0249c84df1c2acb7_1612555258.jpg


Sam problem jest cechą charakterystyczną wielu głośników w zależności od wielkości membrany pojawia się wyżej lub niżej.
Absolutnie z jego powodu nie należy siać paniki - głośniki te i inne grają świetnie i można by jedynie przypuszczać że jakby w tym miejscu kontrola była lepsza to można by było kreować bardziej namacalne górne partie średnicy.

Jest wiele krążących teorii co jest przyczyną zjawiska.
Jedna z częściej pojawiających się jest teorii o górnym zawieszeniu i zależności odbić / do średnicy.
Nie analizowałem ani nie testowałem zjawiska dokładnie i długo bo niby po co ?? Książkę Mam napisać - kto by ją kupił :)

Ale raczej tą teorie bym wykluczył.

Krótka burza mózgu wymuszona poniekąd jedną z rozmów z klientami skierowała mnie na trop że zależności należy szukać w typie i sztywności membrany.
Przy celulozowych membranach problem pojawia się zdecydowanie częściej i to tych droższych sztywniejszych Excel, Satori, Illuminator, w tańszych głośnikach papierowych "znamię" jest mniej zauważalne albo skutecznie maskowane przez inne problemy.

Ale to tylko takie moje gdybania - a wy co o tym sądzicie ? Może ktoś akurat referuje prace na ten temat popartą badaniami i się podzieli wynikami :)



pasmo w polu bliższym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności


ea4ccacaf6c684ccdc293a8d66c3ccfc_1612555011.jpg



pasmo w polu dalszym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności


a5b588b91e0b731eaabe7b10c38df3fc_1612555051.jpg



Harmoniczne: czerwona 2, niebieska 3 - pomiar silnie zależny od mocy podanej więc głównie należy zwrócić uwagę na te zależność. Pomiar bez wygładzania jest nieczytelny ja z reguły stosuje 1/24 - 1/48 w zależności od potrzeby


004794543a8415c7c072be9c755877dc_1612555086.jpg



ee4447bf211e9da49e5d97900b202c76_1612555087.jpg



da96ad070f6f33ed864da0a1339c1a59_1612555088.jpg



Wodospady CSD - pomiar silnie zależny od bramkowania i skali w jakiej go oglądamy !! - wynik pomiaru jest nie zmienny w odniesieniu do mocy podanej

Skala 10 bramka 8


938cc03e27fd5d7a97906baf32155090_1612555145.jpg



Skala 20 bramka 16


9bd4e29a7ce66e28a1d6e8f6b7c0ff1e_1612555146.jpg




"toneburst energy storage"
tutaj przekopiuje żywcem wyjaśnienie co to za pomiar z innego wątku:

Jest to symulacja stworzona na pomyśle Linkwitz LAb tam to jednak było zapoczątkowane sprzętowo tutaj mamy programowo. Pomiar jest pokrewny z Energy Time Curve ( ETC ) http://www.linkwitzlab.com/frontiers_2.htm#M .

A mianowicie wysyłane są krótkie impulsy dźwiękowe dla każdej z zadanych częstotliwości ( nasze kreski pionowe ) Nasza góra szczytów tworzy coś co powinno przy poprawnym pomiarze przypominać prędzej zmierzoną odpowiedź częstotliwościową ( podobnie jak górna linia na wykresie zniekształceń ) Tak można szybko +/- zweryfikować poprawność pomiaru ( internet jest pełny źle zrobionych pomiarów ) Te inpulsy wysyłane są w cyklach jeden po drugim - ilość cykli zadajemy. Dla pomiaru obojętna jest odległość i siła sygnału pomiarowego nic się nie zmienia. Pomiar jest także bardzo odporny na odbicia. Po analizie zebranych danych przez mikrofon rysowany jest wykres pokazujący Nam na jakich częstotliwościach / na których cyklach / i z jaka "siłą" pojawia się problem z oddawaniem energii przez głośnik. Prościej nie potrafię wyjaśnić ... wybaczcie.


c482f3420f0e2107294dae2644879a6f_1612555199.jpg



Moduł impedancji w podanej wyżej aplikacji. głośnik niefiltrowany w obudowie OZ


676a5020c69670c73b0950a63ebc190f_1612555229.jpg



Do następnego Hej ...
 
Ostatnia edycja:
Sam problem jest cechą charakterystyczną wielu głośników w zależności od wielkości membrany pojawia się wyżej lub niżej

Taka szybka rozkminka...
Głośnik MW16TX-4 nie ma kopułki przeciwpyłowej.
Jakieś wnioski?
Może trzeba to przetestować modyfikując jeden z tańszych głośników?

Głośniki Purifi też nie mają kopułki przeciwpyłowej i ponoć wymiatają, na wykresie również nie widać anomalii w zakresie 1-2kHz.
 
Ostatnia edycja:
Marian -tak na spokojnie to czy kopółka wklejona w membranę nie stanowi swego rodzaju elementu usztywniającego ?Może pójdzie trochę lepiej jako sztywny tłok ale też pogarsza tłumienie rezonansów w membranie ? . Takie tam bredzenie przed snem .
Kiedyś wycinaliśmy "drugi stożek" z szerokopasmowców i przy dużej mocy traciły charakter dźwięku jak z telefonu stacjonarnego x lat 80
 
Głośniki Purifi też nie mają kopułki przeciwpyłowej i ponoć wymiatają, na wykresie również nie widać anomalii w zakresie 1-2kHz.

Alez maja kopulke, tylko odwrocona, duza. Membrana w Purifi od dolu, przy cewce, ma bardzo duze otwory dekompresyjne, tak aby glosnik moglb pracowac z duzym wychyleniem. Czesciowo jest to tez chlodzenie cewki. Duza kopulka przykrywa te otwory oraz usztywnia membrane.

Natomiast ta dziura na srednicy w Satori, to wynik rezonansu krancowego membrany i zawieszenia. Pojawia sie przeciwfaza i dziura w pasmie. W nowych Sba wlasnie to poprawili, a membrana jest zupelnie inna. Co ciekawe twarde alu membrany Sba sa od tego wolne.
 
Taka szybka rozkminka...
Głośnik MW16TX-4 nie ma kopułki przeciwpyłowej.
Jakieś wnioski?
Może trzeba to przetestować modyfikując jeden z tańszych głośników?

Głośniki Purifi też nie mają kopułki przeciwpyłowej i ponoć wymiatają, na wykresie również nie widać anomalii w zakresie 1-2kHz.

A ja bym w ramach eksperymentu dał nakładkę przeciwpyłową owalną - zróżnicowanie odległości od jej krawędzi do krawędzi głośnika powinno rozbić rezonans papierowej membrany na szereg mniejszych składowych. Taki jest cel stosowania owalnych cewek w Elipticorach i odpowiednio ułożonych włókien węglowych w Textreme. Poza tym w Textreme podklejony od spodu stożek dostarcza napęd mniej więcej w 40% średnicy membrany, a nie jak to robi zwykły karkas cewki - w 1/5 średnicy. Dlatego układ karkas - stożek tylny - półsferyczna membrana jest dużo sztywniejszy jak klasyczne rozwiązanie. Przypuszczalnie dlatego też rezonans takiego układu leży znacznie wyżej jak krytyczne 1,2-1,4 kHz.

P.S. Marian policz jakiej częstotliwości odpowiada rezonans fali o długości 4 odcinków zawartych pomiędzy krawędzią membrany a krawędzią cewki dla papierowego Satori. :cool:
 
Ostatnia edycja:
Ok moi drodzy pobawiłem się filtracją L19
Obudowa w jakiej głośnik był filtrowany to 18l jak na zdjęciu

78705583c7f330a485981708b01242c0_1610834614.jpg


Na pierwszy strzał obudowa została zamknięta OZ. Głośnik wystroił się na 57Hz
przy wytłumieniu 50% komory POLYESTER PRO SZARY GĘSTY 550

94ad32d9034460d68432ed59ccc6ae41_1610835366.jpg


Głośnik filtrowałem na wiele sposobów jednak najbardziej elastyczny brzmieniowo okazał się przy 1 rzędzie elektrycznie i mocno działająca pułapką na zbocze. Niby przy 12dB filtracji zbocza układały się podobnie ale zarówno zgrywało się to gorzej z wysokotonowym jak i brzmiało gorzej.

Same rezultaty zejścia są dobre 60Hz przy -3dB, 46Hz przy 6dB względem średniego poziomu. Nie należy spodziewać się jednak wysokiej sprawności realny wynik w OZ to około 82dB. Przy odsłuchu jednak nie wprowadza to dużego dyskomfortu gdyż głośnik potrafi przyjąć sporo Watów i nie wykazuje chęci do "klękania"
Bas jest naprawdę świetny zwarty i kontrolowany z zaskakująco niskim poziomem zniekształceń jak na tak mały przetwornik.

718f2a86712bdbfd3165dbdf20003d1a_1614466926.jpg


Optymalny litraż OZ w moim odczuciu wydaje się być nieco mniejszy 16 litrów powinno być optymalnie



Po przefiltrowaniu głośnika w OZ przyszedł czas na otworzenie i wystrojenie rurką 50 / 185 - rurka naturalnie była skracana do testowej częstotliwości strojenia rezonatora zamiennie na około 35-40Hz. Na filtrach dla OZ

00090de8cc58fa6e555397873aef618b_1614468327.jpg



I filtracja poprawiona pod BR


50ae8e461ea5a6ae288bc5a23a55eb76_1614471325.jpg




poziom dB przy tej samej mocy dla BR podskoczy o około 2dB przy słabszej kompensacji na filtrach. Ale nie spodziewajcie się z gotowej konstrukcji więcej niż 84dB

tutaj z kolei obudowa wydaje się być nieco za mała i pojemność rzędu 20-21 litrów może być optymalna. podbicie na 60Hz powinno się wy płaszczyć a same osiągi zwiększyć. Te ostatnie już teraz ośmieszają niektóre większe głośniki
liniowo do 50Hz -6dB poniżej 30Hz to wynik bardzo dobry.

Jak brzmi w BR - nie pompuje tak usilnie jak rewelatory gra silniej i niżej niż MW19P. Ponownie jest zwarty i precyzyjny nie odstaje wiele pod tym względem od OZ sprawia wrażenie nie popisującego się.
Brzmieniowo postawiłbym go pomiędzy SB a Scanem. Jakościowo pomijając fakt niskiej sprawności wygrywa z obydwoma głośnikami. MW19 nadrabia swoją lekkością i sprawnością a rewelator szerszą dynamika. Ale to tylko moje subiektywne spostrzeżenia po jednej konstrukcji skonfrontowane z danymi w pamięci :)

Średnica Pasma - no niestety nie jest to Satori jakieś kompromisy musza być - miałem takie dziwne skojarzenie z SB17CAC grały jakby podobnym kluczem wybrzmieć. Środek jest wyraźnie wyczuwalny, z spokojem i kulturą nie tak otwarty jak z mniejszych celulozowych głośników czy nowego TX ale jak nagranie pokazało w środku położone wokale to nie traciły one wigoru.

Filtracja L19 to cewka z zakresu 1,2mH do 1,8mH w zależności od pożądanej kompensacji i zależna od wartości tej cewki i sposobu filtracji i rodzaju wysokotonowego pułapka kształtująca zbocze.

2 projekty z Berylem zazwrotkowane i posłuchane więc wskoczyła jeszcze szpilka :)


7cb0ed42ab8616744fee171064d85aa3_1614466716.jpg



tutaj łapcie takie fajne porównanie a mianowicie szpilka na zwrotnicy dla Beryla vs projekt dla Beryla. Od biedy by na tych filtrach zagrało ale tłumik chyba za mocny :) Fajnie widać różnice sprawności obydwu wysokotonowych.


77ebff1383ad149452836183af419072_1614469460.jpg



filtracja zmieniona -wartości elementów w pułapce na zboczu i filtr wysokiego i gra.


df874732a86037ce1cc0c2fc81da7b83_1614469649.jpg



na pytanie zadane kilka postów wyżej czy da się przefiltrować i zrobić dobrze grający układ 2drożny na L19 odpowiedź brzmi da się. A czy dźwięki płynące l19 będą porywało tłumy to się okaże z czasem.

do następnego
 
Ostatnia edycja:
Nie no akustycznie 1 rząd to ja nie potrafię w L19 :) Zbocza układają się bardzo stromo i akustycznie to bliżej 3 rzędu. Trzeba ciąć nisko i stromo bo inaczej się kicha robi.
Takie zbocze można osiągnąć na wiele sposobów ale przy tym najmniej oczywistym zgranie i brzmienie układa się najlepiej.
Głośnik idealny do sekcji basowej wąskiej kolumny wielodrożnej.
Zdecydowanie do układów 2,5 drożnych lepszy może okazać się mniejszy bliźniaczy brat również na tytanowym karkasie i nowym napędem i membraną L16 w wersji 3
Ale jakby ktoś chciał monitory z takim basem to mocnej amplifikacji to czemu nie :)
 
Ostatnia edycja:
Tym razem mogę się z Wami podzielić wycinkami z prac nad monitorami

f78ab23918ce2740793ca54999861b26_1621023968.jpg


Konfiguracja:
MW19TX-4
TW29TX-8

BR strojony na około 40Hz około 20litrów
Drewno Jesion Klejony
przewody HPC
Wytłumienie w relatywnie małej ilości:
MATA FILCOWA 10MP2M oraz POLYESTER PRO PRASOWANY 450




SB SATORI MW19TX-4 - pomiary wykonany w BR - jw.

Głośniki TX - Brzmieniowo jest dobrze a nawet bardzo dobrze. Do porównań miałem między innymi Sonus Cremona i nie było wstydu a nawet w niektórych zakresach zjadały większe kolumny. W basie skromniej rzecz jasna :) Jeśli chodzi o samą jego szybkość to rewelatory w aplikacji Sonusa wydawały się nieco bardziej ospałe.


Ponownie jak przy mniejszym bracie mamy bardzo wyważone i rozciągnięte równo pasmo wyższej średnicy. Tym razem zauważyłem że w serii TX jest inny materiał gumy górnego zawieszenia w porównaniu do wersji P.

Rezonans główny pojawia się na 5khz nie jest silny i bardzo łatwo go stłumić. Głośniki TX zaskakują łatwością i elastycznością filtracji Zbocza się ładnie układają już po założeniu prostych filtrów a sama ewentualna kompensacja nie musi być duża co prowadzi do małych cewek na filtrach.

- Zniekształcenia harmoniczne pokazują dobrze wyrównany poziom w całym pasmie użytecznym i jednym zauważalnym punktem na 500Hz dla 3 harmonicznej którego nie odfiltrujemy w 2 drożnej aplikacji ale jak się okazało przy projekcie mimo że jest ma % bardzo niski poziom.
Za to 2 harmoniczna po raz drugi po Mw16TX szokuje swoją liniowością.
- Żaden z zakresów do użytecznej granicy 3Khz nie wykazuje żadnych wyraźnych problemów.


pasmo w polu bliższym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności


41f207a96a0c63972d9f6a5f34ddc389_1621026471.jpg



pasmo w polu dalszym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności


eca55542d6373f74862e968689fef3d1_1621026480.jpg



Harmoniczne: czerwona 2, niebieska 3 - pomiar silnie zależny od mocy podanej więc głównie należy zwrócić uwagę na te zależność. Pomiar bez wygładzania jest nieczytelny ja z reguły stosuje 1/24 - 1/48 w zależności od potrzeby


cfbe8515ba906fc4235b5f466c0d52eb_1621026499.jpg



4c7d2a88de6bc71df3aa29b9f21338da_1621026499.jpg




Wodospady CSD - pomiar silnie zależny od bramkowania i skali w jakiej go oglądamy !! - wynik pomiaru jest nie zmienny w odniesieniu do mocy podanej

Skala 10 bramka 8


6a03ae696e45f0328ca16907d250dfcb_1621026500.jpg




Skala 20 bramka 16


faf31ad842640e1e819c339820a6b6ac_1621026501.jpg



TES


762a85c866de64883235004c874575c7_1621026502.jpg




Moduł impedancji w podanej wyżej aplikacji. głośnik niefiltrowany BR.
Oraz 2 pomiary poza obudową 2 głośników wyjętych z pudełek. Wzorowa tolerancja.


49344986483a30eca2b0a19d6778bf6f_1621026696.jpg



4b8f89a94ae39d800ebd99297e3e7c09_1621026697.jpg
 
Ostatnia edycja:
Cd. nastąpił ... :)

0297f86c5ebcaf084cb8b7898ba55dfb_1621110337.jpg



SATORI TW29TX-8

Ciekawa nowa propozycja. Pierwsi posiadacze twierdzą że świetnie brzmi i wprowadza nowe życie. Nie wiem co mieli na myśli :)
Ja po pierwszej konstrukcji mogę stwierdzić że jest ciekawie.
Mamy połączenie znanych Nam już dużych możliwości swobody pracy i wysokiej sprawności. Rezonans własny który nie stawia problemów z "bumpowaniem" zbocza przy filtracji.
Nie wiem czy ja już tak intuicyjnie filtruje czy te nowe SB TX tak łatwo układają się tam gdzie chcemy i jak chcemy
Na pewno po pierwszych odsłuchach mogę stwierdzić:
- nie jest tak głośny jak BN, nie jest tak rozjaśniony jak DN, nie jest tak kapryśny przy filtracji jak HDS
- nie ma mikro nudy z BN, Nie ma natarczywości / zamulenia tańszych głośników.

A co ma no właśnie nie wiem - jest niezwykle wyważonym głośnikiem i może stać się ulubionym Satori .. ale czas pokaże za wcześnie na wyroki.

pasmo w polu bliższym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności


b3fcb9e2d62fb9fbd5184ebdf753a24f_1621110391.jpg




pasmo w polu dalszym wygładzane nie bramkowane. Odległości i kąty bliżej nie określone to nie istotne. Bardziej warto zwrócić uwagę na zależności


1a9090958798f358fcd337cbc1b5a7c1_1621110392.jpg



Harmoniczne: czerwona 2, niebieska 3, zielona 4


c4f6ef8cdaaa798aa8deea3ebc67a1fc_1621110393.jpg


6a670415501939c154f725f16f8b504b_1621110394.jpg






Wodospady CSD

Skala 10 bramka 8


77645026755c5d6bd9e2fc554a8230e4_1621110395.jpg



Skala 20 bramka 16


b57f465376743c86f646e1ee487dec50_1621110397.jpg



TES


c6f8e6f0cfeab4a961330db84a9bd9c9_1621110398.jpg



MI


37fa1c3d5dc9f38e179eac1c4df71a2a_1621110399.jpg



No i zapkowe wypociny ...


3054f94a9889fb050bf86d739acbcc2e_1621111959.jpg


Głośniki filtrowały się niezwykle intuicyjnie i łatwo. Nie było żadnych większych problemów ze ukształtowaniem charakterystyk.
Monitory jako całość zostały wystrojone pod jasną stronę mocy - miała być otwarta średnica bez najmniejszego wycofania , nie natarczywa ale jasna góra i bas tyle ile potrzeba nie więcej bez zbędnego go siłowania i popisywania się.
Z głośników można uzyskać sporą sprawność końcową - użyteczne pasmo nie trzeba mocno kompensować przez co realna sprawność zestawu była wysoka.


eef89362fd858ed7ae7168184fbf2db1_1621112691.jpg


Użyta cewka to tylko 1.0mH. wiem wiem miłośnicy przebasowionych kolumn powiedzą że minimum 2,0mH bo inaczej nie wali. Tylko czy o walenie chodzi w monitorach :)
Miałem tą okazje porównać je do sonus cremona - bas nie kulał a tam gdzie w utworach sonusy smarowały grubo monitorki skupiały się na niuansikach w brzmieniu które bas w rewelatorów przytłoczył.

Ps. dla mniej spostrzegawszych pomiary Cremony macie 2 posty wyżej :)

Czy polecam Mw19TX tak jak najbardziej - nad wyraz dobra średnica lepsza niż w MW19P i cały czas ten satori - owy ciekawy zrównoważony i wielobarwny bas.
L19 - łupały lepiej, rewelatory z monitorze smarowały grubiej a satori trochę tego trochę tamtego.
czy polecam TW29TX jeszcze nie wiem czy spodoba się większości czy nielicznym ...





7f90be846c8f619ad966f8794b95ffba_1621111671.jpg


672007a5353041e9e186bc78c9a3fa89_1621111672.jpg


df68167b7c8b198a48b6192dd4e1b944_1621111672.jpg


daa0c0ba7d3eb6f6e86aa34629586f5e_1621111674.jpg


5761c8948a6f224bfe98d45914f02f9e_1621111675.jpg


f69172b2dac62fef4927399c51af9c96_1621111675.jpg


5fdcf1004de2e9987b2869ea77eee683_1621111676.jpg


1e87d5d1cc86d23ad729152b28a5ba45_1621111677.jpg


1481b36f21eba0ad575a527a80436f6d_1621111678.jpg



do następnego
 
Ostatnia edycja:
W najbliższym czasie mogę wam wrzucić pomiary HDS-ów, Średniaka Excela i szpilki Ilu, Wo24P, TCP115 i może coś co zapomniałem ze właśnie stoi i czeka na pomiary. - pytanie czy chcecie i czy w ogóle ktoś z tych wypocin korzysta bo taka cisza w wątku że nie wiem czy robię to tylko dla Siebie.

przypomniałem Sobie że w Audio był kiedyś test kolumn Cremona - Myślę poczytam zweryfikuje co czytam a co słyszę - Nie było z nim pomiarów więc grzebie w sieci dalej kolumny stare wiec coś musiało być i znalazłem:
https://www.stereophile.com/content/sonus-faber-cremona-loudspeaker-measurements

Pokrywa się tylko Impedancja i odpowiedź BR - chyba coś źle robię ...

:)
 
Ostatnia edycja:
Koniecznie wrzucaj! Z tego wątku może sie zrobić niezła baza danych o driverach i na pewno ktoś skorzysta. Jak tylko masz dalej chęci do dzielenia sie wiedzą i doświadczeniem to nie przestawaj ;)
 
Co do braku conwulsji między 1 a 1.5kHz w Purify 6.5 to powiem że miałem go w łapach i by się pozbyć odbić 'cone edge' to membrana ma od spodu przyklejony profil wzmacniający/usztywniający na zewnętrznej stronie membrany w kształcie V. Z tego wychodzi że potrzeba bardzo sztywnych membran jak Alu, TX jak w nowym Satori, lub specjalnie wyprofilowanego gumowego zawieszenia które usztywni krawędz membrany, choć widziałem też aluminiową membrane gdzie krawędź zewnętrzna zakończona była 3mm 'L' 'winklem' pod kątem 90 stopni.
Ah, co do układu magnetycznego w Purify, to oprócz zwykłego magnesu ceramicznego to w środku dodatkowo jest neodymowy magnes wzmacniajączy. Tak czy inaczej znajomy nie był zachwycony bardzo Purify'em gdy opisywał co mu wychodziło w symulatorze po pomiarach T-S.
 
Powrót
Góra